PRZYPISY.doc

(44 KB) Pobierz
PRZYPISY

PRZYPISY

W poniższych przykładach przedstawione zostanie kilka rodzajów robienia przypisów i wszystkie są prawidłowe i uznawane na wszystkich Państwowych uczelniach, bardzo ważne jest to aby wybrać jeden ze sposobów i konsekwentnie używać tylko jednego sposobów w całej pracy.

 

 

KSIĄŻKA – POZYCJA ZWARTA JEDEN AUTOR

 

Przykłady:

 

1 K. Konarzewski, Podstawy teorii wychowania, wyd. PWN, Warszawa 1982, s.32.

 

1 K. Konarzewski, Podstawy teorii wychowania, Warszawa 1982, s.32.

 

Uwagi :

- Po 1 nigdy nie stawiamy kropki

- nie koniecznie piszemy wydawnictwo, jeżeli już piszemy to skróty jak – PWN są dopuszczalne, inne mniej znane wydawnictwa pełna nazwa

- tytuł książki nie koniecznie musi być kursywą, ale jak wiadomo wygląd też się liczy a tak zdecydowanie lepiej wygląda.

- po numerze stron kropka

 

ARTYKUŁ Z CZASOPISMA

 

Przykłady:

 

1 A. Brzezińska, Refleksja nauczycielska, „Studia edukacyjne” 1997, nr 2, s.18.

 

 

Uwagi :

- Tytuł artykułu w cudzysłowie

- między tytułem artykułu a rokiem wydania nie ma przecinka

 

CYTOWANIE PRAC MAGISTERSKICH

 

Przykłady:

 

1 A. Brzezińska, Refleksja nauczycielska, /mps/, Olsztyn 2005, s.15.

 

Uwagi :

- /mps/ - oznacza maszynopis

 

 

CYTOWANIE Z INTERNETU i INNYCH ŹRÓDEŁ

Przykłady:

 

1 A. Brzezińska, Refleksja nauczycielska, www.cmp.edu.pl/programy/ z dnia 12.12.2005r.

 

2 A. Brzezińska, Refleksja nauczycielska, www.cmp.edu.pl/programy/ z dn. 12.12.2005r.

 

3 Ust. o  zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu z dnia 14 grudnia 1994 r., art. 17, nr.2.

 

Uwagi :

- zawsze wpisujemy pełny adres strony i datę z dania w którym pobieraliśmy materiały to bardzo ważne!

 

SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE

Przykłady:

 

1 Encyklopedia wiedzy powszechnej, Olsztyn 2005, s.17.

 

2 Słownik wyrazów obcych, Warszawa 1996, s.56.

 

3 Słownik wyrazów obcych, wyd. PWN, Warszawa 1996, s.56.

 

 

Uwagi :

- Kursywą zaznaczamy Rodzaj słownika czy encyklopedii.

 

 

 

 

POD REDAKCJĄ - PRACA ZBIOROWA:

Przykłady:

 

1 J. Łysiński, Medialny obraz działania związków, red. R. Kardzia, E. Orzechowski, Kraków 2000, s.18.

 

 

Uwagi :

- Należy pamiętać aby wpisać wszystkich redaktorów książki niezależnie ilu ich będzie.

POD REDAKCJĄ ARTYKUŁ Z PRACY ZBIOROWEJ:

 

Przykłady:

 

1 J. Łysiński, Medialny obraz działania związków, w: „Zarządzanie w kulturze”, red. R. Kardzia, E. Orzechowski, Kraków 2000, s.18.

 

1 J. Łysiński, Medialny obraz działania związków, [w]: „Zarządzanie w kulturze”, red. R. Kardzia, E. Orzechowski, Kraków 2000, s.18.

 

1 J. Łysiński, Medialny obraz działania związków, [w] „Zarządzanie w kulturze”, red. R. Kardzia, E. Orzechowski, Kraków 2000, s.18.

 

 

Uwagi :

- Należy pamiętać aby wpisać wszystkich redaktorów książki niezależnie ilu ich będzie.

- nazwa artykułu w cudzysłowie

- są trzy rodzaje zapisu proszę zwrócić uwage na `w` trzy opcje: w:, [w], [w]: ; najczęściej stosowane w:.

 

 

 

 

POWTÓRZENIA

 

Przykłady:

Jeżeli na jednej stronie cytujemy dwa razy tego samego autora , tą samą książkę ale inną stronę 4 rodzaje.

 

1 K. Konarzewski, Podstawy teorii wychowania, Warszawa 1982, s.32.

 

4 Przykłady:

1 K. Konarzewski, op. cit., s.32.

 

2.K. Konarzewski, tamże, s.32.

 

3 K. Konarzewski, j.w.., s.32.

 

4 K. Konarzewski, dz. cyt., s.32.

 

Uwagi :

- Należy pamiętać o konsekwencji wybieramy jeden rodzaj i tak do końca pracy!!!!

- Należy pamiętać o bardzo ważnej sprawie możemy stosować taki zapis tylko jeżeli oba przypisy następują bezpośrednio po sobie

 

 

Przykłady:

Jeżeli na jednej stronie cytujemy więcej niż raz tego samego autora , tą samą książkę  .

 

 

1 K. Konarzewski, Podstawy teorii wychowania, Warszawa 1982, s.32.

 

2 K. Konarzewski, op. cit., s.32.

 

3 Tamże, s.45.

lub

3 Ibidem, s.45. (ibidem łacińskie tamże) stosuje się zamiennie!!!

 

4. Tamże.

 

Uwagi :

- Jeżeli jest ta sama strona piszemy tylko Tamże, i tu również pamiętamy o konsekwencji

- Należy pamiętać o bardzo ważnej sprawie możemy stosować taki zapis tylko jeżeli oba przypisy następują bezpośrednio po sobie

 

 

 

Przykłady:

Jeżeli na jednej stronie cytujemy tego samego autora ale inną książkę jego autorstwa.

 

1 K. Konarzewski, Podstawy teorii wychowania, Warszawa 1982, s.32.

 

2 Tenże, Zasady, Olsztyn 1982, s.15.

 

 

Uwagi :

- Należy pamiętać o bardzo ważnej sprawie możemy stosować taki zapis tylko jeżeli oba przypisy następują bezpośrednio po sobie.

 

 

PRZYPADEK W KTÓRYM CYTUJEMY ARTYKUŁ Z PRACY ZBIOROWEJ , DWA RAZ NA TEJ SAMEJ STRONIE LECZ SĄ INNE STRONY:

 

1 J. Łysiński, Medialny obraz działania związków, w: „Zarządzanie w kulturze”, red. R. Kardzia, E. Orzechowski, Kraków 2000, s.18.

 

1 J. Łysiński, Medialny ..., w: „Zarządzanie ...”, tamże, s.20.

 

 

 

WIĘCEJ STRON

 

Przykłady:

 

s. 33-35.

 

Jeżeli cytujemy od strony 33 i następne ale nie określone do jakiej strony piszemy , dwie opcje:

 

ss.32.

 

s.32n. – częściej stosowane

 

 

PORÓWNAJ I ZOBACZ

 

Stosujemy to w przypadku gdy odsyłamy do jakiejś literatury na podstawie której wyrobiliśmy sobie jakiś pogląd ale nie cytujemy dosłownie definicji np. . pisząc o przemocy korzystając z wielu źródeł piszemy w przypisie:

 

1 Por. J. Łysiński......., K. Konarzewski.........

 

2 Zob. J. Łysiński......., K. Konarzewski.........

 

Uwagi :

- pamiętamy o konsekwencji jeżeli Por. to do końca pracy .

- Porównaj stosujemy raczej w sytuacji gdy literatura mówi trochę inaczej niż ja.

- Zobacz stosuje się gdy literatura wykracza poza nasze poglądy.

- Oczywiście piszemy całą pozycję wraz z miejscem wydania, rokiem i nr stron  ja nie wpisałem z lenistwa ale jest to tylko materiał poglądowyJ.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin