POZ_-_Medycyna_Szkolna_ok(2).pdf
(
100 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - POZ - Medycyna Szkolna
III
Rok
Pielęgniarstwo w
środowisku
nauczania i
wychowania
POZ ‐ Wykłady
Paweł Rucki
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
III Rok
Wykład 1
Główne założenie Medycyny Szkolnej
Główne założenia
pielęgniarstwa w środowisku nauczania i wychowania
to
profilaktyka
, której można wyróżnić
4 elementy:
1.
Profilaktyczna opieka nad uczniami sprawowana jest przez:
a.
pielęgniarkę lub higienistkę szkolną w gabinecie profilaktycznym w szkole,
b.
lekarza POZ w zakładzie opieki zdrowotnej lub innym miejscu praktyki zawodowej lekarza,
c.
lekarza stomatologa w ogólnodostępnej poradni stomatologicznej.
2.
Nadzór nad realizacją profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami.
3.
Kształcenie i doskonalenie pielęgniarek i higienistek szkolnych oraz lekarzy POZ w zakresie zagadnień
związanych ze sprawowaniem profilaktycznej opieki nad uczniami.
4.
Monitorowanie stanu zdrowia uczniów oraz zabezpieczenia profilaktycznej opieki zdrowotnej nad nimi.
Wg
WHO
profilaktyczna opieka zdrowotna
nad uczniami to
I
element nowoczesnego programu zdrowia w szkole,
na który składa się:
•
edukacja zdrowotna i promocja zdrowia,
•
środowisko szkolne i społeczne (przyjazne zdrowiu),
•
posiłki szkolne,
•
wychowanie fizyczne i rekreacja,
•
poradnictwo i wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego.
Główny kierunek działań to
profilaktyka I‐rzędowa
i promocja zdrowia.
Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania –
to pielęgniarka pracująca w POZ, wypełniająca funkcje
wobec ucznia, wychowanka w środowisku nauczania i wychowania, jego rodziny, społeczności szkolnej i lokalnej.
Realizuje funkcje:
wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną, promocji zdrowia, diagnostyczną, terapeutyczną,
rehabilitacyjną, leczniczą, edukacyjną –
w stosunku do dzieci w wieku szkolnym – uczniów szkół i wychowanków
placówek opiekuńczo‐wychowawczych.
Podmiotem działań jest społeczność szkolna:
uczniowie, pracownicy, rodzice.
Pielęgniarka realizuje zadania w:
szkołach, bursach, internatach, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych,
szkołach specjalnych, innych placówkach opiekuńczo‐wychowawczych.
Typ szkoły
Zalecana liczba uczniów na 1 pielęgniarkę
Szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, liceum profilowane
(bez nauki w warsztatach)
800 + 10%
Zasadnicze szkoły zawodowe i techniczne z warsztatami
700
Szkoły specjalne dla dzieci i młodzieży
A – z lekkim upośledzeniem umysłowym, sprawnych ruchowo
150
B – z lekkim upośledzeniem umysłowym i
niepełnosprawnością; umiarkowanym upośledzeniem i
sprawnością ruchową
80
C – z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym i
niepełnosprawnością ruchową
30
Profilaktyczna
opieka
zdrowotna sprawowana
przez
lekarza
obejmuje:
1.
edukację zdrowotną uczniów i ich rodziców / prawnych opiekunów,
2.
wykonywanie profilaktycznych badań lekarskich (bilansów zdrowia) w ustalonych grupach wiekowych oraz
prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów wg określonych wzorów,
3.
formułowanie na piśmie zaleceń dla pielęgniarki co do dalszego postępowania z uczniami,
4.
czynne poradnictwo dla uczniów / opiekunów.
Profilaktyczna
opieka
zdrowotna sprawowana
przez
lekarza stomatologa
obejmuje:
1.
prowadzenie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia jamy ustnej,
2.
profilaktyczne badania stomatologiczne,
3.
profilaktykę próchnicy zębów,
4.
profilaktykę badań ortodontycznych,
5.
kwalifikowanie do szczególnej opieki stomatologicznej.
Wykład 2
Wykaz świadczeń zdrowotnych
Pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania:
1)
Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, profilaktyka:
a)
planuje działania, realizuje i dokonuje oceny wyników,
b)
wspiera w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia nauczycieli i wychowawców,
c)
bierze udział w projektowaniu i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w placówce,
d)
opracowuje scenariusze zajęć z uczniami / rodzicami w zakresie promocji zdrowia,
e)
przygotowuje materiały dydaktyczne na zajęcia warsztatowe z młodzieżą,
f)
udziela porad dot. postaw i zachowań zdrowotnych,
g)
bierze udział w realizacji programów zdrowotnych w środowisku szkolnym, w tym projektu szkoły
promującej zdrowie.
2)
Świadczenia diagnostyczne:
a)
pomiar podstawowych parametrów życiowych,
b)
wady zgryzu,
c)
pomiary antropometryczne,
d)
badania zaburzeń ruchu,
e)
badania ostrości wzroku i widzenia barw,
f)
badanie słuchu i wymowy,
g)
badania fizykalne (np. w nagłych zachorowaniach, urazach, w celu dokonania wstępnej oceny),
h)
pobieranie materiału do badań lub kierowanie na badania diagnostyczne i bakteriologiczne,
i)
identyfikacja uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi,
j)
diagnozowanie zagrożeń dla zdrowia i rozwoju ucznia / wychowanka,
k)
podejmowanie decyzji co do postępowania z uczniem / wychowankiem w nagłych zachorowaniach (ocena
stanu zdrowia dziecka, ocena ciężkości urazów i organizowanie bezpiecznego transportu chorego).
3)
Świadczenia profilaktyczne:
a)
organizacja i realizacja:
i)
szczepień ochronnych,
ii)
profilaktyki fluorkowej,
iii)
programów profilaktycznych,
iv)
zadań edukacyjnych i promocji zdrowia,
wynikających z potrzeb podopiecznych i
środowiska lokalnego.
4)
Świadczenia terapeutyczno‐lecznicze:
a)
prowadzenie poradnictwa zdrowotnego,
b)
realizacja działań mających na celu wspieranie dzieci i ich opiekunów w rozwiązywaniu problemów
zdrowotnych, szkolnych i społecznych,
c)
podejmowanie działań w celu zlikwidowania lub ograniczenia występowania zagrożeń dla zdrowia,
d)
pielęgnacja i farmakologiczne leczenie skóry (opatrunki, okłady, kompresy), unieruchamianie kończyn po
urazach (złamaniach, zwichnięciach),
e)
inne zabiegi: usuwanie ciał obcych, stawianie baniek, przemywanie oka (w zakładach całodobowych
i specjalistycznych),
f)
podawanie leków (wg zlecenia lekarskiego, samodzielnie wg rozporządzenia z 17/09/1997),
g)
cewnikowanie pęcherza moczowego (np. dzieci z porażeniem wiotkim, pęcherzem neurogennym),
h)
udzielenie I pomocy w stanach zagrożenia życia,
i)
prowadzenie resuscytacji krążeniowo‐oddechowej,
j)
realizacja procesu pielęgnowania uczniów i wychowanków przewlekle chorych, niepełnosprawnych, z grupy
ryzyka oraz z innymi problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi.
5)
Świadczenia opiekuńcze:
a)
nadzór nad podawaniem i przyjmowaniem leków w zakładach opiekuńczych, wychowawczych, 24h,
b)
wywiad środowiskowy w środowisku domowym ucznia lub w środowisku nauczania i wychowania,
c)
uzgadnianie konsultacji, wizyt, badań, transportu,
d)
współpraca z pielęgniarką rodzinną, lekarzem POZ, opieką społeczną w zakresie wsparcia dzieci z rodzin
ubogich, ze środowisk trudnych itp.,
e)
zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny,
f)
zorganizowanie pomocy leczniczej, konsultacji, porady lekarskiej,
g)
pomoc w umieszczeniu dziecka na koloniach zdrowotnych, obozach itp.,
h)
identyfikacja dzieci krzywdzonych i organizacja pomocy,
i)
inicjowanie wsparcia społecznego i instytucjonalnego,
j)
świadczenia w zakresie nadzoru nad warunkami sanitarno‐higienicznymi,
k)
ocena stanu sanitarno‐higienicznego, bezpieczeństwa oraz warunków nauczania w szkole.
6)
Świadczenia organizacyjno‐administracyjne:
a)
organizowanie stanowiska pracy,
b)
prowadzenie obowiązującej dokumentacji zdrowia ucznia,
c)
opracowanie planu opieki pielęgniarskiej nad uczniami (roczne, miesięczne),
d)
prowadzenie sprawozdawczości,
e)
monitorowanie i analiza świadczeń zdrowotnych – pielęgniarskich, stanu zdrowia dzieci i młodzieży,
wypadków i urazów na terenie placówki,
f)
organizacja i analiza kwalifikacji lekarskiej uczniów do grup ćwiczeń na WF,
g)
udział w radach pedagogicznych i zespołach szkolnych ds. promocji zdrowia,
h)
informowanie placówki (dyrekcji) o zagrożeniach dla zdrowia podopiecznych.
Standardy postępowania
Standardy postępowania w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez piel. szkolną:
(dokładny opis w ksero – standardy szkolne)
I.
Przestrzeganie prawa uczniów do informacji, prywatności, intymności i poszanowania godności osobistej
oraz zachowania tajemnicy zgodnie z prawami pacjenta.
II.
Przeprowadzanie testów przesiewowych i kierowanie postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do
uczniów z dodatnim wynikiem testów.
III.
Przygotowanie profilaktycznych badań lekarskich uczniów, analiza i wykorzystanie ich wyników.
IV.
Wykonywanie obowiązkowych szczepień.
V.
Prowadzenie u uczniów szkół podstawowych grupowej profilaktyki próchnicy zębów metodą
nadzorowanego szczotkowania zębów.
VI.
Przekazywanie informacji o kwalifikacji lekarskiej do wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz
współpraca z nauczycielami WF.
VII.
Poradnictwo czynne dla uczniów z problemami zdrowotnymi.
VIII.
Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców oraz uczestnictwo w szkolnych programach
profilaktycznych i promocji zdrowia.
IX.
Współdziałanie z dyrekcją i pracownikami szkoły oraz terenową stacją sanitarno‐epidemiologiczną w
zakresie tworzenia w szkole środowiska nauki i pracy sprzyjającego zdrowiu.
X.
Udzielanie pomocy przedlekarskiej uczniom i pracownikom szkoły.
Wykład 3
Napotykane problemy
•
Problemy zdrowotne:
o
zaburzenia rozwoju fizycznego (niskorosłość, otyłość , zaburzenia dojrzewania płciowego),
o
zaburzenia rozwoju i zdrowia psychicznego,
o
zaburzenia narządu zmysłów i mowy,
o
choroby przewlekłe (astma, DM, padaczka),
o
niepełnosprawność.
•
Problemy szkolne:
o
długoroczność, uczniowie „przerośnięci” (starsi o 2 lata),
o
trudności w nauce i związane z sytuacjami szkolnymi reakcje i obawy psychosomatyczne,
o
trudności w przystosowaniu się do rytmu pracy szkolnej (nadpobudliwość, zahamowanie).
•
Problemy społeczne:
o
związane z rodziną:
patologia lub trudności w podołaniu funkcji
wychowawczej (alkoholizm, przestępczość,
konflikty, rozbicie rodziny, śmierć / choroba
przewlekła, trudne warunki bytowe,
maltretowanie / zaniedbywanie dziecka);
o
związane z uczniem:
używanie substancji psychoaktywnych,
nieprzystosowanie społeczne;
o
związane z rówieśnikami:
‐ trudności w relacjach z kolegami w klasie (brak
akceptacji, izolacja, odrzucenie, przemoc),
‐ kontakty z grupami nieformalnymi o cechach patologii społecznej (sekty, gangi).
Choroby przewlekłe w szkole:
alergie, skrzywienie kręgosłupa,
płaskostopie i inne wady postawy,
choroby kości (w tym kręgosłupa i
stawów), przewlekły nieżyt
oskrzeli, astma i inne ch. płuc,
nerwica i inne ch. psychiczne, ch.
ukł. moczowego, przewlekłe ch.
skóry, choroby serca, tarczycy,
padaczka.
Zadaniem pielęgniarki jest identyfikacja uczniów z problemami:
1.
Analiza dokumentacji zdrowotnej uczniów.
2.
Zebranie informacji o nowych zachorowaniach lub zaostrzeniach chorób i urazach, które miały miejsce w
okresie wakacji:
a.
od uczniów poprzez odwiedzenie każdej klasy i spisanie nazwisk uczniów, którzy sami zgłaszają
przebyte choroby,
b.
od rodziców – w czasie zebrania z rodzicami.
Plik z chomika:
maniek____
Inne pliki z tego folderu:
POZ_-_Srodowisko_ok.pdf
(676 KB)
POZ_-_Medycyna_Szkolna_ok(2).pdf
(100 KB)
pielegn_srod_rodz_m3.pdf
(353 KB)
pielegn_srod_rodz_m2.pdf
(297 KB)
pielegn_srod_rodz_m1.pdf
(467 KB)
Inne foldery tego chomika:
anestezjologia i pielęgniarstwo anestezjologiczne
Edukacja zdrowotna, Promocja zdrowia
Neonatologia i opieka neonatologiczna
Ogólne prace i materiały o Położnictwie
pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin