POZ_-_Medycyna_Szkolna_ok(2).pdf

(100 KB) Pobierz
Microsoft Word - POZ - Medycyna Szkolna
 
III 
Rok  
 
 
 
Pielęgniarstwo w 
środowisku 
nauczania i 
wychowania 
POZ ‐ Wykłady 
 
 
 
Paweł Rucki 
Uniwersytet Medyczny w Łodzi 
III Rok 
309976144.002.png
Wykład 1 
Główne założenie Medycyny Szkolnej 
Główne założenia  pielęgniarstwa w środowisku nauczania i wychowania  to  profilaktyka , której można wyróżnić 
4 elementy: 
1. Profilaktyczna opieka nad uczniami sprawowana jest przez: 
a. pielęgniarkę lub higienistkę szkolną w gabinecie profilaktycznym w szkole, 
b. lekarza POZ w zakładzie opieki zdrowotnej lub innym miejscu praktyki zawodowej lekarza, 
c. lekarza stomatologa w ogólnodostępnej poradni stomatologicznej. 
2. Nadzór nad realizacją profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami. 
3. Kształcenie  i doskonalenie pielęgniarek  i higienistek szkolnych oraz  lekarzy POZ w zakresie zagadnień 
związanych ze sprawowaniem profilaktycznej opieki nad uczniami. 
4. Monitorowanie stanu zdrowia uczniów oraz zabezpieczenia profilaktycznej opieki zdrowotnej nad nimi. 
Wg  WHO   profilaktyczna opieka zdrowotna  nad uczniami to  element nowoczesnego programu zdrowia w szkole, 
na który składa się: 
edukacja zdrowotna i promocja zdrowia, 
środowisko szkolne i społeczne (przyjazne zdrowiu), 
posiłki szkolne, 
wychowanie fizyczne i rekreacja, 
poradnictwo i wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego. 
Główny kierunek działań to 
profilaktyka I‐rzędowa  
i promocja zdrowia. 
Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania –  to pielęgniarka pracująca w POZ, wypełniająca funkcje 
wobec ucznia, wychowanka w środowisku nauczania i wychowania, jego rodziny, społeczności szkolnej i lokalnej. 
Realizuje funkcje:  wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną, promocji zdrowia, diagnostyczną, terapeutyczną, 
rehabilitacyjną, leczniczą, edukacyjną –  w stosunku do dzieci w wieku szkolnym – uczniów szkół i wychowanków 
placówek opiekuńczo‐wychowawczych. 
Podmiotem działań jest społeczność szkolna:  uczniowie, pracownicy, rodzice. 
Pielęgniarka  realizuje  zadania w:  szkołach, bursach,  internatach, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, 
szkołach specjalnych, innych placówkach opiekuńczo‐wychowawczych. 
Typ szkoły 
Zalecana liczba uczniów na 1 pielęgniarkę 
Szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, liceum profilowane 
(bez nauki w warsztatach) 
800 + 10% 
Zasadnicze szkoły zawodowe i techniczne z warsztatami 
700 
Szkoły specjalne dla dzieci i młodzieży 
A – z lekkim upośledzeniem umysłowym, sprawnych ruchowo 
150 
B – z lekkim upośledzeniem umysłowym i 
niepełnosprawnością; umiarkowanym upośledzeniem i 
sprawnością ruchową 
80 
C – z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem  umysłowym i 
niepełnosprawnością ruchową 
30 
309976144.003.png 309976144.004.png
Profilaktyczna  opieka  zdrowotna sprawowana  przez   lekarza  obejmuje: 
1. edukację zdrowotną uczniów i ich rodziców / prawnych opiekunów, 
2. wykonywanie profilaktycznych badań lekarskich (bilansów zdrowia) w ustalonych grupach wiekowych oraz 
prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów wg określonych wzorów, 
3. formułowanie na piśmie zaleceń dla pielęgniarki co do dalszego postępowania z uczniami, 
4. czynne poradnictwo dla uczniów / opiekunów. 
Profilaktyczna  opieka  zdrowotna sprawowana  przez   lekarza stomatologa  obejmuje: 
1. prowadzenie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia jamy ustnej, 
2. profilaktyczne badania stomatologiczne, 
3. profilaktykę próchnicy zębów, 
4. profilaktykę badań ortodontycznych, 
5. kwalifikowanie do szczególnej opieki stomatologicznej. 
Wykład 2 
Wykaz świadczeń zdrowotnych 
Pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania: 
1) Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, profilaktyka: 
a) planuje działania, realizuje i dokonuje oceny wyników, 
b) wspiera w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia nauczycieli i wychowawców, 
c) bierze udział w projektowaniu i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w placówce, 
d) opracowuje scenariusze zajęć z uczniami / rodzicami w zakresie promocji zdrowia, 
e) przygotowuje materiały dydaktyczne na zajęcia warsztatowe z młodzieżą, 
f) udziela porad dot. postaw i zachowań zdrowotnych, 
g) bierze udział w realizacji programów zdrowotnych w środowisku szkolnym, w tym projektu szkoły 
promującej zdrowie. 
 
2) Świadczenia diagnostyczne: 
a) pomiar podstawowych parametrów życiowych, 
b) wady zgryzu, 
c) pomiary antropometryczne, 
d) badania zaburzeń ruchu, 
e) badania ostrości wzroku i widzenia barw, 
f) badanie słuchu i wymowy, 
g) badania fizykalne (np. w nagłych zachorowaniach, urazach, w celu dokonania wstępnej oceny), 
h) pobieranie materiału do badań lub kierowanie na badania diagnostyczne i bakteriologiczne, 
i) identyfikacja uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi, 
j) diagnozowanie zagrożeń dla zdrowia i rozwoju ucznia / wychowanka, 
k) podejmowanie decyzji co do postępowania z uczniem / wychowankiem w nagłych zachorowaniach (ocena 
stanu zdrowia dziecka, ocena ciężkości urazów i organizowanie bezpiecznego transportu chorego). 
 
3) Świadczenia profilaktyczne: 
a) organizacja i realizacja: 
i) szczepień ochronnych, 
ii) profilaktyki fluorkowej, 
iii) programów profilaktycznych, 
iv) zadań edukacyjnych i promocji zdrowia, 
wynikających z potrzeb podopiecznych i 
środowiska lokalnego. 
4) Świadczenia terapeutyczno‐lecznicze: 
a) prowadzenie poradnictwa zdrowotnego, 
b) realizacja działań mających na celu wspieranie dzieci i ich opiekunów w rozwiązywaniu problemów 
zdrowotnych, szkolnych i społecznych, 
c) podejmowanie działań w celu zlikwidowania lub ograniczenia występowania zagrożeń dla zdrowia, 
d) pielęgnacja i farmakologiczne leczenie skóry (opatrunki, okłady, kompresy), unieruchamianie kończyn po 
urazach (złamaniach, zwichnięciach), 
e) inne zabiegi: usuwanie ciał obcych, stawianie baniek, przemywanie oka (w zakładach całodobowych  
i specjalistycznych), 
f) podawanie leków (wg zlecenia lekarskiego, samodzielnie wg rozporządzenia z 17/09/1997), 
g) cewnikowanie pęcherza moczowego (np. dzieci z porażeniem wiotkim, pęcherzem neurogennym), 
h) udzielenie I pomocy w stanach zagrożenia życia, 
i) prowadzenie resuscytacji krążeniowo‐oddechowej, 
j) realizacja procesu pielęgnowania uczniów i wychowanków przewlekle chorych, niepełnosprawnych, z grupy 
ryzyka oraz z innymi problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi. 
 
5) Świadczenia opiekuńcze: 
a) nadzór nad podawaniem i przyjmowaniem leków w zakładach opiekuńczych, wychowawczych, 24h, 
b) wywiad środowiskowy w środowisku domowym ucznia lub w środowisku nauczania i wychowania, 
c) uzgadnianie konsultacji, wizyt, badań, transportu, 
d) współpraca z pielęgniarką rodzinną, lekarzem POZ, opieką społeczną w zakresie wsparcia dzieci z rodzin 
ubogich, ze środowisk trudnych itp., 
e) zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, 
f) zorganizowanie pomocy leczniczej, konsultacji, porady lekarskiej, 
g) pomoc w umieszczeniu dziecka na koloniach zdrowotnych, obozach itp., 
h) identyfikacja dzieci krzywdzonych i organizacja pomocy, 
i) inicjowanie wsparcia społecznego i instytucjonalnego, 
j) świadczenia w zakresie nadzoru nad warunkami sanitarno‐higienicznymi, 
k) ocena stanu sanitarno‐higienicznego, bezpieczeństwa oraz warunków nauczania w szkole. 
 
6) Świadczenia organizacyjno‐administracyjne: 
a) organizowanie stanowiska pracy, 
b) prowadzenie obowiązującej dokumentacji zdrowia ucznia, 
c) opracowanie planu opieki pielęgniarskiej nad uczniami (roczne, miesięczne), 
d) prowadzenie sprawozdawczości, 
e) monitorowanie i analiza świadczeń zdrowotnych – pielęgniarskich, stanu zdrowia dzieci i młodzieży, 
wypadków i urazów na terenie placówki, 
f) organizacja i analiza kwalifikacji lekarskiej uczniów do grup ćwiczeń na WF, 
g) udział w radach pedagogicznych i zespołach szkolnych ds. promocji zdrowia, 
h) informowanie placówki (dyrekcji) o zagrożeniach dla zdrowia podopiecznych. 
Standardy postępowania 
Standardy postępowania w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez piel. szkolną: 
(dokładny opis w ksero – standardy szkolne) 
I. Przestrzeganie prawa uczniów do informacji, prywatności, intymności i poszanowania godności osobistej 
oraz zachowania tajemnicy zgodnie z prawami pacjenta. 
II. Przeprowadzanie testów przesiewowych i kierowanie postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do 
uczniów z dodatnim wynikiem testów. 
III. Przygotowanie profilaktycznych badań lekarskich uczniów, analiza i wykorzystanie ich wyników. 
IV. Wykonywanie obowiązkowych szczepień. 
V. Prowadzenie u uczniów szkół podstawowych grupowej profilaktyki próchnicy zębów metodą 
nadzorowanego szczotkowania zębów. 
VI. Przekazywanie informacji o kwalifikacji lekarskiej do wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz 
współpraca z nauczycielami WF. 
VII. Poradnictwo czynne dla uczniów z problemami zdrowotnymi. 
VIII. Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców oraz uczestnictwo w szkolnych programach 
profilaktycznych i promocji zdrowia. 
IX. Współdziałanie z dyrekcją i pracownikami szkoły oraz terenową stacją sanitarno‐epidemiologiczną w 
zakresie tworzenia w szkole środowiska nauki i pracy sprzyjającego zdrowiu. 
X. Udzielanie pomocy przedlekarskiej uczniom i pracownikom szkoły. 
Wykład 3 
Napotykane problemy 
Problemy zdrowotne: 
o zaburzenia rozwoju fizycznego (niskorosłość, otyłość , zaburzenia dojrzewania płciowego), 
o zaburzenia rozwoju i zdrowia psychicznego, 
o zaburzenia narządu zmysłów i mowy, 
o choroby przewlekłe (astma, DM, padaczka), 
o niepełnosprawność. 
 
Problemy szkolne:  
o długoroczność, uczniowie „przerośnięci” (starsi o 2 lata), 
o trudności w nauce i związane z sytuacjami szkolnymi reakcje i obawy psychosomatyczne, 
o trudności w przystosowaniu się do rytmu pracy szkolnej (nadpobudliwość, zahamowanie). 
 
Problemy społeczne: 
o związane z rodziną:  
patologia lub trudności w podołaniu funkcji 
wychowawczej (alkoholizm, przestępczość, 
konflikty, rozbicie rodziny, śmierć / choroba 
przewlekła, trudne warunki bytowe, 
maltretowanie / zaniedbywanie dziecka); 
o związane z uczniem: 
używanie substancji psychoaktywnych, 
nieprzystosowanie społeczne; 
o związane z rówieśnikami: 
‐ trudności w relacjach z kolegami w klasie (brak 
akceptacji, izolacja, odrzucenie, przemoc), 
‐ kontakty z grupami nieformalnymi o cechach patologii społecznej (sekty, gangi). 
Choroby przewlekłe w szkole: 
alergie, skrzywienie kręgosłupa, 
płaskostopie i inne wady postawy, 
choroby kości (w tym kręgosłupa i 
stawów), przewlekły nieżyt 
oskrzeli, astma i inne ch. płuc, 
nerwica i inne ch. psychiczne, ch. 
ukł. moczowego, przewlekłe ch. 
skóry, choroby serca, tarczycy, 
padaczka. 
Zadaniem pielęgniarki jest identyfikacja uczniów z problemami: 
1. Analiza dokumentacji zdrowotnej uczniów. 
2. Zebranie informacji o nowych zachorowaniach lub zaostrzeniach chorób i urazach, które miały miejsce w 
okresie wakacji: 
a. od uczniów poprzez odwiedzenie każdej klasy i spisanie nazwisk uczniów, którzy sami zgłaszają 
przebyte choroby, 
b. od rodziców – w czasie zebrania z rodzicami. 
309976144.005.png 309976144.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin