zarzadzanie mala firma.doc

(133 KB) Pobierz

Zarządzanie Małą Firmą

12

WYKŁAD I z dnia 22.02.2003r

dr inż. Marek Krannich

 

literatura:               L. Haber „Managmant zarys zarządzania małą firmą”

 

 

Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią dominujące organizmy gospodarcze we współczesnych, rozwiniętych gospodarkach rynkowych. W wielu państwach udział małych i średnich przedsiębiorstw w tworzeniu miejsc pracy i wypracowywaniu produktu krajowego brutto sięga od 70 – 90%. Małe przedsiębiorstwa charakteryzują się specyfiką funkcjonowania w odniesieniu do przedsiębiorstw dużych.

Dotyczy to między innymi:

1.      Sposobu oceny rynku i rozległości terytorialnej funkcjonowania.

2.      Odrębnej skali wytwarzania.

3.      Innych wytyczają strategię działań, które mają bardziej operatywny (krótkookresowy) charakter.

4.      Struktury kapitałowe i własnościowe – małe przedsiębiorstwa są przeważnie podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą jako osoby fizyczne a zgromadzony kapitał ma charakter rodzinny.

5.      Większej niż duże przedsiębiorstwa zmiany w otoczeniu zewnętrznym (np. zmiany popytu, naruszenie płynności finansowych itp.)

6.      Wyższą aniżeli w przypadku dużych przedsiębiorstw elastyczności i zdolności do reagowania na zmienne warunki rynkowego otoczenia.

7.      Inną pozycję menadżera, który jest jednocześnie faktycznym liderem przedsiębiorstwa jak i najczęściej właścicielem oraz osobą realizującą różnorodne funkcje techniczne i administracyjne w przedsiębiorstwie.

 

Menedżment należy w przypadku małego i średniego przedsiębiorstwa traktować jako formę praktycznej działalności związanej z procesem podejmowania decyzji dotyczących jak najlepszego wykorzystania posiadanych zasobów rzeczowych, kapitałowych i ludzkich w celu realizacji założonych zadań zapewniających stały rozwój firmy.

 

Decyzje, które musi podejmować kierownik manager powinny być z jednej strony związane z osobistym związaniem do ich podejmowania:

1.      Osobistymi uzgodnieniami.

2.      Wykształceniem.

3.      Kwalifikacjami w zakresie zarządzania.

4.      Doświadczeniem zawodowym.

5.      Umiejętnościami kierowania zespołami ludzkimi.

 

a z drugiej strony z działaniem na otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa, a więc na relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a rynkiem. Należą do nich:

1.      Kontakty z konsumentami.

2.      Kontakty z dostawcami.

3.      Kooperacja.

4.      Oddziaływanie konkurencji.

5.      Lokalny system władzy.

6.      poziom techniki i kultury organizacyjnej.

7.      System prawny i ekonomiczny.

8.      Rozwiązania polityczne na poziomie państwa.

Uprawnionymi do podejmowania decyzji zgodnie z definicją menedżmentu są:

1.      Właściciel firmy.

2.      Profesjonalny menadżer (dyrektor, kierownik).

3.      Delegowany przez właściciela pracownik, który posiada uprawnienia do decydowania o wykorzystaniu zasobów kapitałowych, rzeczowych i ludzkich.

 

Menadżer działając w dynamicznie zmieniającym się rynkowym otoczeniu powinien realizować funkcję zarządzania.

 

Planowanie jest istotnym dla określanych i realizacji celów przedsiębiorstwa procesem ustalania kierunków działalności. Występuje w takich formach jak:

1.      Misja.

2.      Strategia.

3.      Polityka.

4.      Procedura.

5.      Program.

6.      Budżet.

 

Jego specyficzną i bardzo ważną formą stanowi plan biznesu, który na poziomie małego i średniego przedsiębiorstwa jest podstawowym, częstokroć najważniejszym dokumentem planistycznym. Plan biznesu dla małego i średniego przedsiębiorstwa nie posiada jednolitego wzorca jego sporządzania. Istnieją natomiast standardy jego opracowania.

Plan taki powinien zawierać:

1.      Cele działalności.

2.      Procedury realizacji tych celów.

3.      Sposoby dochodzenia do celów.

4.      Niezbędne dla realizacji celów zasoby.

5.      Określenie zgodności przyjętych i zrealizowanych celów z zamierzeniami, adresatami biznes planu.

 

Konstrukcja biznes planu.

 

I.    Streszczenie (streszczenie kierownicze) wprowadza nas w zawartość całego planu biznesu, pisze się je na końcu, ale zamieszcza na początku. Nie powinno ono objętościowo przekraczać 2,3 stron standardowego maszynopisu. Musi ono wprowadzić czytelnika w zagadnienia, które będą osią rozwiązań w pozostałych punktach planu biznesu.

Streszczenie powinno obejmować:

- cel napisania biznes planu,

- określenie niezbędnych zasobów kapitałowych oraz nakładów inwestycyjnych,

- charakterystykę adresata planu biznesu,

- charakterystykę podstawowych produktów przedsiębiorstwa z krótkim pokazaniem korzyści ich stosowania dla potencjalnych klientów,

- syntetyczne zaprezentowanie perspektywy finansowe prowadzonej działalności,

- tak zwany mechanizm wyjaśnienia, czyli kiedy i w jaki sposób inwestor otrzyma zwrot zaangażowanych środków,

Podstawową perspektywą planistyczną (czasokresem) jest okres zwrotu zaciągniętych zobowiązań. W przypadku finansowania się wyłącznie z wykorzystaniem kapitału własnego należy przyjąć klarowne kryterium planistyczne np. osiągnięcie popytu rentowności, zwrot własnych kapitałów czy też osiągnięcie pewnych wartości, wskaźników.

Adresatami biznes planu mogą być:

1.      Wewnętrzne jednostki kontrolne (rada nadzorcza lub właściciel)

2.      Zewnętrzne instytucje kredyto lub pożyczko dawca lub dysponenci dodatk. środków.

II.    Geneza projektu – charakterystyka przedsiębiorstwa (firmy).

Punkt ten powinien zawierać:

1.      Historię przedsiębiorstwa.

2.      Genezę (przyczynę) podjęcia działalności jeżeli jest to działalność nowo uruchomiona.

3.      Lokalizację firmy i datę rozpoczęcia działalności.

4.      Formę organizacyjno – prawną prowadzonej działalności w opraciu o wpis czy jest to spółka czy co innego.

 

III. Misja i cele działalności.

Cele powinny być formułowane w postaci równoważników w zdaniach w obszarach funkcjonalnych takich jak:

1.      produkt,

2.      systemy

3.      organizacyjne,

4.      zasoby kadrowe,

5.      rynek i marketing,

6.      sprzedaż,

7.      ekonomia i finanse,

8.      logistyka.

Cele w planie biznesu muszą być zgodne.

Charakterystyka celów:

1.      Zrozumiałe.

2.      Mierzalne.

3.      Określone w czasie.

4.      Realne.

5.      Ambitne.

6.      Elastyczne.

 

IV. Charakterystyka produktów.

Punkt ten powinien zawierać pełną charakterystykę produktów opisywanych z max. uwzględnieniem korzyści, które może otrzymać potencjalny klient. W punkcie tym należy sobie odpowiedzieć na pytania:

1.      Jaki jest pełny asortyment produktowy przedsiębiorstwa?

2.      Jakie są przewagi rynkowe stosowanych przez nas produktów?

3.      W jaki sposób będzie się zmieniał nasz asortyment produktowy?

4.      Jaki jest etap badań nad nowymi produktami?

5.      Czy produkty wytwarzane u nas muszą posiadać jakiekolwiek dopuszczenia do obrotu (atest, homologacja, koncesje itp.)

 

WYKŁAD II z dnia 22.03.2003r

V.    System zarządzania i personel.

Jaki w przedsiębiorstwie dobieramy system zarządzania i co z tego wynika?

1.      Istniejące w przedsiębiorstwie kadry.

2.      Istniejące w przedsiębiorstwie systemy wynagradzania.

Punkt ten podejmuje istniejący w przedsiębiorstwie system zarządzania ale małego i średniego przedsiębiorstwa. Charakterystykę tego punktu rozpoczynamy od opisu istniejącej w przedsiębiorstwie struktury organizacyjnej. W małym i średnim przedsiębiorstwie najczęściej występującymi strukturami organizacyjnymi jest struktura:

- funkcjonalna,

- liniowa,

W przypadku małego przedsiębiorstwa ważnym elementem jest scharakteryzowanie pracowników pod kątem ilości pracowników, ich wieku stażu, wykształcenia, posiadanych kwalifikacji podstawowych i dodatkowych oraz charakterystyki przydzielanych im zadań oraz kompetencji. W ramach systemu zarządzania należy omówić takie cele podsystemy jak: system motywacyjny, premie, nagrody, gratyfikacje dodatkowe.

System wynagrodzeń – obejmujący wartość bezwzględnego wynagrodzenia oraz dodatkowych poszczególnych składników wynagrodzenia.

 

VI. Rynki i marketing.

1.      Opis rynku – powinien opisywać istniejący stan popytu rynkowego a także charakteryzować rynek pod względem zasięgu geograficznego i rodzaju występujących nisz rynkowych. W punkcie tym można także mieć zmiany istniejących trendów rynkowych np. w zakresie popytu także zmiany w elementach makrootoczenia.

2.      Charakterystyka klientów

- kim są nasi klienci,

- gdzie są zlokalizowani

- kto podejmuje decyjję kupna

- kim są podstawowi klienci

- w jaki sposób przedsiębiorstwo może na nich oddziaływać np. poprzez preferencyjne oferty zakupu

- 20/80 – zasada empiryczna 20% klientów może kształtować 80% zakupów

- jakie są oczekiwania klientów w stosunku do nowej oferty tzn. czy klienci oczekują serwisu posprzedażnego dodatkowej oferty produkcyjnej lub usługowej lub też innej oferty

- w jaki sposób należy dokonywać podziału (segmentacji klientów) aby nasza obecna oraz przyszłościowa oferta była skuteczniejsza i lepiej do nich docierała

- należy zastanowić się w jaki sposób przyszłościowo należy sformułować mieszankę marketingową tzw. (marketing mix.) aby najlepiej docierać rynkowo.

3. Charakterystyka konkurentów:

W tym punkcie należy odpowiedzieć na pytanie:

- kim są konkurenci,

- jaka jest ich liczba,

- gdzie są zlokalizowani,

- kim są podstawowi konkurenci,

- jakie stosują strategie konkurowania,

- w jaki sposób można scharakteryzować mocne, słabe strony konkurentów,

- w jaki sposób można skutecznie tworzyć rynkową odpowiedź na działania konkurentów.

W ramach analizy konkurentów należy również rozważyć oddziaływanie na sektor konku...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin