KONSPEKT ZAJĘĆ DLA GRUPY 5-LATKÓW
W PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM…
Tematyka kompleksowa: Wiem, z czego otrzymujemy niektóre produkty
Temat dnia: Matematyczne zabawy
Data: 4 listopad 2008r.
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności liczenia
- rozwijanie umiejętności twórczego działania
- wdrażanie do aktywnego myślenia, doskonalenie umiejętności umysłowych
- wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy
- kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
- rozwijanie twórczego myślenia
Cele operacyjne:
Dziecko:
- liczy w zakresie do 6, - słucha i rozumie objaśnienia i polecenia nauczyciela, - porównuje liczebność elementów, - klasyfikuje przedmioty wg wybranych cech, - posługuje się liczebnikami głównymi - odwzorowuje kształty figur i nazywa je, - uczy się współdziałać w zespole, - uczy się pokonywać trudności i nie zrażać się porażkami, - rozróżnia podstawowe kolory
Grupa: 5-latki, 4-latki
Forma: grupowa
Techniki:
- matematyczna,
- ruchowa,
- plastyczna
Pomoce dydaktyczne:
- kolorowe guziki
- obręcze
- woreczki
- szarfy
- kredki
Przebieg zajęć:
1. Zabawy guzikami: segregowanie według kolorów, liczby dziurek
2. Układanie z guzików różnych wzorków według własnych pomysłów. Układanie według wzoru podanego przez nauczyciela oraz według wzoru podanego w książce „Czterolatek. Bawię się i uczę, cz.1, s. 20
3. Dzieci przeliczają woreczki od 1 do 4. Zapoznają się z zapisem cyfry 1,2,3,4. W obręczach jest różna liczba woreczków, od 1 do 4, dodają do każdego zbioru tyle woreczków, aby w każdym było 6, a następnie odejmują tyle, żeby w poszczególnych obręczach było 1,2,3,4 woreczki. Przyporządkowują do obręczy odpowiedni zapis graficzny cyfry.
4. Zabawa „Robimy wszystko po sześć razy”: uderzanie sześć razy woreczkiem o podłogę, podskoczenie sześć razy, podrzucenie woreczka do góry sześć razy.
5. Zabawa „Goniące woreczki”: dzieci stoją w kole, podają sobie szybko woreczki tak, aby się nie spotkały.
6. Rzut woreczkami do celu.
7. Szukanie woreczków w sali, każde dziecko liczy znalezione woreczki.
8. Zestaw zabaw ruchowych nr VII (Czterolatek. Bawię się i uczę. Przewodnik metodyczny cz.1) z wykorzystaniem szarf i woreczków:
· Zabawa „Zaprzęgi”: dzieci w parach połączonych szarfami biegają po obwodzie sali, na sygnał zatrzymują się i następuje zamiana
· Zabawa „Wchodzimy do wora”: przekładanie szarfy przez siebie, zaczynając od nóg do głowy
· Chodzenie po obwodzie sali z woreczkiem na głowie
9. Karta pracy – kolorowanie cyfr od 1 do 6, liczenie kółek, rysowanie takiej samej ilości serc i trójkątów.
ogrodnik_mj