Wytyczne_do_akcji_informacyjno-promocyjnej.pdf

(547 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wytyczne_do_akcji_informacyjno-promocyjnej.doc
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
Działanie 1.6. SPO RZL: System aktywizacji zawodowej kobiet
WYTYCZNE DO AKCJI INFORMACYJNO-
PROMOCYJNEJ PROJEKTU
SYSTEM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ KOBIET - ,,KOBIETA PRACUJĄCA...’’
MARZEC 2006
17898855.023.png 17898855.024.png 17898855.025.png 17898855.026.png 17898855.001.png
Opracowanie raportu:
ASM Centrum Badań i Analiz Rynku
przy współpracy z Anną Kulpą-Ogdowską (Katedra Socjologii Szkoła Główna Handlowa
i Szkoła Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN)
Wszelkich informacji na temat badania i projektu udzielają kierownicy projektu:
Dominika Stelmachowicz-Pawyza: d.pawyza@asm-poland.com.pl tel. 024 355 77 17
Katarzyna Świeżawska-Ambroziak k.swiezawska@asm-poland.com.pl tel. 024 355 77 34
Strona internetowa projektu: www.kobietapracująca.org
Projekt „KOBIETA PRACUJĄCA” realizowany jest w ramach:
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004 - 2006
Priorytetu 1 - Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej
Działanie 1.6. – Integracja i reintegracja zawodowa kobiet
Według schematu: Wspieranie równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Okres wdrażania projektu: 2005.08.01 – 2007.06.30
Instytucja wdrażająca: Departament Wdrażania EFS w Ministerstwie Pracy i Polityki
Społecznej
Koordynator projektu:
ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
ul. Grunwaldzka 5, 99-301 Kutno,
Partnerzy projektu:
Fundacja Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi,
ul. Piotrkowska 115, 90-430 Łódź, Tel. 042 633 34 11
Demokratyczna Unia Kobiet – Gdańsk
ul. Miszewskiego 17, 80-239 Gdańsk, Tel. 058 345 50 16
Małopolski Związek Pracodawców
ul. Kościuszki 43, 30-114 Kraków, Tel. 012 421 59 99,
Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych
ul. Ziemniaczana 10A, 62-030 Luboń, Tel. 061 813 98 93
Wytyczne do akcji informacyjno-promocyjnej projektu
System aktywizacji zawodowej kobiet - ,,Kobieta pracująca....’’
2
Projekt współfinansowany ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
17898855.002.png 17898855.003.png 17898855.004.png 17898855.005.png 17898855.006.png 17898855.007.png 17898855.008.png 17898855.009.png 17898855.010.png
Projekt współfinansowany ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
Drodzy Czytelnicy!
Niniejszym mamy ogromną przyjemność oddać w Państwa ręce raport:
Wytyczne do akcji informacyjno-promocyjnej w ramach projektu: System
aktywizacji zawodowej kobiet – „Kobieta pracująca...”.
Celem projektu – „Kobieta pracująca” jest rozpoznanie sytuacji kobiet
na rynku pracy w ujęciu ogólnopolskim i lokalnym. W ramach projektu
zrealizowano badania ogólnopolskie oraz badania pogłębione w wybranych
województwach (małopolskim, łódzkim, wielkopolskim, pomorskim). Na bazie
wyników tych badań opracowana i przeprowadzana jest akcja informacyjno-
edukacyjna skierowana do kobiet, instytucji rynku pracy i pracodawców.
Jej celem jest przełamanie stereotypów w sferze podziału zawodów
na tradycyjne męskie i kobiece oraz udzielenie wielostronnego wsparcia
na rynku pracy poprzez promowanie równego dostępu kobiet i mężczyzn
do zatrudniania.
Poza tym projekt ma na celu stworzenie systemu wymiany informacji
(regionalne bazy danych) na temat programów i działań na rzecz kobiet oraz
możliwości uczestniczenia w nich. Wszystkie te działania informacyjne, czyli
cykl seminariów i konferencji oraz elektroniczny system informacji zostały
dostosowane do każdego z czterech wybranych województw: łódzkiego,
wielkopolskiego, małopolskiego i pomorskiego.
Przewidywanym efektem działań projektu będzie wzrost stopy zatrudnienia
kobiet oraz podwyższenie ich statusu zawodowego i społecznego.
Realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju
Zasobów Ludzkich i współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego projekt, pozwolił
na postawienie wielu pytań, które dotychczas pozostawały bez odpowiedzi.
Były to pytania niezwykle ważne, gdyż odpowiedzi na nie, nie tylko zaspokoją
ciekawość badaczy, ale mogą również stanowić inspirację dla pomysłów,
rozwiązań, które mogą wspomóc jakże trudny proces integracji i reintegracji
zawodowej kobiet.
Do lektury raportu zachęcamy przede wszystkim kobiety, ale mamy również
nadzieję, że spotka się on z zainteresowaniem ze strony służb zatrudnienia
i przedsiębiorców.
Zachęcamy wszystkich Państwa do wyrażania uwag i opinii o treści niniejszego
raportu oraz do śledzenia postępu prac w projekcie i uczestnictwa
w seminariach, konferencjach regionalnych i mających charakter ogólnopolski.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej projektu:
www.kobietapracujaca.org
Życzymy ciekawej lektury,
Dominika Stelmachowicz-Pawyza
Katarzyna Świeżawska-Ambroziak
Wytyczne do akcji informacyjno-promocyjnej projektu
System aktywizacji zawodowej kobiet - ,,Kobieta pracująca....’’
3
17898855.011.png 17898855.012.png 17898855.013.png 17898855.014.png
Projekt współfinansowany ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE................................................................................... 5
WYTYCZNE DO AKCJI INFORMACYJNO-PROMOCYJNEJ ................................ 7
1. Promowanie równości szans w zawodach tradycyjnie uznawanych
za kobiece lub męskie.................................................................7
2. Promowanie idei wykorzystywania indywidualnych zdolności
do wykonywania poszczególnych zawodów...................................12
3.Promowanie równości szans w zakresie wynagradzania; promowanie
kobiet na stanowiska kierownicze; promowanie kobiecej
przedsiębiorczości.................................................................... 15
4. Promowanie partnerskiego modelu,włączającego mężczyzn
na równi z kobietami w realizację obowiązków rodzicielskich
i domowych; edukowanie w zakresie możliwości dzielenie opieki nad
dziećmi,jakie daje prawo pracy i ubezpieczeń społecznych;
promowanie elastycznych form zatrudnienia ................................ 19
5. Upowszechnienie korzystania usług opiekuńczo-wychowawczych
nad dziećmi i osobami zależnymi................................................24
6. Informowanie o instytucjach rynku pracy ................................ 26
PROGRAM PROMOCJI PROJEKTU SYSTEM AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ KOBIET
- ,,KOBIETA PRACUJĄCA.....’’ ................................................................ 28
,,KOBIETA PRACUJĄCA...’’ – NIEZBĘDNIK INFORMACYJNO - PROMOCYJNY .. 34
Wytyczne do akcji informacyjno-promocyjnej projektu
System aktywizacji zawodowej kobiet - ,,Kobieta pracująca....’’
4
17898855.015.png 17898855.016.png 17898855.017.png 17898855.018.png
Projekt współfinansowany ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
WPROWADZENIE
Celem projektu – „Kobieta pracująca...” jest rozpoznanie sytuacji kobiet
na rynku pracy. Przede wszystkim jednak autorzy projektu starali się w toku
procesu badawczego odnaleźć te społeczne wzory i specyfikę postrzegania
kobiet i mężczyzn, które determinują „ich” społeczne i zawodowe pozycje.
I udało się. Dzięki szeroko zakrojonym badaniom zdiagnozowano sytuację
kobiet na rynku pracy i ustalono jej przyczyny.
Pamiętając jednak o słowach Johanna Wolfganga von Goethe: „Sama wiedza
nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować” oddajemy w ręce czytelnika
dokument, którego główną intencją jest wyposażenie organizatorów akcji
promocyjno-informacyjnej w niezbędne narzędzia. To dzięki nim ma ona
przynieść pożądany efekt w postaci przełamywania stereotypów i miejmy
nadzieję zwiększenia zatrudnienia wśród kobiet.
Część główna „Wytycznych...” to wskazanie 6 kluczowych filarów, na których
winna opierać się akcja informacyjno-promocyjna. Wskazujemy w niej
zarówno treści, jak i formy przekazu odwołując się do głosów samych kobiet,
ale i przedsiębiorców oraz tzw. opinii publicznej.
Problem nierównego traktowania kobiet i mężczyzn na rynku pracy jest na tyle
palący i niestety wymagający systematycznych działań, że dokument ten
zawiera również dodatkowe informacje, nieco wykraczające poza same
potrzeby projektu, ale mogące wesprzeć działania innych osób czy instytucji.
Dlatego też w jednej z części raportu prezentujemy ramowy plan promocji
projektu, a w kolejnej niezbędnik informacyjno-promocyjny czyli podstawowe
informacje o działaniach określanych mianem PR.
Dobrze skonstruowana akcja informacyjno-promocyjna ma przed sobą bardzo
trudne zadanie – musi bowiem w równym stopniu informować i promować.
W projekcie „Kobieta pracująca...” idea tej równowagi wspierana jest przez
6 głównych filarów:
1. Promowanie równości szans w zawodach tradycyjnie uznawanych
za kobiece lub męskie.
2. Promowanie idei wykorzystywanie indywidualnych zdolności
do wykonywania poszczególnych zawodów.
Wytyczne do akcji informacyjno-promocyjnej projektu
System aktywizacji zawodowej kobiet - ,,Kobieta pracująca....’’
5
17898855.019.png 17898855.020.png 17898855.021.png 17898855.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin