Socjologia - Wyklady.pdf

(5062 KB) Pobierz
Orientacje socjologiczne
1
6025600.005.png
Socjologia – nauka o krótkiej historii, lecz długiej przeszłości.
Kiedy?
Co?
Kto?
1838
Wprowadzenie nazwy „socjologia”:
łacińskie - socius (zbiorowość, społeczeństwo)
greckie – logos (wiedza, mądrość)
Auguste Comte
1882-1898
Ukazanie się (w Wlk. Brytanii) pierwszej książki mającej w tytule pojęcie
„socjologia” - The Principles of Sociology ( Zasady Socjologii )
Herbert Spencer
1892
Utworzenie wydziału socjologii na Uniwersytecie w Chicago
Albion W. Small
1895
Utworzenie pierwszej katedry socjologii w Europie (Uniwersytet w
Emile Durkheim
Bordeaux)
1909
Powstanie Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjologicznego (ASA)
-
1909
Powstanie Niemieckiego Stowarzyszenia Socjologicznego
Max Weber;
Ferdynand Tonnies,
Gerge Simmel
1919
Powstanie katedry socjologii na Uniwersytecie w Monachium
Max Weber
1920
Utworzenie pierwszego w Polsce ośrodka socjologicznego na Uniwersytecie
Poznaniu
Florian Znaniecki
1949
Powstanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Socjologicznego
-
(International Sociological Association, ISA)
2
6025600.006.png
3
6025600.007.png 6025600.008.png
ad.1
„Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”
„Kruk krukowi oka nie wykole”
„Gdy kota nie czują, myszy tańcują”
ad.2
"Dobrego i karczma nie zepsuje, złego i kościół
nie naprawi"
"Z kim kto przestaje, takim się staje"
"Jakie tatki, takie dziatki"
"Jeden syn jest księdzem, a drugi złodziejem"
Ad.3
"Działa, jak czerwona płachta na byka"
Źródło: herold Garfinkel, Aspekty problemu potocznej wiedzy o strukturach społecznych, w: Fenomenologia i
socjologia, pod red. Z. Krasnodębskiego, Warszawa 1989: PWN.
Studenci, uczestnicy seminarium, mieli rozpocząć z jakąś osobą rozmowę i — nie dając po sobie poznać, że to, co
mówią, jest pod jakimkolwiek względem niecodzienne — upierać się przy tym, by osoba ta wyjaśniła sens swych
potocznych wypowiedzi. Dwudziestu trzech studentów opisało dwadzieścia pięć przypadków takich rozmów. Oto
typowe wyjątki z ich sprawozdań.
Przypadek 1: „Obiekt" eksperymentu (kobieta) opowiada eksperymentatorowi, członkowi tej samej kasy
samochodowej, że jadąc poprzedniego dnia do pracy złapał gumę. (O) Złapałam gumę.
(E) Co masz na myśli, mówiąc „złapałam gumę"? „Momentalnie popada w osłupienie. Potem odpowiada z
wściekłością: «Co masz na myśli, przez 'co masz na myśli'? Złapać gumę, to złapać gumę. To mam na myśli. Nic
innego. Co za idiotyczne pytanie!»".
Przypadek 2 :
(O) Cześć, Ray. Jak się czuje twoja dziewczyna?
(E) Co masz na myśli, pytając, jak się ona czuje? Czy chodzi ci o to, jak się czuje fizycznie czy psychicznie?
(O) Chodzi mi o to, jak się ona czuje. Co się z tobą dzieje? (Wygląda na zirytowanego)
(E) Nic. Wyjaśnij tylko dokładniej, co masz na myśli.
(O) Zostawmy to. A jak tam z twoim podaniem do szkoły medycznej?
(E) Co masz na myśli, mówiąc, „a jak tam"?
4
6025600.001.png 6025600.002.png
(O) Wiesz chyba, o co mi chodzi.
(E) Nie, w ogóle nie rozumiem.
(O) Co z tobą? Chory jesteś?
Przypadek 3 : W piątkowy wieczór oglądaliśmy z mężem telewizję. Mąż powiedział, że jest zmęczony. Zapytałam: „Jak
jesteś zmęczony? Fizycznie, psychicznie, czy po prostu jesteś znużony?"
(O) Nie wiem. Myślę, że głównie fizycznie.
(E) To znaczy, że bolą cię mięśnie czy kości?
(O) Chyba tak, nie zadawaj takich technicznych pytań. (Po chwili oglądania)
(O) We wszystkich tych starych filmach pokazują takie same żelazne łóżka.
(E) Co masz na myśli? Czy wszystkie w ogóle stare filmy, niektóre z nich, czy te, które widziałeś?
(O) Co ci jest? Wiesz przecież, o co mi chodzi.
(E) Chciałabym, żebyś wytłumaczył to jaśniej.
(O) Przecież wiesz, o co mi chodzi! Nie rób z siebie idiotki!
Przypadek 4 : „Mój chłopak powiedział do mnie: «Pospiesz się, bo się spóźnimy». Zapytałam go, co ma na myśli,
mówiąc «późno», i z jakiego punktu widzenia jest to ważne. Twarz jego przybrała zakłopotany i cyniczny wyraz.
«Dlaczego zadajesz mi takie głupie pytania? Z pewnością nie muszę wyjaśniać takiego stwierdzenia. Co się z tobą
dzisiaj dzieje? Dlaczego miałbym tracić czas na analizowanie takiego zdania? Każdy rozumie to, co mówię, i ty nie po-
winnaś być wyjątkiem»".
Przypadek 5 : Ofiara eksperymentu zachęcająco skinęła ręką.
(O) Co słychać?
(E) Co słychać, gdy chodzi o co? Zdrowie, finanse, pracę w szkole, spokój ducha...
(O) (Zaczerwieniony i wytrącony z równowagi) Słuchaj, po prostu starałem się być uprzejmy. Szczerze mówiąc, gówno
mnie obchodzi, co u ciebie słychać.
Wiedza filozoficzna i jej cechy
1 Prawda jako cel
2 Zawodowy profesjonalizm
3 Przekraczanie subiektywizmu poprzez oparcie się na ponadindywidualnych doświadczeniach
4 Precyzja, spójność, logiczność
5 Tworzy spójne systemy
6 Posiada charakter normatywny
5
6025600.003.png 6025600.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin