TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Wykład 10 – 11.01.2007r
Total
Oznacza objęcie koncepcją całej organizacji – zinterpretowanie wokół niej wszystkich pracowników, możliwość zastosowania jej we wszystkich rodzajach produkcji i usług, w każdej komórce organizacji, na każdym stanowisku, w sposób nieograniczony.
Quality
Oznacza jakość rozumianą jako spełnienie wciąż rosnących wymaganiach klientów.
Management
Oznacza metodę rozwiązywania problemów i osiągania znacznej poprawy poprzez dążenie do wyższej jakości pracy i jej efektów, czyli podejmowanie decyzji podporządkowanych ciągłej poprawie jakości produktów.
CELE TQM
Ostatecznym celem TQM jest maksymalizacja zysku realizacji tego celu może służyć osiąganie licznych celów pośrednich, a najważniejszym z nich jest zadowolenie klienta osiągane drogą tworzenia jakości.
KLUCZOWE POJĘCIA TQM
a) jakość:
• doskonałość, coś specjalnego, wysoka klasa – jakość bezwzględna
• pewna liczba pożądanych cech danego wyrobu (jakość zorientowana na wyrób)
• przydatność dl użytkownika (jakość zorientowana na użytkownika)
• zgodność wymaganiami określonymi przez normy w tekstach jakości (jakość zorientowana na wytwarzanie)
• cena, gdzie jakość równoważy się z wartością otrzymywaną za zapłacone pieniądze (jakość zorientowana cenowo).
JAKOŚĆ W TQM
to jakość totalna, kompleksowa, powszechna, a to oznacza, że ma być rozpatrywana w całym cyklu powstawania i życia wyboru, ale także pracy, życia osób tworzących ją.
ZAŁOŻENIA TQM
• jakość jest głównym celem działalności przedsiębiorstwa
• jakość jest zadaniem każdego pracownika w przedsiębiorstwie
• jakość jest pojęciem wielowymiarowym (ludzie, procesy, systemy)
• jakość to zapobieganie wadom, a nie ich wykrywanie.
MIARĄ JAKOŚCI JEST SPEŁNIENIE(ZASPOKOJENIE) OCZEKIWAŃ KLIENTA
b) produkt – to kombinacja wyrobu i usługi – produkt poszerzony
TQM zakłada ciągły rozwój produktu
Cykl P. D. C. A E. Demminga
c) klient
TQM wprowadza pojęcia klienta zewnętrznego i wewnętrznego.
pracownik przedsiębiorstwa – odbiorca pracy poprzednika
Założenia:
1. Każdy w przedsiębiorstwie ma swego klienta
2. Każdy w przedsiębiorstwie powinien znać wymagania swego klienta wewnętrznego.
JAK WDRAŻAĆ TQM?
• 14 E. Deminga
• Amerykańska Nagroda Jakości
• Europejska Nagroda Jakości
• Polska Nagroda Jakości
2
gosicka