wyk�ad_10.doc

(28 KB) Pobierz
TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

TEORIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

Wykład 10 – 11.01.2007r

 

Total

 

Oznacza objęcie koncepcją całej organizacji – zinterpretowanie wokół niej wszystkich pracowników, możliwość zastosowania jej we wszystkich rodzajach produkcji i usług, w każdej komórce organizacji, na każdym stanowisku, w sposób nieograniczony.

 

Quality

 

Oznacza jakość rozumianą jako spełnienie wciąż rosnących wymaganiach klientów.

 

Management

 

Oznacza metodę rozwiązywania problemów i osiągania znacznej poprawy poprzez dążenie do wyższej jakości pracy i jej efektów, czyli podejmowanie decyzji podporządkowanych ciągłej poprawie jakości produktów.

 

CELE TQM

 

Ostatecznym celem TQM jest maksymalizacja zysku realizacji tego celu może służyć osiąganie licznych celów pośrednich, a najważniejszym z nich jest zadowolenie klienta osiągane drogą tworzenia jakości.

 

KLUCZOWE POJĘCIA TQM

 

a) jakość:

 

• doskonałość, coś specjalnego, wysoka klasa – jakość bezwzględna

• pewna liczba pożądanych cech danego wyrobu (jakość zorientowana na wyrób)

• przydatność dl użytkownika (jakość zorientowana na użytkownika)

zgodność  wymaganiami określonymi przez normy w tekstach jakości (jakość zorientowana na wytwarzanie)

• cena, gdzie jakość równoważy się z wartością otrzymywaną  za zapłacone pieniądze (jakość zorientowana cenowo).

 

 

 

 

JAKOŚĆ W TQM

to jakość totalna, kompleksowa, powszechna, a to oznacza, że ma być rozpatrywana w całym cyklu powstawania i życia wyboru, ale także pracy, życia osób tworzących ją.

 

ZAŁOŻENIA TQM

• jakość jest głównym celem działalności przedsiębiorstwa

• jakość jest zadaniem każdego pracownika w przedsiębiorstwie

• jakość jest pojęciem wielowymiarowym (ludzie, procesy, systemy)

• jakość to zapobieganie wadom, a nie ich wykrywanie.

 

MIARĄ JAKOŚCI JEST SPEŁNIENIE(ZASPOKOJENIE) OCZEKIWAŃ KLIENTA

 

 

b) produkt – to kombinacja wyrobu i usługi – produkt poszerzony

 

TQM zakłada ciągły rozwój produktu

Cykl P. D. C.      E. Demminga

 

c) klient

 

TQM wprowadza pojęcia klienta zewnętrznego i wewnętrznego.

pracownik przedsiębiorstwa – odbiorca pracy poprzednika

 

Założenia:

1. Każdy w przedsiębiorstwie ma swego klienta

2. Każdy w przedsiębiorstwie powinien znać wymagania swego klienta wewnętrznego.

 

JAK WDRAŻAĆ TQM?

• 14 E. Deminga

Amerykańska Nagroda Jakości

• Europejska Nagroda Jakości

• Polska Nagroda Jakości

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin