zebrania(1).doc

(88 KB) Pobierz

Temat: Zebrania

 

Zebranie, to zgromadzenie wielu osób, zorganizowane dla osiągnięcia wspól­nego celu obrad.

 

Bardzo ważnym elementem komuni­kowania się są narady i różnego rodzaju zebra­nia, podczas których są przekazywane informa­cje i podejmowane decyzje dotyczące działalno­ści przedsiębiorstwa.

 

Spotkania w firmie mogą mieć:

       charakter roboczy (np. narady, odprawy) lub charakter specjalny (np. zebrania stanowiące formę prawną działania określonego organu);

       odbywające się na forum publicznym (krajowym bądź międzynarodowym lub wewnętrznym;

       będące zgromadzeniami znacznej liczby uczestników (np. kongresy, zjazdy lub o małej liczbie uczestników (np. odprawy);

       koncentrujące obrady wokół tematyki dotyczącej określonych dziedzin lub ze­brania sprawozdawczo-wyborcze, zajmujące się rozliczaniem działalności or­ganów kierowniczych, a także wyborami nowych władz;

       mogące obradować niezależnie od liczby uczestników lub te, które dla ważno­ści obrad wymagają uczestnictwa określonej liczby osób, niezbędnej do pra­womocności zebrania;

            mające zasięg ogólny, powszechny (np. walne zebranie członków stowarzy­szenia bądź walne zgromadzenie członków spółdzielni, w których uczestni­czy ogół członków) lub zebrania o składzie ograniczonym do wybranych delegatów (np. zebrania przedstawicieli spółdzielni bądź zebrania sprawozdawczo-wyborcze w dużych organizacjach);

      mające rangę wyższą (np. walne zebranie członków zarządu organizacji) lub niższą (np. zebranie plenarne zarządu organizacji, posiedzenie prezydium za­rządu organizacji) ze względu na miejsce organu w systemie organizacyjnym;

     walne zebrania zwyczajne, zwoływane po upływie kadencji władz (sprawozdawczo-wyborcze) lub planowane w czasie ich kadencji (sprawozdawcze, uchwałodawcze) i walne zebrania nadzwyczajne, zwoływane w trakcie kaden­cji w związku z zaistnieniem określonych okoliczności.

Ze względu na charakter uczestnictwa orga­nizuje się:

·         zebrania zewnętrzne - z udziałem fachow­ców z zewnątrz, np. przedstawicieli banków, księgowych, zleceniodawców,

·         zebrania wewnętrzne:

-       otwarte - dostępne dla wszystkich pracowników,

-       przy zamkniętych drzwiach - uczestnika­mi mogą być tylko osoby zaproszone, np. posiedzenie zarządu.

 

Celem zebrania może być m.in.:

·         przekazywanie informacji,

·         kontrola bieżących prac,

·         rozwiązywanie problemów,

·         podejmowanie decyzji i uchwał,

·         wymiana poglądów i doświadczeń.

 

Rodzaje zebrań oraz metody ich prowadzenia:

·     Zebrania służące rozwiązywaniu problemów.

ü        W celu rozpoznania i zdefiniowania problemu.

ü        W celu obmyślenia rozwiązania - burza mózgów: wszyscy uczestnicy skupiają się na zaproponowaniu wielu możliwych rozwiązań jednego problemu, co umożliwia wielostronne spojrzenie na problem, bez krytyki proponowanych rozwiązań,

ü        W celu oceny propozycji rozwiązań i podjęcia decyzji - dążenie do osią­gnięcia porozumienia (konsensu)

ü        W celu wprowadzenia decyzji w życie - badanie alternatywnych sposobów wprowadzania rozwiązań w życie,

·      Zebrania informacyjne (poświęcone sprawozdawczości i prezentacji). Sposo­by usprawnienia zebrań informacyjnych to: organizowanie pokazów, posługi­wanie się pomocami wizualnymi, wykorzystanie technik wykładów i prezen­tacji, udostępnienie uczestnikom informacji na temat zebrania.

·      Zebrania zespołotwórcze - prowadzący zebranie aktywnie słucha wypowiedzi innych oraz dodaje własne komentarze;

·      Zebrania dotyczące zarządzania projektem - zadaniem prowadzącego jest: przygotowanie sprawozdań z przebiegu pracy nad projektem, przeprowadze­nie prób, które służą zbadaniu skuteczności pracy w określonych warunkach, porównanie postępów, wymaganie dokonania zmian w oparciu o opinie użyt­kowników, kontrola opóźnień w pracy nad projektem, określenie ryzyka przy­szłych utrudnień w realizacji planu.

 

Zebrania mogą mieć różny charakter i róż­ną rangę. Spotkania te różnią się stopniem sformalizowania, liczbą uczestników i formą ich planowania.

 

Typowe zebrania to:

·      Odprawa - niebyt długie spotkanie (do 60 minut) o charakterze wewnętrznym, robo­czym, mające cel instruktażowy. W niektó­rych przedsiębiorstwach zwoływane jest sys­tematycznie co tydzień, np. w każdy ponie­działek; wówczas szef przekazuje informacje i polecenia dotyczące zadań na cały tydzień.

·     Narada - niebyt długie spotkanie (do 60 mi­nut) zebranie pracowników o charakterze wewnętrznym, roboczym, np. narada doty­cząca nowego produktu.

·     Posiedzenie - na ogół bardzo sformalizowa­ne spotkanie, wymaga wcześniejszego usta­lenia terminu, powinno być protokołowane, np. posiedzenie rady pedagogicznej, zarzą­du, rady nadzorczej. Może trwać nawet kil­ka godzin.

·     Seminarium - forma szkolenia, której celem jest przedstawienie zebranym np. nowych technik i metod stosowanych w pracy biuro­wej. Najczęściej jest to dyskusja prowadzo­na przez prelegenta, której podstawą mogą być przeprowadzone badania i fachowa lite­ratura. Może trwać kilka godzin lub kilka dni.

·    Konferencja - spotkanie przedstawicieli róż­nych (lub pokrewnych) dziedzin nauki lub rożnych branż (lub jednej), dotyczące okre­ślonego tematu, np. konferencja na temat oceniania w szkole, zastosowania biotechno­logii w produkcji leków. Konferencje mogą być jednodniowe lub kilkudniowe, wymaga­ją wcześniejszego bardzo szczegółowego pla­nowania zarówno programu wystąpień, jak zakwaterowania i wyżywienia uczestników.

·    Kongres - spotkanie naukowców, polityków lub specjalistów określonej dziedziny (np. Kongres Lekarzy Kardiologów). Może trwać nawet kilka dni. Wymaga równie drobiazgo­wego planowania, jak konferencja.

·    Zjazd - spotkanie przedstawicieli określonej grupy osób, które np. są ze sobą związane wspomnieniami - zjazd absolwentów wyższej szkoły; czas trwania nawet do kilku dni.


                Niektóre zebrania mają bardzo sformalizo­wany charakter, określony przez przyjęty regu­lamin i stosowne przepisy. Na przykład posie­dzenie zarządu i rady nadzorczej spółki musi być zwołane z odpowiednim wyprzedzeniem, uczestnicy powinni być zawiadomieni pisem­nie, a porządek posie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin