Kaba�a - tajna nauka Wst�p Ju� od dawna cz�owiek szuka� odpowiedzi na g��wne kwestie �ycia: kim jestem, na czym polega cel mojego istnienia, po co istnieje ten �wiat, czy istniejemy nadal po �mierci itd... Ka�dy usi�uje w swoim zakresie w jaki� spos�b otrzyma� odpowiedzi na te pytania, czerpi�c przy tym z dost�pnych nam �r�de� informacji. Ka�dy z nas tworzy sw�j �wiatopogl�d, bior�c jako podstaw� podej�cie, kt�re wydaje si� najbardziej pewne. Rzeczywisto�� i �ycie codzienne w ka�dej chwili zmusza nas do sprawdzania i uzasadnienia naszych pogl�d�w oraz ci�g�ego ich korygowania. Ten proces odbywa si� u jednych �wiadomie, u innych - nie. Przyczyn� pobudzaj�c� do zmian i poszukiwa� odpowiedzi, jest ch�� otrzymania rozkoszy i unikni�cia cierpie�. Z tego punktu widzenia jeste�my podobni do wszystkich zwierz�t. Krowa, �aba i ryba, ka�da w sw�j spos�b pragnie r�wnie� otrzyma� jak najwi�cej przyjemno�ci i jak najmniej cierpienia. Prawa natury, do�wiadczenie �yciowe oraz spos�b �ycia innych istot �ywych, ucz� nas, �e nie ma �adnego rozumnego sposobu aby absolutnie unikn�� cierpie�. W najlepszym wypadku mo�na si� znimi pogodzi� i przyj�� je jako z�o konieczne. Kwestia celu, sensu �ycia dodaje do codziennych ludzkich cierpie� nast�puj�ce pytanie: "a po co ja w og�le cierpi�?" Ono, to pytanie o sensie �ycia, nie daje nam odczuwa� satysfakcji nawet wtedy, gdy kt�re�kolwiek z naszych codziennych pragnie� czasowo si� spe�nia. Cz�owiek kt�ry osi�gn�� upragniony cel, dosy� szybko zaczyna odczuwa�, �e brak mu innej rozkoszy. Nowe pragnienie nie pozwala mu spoczywa� na laurach i cierpienia wznawiaj� si�. Ogl�daj�c si� wstecz, stwierdza on, �e wi�ksz� cz�� czasu sp�dzi� na m�cz�cym wysi�ku aby osi�gn�� r�ne cele, lecz po ich osi�gni�ciu - prawie nigdy nie rozkoszowa� si� ich sukcesem. Poniewa� na powy�ej postawione pytania, nie ma odpowiedzi, to co pewien okres powstaje d��enie do dawnych wierze�. M�odzie� w poszukiwaniu, zwraca si� do Indii, na Daleki Wsch�d albo znajduje czasowe zadowolenie przy pomocy r�nych technik "duchowych". Medytacje, systemy od�ywiania, te lub inne �wiczenia fizyczne i umys�owe pobudzaj� w cz�owieku naturalne instynkty i pozwalaj� mu czu� si� bardziej komfortowo w swym ciele materialnym. On czuje, �e kontroluje swoje reakcje, �e jego samou�wiadomienie - rozwija si�. Cz�owiek uczy ws�uchiwa� si� w potrzeby swojego cia�a, ograniczaj�c je i racjonalnie je zaspokaja�. Ta metoda uczy zmiejsza� zapotrzebowanie tzn. zamiany pragnienia na ograniczenie. Niestety, to jest tylko pr�ba zapomienia si�, poniewa� pragnienia nie zosta�y spe�nione (zadowolone), a sens �ycia nie znaleziony. Wszystkie te metody uspokajaj� i zmniejszaj� cierpienia kosztem obni�enia aspiracji, zmniejszenia pragnie�. Jednak cz�owiek szybko stwierdza, �e od prawdy - nie jest mo�liwe op�dzi� si�, a zmniejszenie ch�ci rozkoszowania - nie wybawia od niej. Kto obiektywnie analizuje sw�j stan, rozumie, �e nie osi�gn�� upragnionego celu tzn. pozbycia si� cierpienia i osi�gni�cia wiecznej rozkoszy. Za pomoc� bada� naukowych ludzko�� szuka logicznego uzasadnienia celu swego istnienia, a tak�e celu istnienia ca�ego wszech�wiata. Cz�owiek bada prawa natury ju� od wielu tysi�cy lat. Nauka korzysta z aksjomat�w, kt�re nie przecz� naszej logice i naszym przyrz�dom. Wszystko, czego nie mo�emy zmierzy� za pomoc� przyrz�d�w naukowych, znajduje si� poza granicami badania. Dlatego te� dusza cz�owieka, spos�b jego zachowania si� i motywacja, znajduj� si� poza zakresami naukowego badania. Wsp�cze�ni naukowcy odkrywaj�, �e im bardziej posuwaj� si� w swoich badaniach naukowych, tym bardziej obraz �wiata staje si� mglisty i powik�any. Najbardziej post�powe ksi��ki naukowe staj� si� coraz bardziej podobne do mistycznych, do fantastyki naukowej, nie daj�c przy tym odpowiedzi na pytania o sensie �ycia. Kaba�a jako nauka oferuje sw�j spos�b badania �wiata - poprzez rozw�j dodatkowych zdolno�ci cz�owieka w odczuwaniu otaczaj�cego go �wiata. S�owo "Kaba�a" (hebr. otrzymanie) wyra�a d��enie otrzymania wy�szego u�wiadomienia, odczucia prawdziwego obrazu �wiata. Kabali�ci opowiadaj� nam o technice, u kt�rej podstaw le�y ich w�asne do�wiadczenie. Oni przedstawiaj� i wyk�adaj� w swoich ksi�gach, swoj� metodyk� badania wszech�wiata, otrzymania odpowiedzi na sens �ycia. T� metodyk� nazwali "nauk� otrzymywania" inaczej "Chochma ha-Kabbalah". Czym jest Kaba�a? Kaba�a jest najbli�sz� cz�owiekowi nauk�, poniewa� opowiada nam o tym, po co on istnieje, po co si� rodzi, dlaczego �yje, w czym jest sens jego �ycia, sk�d przyszed�, dok�d odchodzi i jak ko�czy swoj� drog� ziemsk�. Odpowied� na te pytania kabalista otrzymuje w swoim �yciu, tu i teraz. W zasadzie Kaba�a, to metodyka poj�cia �wiat�w duchowych i naszego �wiata jako ich skutku. Z jednej strony studiowanie Kaba�y daje nam wiedz� o �wiatach duchowych, a z innej sama nauka, rozwija w nas dodatkowy narz�d zmys��w, ekran "Masach" i odbijane �wiat�o "Or Chozer". Za pomoc� tego nowego narz�du zmys��w otrzymujemy mo�liwo�� wej�cia w kontakt ze �wiatami duchowymi. Studiowanie Kaba�y nie jest teoreteczne lub abstrakcyjne, ono jest nierozerwalne z praktyk�: cz�owiek poznaje siebie, swoj� natur�, co powinien zrobi� i co zmieni� u siebie. Dlatego te� niema im nic bli�szego, ni� ta wiedza, poniewa� poznaje sw�j �wiat i los. Studiuj�cy Kaba�� dowiaduje si� wszystkiego o sobie i otaczaj�cym go �wiecie - samemu i w sobie. Przed innymi, otaczaj�cymi go, jego uczucia i wiedza s� ukryte. W�a�nie z tego powodu Kaba�� nazywa si� "tajn� nauk�", bo tylko on sam wie, co si� z nim dzieje i co widzi. Przyczyn� post�pk�w ludzkich jest ch�� otrzymywania przez cz�owieka r�nego rodzaju przyjemno�ci, w celu osi�gni�cia kt�rych got�w jest on ponosi� niema�y wysi�ek. Ca�e pytanie polega na tym, w jaki spos�b osi�gn�� mo�liwie najwi�ksze przyjemno�ci z najmniejszymi wydatkami. Ka�dy stara si� odpowiedzie� na to pytanie na sw�j spos�b. Ch�� cz�owieka do otrzymywania rozwija si� i wzrasta: niedu�a ch�� rozkoszowania si�, rodzi w cz�owieku ch�� przyjemno�ci zwierz�cych. Je�eli ch�� rozkoszowania si� wzrasta, to cz�owiek zaczyna pragn�� jeszcze dodatkowo pieni�dze i powa�anie. Dalszy wzrost ch�ci rozkoszowania si�, rodzi w cz�owieku ch�� rozkoszowania si� w�adz�. Jeszcze wi�ksza ch�� rozkoszowania si�, powoduje d��enie do wiedzy, a najwi�ksza ch�� rozkoszowania si�, przejawia si� w d��eniu do duchowego rozwoju. Cz�owiek na ka�dym etapie rozwoju swoich ch�ci bezwzgl�dnie podporz�dkowuje si� ich wymaganiom i wykonuje wszystko to, aby osi�gn�� rodzaj rozkoszy do kt�rej d��y. Nie wiemy, jak rodzi si� w nas uczucie, w jaki spos�b dzia�aj� na nas takie poj�cia jak: s�odki, gorzki, przyjemny, gruby. Nie jeste�my w stanie skonstruowa� przyrz�d�w naukowych do pomiaru i analizy naszych uczu�. Kaba�a jest matematyk� naszych uczu�. Ona bierze pod uwag� ca�o�� ludzkich uczu� i ich ch�ci, analizuje je i do ka�dego zjawiska, ka�dego odcienia uczucia i poj�cia, stawia jako odpowiednik �cis�� formu�� matematyczn�. Nowicjuszowi wydaje si�, �e Kaba�a operuje gematriami, matrycami i wykresami, lecz ci, kt�rzy rzeczywi�cie dalej si� w niej posuwaj�, za t� pow�ok� zewn�trzn� zauwa�� �cis�� nauk� odczucia wy�szego. Nauka Kaba�y jest dawn�, sprawdzon� metodyk� przy pomocy kt�rej cz�owiek mo�e uzyska� wy�sze u�wiadomienie i duchowe poj�cie celu wszech�wiata, jego sensu, sensu swego �ycia prywatnego i jego urodzenia. Je�eli w cz�owieku powstaje ch�� duchowego rozwoju i je�li ch�� ta nie daje mu ju� spokoju, to wykorzystuj�c metodyk� kabalistyczn� mo�e on j� w sobie na tyle rozwin��, aby zacz�� odczuwa� �wiaty duchowe. Czy warto studiowa� Kaba��? Za ka�dym razem gdy mowa jest o nauce Kaba�y, to przytaczane s� nast�puj�ce wym�wki: od studiowania Kaba�y mo�na straci� rozum, mo�na studiowa� Kaba�� tylko po 40 latach, studiuj�cy Kaba�� powinien by� �onaty, kobietom zabronione studiowa� Kaba��, Kaba�� mo�e studiowa� tylko wype�niaj�cy wszystkie �ydowskie prawa religijne, Kaba�a sprawia, �e cz�owiek staje si� religijny, przed studiowaniem tajnej cz�ci Tory powinno si� wiedzie� otwart� cz�� Tory. Czyli opinia og�lna to: "lepiej w og�le zostawi� to w spokoju". Cz�ciowo odpowied� dawana jest w rozdziale "Z przedmowy do Talmud Eser ha-Sfirot". �r�d�o tych obaw - strach, �e wskutek studiowania Kaba�y, wype�niaj�cy przykazania, wierz�cy z przyzwyczajenia, odejd� od Tory i przykaza� religijnego sposobu �ycia. Jednak my obserwujemy, �e odej�cie od religii jest zjawiskiem powszechnym, oto ju� w ci�gu kilku pokole� i przy tym bez wszelkiego zwi�zku z Kaba��. Jeszcze sto lat temu prawie wszyscy �ydzi byli religijni. Jednak�e w momencie gdy do naszego �wiata zacz�y opuszcza� si� bardziej rozwini�te dusze, sko�czy� si� okres tego snu wiekowego, nasta�a epoka o�wiecenia. Te nowe dusze nie potrafi�y zadowoli� swojego poci�gu do poznania �wiata, jego sensu i celu w studiowaniu tylko praw Tory. W�a�nie dlatego wyodr�bnienie studi�w Kaba�y od judaizmu wywo�uje masowe odej�cie od niego, poniewa� zwyk�e religijne nauczanie nie daje odpowiedzi na to, co rzeczywi�cie ciekawi ka�dego cz�owieka na �wiecie. Dlatego o ile zwyk�y judaizm pozostaje oboj�tnym, o tyle Kaba�a przyci�ga wszystkich na �wiecie do siebie. Wielki kabalista AR"I w 16 wieku pisa�, �e zaczynaj�c od jego czas�w, Kaba�a przeznaczona jest m�czyznom, kobietom, dzieciom, nie-�ydom tyn. wszyscy nie tylko mog�, lecz powinni studiowa� Kaba��. Najwi�kszy kabalista naszych czas�w rabi J.Aszlag w "Przedmowie do Talmud Eser ha-Sfirot", p.2 m�wi: "Rzeczywi�cie, je�eli zwr�cimy nasz� uwag� tylko na jedno s�ynne pytanie, jestem pewien, �e wszystkie w�tpliwo�ci o konieczno�ci studiowania Kaba�y natychmiast znikn�. To jest pytanie, kt�re zadaj� sobie wszyscy �miertelnicy: "W czym jest sens naszego �ycia?!" Rabi Aszlag nawet nie spiera si� z tymi, kt�rzy sprzeciwiaj� si� studiowaniu Kaba�y lub usprawiedliwi...
przepowiednie