spoleczne uwarunkowania patologii.doc

(38 KB) Pobierz

Społeczne i kulturowe uwarunkowania patologii”

 

-                    trzy stany rzeczy pozwalające określić co jest normą a co patologią:

 

  1. stan naturalny (przyrodniczy): norma = zgodność z prawidłowościami stanu naturalnego

(normę w tym wymiarze pozwalają określić analizy statystyczne oraz częstość występowania danego zjawiska)

  1. postulowany stan rzeczy”: norma = działania przybliżające do postulowanego stanu  (zrealizowanie warunków niezbędnych do pożądanego stanu)
  2. dotyczący wartościowania i oceny: norma = system uporządkowanych, akceptowanych zasad i wartości; (normalne najczęściej oznacza - pożądane)

 

-                    Patologia jest pojęciem względnym. Te same zjawiska zaklasyfikowane wg. jednych zasad mogą być patologią, natomiast wg. innych – normą.

 

Bariery społeczne

 

-                    bariery społeczne traktowane są jako jedne z uwarunkowań patologii

 

-                    socjalizacja – wpływ środowiska społecznego na kształtowanie się i rozwój jednostki

-                                 dla zrozumienia socjalizacji ważne są dwie kwestie:

-                                             człowiek to bierny czy czynny element tego procesu?

-                                             Jednostka jest pozytywna czy negatywna z natury?

-                                                         Jeśli bierny to: socjalizacja = transmisja kultury w jednostkę (Wrong);

-                                                         Jeśli aktywny to: socjalizacja = proces stawiania się człowiekiem (Wrong)

-                                                         Jeśli negatywna to: socjalizacja = zwycięstwo społeczności w walce z jednostką

-                                                         Jeśli pozytywna to: socjalizacja = łatwy proces rozwojowy (dziecko łatwo się adoptuje bo ma do tego wrodzone tendencje)

-                    socjalizacja nie jest procesem spójnym (bierze w nim udział szereg oddziałujących na siebie podsystemów, np. rodzina, rówieśnicy, szkoła, które mogą wchodzić ze sobą w konflikt)

 

 

-                    patologizujący wpływ środowiska społecznego można rozpatrywać jako:

-                                 bezpośredni (struktura społeczna wpływa zaburzająco na funkcjonowanie jednostki)

-                                 pośredni (zaburzenia funkcjonowania jednostki są konsekwencją życia w określonych układach społecznych)

 

-                    patologizujący wpływ środowiska społecznego może być spowodowany różnymi czynnikami:

-                                 konflikty kilku systemów normatywnych (gdy jednostka należy do więcej niż jednej grupy społecznej)

-                                 konflikty ról społecznych (gdy jednostka jest członkiem różnych układów społecznych może zajmować w nich różne pozycje)

-                                 depersonalizacja (pozbawienie indywidualności)

-                                             w grupie pojawia się tendencja do ujednoliconego funkcjonowania

-                                 izolacja społeczna (utrata tożsamości społecznej)

-                                             tożsamość społeczna = poczucie przynależności do grupy

-                                 alienacja (ktoś lub coś staje się obce); czynniki powodujące alienację

-                                             utrata kontroli nad przebiegiem zjawisk (może mieć charakter obiektywny – gdy zadanie jest zbyt trudne do realizacji lub subiektywny – gdy doświadczenia jednostki prowadzą ją do przekonania, że nie kontroluje przebiegu własnych działań)

-                    anomia („kulturowy chaos”): przekształcenie lub zanik wartości kulturowych

 

Depersonalizacja

 

-                    depersonalizacja (deindywiduacja): zanik indywidualności

-                    zasięg tego terminu rozszerzono do sytuacji społecznych, w ramach których oddziaływanie różnych zbiorowości prowadzi do zaniku indywidualności ich członków

-                    wiąże się z rozproszeniem odpowiedzialności

-                    wiąże się z anonimowością

-                                 (eksperyment Zimbardo: dziewczyny  podzielono na grupę „anonimowych” - ubranych w fartuchy oraz grupę „identyfikowanych” - nosiły tabliczki z nazwiskami. Te pierwsze 2x częściej aplikowały szok elektryczny dziewczynom nie należącym do do ich grupy)

-                                 (eksperyment Becker-Havena i Lindskolda: osoby zakapturzone – anonimowe szybciej ruszały na pomoc ofierze, pozwalało im to nie przejmować się gdyby pomoc okazała się błędna)

-                                 (porównania międzykulturowe Watsona: kultury stosujące zabiegi deindywiduacyjne – maski, malowanie twarzy – wykazywały większy stopień okrucieństwa wobec wroga)

-                    Shawa: deindywiduacja jako konsekwencją szeregu procesów grupowych:

-                                 anonimowości

-                                 rozproszenia odpowiedzialności

-                                 facylitacji społecznej

-                                 przesunięcia norm

-                                 (pozwalają one jednostce zwiększyć prawdopodobieństwo pojawienia się zachowań pożądanych i zmniejszyć prawdopodobieństwo niepożądanych)

 

Alienacja

 

-                    alienacja – stan/poczucie, że ktoś/coś stało się obce

-                    dotyczy określonego stanu psychicznego jednostki (jako konsekwencji niezaspokojenia potrzeb)

-                    Seeman: pięć wariantów alienacji:

-                                 bezradność (bezsilność): wywołana poczuciem utrat kontoli

-                                 brak bądź utrata znaczenia

-                                 brak lub zanik norm: jednostka dochodzi do wniosku, że normy, którymi dotychczas się kierowała nie umożliwiają jej osiągnięcia określonych celów

-                                 izolacja (odseparowanie od społeczności): może być wynikiem odejścia on norm wyznawanych przez społeczność)

-                                 obcość wobec samego siebie: w wyniku blokowania przez otoczenie procesu samoaktualizacji, ekspresji możliwości

-                    Miluska: elementy składowe sytuacji alienującej składają się na syndrom sytuacji alienującej (jego główną konsekwencją jest poczucie bezsilności oraz lęk)

-                                 obiekty alienacji: władza, społeczeństwo, ja, inni ludzie

 

Anomia

 

-                    w ujęciu socjologicznym = zanik norm

-                    dotyczy obiektywnej rozbieżności między uznawanymi wartościami a możliwością ich realizacji

-                    to sytuacja, która dostarcza przesłanek o pojawieniu się w jej ramach rzeczy bez sensu, nie dających się uporządkować ani posługiwać się wyraźnymi regułami działania, skłania ona do wątpliwości czy reguły takie w ogóle istnieją

-                    Merton: typologia reakcji na anomię (odnosząca się nie do osobowości ale do pełnionych ról społecznych):

-                                 konformizm (reakcja najbardziej typowa) w odróżnieniu od niej – wszystkiego pozostałe reakcje są dewiacyjne:

-                                 innowacja (pojawia się gdy nacisk na przyswojenie sobie celów kulturowych jest silniejszy niż nacisk na przyswojenie zinstytucjonalizowanych norm określających sposoby osiągania owych celów)

-                                 rytualizm (odrzucenie lub zredukowanie celu kulturowego przy jednoczesnym przestrzeganiu norm zinstytucjonalizowanych, może prowadzić do hiperkonformizmu)

-                                 wycofanie (najrzadszy sposób przystosowania, odrzucenie celów jak i środków służących do ich zrealizowania, np. alkoholicy, narkomani, psychotycy)

-                                 bunt (gdy system instytucjonalny postrzegany jest jako przeszkoda w realizowaniu społecznie uznawanych celów)

 

Konflikt ról społecznych

 

-                    rola – funkcja, jaką jednostka realizuje zajmując określoną pozycję w obrębie określonego kontekstu społecznego

-                    konflikt związany z pełnieniem roli – specyficzna forma spolaryzowanej niezgodności, może przejawiać się na dwa sposoby:

-                                 konflikt między rolami

-                                 konflikt wewnątrz roli (sprzeczność oczekiwań związanych z określoną rolą)

-                    Secord, Backman: role społeczne dostarczają przesłanek do przewidywania zachowań innych osób oraz pełnią funkcje normatywne

-                                 istotę ról społecznych stanowią oczekiwania (wobec własnych zachowań i zachowań partnera interakcji – im większa zgodność tych oczekiwań tym łatwiejsza interakcja)

-                                 role w interakcji tworzą system powiązanych ze sobą ról

-                                 badacze ci wskazują na zewnętrzne źródła konfliktów w systemach ról (te źródła to czynniki, z których wynikają błędne przesłanki do kształtowania oczekiwań oraz czynniki, które osłabiają zobowiązanie do realizacji oczekiwań)

-                    Gross, Mason, McEachern: teoria rozwiązywania konfliktu ról:

-                                 3 główne czynniki:

1.                               względna prawomocność dwóch zbiorów oczekiwań (oczekiwanie jest prawomocne jeśli partner jest postrzegany jako osoba mająca prawo do pełnienia danej roli)

2.                               sankcje za niezrealizowanie któregoś z tych zbiorów (sankcje odnoszą się do wzmocnień - pozytywnych lub negatywnych - jakie jednostka może otrzymać za zgodne lub niezgodne zachowanie z rolą)

3.                               moralna orientacja osoby działającej (orientacja ta może być: moralna, oportunistyczna, moralno-oportunistyczna)

-                    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin