Szmatka -Małe struktury społeczne - 140-158.PDF
(
3873 KB
)
Pobierz
177537448 UNPDF
l
t!0
St,L ttutf quasi-!:ltrt
tor'!
Rozdzial
5
n!i)w:Il
i(
|!A,,c,,l\l||lv.
K|a\'j'Ii,||
i:h''|
5i\'\||Jl}|i|.:trjr{j'lU-'s
||!'l'|||k.
no.Id.tr
(l'Ik'k.'
i.]:IL.1
kUnIr''|i
)w:Ili( |!A,/c,,r.l||lv.
'i
Role spoleczne
I
struktrrry
rl
l' n..ln"".ji
.
|':]::li : ]ik:'|-:1
..1]]1
,,cc,,lUIl|'qi'
' ]:|:l:]I:'lly:|]
""]I]|]'/||}(I|
l'Ilx|lll!(/ltr'i
t/\ |f
|'|''f|1||'Uq.i
(||w.!t
/||il||(|("''$.l||its'',1'.i.l.".1
p'a..1"ji
.^:]]:
'li1
]'';]::]:;]]l1"]:'|l]:]
]
]
|:.:.1::l)
]::::'ll:"'|'.'']'.::"l]
:]:,.,:.]]''.^"li"ii
.;
''.".t..".y";l
s:t
w oglc ZiDtctesowani cfynkolwick.
IstDiej przcs|tnki, by
sdzi, c
g6p|
]1.]
.79ciei
przyzDio
Iub
D'fvrjisuilwvsLrldst.fus c7owiL:kl)wikl.'.v...hlIiP
(n'
-'*"':,: ;
inIl'r.\|ll.
Il||1
'
, ."1<i
p|/y/||'Ii
|
|l||'
''rl\
|li'JIijl
$}\.|'i {j'|||'
c/|ou iukUwi. kIl) .c(lIl'|. 'i!
|tIU'ryw"i
.'ijI
n|1'ts|||I\'q|,
'''.";.""
"l'i(
(Krll().
llriliJlr l,',r',r\4(cli<r.Wrir,,!t-o\(it.
t',//: o rnJ.r.
t')5"8i
|(|'
||'e\:l\.
Ili
(/ilnk.\i'
kIorv||j||$'Iil
lIlUt}u:Itil
/.'||(|||owJn.'
|''7s)
lynlcznsenl
dokldntl alll|izr
dnnycl) wskafuje' e notywcja czlonka
nie
ng
]
sP|},vu nl wy)k)
jogo
sLatusu w grupic- IDllczej
mwic' motylvacja nie jest
]
za(lnynr
islotllyn czynnikienl nrog4cy|n
nriewplyw na r okowanie stalusu
jednotki.
hzypuszcziloie powodonr
tego
jesL
doD)iracj.r slnktur
kooperacyjnych i zrd:rDio-,!
$],ch'
sLnll(ltlr oczekiwn|j i' geDcralllie
vecz bi('c, ulda(lw nolD]tywnych
llad'l
Inotyw cjltmi cz]ollk.rw' kl|e
w Lypowcj syluacii nic
nlajq befporednicgowPlwu
tt,rwHrd
jcdnostki
w drirllinie. Prrwdopoclobnie
!y grupnch zada iowych
anitzero-
kie' ntli s7cfoglowe cZyDniki
sLllUsu llio s zwi.lznc
7 chllrt|kterysLylQnrimoL},lcii..
cfhlll{.tr! i Dic o(hvofuj
si9 do ich- Kr.lcei
nwiqc, N)t}wncil
iednoslki
lric n
s\eg{lsLllIktutaInego
ft,li
'ied
osl.i
R()laspoleczn1clancj
jcdl)osLkijest
strukturq
wieloPo7iomow4'
zlooD4
ze Ziawisk
rircgo
typu.
PEedc lvszystkin
obejnruje Clwll
ogollc poz;omy
i dwa szerokic
z,lk|csy zjawisk spotcczllyclt.
s Lo po pienvsze
truktuf|Dic
naucane
nakuy
roli' a wit. wszclkicgo
rodztiu
spoIcczne przepisy
idani{
do{yczcc dzinla;
izttch()wll
5-].
Wewnlna ,ih1lltura
''cZUjnikll''.
Z ln|i7y Ri(lgcway
wynika,emotylvcj
moe
nric(lwPlvw nr sLalus
jedynie
w(])wczils.gdy
czIollek gTupy tlsilre osi4gn4
wikszy
wplyrv l)i
jcsL
Li) u|rt|wonn)cni()nc
w wy|.rdku osb o danyn pozionic
dfia]n
(ltidgelvay,
1982).
iednoslki.
ok|elai
one rczkolwick
nie
Zaw;ze
i.anu".'"","i"
-
dald po74(l.tDychprfcz
g|up flchowali
osoby ztljmUjccj
w nie.j
okrelora
Pozycj
spolcczn.l. Drugin] oglDynl pofnnncm
roli
spot"czne;
i.'i
os.l'.*.scio*" irlt'ir"j,i
ru|i. obojmuie
('la
wszyslkie elcDellLy
sklacl4cc
si na pofntD pierwszy,
klic
zostatyf'nter'ralowane przcz
iedDoslk, slaj4c si e]enronLalni
'tiuttu.yl.;
u"o.
bowoci(LevinsoD.
|9,79,s' ]26-144),
oba poZi.'my
Loli spo]eczncj
jeclrloitki
tvy.
wodz4 si z odlbnych
(lficdzin
rzcczywisloci
spot""'n";' n.utr.'...r.i"
"urz'*ui"
"t""
1(
nak zy |oli s
sk]ddnikien pupy
slnccfncj,
jei
systcmu
nornr i
wlroci
jcj
strul(Lury'
oY)|rowoci()wn
,Tpr"
'P(.yli(/l|'|.J|."c.
i:||'Jlwo|/yIo'liUnIcp ''lll
pozi.lll'w loIi'j.:.r
llier';l
|||wk'||''l:|
delinicja loli
iesL
komp('rcn|em {'"'L'o*"i"i
';"ann'Lii.
l(l/
]cst
czynrwiccj
lli Ly|ko skh.hikiem
slruktutf gru|y.
To
,'cowiccj'' wynikl
f |aktu' c pecjo
tak rozuntian!
|olil spo|ecfnr
zawiera
nie tylko
.'czystei' clcinen
ly
slful(('l''y (nonny'
wIloci, nnkazy
c7-ywynlogi),
l|o 1akc
n.lliazy i wymogi
ztnlerPrclowlnc
przez
jc.]nostk-
Ilo|:|
$|lr||wd/it'Io(||jU.je
nJ.'l\/:l|/.
lIlil.rJ\I||||.tlIr'
1'-'J.?J
laysnrck5.1.Dwa
Dodsrrw)wc
poziony
roli !'dywnturtr'Li
Il
'\.'b (|/i'||'.i'lc\.h
w IJ|||J(||lci stratvt x(ii' |\tni..i. .-..'
Il
'\.'b
,|/i'||''lc\.h
w IJ|||Jl'|||ci 5lr|v|'ki'
ii
|\tni(ic
ptfe.
i
rnl|\$jR'i||':||J/|(in.Ubis|f
/sIJ/'InJ / 'L'l'ul:|'||}|||
'(.lnJ|'c
|:Ikosc|a'
s h1tktn,\, qud \i,t:t.i
p(
r1,(
r;"'-,,,,'",
"
;,',;'.;',r
..."..--'il;,,"--,"''""r,,
"r"r*';;
'i
Roh
Ukl?tzne
istn&!
ll trtt
143
scgmcn|w
rl' |)anioIt,cvinsonulrfynlujc' c
',.Itlldycyjn4
Lcotiroli spocchcj;i
rnolla podd krylyce f
powodtl
zalo'cnia. i,dc|inicjll |1lIi
jcdnostki
dctcrmino.
i
wana
jesl
nicnll
cllkowicic przez struktur sp()|cc7n.'( l979' s. l.]9). w
(cj
kwcstii.
jak
twield,i Lcvinson'
wytwor7-y|y
si dwa typy
Podcjcia-
Ci badacze' ktrych
htc'csuj:,
g|l's7'cana|i7, slruktU'f spo|cczncj. Up:'lntjl' w ''iej
g|w
cgo czynnika
dctcrminujttccgo osi'l)owo.
ro|i.
o|
kda z
l.)| Zl|wiclll
Ltll(ic nolmy'
wt|Locij
l|ll|(ll7,y
ill}' kl.'c
sq nieosLi)
:'9n]l'owanc'
wick]z|r
c/nc, unr('|iwiaj
.ozbicoc
inLcrp;cll;cic
,,y *;,";;,'^i
nfl|'J7ami
IUIi'r"''i""i"
.iyl."',"'''*
'"lr..."
t'UscwyrJznywplry
nl|
(|zi:llnic
slrttktur
.ttty*""s"1gi,
".i,.;.,;l';;;;;;;;y:i:l#il*'ii::'...'.'!:"J:lff".'J:t1::i:
w
'n'ach
vc'oticAo
p. 'ln'lnrl
zwll nrJ:o .,sot,owo$ll
v||dcIn|R
il|
'|i n|o/-n!
vkN.
|||n|c Innyc||y'Il|x'i|n'l'w.
jL'j
Pos,-cze8tjloe
c|cntc'|ly iccchy. Dyspulujc precy.
zyjnym apnrntcnr lcl'|clycft]ym do Jnali7j struktUry sp(!Iec7ncj.to,bud(,wuj4 zn cz"
nie 1cn lyp tint||izy,usiIujqc wskMa poszczcgIDe
jcj
soglncnly
i ich wp|yw
na
nicostlo zalysowaDtl
j
iczderiniown
Prccyzyjnic
osot]owo.odwrolDic c7'ni
badlczc
osol)owoci.c' Z kttIci nic oprui4c |ldckw.lt'ynr '1]zPozD nicD zewntrz"
.
nci wobc
jcdn()stki
tzcc7},wis|(]cistruktury spolccz|]cj wysuwai
tez dokl
dnic
peciwn.]|
kll|rv(||
/nJc/cn|f
, pu'.tr'
"l.l,.'';"
''".'.'*''
i''lfnowJl'
'('dn('sle
w
ltItt|'.|'i.i)krcll\lIvlll
sIIUtIUt
.lnlh'!'7n\fIl
lrUJIlo
bvIl||)v
j!fccci' Ic sUIlp''/ilItny
si(
rwlloczcinn'
.r'i.l*.'.:ii'..''.i'li*
;''i|*,I1
.lUrIrrelro||
sp'1lcc/||ci
-
lhl)ckIU
lollUqllc|(lw(E.'
i |\'Illsn'|.'||lct.,'
Kotr.c;ci.
::l::l:sl,:,"1p:,,.T""'
('(IDt's/J
,ri,rycrc),,r
.r.rckru
o,or,o$,,\ci,
':,]]illli.l
r\(r(,
$ rcr.ryr,,
rcg,,
.r,,ull
TnxcfLnr .
sub|ori0nr
tcn
,rhci
ruic
ct,,wn
"
l ,''.'i'rll.
n''':;;:i';.
l
,]']lll'ii,]li,]])]lll'i]l;
|cUnl'sr|(9'
Je5|
lo /j'IcnI
s}sl(lll
J'!ll!]i'w
ic(|n'\lkI
l''' r''
;rll<
p.'uillll;'
.'lil'
.lzirl.r
iiJnr'rtac.ri,|(d.
J nr( inr',1 p,,/y(jv. jj,t
in,i irudk rni
s;r
tn,5t ri$:r,:
r
rj,kic
(!t!
')\|jl!ac'
Jc\l lo
J'Ik|)
l's('|1(lwilsci.\;I
d(.lIniljx
ltJ||.l..,
:i;.5';i:]
''|'.'I
twior(lzl). cadaplacjajcdnostkijcsl dcLclnri|lowana
przede
wszysl
kinr osobowocil) ora| 'c |7'cc7''.w'lsIo
jesl
w
prZcwnfliacej czci
(anlorliczn.}
przez
jednos|k
dI Zllspokoicnia
jej
wew''trfnych
potrfcb'' (Lcvis(n.
l979,s' 139'Zob. leT rncr Il'.Il'' lt/i]si
Biddle' l98).
Koo.
klu7ja sld
p|ynllcl nic
jesr
zlistc pocicsfll]cn' oL() h(,wicnl c,Jnnikicm nlnjcym
istolny wplyw a to, o
jakich
rczultat(iw badnwczych dochodzi socjdog,
jest
ni
nlnici' ni wiccj tylko t(),
na czym picNo(nic si |cpicj znt'l. Nie
jcst
to konstalacja
nlaiaca bezpotcdni() znaczcnic dla rozw!anc8o ll|8ad|licnia'
atko|wick
do
poucfajca'
J.lk
tcf Dtllcaloby wic prfyjQ'
ikll
Dla llos(alccznie mocn. bau
enrpirycznq?Niowrpliwic,
jak
pisze
l-evi son,
,.1...1
slltwn'wszym,
albowicm
osob.w('ci('wa
*r;-y''l
'cn'le l.p"
lnnl";u
"
"'ti
.'l'";ui.4.',.;;
il';;'.:;
d,'ry(/i,ry
ispetru.het'r$krrtn(g,,
,r,ti
.
o.tcsra;ir
.,li s1,,.,*,,,1,"
ilJi::iji,,t1'tiii:iliiilTil'.,fi
"ir.i,,,.
,i"
1J;il;i.;l't:iilii;i,',;l:l'_l_1,J":tiT
'uriinycr)).
r,,rnrtrcl
/J( \lrr'
y Jr, /:rchi,$an
rderr
Dir!,s
n!rh
,rrlr./ k,{r,cD(ic
w
trk
Di
{(.nsjc
/Jt'r(
Di i,snny(
""",,r,.r,ii..
t,r7c7
,Nnh,,$o(
i,idywjduala koncepcjatoli
i
jndywidualnc
pclnic io roli nie emaDujz glbiDwitldonrocicalkowicic
uksztlll.
lowane aDi Icz njc sl)Iusllz ny|niodbiciami szal)|onUL|stnk)ncgo
plfez sll.tlk1Llr
spoeczflq''
(1',|79.
Jcdr)')slki.
Pjoces
deLcnninowani.l.ic(||lych
scglncntw
''oli pc7 (l|l|gic
llic UIeg7 pcr
s. |]9).
Pouczajcq uwrl&,chocia nic dajc
jcszczc
tldDcgo
lozs.rzygnicia kwcstii
r lzaju i kierunku
wplyw('.
jaki
\rywieraj wzllicmnic n icbic oba segmenly roli
spolecznej
jcd'ros(ki'
s|i'rlr)ulowalw cytowanym
ju
kilkakrolnic
tekcieDaniel Lcvin.
son:
,'Dan
dcfinicj:l
r('li
Podlcga
zarwno wplywolll
/t/'l'
jak
i Jo.''l.J' a
(lkc
snm.) na nic tvplywt'' Jclichcenly wlaciwielozuDic n.l1ur'
detcrminallty i kon.
sckwe cje dcfitlicji
ft)|i' lo potrzcbnn
jesl
a']l podwojnl| pcrsPcktwa
'
oy)bowoci
isrruklt|ry spolccrrr(j. Zrsl,)sowanie tych dwi)ch
punkla)wod!'ic$ic'rinjcst
-
po obnie
jak
uzyw.nic
dwojBa l|czu
-
!)iczbgdne r||r u7-ysknil|
8|9hi
n sfcj wizji spo|eczocj''
(l979, s' ]40).wysuwnrlcz.c1cPieje'l]pilyczlrjcuZlis|dDione
Uszcfog|()wntnlj
sllukLUIy
loli
jcdn(';lki
l(|ninr
'".lyl.'iii"niu.
/rrr',,',,'nr.
j..ly
i..I'Jr(t/i(.j
rosr,rJ(
.trcc)/,,$:rny
Utj,r$i(l|r:r
r,,li
j
,lvlcrrl|
i r"rr.
1l."..:|91"::|"
s(
w,'(1nIlci
iIll(t|||'(ij'
.:l
:iIi]
5PIj|$(/'J .lklf\|('Il(!',
kVIi|||l
v'n(clrc||
'ol|
|
\n('st'Ill|
.\lcE|lliJ
r.lIi' |(|| tAl:|||||
iuIl\'/i.!|l
|.\| i:Ik|lyl\t|w(,iluc
]:)^:l]|"|]lil.
,""}:.'/'''(.
i $fwI19l|/ll|('
7ew''qr.,..lc
"y"l.'..;.j
.r";.lipo
"jryw
/Jr||wn''
''lnNl'cnE.
itIt
i l|yItn'iIy
'{'Ii.k'\vcw'rqrl
zlrlc
1l'o
w .
'|'i9|'le
8rlill
rlntg,
lx)'oDU)osobdvoci()wcj
(|c|i''i(ji
'1'|i)
izarazc'n
l'czpo!c
nn' *plu*,
n"'i to-n
i
minlo obuslronno!(| wPlywu scrLmeDtw l'oli slruklurnhic
n rzucane nakazy rdi
osldlccz'lic ksz(llllUi4
osobowocjowdelinicj foli, p()dcztNgdy Lr oslllni nic nroo
wywicrat.lk |ozLllillncgowPl}una stlUktt|lalncnLLkaZy
jcsl
twicrdzDnie'
il
ro1i'
PcdstawiIi|ry
LUfllctlwic oglny obraZ strUkLury in(|ywidua|D('.j
._
L.
-_
i_
tfo!opqat tullorarnI
ltur,l-l-l
x]|i sP()lcczncj'
oba og(i|nc
pofnnrly lr)li Zllwicrnjqbowicm dlszc clcnlclrLy st|L|ktulalDc|subpozidny
odgrywljl}ccitto|nc |unkcic'
S1rUk1ura1nc
ljak,y l('Iiol)cilnuiz
jcdnej
stronyt
k
z-wal]c
ulltwieni:| ro|i' l(t
jcs1
okrck]nc c7ynniki tl.(uly lcchDizncj, ekologicfnci
a p!7cdc wszyslkifll
kL|ltulowcj, kt)rc
Powoduj.
i
|cwnc
no|n|y wchodzclr w klad
nak.7w
iwymotsl,'wro|is4 szczcg.'|nic |attvozlnlwnia|nc' Inny||lsubpozio| cm
'o|l
w obrbic szclokicBt'
pl)7iinnU pic'vszcgo s:|
(|y|cn|.ly
Iub
Drob|matJcznc
kwcsl|.
|t5mtl
5'. stu|ifu |J nni
]ct|nosl(i
t12
.:|]l:]:'
w
.Irzc(/''.\ci
7
n.l)|tlsI||lynlj
)'l.l
plam"
ustrukLL|rllIi,owlln
:ri:r:]:]
144
5fukfury qud\i
{uI)o||L,
Il:
v)olccne
i sh|lk|ury'l
145
5'
l' !' |yt|\\'l,z|t
sl,!Il|,liku(il tolijednoiki' Pvo(lslLlwilnlll fu strukt('la rolispo.
leczncj
jcsl
wcwn9lrzllio L|slItllylikowana' Mwic l)alllzicj
obltLfowoI na Lak zrckon.
stn()wa
sl[|k(ll|v
11'ijo(|noslkilub a poszcucg|no
ici
scg'ncnty
(poz'('nly)
mo.
enly nlll]y
pcwicn schdnll|t ich slrtty|iklcii, kt(iry
w d()wolt)ychoko|ic7|lociach
bdzie
stlly
co d(l li'|nly' |cc7 trdzie si rnil co
(l(t
trcci.7'c
wzgl9du
na sw
l'orm
slr.|tyfikacj tl
jcst
systcmem trojakie8o r{x|zlt'
ccch: ccch
p{tdstawowychl
niezbdnych
dh dnncj r()|i'wyznaczajcych
jej
lzcc7wisly chamkrer'
stanowicych
o
jcj
odrbnoci
w sl()sllnku do innych fl, cch wysltrcziJch
dla dancj roli,
to
z aLzy
ltlkich, kltych
b'1lk w sPosb isrollty oJbil| si na swoistyn charaktcrzc r(]Ii'
l wreszcje
ccch pcry|ttf,jtlJch, bd.}cychelenrenla ri lnj'
l1c |ieis1otnych dla
'riej'
klrych
bltjk ')ic
pozblwi Io1i
iej
istoly (Nldcl, l957)' ZtlnaIizr'ny
jak
rol spo.
|eczn4'aby
wyk.ul' tlll c7yn]
Pole8a
rozrnicltic |lli(lfy
ici
slruktur ishltyl)Lt|cj
lIaz
j.lk
fnrienilljtlct'
si9 st[LtyIiktlcja wPlywl' lr.l p|ocosy spo|ocznc towrzJsfce
islnieniu
r(ti.
.Iclizgodzi|rly
i llIl(llromii.
syluacja
l|ienllcyi
a pog|bi si
sfcZcg(jInio wte(ly, g(ly
roh trlkic.j
icdl('slki
je
.iej
roi
fokrutacyjn.
to Znczy ltlk' w kl(itcj
cech wiodac!}
jest
Cccha tlicfllcn
;j woli
j!.dnostki.T.lk rol.icst w|tlnic
|ol ucznia, ktr
facryna si pclni
niezalcnic
od
indyw.dunlnych
upodoba'1 po p7ckroczniU
pcwnej granicy
wickt'' In'lym przyk|a.
dcnt
moe by ro|a rckrutl|
w wojsku. ow.|
cccha nicunikni('n p".iigu
'u i"t,
Pozosla|e
cechy
ro|i' cfy|i okrckn'c
nakzy no.nlalywnc
i n:'ciski. Jc(|'roslka zostai;
nnIsz''lli
J,'
8rani'|
.lIr(I''nJ
t.'Ii.
r(lyl
nn'ln3
inIlycIlm.',1iq.N(i
Illb mi''IiwU.ii
le s
P()wafnie
ogflDiczone' w rcllkcji
l)a
P('wslal
syllltlci
llIUcht|nri ona
Pewnc
'ncchl!nifnry
obfonne,
1w(n-Zllck{tnco|rcjIo|i
o wcwnlnci
srtr|lylik.cji ci|kieDl
prfccjwnei
do
da loIi. Minr() 1()slruktL|ru
splecfDa
oddfiIlIic wwci.ts
<leper.
st'raliz!co'
pozbnwiljllc jc(|D('srk9
D()|iwoci
wyl)oru i dlljtlc
ici icdyDio
vns na
bicrny
koDlbrnlizur
AIe przccief r.)wnocfcnic pcwno
l|k7y st.uktulalIlc
|1lIispolcczDcj
staj si
inLcg|aln
czcipsychicznei
k()nslylucji
czbwieka' clcnrenLctnosobowoci
i Dostaw-
srIljc
si
tym samym
jcgo
wltNnyoji.
jn(lywidualnymi
p.zckonat|illnli
i rtzilrniami'
Koncopcja
roli'
jlk{
pr?yjnl0j.
(hn.'
osoha,
moe si9
ccchown w rl'kij syn'acji
strll|ytikacjt()sam|Ub pri|wic
l(ls|m
si 7
tcf4' iroh spoccznajcs| Z|ozon'wicloPouiomow slrokfurq
obcjmLlj.ic.'ob,ll}''
Zl|l'(-lwllos|ruktur spolecfnych'
jttk
i struktur osobowocijed.
noslek'
wwczls
lwic(l7cnic, i|Lldzies nlbo sktnjnic konfi)rnlistyczni'
poZbtlwioni
swych
wlasnych ind}avi(hln|nI'ci'
s calkowicie
pro(luktanli i o(ltricicnrpcwnych ccch
struklury
gnlP' &) kkiryCl] na|c'albo lez p|'Zeciwni.
'sl|
skrajnic
wo|ni
i nuto.
no'ni(zni,
niezdclcrn|in(Mnni' a ich zachowtuie
nic
jcsl
wynikicm naciskw struk.
turalnych,
|ccz rc7u|l.|lom il)ryidu.l|nych \ybor.)w' ic dnjo si
ulrzyma.
Cz
7 nakazw
s1nlkttl'' lDy.h nitsdy nic
przedostajc
si
(|()
slruktur
Psych;cznych
czio'
wiek.l'
dojcgo osobow('ci'
nigdy wic nie zostajt}one ufnl')e z
jcgo
wasncnaknzy'
nlinro
c
||zcf
nictso wyP'j|nianc' Z- njektrych b.td.ti
|l|d ''d spolcczn ucznia
wynika
na
przykl
(l'
o
()la
sBnoczDa ziDlern lizowlnlt
przol'
ucznja
i loh nlrzucona
mLl
Przef
nlt|cfycic|i s4 nicln{l skrajnic r)nc
zc
w7glgdu
']a ii,h slr{tyfilQcjc' |cf.
lro|wick niewielc
'.(ini si co do hcci (sznrlLka' l973a)'
odmienno czy tc
p''zcciwstrwno
Ze slratytika(j
nar.,(iw
i lldl;o. Jeii
htt' /aodno
nie Znc|]odzi w
jcdnej
z r|
Pchionych
przcf
icdnl's|k9'
to moe
wyslqPowaw in[ych, a|howiom
w k;ldyn]rnome'lcie
czlowick
DcIlri wicle l sDo.
|ccz']ych' Chocia
jedcn
lyp sl''uktur
sF)|echych wywolujc
flchowtlni i dfialallja
''1icnacyjne'dezindywidunlifujc je!|noslk,
pozbawillc j
wo]noci
i llul(lnoDii, 1()
Innc lyPy s(ruktur
sPolocznych nl()g4
dzia]a wrcz odwro1nio'
l{zlIdko n!t(nnias1
nl!''ny do c'ryllienia f syluaci' gdy
iec|Doslkl
pozosLljc
c lk()wicio
wylllienownfla'
oli'wiajac
jedyDie
bieriy, llPnlyczny k(tnfi]|nifm.
Typowy,
a wi9c i Dtljcz;slszysposb
oddzialywni
strukfury n{
jc(l'loslk
ijoj re.tkcji
na re nrciski sLrrlltLrraIlle
mo;na
'!na'l)r'jco:
sL|rtyIi|(!ii
sL|Ukl!ralnie narzuconych n:lluzw roli zjec| ej slrony
i osobolvociowcj
l9!B'|.c'l9.|]j!l]1]i9!!l!..!9'p9!rr8!.!!!!l]]r!l!!!!!!!!]r!|nc
(lcli|jicii
loli f drulgiej
pole8a
na tyll),c eldncnty
poclstawoweroli
ucnia
w roIi
nvuconcj lrrLl
Pr7cz
nauczycieli, a wic elenjcnty
po,iomu pieNszcgo'
w ro|izinicfnalizolvancj
pr7ez
nic8o stanowi cechy
pe']lcryjne. 1.o.co uczc intcr'
nalizujc nJ
skuIek oddZi.l|ywnia n!kaz.'w strukturnlnych'
pod wzg|dem trecipo'
krwi
siwic w zns.'d7ic
f trlkJzJni ro|i zintcrna|izownncj' lccz diamelralnie r'.
Pod
wzgldcm
w nocii wewll9lrzncj strllytikaqi.
lt'|onlfalcnr
powie(|Zic'ealbo cZnakazw i n.|ciskw slruklura]nych njgdy
nie
Prze(lostajc
si do slruklUr osobowocj{twychczl()wickll, t|wobcc 1cgo nigdy nic
fosl
j4 oie UZnllnc Z
iego
w]lsne
prfekonanie
ijcg() wlltsl].)
Pown]no,
!p!1LqZ,!!!I!v,rGi
rlyllltl?rrln4,
!-,ro
Jcg(r
koq yfu.jr' pqyhfir{' jego
tvl
sny syslcm wnrtoci,
].gi'
w|asny sposb
dzia|ania ijcgo w|l'sne
B)czttcie
wo|noCi
i noklt|('D'ii.
5.2. Funkcjottuhn
i sttttk!urulna
autononrid
.icdho.rtki
Acrk)lwiekproblenraLrononrii
zosralw swejpiclwolDcj
we.sji(cout,
l b tejcli
nltvel plfedostJjl
si
('nc (lo
slruk|ury osot,owooi
jodnosLki'
s|raty1.jkacja.a
wic
|.tvne
hierutchicfno U|(!cniotych e]enelrtw,
jcs!
Zsldlliczo
innll od hierlrchit
;1rukfu.y
wymogw i t}(lazcwn9L.zlych' w tynr dluginr wyPlldku
j.dnostkr'
Pomi'
mo inLcnraliflqi
nonll iw!|Il(lci
pochotlzcych z zcwnt nych naklzw i nlcisk(iwj
nigdy si
z ninri nic b.lzi. iLlcntyiikowt!- D,ia|lnic
jc(ln(,stki zgo{lnc Z tvfor1
1l
strukruralnymi
bdZic dzinlrnin
sterowlnym 7 Zcwnilt17.b9dzio wy|+cznie roztll'
|:l|(mn'l'ist|{v
s||||lIlIt}
l'/y
'.|wn.n?'rj sillt.j Jl|(nJ(|i
|(Jn('\|ki
wi
'.(
|v.||
Jest t('cfIl)wjok
pozbawiony
wolnoci
W7orw'
osoba LnkJ
sll|jc si ko|llin'nrjstE
wbrew swojej
woIi,7trlrrcl
jtldywidu.L|no
iLl|cga
C|ePoson'lizcji.
,l+lg!$]4r'j4g@v.]"t*l.;
i*r".ffi!L
pewIt.ro
\Ll'olia
st.lnowl
|(!(' k(
tuDkcj(nritncj
lIok s],ok\'nc
i sl,llAl
)'rI
l1'l
po(lLy uia'
I(lcdylynr
'llcaloby
1rtlktowrc
llucnr nrwi'
c Zc w7glgdu
n
p|ob|cm Ll
()|ronr
ii
.icd
nosrki
j.lko
.Z,clemclit
sysLcnlu,
ln:lnr ntl
nryli co catkiem
icst
z./.
/n./.,
cz9ci
ivewnlrznej
konslyLucji
jednosrki
i bchawn)ralnych
konsckwcncji,
jrkic
z niej wyni
klj. sld tejakkolwiek o|':|tc scgn|cnly
ro|i st|cfci.n'
i
jc(|ncj
z()l'lcjsl'ull;ry'
1o'
c pochodz4
onc z dw(ich ]nych sfcr
'zccl,ywist()ci.powoduic. c
7lozunrilIlc
lvydajc si istnicDio midfy |linli
wiksZcgo |uL,Drnijszcg()
|of|anlu czy le.zcgo
tv
rodz:lju dia|ek(ycznj
wzlicnnej sprfcc,noc.'
Inl'c7cj
cc, si maj w wypadkr|
lozl.nrl| w ro|i' o
klti|ym
Pisa|
(n)rmfll)'
Jlsl
Ll)
sylullcja odnlicnDtl
od
poprzcdDich'
w Lynl
scnsic' c rofll|nt na nricis|':o
w oltt,cbic
jcdncgo z sc8nrcntw ro1i os'l,owociowcj
dcljnicii.
Jest t(|7illwiko wt.''ne wolt.
Iozlamu
pieMszcgo
typu. Jk zauwa'i
Julicnne |orcl. I)(nlgls Youn8 iS(cvcn
Box
(l97)' fUnkcj('nah|a
aulononi.l
jcdnostki,
nx)|iwJ,
itlk
wia&'nr(|,
ilziki ro7.
|aDUwi dwch
podstwowych
segmcnltiw
roli'
isl
wslpny|jr \antn|iiom lozlllnl'
w obf9bic osobowociowci
koncepcii |l)li.
Sytucja
typ()wa
jcst
to tnki stan' w
ktrym' p{t picrwsj/c' konccpcja
.oli bywa
skoDslruowaDa tl'k' alry
splt's|n
|o||.i,!bom
i wynrogolrl'
jakic
nnr7L|c
'ednos|cc
rukluI spolcczntt' Jak zwrllcalcnr Uwtl8poPrzc!|nio'
wl.cnvic
nigdy nie dochodzi
do ca]kowitegopodpotzdkowalrix
sj9jod|]ostki
slIukluc ni, aju f ci'1pcwnocjtl
nie dokonuje si ca|kowita 'wicma
intcrnlizacja tycl]
s(rLlkturnlnych wynlo8(iw'
Jedlloslka inter''
|izuje wynUgi, n kary i wartoci
slruklllry' w sPosh sctckllvny'
slaraic si
jcdnako
pofosLl|wa
w
pcwnych
glalriclIch
,.hc,Piu!zcl.'s1wtl.''
co f
jc(l'tci
srrony 'noliwifl
jcj
dokonllnic rozlanr w roIi
i |)sigllig.ic
Pownego
polioDru
tll't(ts
nonlii. Z drugicj zanie naran
jcj
na zl)yt drastycZnc sankcjc
i teprcsjc'
R) drugic'
konccpcja ro|i b}Na ko s|ruowal]n
(l|k,
aby sPr('sIapcwnyllr wcwrqu,t-
'ym'
Psychia'ym
i osobowocil)wynrpotrzcbom jc(lnos1ki' (.hodzj
bowicnl o to,l|by
konccPcj'' roli
wyr.dala rfcc7ywist
jtl|i jednostki.
kszt!|L
jcj
psycll()|ogicfllci
((|
nicnnoci'
Zcwn(rzny obscNalor
nl('ic
w.)wczlls
na podst.ltvie
anl'li7,ykoncc|E.ji
ro|i o'7-cc'
jakic
ccchy
osob('wocinra
icdnostka.
Po
l'zccie, zachowaoia
jcdr)oslkj.
lo.iesL czrwrtysubpori('n slnrtiLury
'oti in-
dywiduttIncj,
]
si
D.'
lx)Zn'|n
dzi
Irljqcych
jc(lnostck' IccZ laczej
o lrkt<lra,
os.tuilika
pclni{cego
to|9,
Przcdlni()t
okrcl(rny.h
nnciski)w
slrukt ralnych.
Jc!l!()stk|
jcs|
sic
w |yll| wyPndku
rnczcj w|:lnic
pcwn krl.8o'i
st[|lula|n'
pcwnylnsrrLlkrrrra|nynl
clcnlcntctx
sys1enlU
lliz czowiokicnr
lozllnrilnylD
j'tko
sub'
s(rn! wsrelkich
ziawisl( spolecTrvch.
...'. nl.lglally
polcga
rilnkcjonlnrr
lutononrill
jcdnostki.] w
j7yku
slruk.
."' '.l'i"iii..'.
"
"vi,.i""i
r
I'cic''l M'
BlJllJ
)
''''a
jJ .'krCslIc|'asIc||UJJ(o:
Icili|'Uk.
lxlIl/(l)(.
k|'n||
n''Vc
|)f rPcIlrIon'
r\lk',pr/(/ii,lrrljc.lyrrtr{rukrrrrrllrrl'ic'lr"srl'('t
'I)..J(/|lw|l
l'k|(s|.ln||
j"r
l\ncrrclrrrrr(
/irrc/na
"r'1
'l
/h.Zo(|wAi(ttrI'a''i''.w.'rzr*'tll'zerutrkn1..Ulli|(''|lcttiJ.\|'
Iynt(7'N(n'w
l)|.\1's
w\|lli:Iny
Ill( /Jl1l''d/i
q
n|.i|li
(',v
$ il('||'.it.
l(r/
w llkIcil.l1v|rl
k'''llck\|e
.rnl|'lur:'lll}ln.w |''lllll's(|( oIl(sl.'lIfcl'
sysl||lL|
/rrl'riwrrJ(/(rrrrr
rur/rlcrnrr
r7e(
I'v(wztsr(d'
nic nicza|c,llrotl
wich
Poz-osl
|ych
strukful
(|Ub
jcdno$tck) :''lcgo
systcnlu.
I Dcr\r)(.1'rv$1
(/y
V,:lvci
5||ll]\ll'|y'
w)tlIl(:|
\lJd'
t rrru\r
rc.rl,vsrrrrirrrr','(lul'N<ht\lkrr,l
rrr"ghrrrril:r'rrTrl(iniIni'o
lrrlritirr
slnrkrrrrrrLrrg"
llor(Ar'
iu'rrnr
"q"lcrrtriti(rr'
'lrur'
lrlllrr.l.i
llllrlli1llIrLii
ucs||||/l||r
i||lly]ikJciq
p.'IUrlI
..'|'.'l''l:.'i',.,l)i'''ii.ii.'.l'lFIki
ntrrklurrl_
,.".ii'.
*)*r..r',u
".rp.un.'.
nu '|i.'
MoZ|iw.'i(
iU|n|\]cInlNl:u/,}sklwa''iI
,,iltowno
Irl rr:rcrski'w
',i'i,'"r"'il
.ll"i'","1,,.i.
i:rr
irrrrrltiurr.rlrrfj
icst
u:rrrrrrkt(trr
qsr(rrn!rrr
itricTr'{dn}m
u7v\l.rniur,r/c,/ic.lr('.rk(
/rlulr!\(i
do rrrrrli:rrri:r
sLrrr!'q
irli(rrrrli
v'l'
..,r''
lrl Unigillcnijliu
'.l.r,.u"."..""'lnii
Jcll|\lslki:lu'rrllnjjbd.j:lgJicLli
olt
sIrlIklUI
tll|||
i(lInosIck).]
kltyt|l|
7n|||d!|cs|
l!nr
w ll.zou]liici
iIl!cfx|icii,
oI:l7slfuk!|||:tl|||l.
t|!
\ttuktulr
(iLlIl
i(.Jt)l|\|Lt)
klo|(j
s(tIc
pol(r'l rJ Zr]Ulnl'scI
Uo
pl,..i''.rll*i''lii
trl ll''.i.tonl
'l]rit.,l''..'l'l'.''
h/n,tr|ciInU$|l||iIl
|'|b
l.'/(luJ|lIa
inllDcji.'zalc|)c
od w|nciwoci
psychologicznych
jedlll)stki'
od ccch
jci
osobowoci.
l)lalego tcz
Nwiad
si' c
sPovib od8|fwania roli wyrda l().
knn
jcsl
(|rnr
jcdlrl's|kll,
slal]owi
Pcjaw ici
rzccfywislcj oKnn)woci,
it|ni
cfy
jci
k('lcepcii wllsnci
()sohy.
syl a('i
lypow
Podcfs
lYyPchlianil
plzcz
icdnoslk
okLc|(')ci
ii9 'l" i.izrlcg.'
ry||Ll
s.lllk.jc.
w;.|l'i
.i...
;.'|,cc
'n'l)i(
(|nnP|Cnlclllatn.'w fwti/l|| ,' IytIl
t'k|(i|'It'\P.\|'Ily
U{.
kiwrnir :nrr,morrrri
l.i \ltuItr'rv
i l'!vn.'C.,c.n,"
r,cz,z.z.g.'r...i.'
''..r";.'''.,r
$ rrm:r(lr
irr(l)siduilrci
r"li sl''l(?rtri
rrrrkrr'lr
l:'hr'
\11"\'rnI
isr',Jli
\sllnrr( Jl,
i'l'urJP
w
trrrl,'rrorrrrr'
roli
icr
7tel]lhIt|k.of|anrU
lV
osobowociowcj
(lctini..ii
roli.
Nicnl'licj
jedtl''k
czslo dochodzi do tozdwi9k! p()nrigd/,y
ryn)' c() c7-yDi
(lrn.
]cd'ros(kl,
lym,
kinr
jcs1
(Corman. l')|, s' ]()l)'Nickic(|ymr
lo
io(lynic
poLr
|rtkLlhc7po.cdnic8o
zwi4zku poDlidfy
konccFi4 n'ijcdnoslki a tyIn,
illk
odg|ywn
ona
t ft'l' .'|c
czciejm.]nrywr9cz
()
c7'ytlicnill
7 lnkim odcgra!ic'n R'li'
jakic jcsr
sprzccz||c
u praw(lz.w osob(|wociq
! /'l'
InhM
|| ,.,/i (tl||( Jt\lJllcet'
w
tt\!n\CIl
.'k.'li(7lr.'(Lilc||
illl(lli\|Zi
do
(l/irhrricrrr
$yrrri:'
islrriei' l:rkrcl"
FVlirnu
r.,rllrtu
s
r','li
hrt,rrt
it',Ir,'stkrr
sw)rrr
/(
'kUIccz.
u'."'".r' 'u.^"L'"*
lIniIJtliJ
sylll.l|
|lli(llll(yjnv(|l':l /
Jllll-iL.i
- ''|]:\(|'t|):Il(|70
;;:;'.";"'l;''il;,
''.''.''-'-''
i('\|'
/
i|nt'i
tltl'ID.
ii||r)|||
l(|l
\|\\'\lij/tlv
sl||||
sl|1|kIllIy
|.'Il
i((||llsl|'l
|(.lt!i.t' ll.
ti'|:
(ilc|
|(' | '' l'n':
Fo'd.
lcj
jcdnoslki
. lv.)wczas.,Pt,!c/'y olra
sr'nrcj
sobic'.
Iub
.'Dic
jcsl
sobq''. I)(|il'wil si wytanyl1)7llltr]
\ llso|xjwoci(]wcjkonccpcji
I()|i'
o((,)dZia]ilnilt,dziki kl.)rynr
jc(|noslka
dt)k(lnuie |1l,IlInrui wyrtllt
jeeo
ist.
nicnic,
prowadz
d()
wtrncj' glbszcj
llutononii
jcdnoslki
i
(li'.iuj
niczt'lcnocio(l
s|.uktuf
spolccznych' s 1()zatazcm
dzilttllnia wyDllrljcc s,clcgitlDych
Ulnicjho(i'
lipon
d1(,
nloliwc
jc(lylric
wlody,gdy
jcL|nostk.l
osirl !ll'llnIic ]Ull|ieion'|1nl
i'i'
''.
i.r"'" ,"i:,"''" ',,JItitnrr"$r'rri"
\rti'rvr'|k'ir
i''
r'ri
i:'r
i'rr:rnifu'
'tl;;';..1;,'^.
".r*'or.i
i"l'r'\rki
rrrr
"krrtck
'lre-
1:'""',i; '''.^*.lr'
i',r(n,rli,':rcjij(n
'si:r'rrric'n I(II''II''IrIii
lrnrrif.l,'y
rl$,t'r:t
p"dslrs'rwnri
s(Fn(
rrlrrrrrrrrlr:
sl'uklrrrrrnG
'l"v'''ilvrll'
'l''tn.'"lll ll)|i.
/
l(lll)cJ
sl'r'||}.
t l\l'bU$l'sCl\J
J(lit'i.ln
IiIll./
JrUsKJ'
|.l|iu irlID||l'
'' \||||k!L||'l||!i.llj|,'l|(.{lc
Il|||''l,,\
|'
'||
|l:l|.|,
.IU
.I(
|\ /fw''c|'/n(J
$nDcl
(vlivnc!:., '(,,/llnrrr
Ilrb
(|cliDicja
11)|i
jcdDotkj
struktuly sNlecZ''oj. osot]owocn)lva
1 lric choLlz'
lUltlj o
czl('wiekaw l.kinr
scnsic,
w
i
kinr
m\i l'i o 'rin
w konlckcic
7irwisk skIrrr|:L.jqcyclr
Iu|.l,,1
(|Ub
|(llnUsLk:|
,;,1/lJ..lnlLi..lc"li
1rtr,'t.rr.tlrr/)kltl
/rr)rr\i'
r,'li.,lzi!lr krrci
Lciln,*tlJ
rrl\\lrrlc
wzgl!(h
l
nr(
?
rl'irrrrs(:
fw.ny
odegfanicln roIi,s pierw(ltllic.
..w
osLllLnicj
7-
Sku khul:
(
I
u.N
rA, It
I
t )tru
l1l//:|oL'.z|t ] :o\Altu\,
l
I'19
'"'
\lji*ll)".
i
.i."rrr''iasi.lia
sir ',l|yl
(f!5t.'
Iul)letrwlj:'
7|lyt.jlug.'.)
w
liljli'^,i,ii'i'''';'
"|J
l.' l|/i:Ij:||liJ
ni'^xfl /c
\lll1ll nich.,tit(7(n\I\^.l
J |( w dnnej syIuacji inne osoby nrog wykry sLan
caleni si
jcdnos(ki
z
jcj
lol4?
I{a|Ph H. Turner pr7'racza
jedcn
cic
r
ych
wJrunkw, ktrych spclnicnic
spr,yj
r'losa'nicniu
plfez
cfl()nkw LlDcj
ts'upy
spo|cczncj
roli'
j.lkq
petri
Llana
jcdnostka'
Z 'li sl''l], z
jcj ja
i:
l.
Mab
clJtycfnc
powiznnic
akl(lrw f poszci.cg|nyDi fotnmi, co w pl
k1ycc
oznilcz.l
ogt.lniczot)c moliwocizmit|ny r|, odrzuccnja
jcdnych
i
przyjcil
ilrnych'
odpowiada
temu 7lywnostruklu'f
$polecZnej'cryli ishicnie w niej b:lldzo
wyrai..
nych
t'aric. L|nicmolitYilliltcychprzcPlyw
jcdnc,slck
Dtidzywarstwami i
Poszczcgl.
nymi
cgnlcntanli struktLlry.
2' MoliwowszcchslroDncgo
j
ct!|kowilcgo
odr.,llicnia dnej roli od iDnych,
nlof
liwowytancgozdul.iniowllnia I()|i.
3. silna konflikt()woI.)nychrl
jcdnostek.
7-j:lwisko
to mt' swojc anak,gic nl'
pofionrie
glUP
spolecznych' w ktrych stnn silnoi idenly|ikacji
jedlt()stki
f g.up
poj.lwinsi |nidzy innyn|i wwczas, gdy wFl{pi
7agroenic zewntrznc
grupy,
po.
wodownc n. ptryk|ad lonfliklem sPolccznym.
'1.
Wysoki
i
zgodDe
occny skutecznoci
roli.
5. Duy stopic'i trudnoci
(x|grywlnia
roli.
' |)ufy s|oPic sPo]ary7owlni occn roliw
k.|leg()riach
,'koysLna
Dickorz'ystna',.
7' l)uy st()piespol'tryzown'lia spo|eczncj rangi roli.
l.DUysloPic
PolcDcjalDci
w|adzy
PrzyPisncj
do
ro|i.
9. |)uyL()pi|iUZna|'il
spolccznogowi4hlllegoZ.o|.
l(). Duy stopic'i idcnlyfiklcji rf|onkw
8rupy
7 ov)b pclnic.
dnnq To|.
] l. DL'y st()Pic|ifaloci'
inlyDlnocis(()sttnkwnrid7,ydantl
jcdlrostkq
i8l1lp
i,r,,i,
i'r'i"o.xr'rv(rr
crron'r)
Psv'hic'/rrv(h
jit
jl:l
ji:l}i$*lxi'ili
*l*'*''*tl*t:ii
llll.li
lilJi
[l*#jitl
1l
T#+i
$ildfr
:';
":,i;.;';
,.,
'
"
;,.,ljl;J]]]]l
.i.'].:,J]:ij;:l'"'.].l,J
;:,,'lll"..ji.::}':
j''";
ic(Ino.Ik:|.
\ilnc
(.mUcI(.
Llllt'
lltdzic
R('t$yzwl||Jjjl(c
l.,l]]].,]1i.'.'';'lil'',
'i:'ll'.1.1'lli.lL
"i,,'r"i''i..
'vrrr:rcii
/ kr"ry'h
.ic crrctr
/rclvs""wrir'"'/kr{;."
.i:nlt'l'i:JJi:iiii:ili
|lili'.:':'
w kl.i''.''
JU'lm.'nliJ
jcdIxAlb' ll|oiliwtlicZr(xli/ow!nia
jiw(w'|rl'/ny(h'
:i:::'lT].i]'::x:l"li'..
.:].h:;
ru;l,ll
.]'':1]]]l:]:':;;..i';.".^h
ir]qz.rl. lnozIiuo'c
/l<lIt7o\lnir
sanrcro s|(l)iI
jcI
l:];*";;*;l.;uiilil:]J].,ll)
jil;,;l*i'...mJillll;liillI
'i:}li.j;l.lill:ll'l;*:l,.jlllil,:;*.:,]:ll':"l:l:l;.
l].i1.ilil.iji]"'il:
ll,1.i:j'].il.-,.)i:i'T;
j::liil:i1'l]ill'
wtili;mtffil;:ffii#;
li,:i:::lul
l''''*.:l'l',::;iill:';ll;i
jnlllfi.]ili
lll
"l;Ji:::il
il-];l':jl:.:]i'iil.i:liill"Jl:
Mona
lc
pbowa
odPowicdzie na szcrfej posla\ionc pytllniei w
jakich
oko.
|ic7nociaclr
rol
z
osot'
j
Pel|lic'
akl('ry zt|bd akccptowa takl utostl|ia i ich 7 ro|'
o50by nalecedo dllnej
8nlpy
sp(llcczllcj
|rdllsk]ol'nc ut()samilL
'li,n*ll;
Wy'ilicnianry za Rt||plrenr
.|.ufnclern
l)i
cz,yDnikw:
l) szerokoi zk)on('
t'kllLdu
(8rttpy)'
w ktrym umicszczol)a
jest
roh;
2) zDaczny wplI,V danoj rcli ll:t spos. pclnienia r(il
\ innych
8lupach
i uk|adach
i,,lL.ln.i'1,'i,
o.'i.,"':li,iLlitiili',xiy:iili:,,lillii;.TJ:iii.fiil1
i-,;j:,.
v
wp
vw
rugrn''n
""vu
c.
3) htwozaol}scrwowt'nia i s7-erokl znajullo symp((nnw fo|i;
4) Znaczna nto|iwowyrlltlDiapez
dll|]t' rol nalury i celw
gruPy
w ktrcj
jest
on ulokowan .
ro
iliili:in*;:lll,:ilii'fiil|]::Jl,lliii':::'il:i::;i:li'.;ii::li',lllilliff;
'rr''
ici
k("r'(rr(ir
nrri
'
Jr(h')d/i
5) tynlczl's()we
p'zypisl||rie
d''Dej
jc(lnostki (lo
roli oraf b',nk
r'owiZll
Lreciroli
z wczcniejszymi i przysZ|ymi ro|ami jednostki
to crynlliki os|t|biajcc lendcncj
|nnych
jednoslek
do L()'snlnilnia ro|i z osob j
Peni'
R.)wnic akt('zy nie
utoslln)iaj
wwczlls swcj roLi z wlnsn:ljuni.'.
wfcszcie nro'la te Zada
Pytanio'
w
jkich
oko1icznocjch
jedDoslki
bd4
$kbnnc
do ULosanliafli si zo swynri rohnli' co
jesl
cz'ynnikicm sprzyjjcynl
harmonijnenlu
konslruow niu sllukl
ry
ro|i ind}'widualncj,
a Zw|aszczli osi8aniu
|rarmoniinidzy
nllciska|lrisll'Uklurat'lylni,konccpciroIi or:lz
Polrzcbami
idys.
pozycj'I'i
ool)ow(lciowymi
jcdnos(ki'
wynricn]y dziesi$ naslpujcych
wt|run.
:,:lll"il.:;;
;;i';'.;ii''"'(r"svmi
i.Jnrhrki
'lJ.:::fl,l;11jy1;i;;;;i:;),:illil,tlt'ill1,*
,l:li:ll;t'-:it':;:i::tfi::
:]:'l";;]":.'i;."';;.,.
i
,LliLr'rlIllc
lrlk:lzyi Ir.t(i\|'i
sl Ir$n(l/nJ..fllc
z k'llt
cpcj
:Ilulll.'x";
xl*'r':li:]:l':.llii.:Jjll;lif
"l'Jliiil
:lilil
|' '.'||l' iq|.\l(h'
.:
:illli[i:
l{*lll
..t;.1;11''',u*o''lr
Plik z chomika:
vinz_inp
Inne pliki z tego folderu:
phatch.zip
(9083 KB)
socjo - t.14.rar
(275354 KB)
Erik O Wright - Klasy się liczą.PDF
(4128 KB)
renezetti kobiety, mezczyzni i społ.rar
(16697 KB)
jacek szmatka cwiczenia socjo 6.rar
(25322 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historia Polityczna Polski XX w
Najnowsza historia polityczna
Nauka o państwie i polityce
Podstawy Nauki o prawie
System prawa RP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin