Plan ćwiczeń dla studentów II roku Wydziału Lekarskiego
23 listopada – 27 listopada 2009r.
Obowiązujące wiadomości teoretyczne: Właściwości i rodzaje receptorów. Rodzaje energii przekształcanej przez receptory. Potencjał generujący, mechanizm powstawania. Właściwości pomiędzy siłą bodźca, a impulsacją we włóknach czuciowych oraz intensywnością czucia. Prawo Webera – Fechnera. Kodowanie i dekodowanie informacji czuciowej. Drogi czuciowe swoiste i nieswoiste. Ich przebieg na poziomie rdzenia kręgowego i miejsca przełączeń synaptycznych. Pojęcia: adaptacja i habituacja. Podział czucia somatycznego i jego charakterystyka. Czucie mechanoreceptywne. Czucie temperatury. Czucie bólu. Percepcja i różnicowanie wrażeń czuciowych.
I. Czucie powierzchniowe
1. Czucie dotyku
a) Badanie jakościowe – wyszukiwanie punktów dotyku w różnych okolicach ciała
b) Badanie ilościowe – mapa punktów dotyku
c) Różnicowanie dwu punktów dotyku
2. Czucie temperatury – wyszukiwanie punktów czucia zimna i ciepła
3. Badanie czucia smaku.
II. Badanie czucia głębokiego
1. Czucie proprioceptywne
a) Określenie ruchu
b) Określenie pozycji
2. Czucie wibracji.
III. Różnicowanie i percepcja wrażeń czuciowych
1. Topognozja
2. Stereognozja
3. Grafestazja
4. Ekstynkcja.
30 listopada – 4 grudnia 2009r.
Obowiązujące wiadomości teoretyczne: Organizacja czynnościowa kory czuciowej: lokalizacja ośrodków czuciowych w korze – pola projekcyjne i asocjacyjne. Prawo swoistej energii zmysłów. Prawo projekcji.
Widzenie: Organizacja strukturalna i czynnościowa narządu wzroku: unerwienie siatkówki, budowa i funkcje siatkówki, czynność czopków i pręcików, fotochemia barwników wzrokowych. Czynność kory wzrokowej.
Słuch: odbieranie i przewodzenie dźwięków przez narząd słuchu. Przetwarzanie dźwięków na impulsy nerwowe w narządzie spiralnym. Zakres słyszalności fal akustycznych. Czynność kory słuchowej.
1. Oglądanie dna oka przy pomocy oftalmoskopu.
2. Stwierdzenie plamki ślepej – doświadczenie Mariotte’a.
3. Wyznaczanie pola widzenia perymetrem.
4. Wyznaczanie bystrości wzroku przy pomocy tablic Snellena,
5. Badanie widzenia barw.
6. Badanie czułości słuchu za pomocą audiometru.
7. Porównanie przewodnictwa powietrznego i cieplnego fal akustycznych – próba Rinnego.
8. Wyznaczanie lateralizacji dźwięku po zniesieniu przewodnictwa powietrznego (tampon ze zwilżonej waty w przewodzie słuchowym) – próba Webera.
9. Porównanie przewodnictwa kostnego osoby badającej i badanej – próba Schwabacha.
10. Oznaczanie czasu świadomej reakcji
7 grudnia – 11 grudnia 2009r.
Mechanizmy działania mózgu.
14 grudnia – 18 grudnia 2009r.ZALICZENIE CUN cz.2 – czucie, kora, wzgórze, odruchy warunkowe.
MECHANIZMY DZIAŁANIA MÓZGU
Tematy do dyskusji dla studentów II roku Wydziału Lekarskiego
1. Bioelektryka czynności mózgu w czasie snu i czuwania.
2. Plastyczność mózgu. Neurogeneza wieku dorosłego.
3. Mechanizmy uczenia się i zapamiętywania. Rodzaje pamięci.
4. Układy motywacyjne mózgu. Mechanizmy zdobywania i unikania
5. Zachowanie i czynności popędowo – emocjonalne. Rola podwzgórza, układu limbicznego i kory.
6. Czynność odruchowa kory mózgowej (odruchy warunkowe):
· Mechanizm powstawania odruchów warunkowych
· Warunkowanie i odruchy klasyczne
· Warunkowanie i odruchy instrumentalne
· Hamowanie odruchów warunkowych i jego znaczenie
7. Zachowanie i czynności świadome – mózgowe ośrodki inicjujące i hamujące ich przebieg.
8. Mowa, rodzaje ośrodków mowy i ich znaczenie. Lateralizacja (specjalizacja) półkul mózgowych.
9. Zróżnicowanie płciowe mózgu.
10. Mózgowe mechanizmy regulowania czynności układu autonomicznego:
· Ośrodki autonomiczne na poziomie pnia mózgu i ich znaczenie
· Ośrodki autonomiczne podwzgórza i ich znaczenie
· Rola układu limbicznego i kory czołowo – oczodołowej.
11. Mózgowe mechanizmy i regulacja czynności układu wewnątrzwydzielniczego.
12. Mózgowe mechanizmy i regulacja czynności układu immunologicznego.
13. Czynności obronne i reakcje stresowe.
14. Rytmy biologiczne.
kasiula264