Fizjologia plan OUN 2.doc

(97 KB) Pobierz

Plan ćwiczeń dla studentów II roku Wydziału Lekarskiego

 

 

23 listopada – 27 listopada 2009r.

Obowiązujące wiadomości teoretyczne: Właściwości i rodzaje receptorów. Rodzaje energii przekształcanej przez receptory. Potencjał generujący, mechanizm powstawania. Właściwości pomiędzy siłą bodźca, a impulsacją we włóknach czuciowych oraz intensywnością czucia. Prawo Webera – Fechnera. Kodowanie                i dekodowanie informacji czuciowej. Drogi czuciowe swoiste i nieswoiste. Ich przebieg na poziomie rdzenia kręgowego i miejsca przełączeń synaptycznych. Pojęcia: adaptacja i habituacja. Podział czucia somatycznego i jego charakterystyka. Czucie mechanoreceptywne. Czucie temperatury. Czucie bólu. Percepcja i różnicowanie wrażeń czuciowych.

 

I.                   Czucie powierzchniowe

1.      Czucie dotyku

a)     Badanie jakościowe – wyszukiwanie punktów dotyku w różnych okolicach ciała

b)     Badanie ilościowe – mapa punktów dotyku

c)     Różnicowanie dwu punktów dotyku

2.      Czucie temperatury – wyszukiwanie punktów czucia zimna i ciepła

3.      Badanie czucia smaku.

 

II.                 Badanie czucia głębokiego

1.      Czucie proprioceptywne

a)     Określenie ruchu

b)     Określenie pozycji

2.      Czucie wibracji.

 

III.              Różnicowanie i percepcja wrażeń czuciowych

1.      Topognozja

2.      Stereognozja

3.      Grafestazja

4.      Ekstynkcja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan ćwiczeń dla studentów II roku Wydziału Lekarskiego

 

 

30 listopada – 4 grudnia 2009r.

Obowiązujące wiadomości teoretyczne: Organizacja czynnościowa kory czuciowej: lokalizacja ośrodków czuciowych w korze – pola projekcyjne i asocjacyjne. Prawo swoistej energii zmysłów. Prawo projekcji.

Widzenie: Organizacja strukturalna i czynnościowa narządu wzroku: unerwienie siatkówki, budowa i funkcje siatkówki, czynność czopków i pręcików, fotochemia barwników wzrokowych. Czynność kory wzrokowej.

Słuch: odbieranie i przewodzenie dźwięków przez narząd słuchu. Przetwarzanie dźwięków na impulsy nerwowe w narządzie spiralnym. Zakres słyszalności fal akustycznych. Czynność kory słuchowej.

 

1.      Oglądanie dna oka przy pomocy oftalmoskopu.

2.      Stwierdzenie plamki ślepej – doświadczenie Mariotte’a.

3.      Wyznaczanie pola widzenia perymetrem.

4.      Wyznaczanie bystrości wzroku przy pomocy tablic Snellena,

5.      Badanie widzenia barw.

6.      Badanie czułości słuchu za pomocą audiometru.

7.      Porównanie przewodnictwa powietrznego i cieplnego fal akustycznych – próba Rinnego.

8.      Wyznaczanie lateralizacji dźwięku po zniesieniu przewodnictwa powietrznego (tampon ze zwilżonej waty w przewodzie słuchowym) – próba Webera.

9.      Porównanie przewodnictwa kostnego osoby badającej i badanej – próba Schwabacha.

10. Oznaczanie czasu świadomej reakcji

 

 

7 grudnia 11 grudnia 2009r.

Mechanizmy działania mózgu.

 

14 grudnia – 18 grudnia 2009r.
ZALICZENIE CUN cz.2 – czucie, kora, wzgórze, odruchy warunkowe.

MECHANIZMY DZIAŁANIA MÓZGU

 

Tematy do dyskusji dla studentów II roku Wydziału Lekarskiego

 

1.      Bioelektryka czynności mózgu w czasie snu i czuwania.

2.      Plastyczność mózgu. Neurogeneza wieku dorosłego.

3.      Mechanizmy uczenia się i zapamiętywania. Rodzaje pamięci.

4.      Układy motywacyjne mózgu. Mechanizmy zdobywania i unikania

5.      Zachowanie i czynności popędowo – emocjonalne. Rola podwzgórza, układu limbicznego i kory.

6.      Czynność odruchowa kory mózgowej (odruchy warunkowe):

·        Mechanizm powstawania odruchów warunkowych

·        Warunkowanie i odruchy klasyczne

·        Warunkowanie i odruchy instrumentalne

·        Hamowanie odruchów warunkowych i jego znaczenie

7.      Zachowanie i czynności świadome – mózgowe ośrodki inicjujące i hamujące ich przebieg.

8.      Mowa, rodzaje ośrodków mowy i ich znaczenie. Lateralizacja (specjalizacja) półkul mózgowych.

9.      Zróżnicowanie płciowe mózgu.

10. Mózgowe mechanizmy regulowania czynności układu autonomicznego:

·        Ośrodki autonomiczne na poziomie pnia mózgu i ich znaczenie

·        Ośrodki autonomiczne podwzgórza i ich znaczenie

·        Rola układu limbicznego i kory czołowo – oczodołowej.

11. Mózgowe mechanizmy i regulacja czynności układu wewnątrzwydzielniczego.

12. Mózgowe mechanizmy i regulacja czynności układu immunologicznego.

13. Czynności obronne i reakcje stresowe.

14. Rytmy biologiczne.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin