krajowa strategia bhp na lata 2009-2012_15-10-08.pdf

(433 KB) Pobierz
53649095 UNPDF
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Załącznik nr 1 do uchwały Nr Rady
Ministrów z dnia 2008 r.
KRAJOWA STRATEGIA
NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA
I HIGIENY PRACY
NA LATA 2009 - 2012
WARSZAWA, sierpień 2008 r.
53649095.001.png 53649095.002.png 53649095.003.png
KRAJOWA STRATEGIA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY
PRACY NA LATA 2009-2012
I. RAMY PRAWNE
Krajowa strategia na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2009-2012
spełnia wymagania:
art. 4 ust. 2 pkt 2 i art. 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.);
art. 21 i 34 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.) – zgodnie z którymi minister
właściwy do spraw pracy wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działu,
którym kieruje, w tym w sprawach warunków pracy.
II. PODSTAWY PROGRAMOWE
Krajowa strategia na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy została
opracowana w związku z dokumentami międzynarodowymi i krajowymi,
określającymi zadania w tej dziedzinie.
Komunikat Komisji z dnia 21 lutego 2007 r. dla Parlamentu Europejskiego,
Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów
„Podniesienie wydajności i jakości w pracy: wspólnotowa strategia na rzecz
bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2007 – 2012” wskazuje, że zgodnie z art. 137
Traktatu WE bezpieczeństwo i higiena pracy stanowią obecnie jeden
z najważniejszych aspektów polityki Unii Europejskiej dotyczącej zatrudnienia
i spraw społecznych. Przyjęcie i zastosowanie obszernego kompleksu wspólnotowych
aktów prawnych umożliwiło poprawę warunków pracy w państwach członkowskich
idokonanie znacznych postępów w zmniejszeniu liczby wypadków i chorób
związanych z pracą.
W Strategii Lizbońskiej państwa członkowskie przyznały, że
zagwarantowanie jakości i wydajności pracy może wnieść istotny wkład
w promowanie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. W istocie brak skutecznej
ochrony zapewniającej bezpieczeństwo i higienę pracy może prowadzić do absencji na
skutek wypadków przy pracy i chorób zawodowych, a nawet do trwałej niezdolności
do pracy. Kwestia ta dotyka nie tylko istotnego wymiaru ludzkiego, ale i ma silny
niekorzystny wpływ na gospodarkę. Ogromne koszty ekonomiczne związane
2
z problemami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy hamują wzrost gospodarczy
i mają negatywne skutki dla konkurencyjności przedsiębiorstw w UE. Znaczna część
tych kosztów obciąża też systemy zabezpieczenia społecznego i finanse publiczne.
W celu wsparcia polityki bezpieczeństwa i higieny pracy Komisja Europejska
w 2002 r. ustanowiła wspólnotową strategię na lata 2002-2006. Strategia ta opierała
się na całościowym podejściu do dobrego samopoczucia w pracy i uwzględniała
pojawienie się nowych rodzajów ryzyka, zwłaszcza o charakterze psychospołecznym.
W czasie obowiązywania tej strategii odnotowano znaczny spadek liczby wypadków
przy pracy.
W nowej strategii na lata 2007-2012 proponuje się jeszcze ambitniejszy cel,
tj. zmniejszenie o 25 % ogólnego wskaźnika wypadków przy pracy w UE-27 do
2012 r. poprzez poprawę ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, co z kolei
w znacznym stopniu przyczyniłoby się do sukcesu strategii na rzecz wzrostu
gospodarczego i zatrudnienia.
Krajowa strategia na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2009-2012
będzie stanowiła realizację polityki Unii Europejskiej w tej dziedzinie. Po raz
pierwszy zostaną określone zadania na najbliższe lata, których realizacja powinna
wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników, w tym
obniżenie liczby wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Potrzeba opracowania Krajowej strategii wynika także z dyrektyw Unii
Europejskiej, zobowiązujących do zapewnienia pracownikom wyższego poziomu
ochrony przed zagrożeniami zawodowymi powodującymi wypadki przy pracy
i choroby zawodowe, w szczególności z dyrektywy 89/391/EWG z dnia 12 czerwca
1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia
pracowników w miejscu pracy (Dz. Urz. WE L 183 z 29.06.1989, str. 1, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t.1, str. 349) oraz jej dyrektyw
szczegółowych, w tym m.in. dyrektyw:
1) 89/654/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. dotyczącej minimalnych wymagań
w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy (pierwsza
dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)
(Dz. Urz. WE L 393 z 30.12.1989, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 5, t. 1, str. 358),
3
2) 89/655/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. dotyczącej minimalnych wymagań w
dziedzinie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez
pracowników podczas pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art.
16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 393 z 30.12.1989, z późn.
zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 1, str. 370),
3) 89/656/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. w sprawie minimalnych wymagań
w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników korzystających
z wyposażenia ochrony osobistej (trzecia dyrektywa szczegółowa w rozumieniu
art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 393 z 30.12.1989.
str.18; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 1, str. 375),
4) 90/269/EWG z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań
dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa podczas ręcznego
przemieszczania ciężarów w przypadku możliwości wystąpienia zagrożenia,
zwłaszcza urazów kręgosłupa pracowników (czwarta szczegółowa dyrektywa
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 156
z 21.06.1990, str. 6; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 1,
str. 386),
5) 90/270/EWG z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań
w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami
wyposażonymi w monitory ekranowe (piąta dyrektywa szczegółowa
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 156
z 21.06.1990, str. 14; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 1,
str. 391),
6) 92/57/EWG z dnia 24 czerwca 1992 r. w sprawie wprowadzenia w życie
minimalnych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
wmiejscach tymczasowych lub ruchomych budów (ósma dyrektywa
szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz.
WE L 245 z 26.08.1992, str. 6; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 5, t. 2, str. 71),
7) 92/58/EWG z dnia 24 czerwca 1992 r. w sprawie minimalnych wymagań
dotyczących znaków bezpieczeństwa i/lub zdrowia w miejscu pracy (dziewiąta
dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)
4
(Dz. Urz. WE L 245 z 26.08.1992, str. 23; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 89),
8) 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków
służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia
pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących
piersią (dziesiąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy
89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 348 z 28.11.1992, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 110 ),
9) 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia
i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym z czynnikami
chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa
w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 131
z 05.05.1998, str. 11; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 3,
str. 279),
10) 1999/92/WE z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie minimalnych wymagań
dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych na
stanowiskach pracy, na których może wystąpić atmosfera wybuchowa (piętnasta
dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)
(Dz. Urz. WE L 23 z 28.01.2000, str. 57; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 5, t. 3, str. 414),
11) 2000/54/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie ochrony pracowników
przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie czynników biologicznych
w miejscu pracy (siódma dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1
dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 262 z 17.10.2000, str. 21; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 48),
12) 2002/44/WE z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań
wzakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia
pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (wibracji)
(szesnasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy
89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 177 z 6.07.2002, str. 13; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 235),
Zgłoś jeśli naruszono regulamin