Klasa: VTemat: Jezus przyszedł – katecheza powtórzeniowa.Cele: Uczeń powinien: wykazać się zdobytą wiedzą obejmującą dział wskazać, że Jezus jest Zbawicielem świata, który uwalnia ludzi od grzechu wymienić i omówić zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem wymienić uczynki miłosierdzia względem duszy i ciała wyjaśnić nazwy: Betlejem, Jezus, wigilia, kolęda, pastorałka wskazać teksty biblijne mówiące o dzieciństwie Jezusa wybrać sposób okazania Bogu wdzięczności za Jego dar – narodzenie ChrystusaForma: grupowaMetoda: klasoturniejŚrodki: - opakowania po jajku niespodziance- koszyczek- kolorowe paseczki papieru- zestaw pytańPlan metodyczny w ujęciu czynnościowym(katechezy diagnozującej)Jezus przyszedł – katecheza powtórzeniowa. kl.V .Części lekcji (Czynności ucznia Umiejętności ucznia Czynności nauczyciela) I. Faza początkowa lekcjiModlitwa przed katecheząUporządkowanie stanowisk pracyPodział na grupy Nauczyciel:Wpisuje tematWywołuje atmosferę skupieniaRozkłada na biurku paski i prosi uczniów, by je losowali ci uczniowie, którzy mają ten sam kolor stanowią grupęUczeń Potrafi sformułować treść modlitwy spontanicznej prosząc o oświecenie umysłu podczas powtórkiPotrafi uporządkować swoje miejsce pracy Podchodzi i losuje pasek papieru - wybiera ulubiony kolor paskaII. Faza śródlekcyjna Zabawa w klasoturniejNauczycielWyjaśnia na czym polega zabawa - powtórzenie wiadomości metodą pytań i odpowiedziUczeń Umie wykazać się zdobytą wiedząPotrafi zaproponować sposoby okazywania Bogu wdzięczności i szacunku III. Faza końcowa lekcji Podsumowanie - ocena aktywnościModlitwa na zakończenie katechezy NauczycielPodsumowuje katechezęUczeńUmie wymienić najważniejsze zagadnienia z powtarzanego materiałuZ godnością staje do modlitwyIV. Zadania pozalekcyjne. Zaznaczenie w podręczniku katechez obowiązujących na sprawdzianieNauczycielProsi, by uczniowie dobrze przygotowali się do sprawdzianuUczeń Potrafi zakreślić treści obowiązujące na sprawdzian Podział na grupy:Katecheta przygotowuje paseczki z kolorowego papieru. Po wejściu do klasy układa je na biurku i prosi, by uczniowie podchodząc do biurka wybrali sobie jeden z pasków. Ci, którzy wybiorą ten sam kolor będą stanowić grupę. Katecheta musi przygotować odpowiednią liczbę pasków. (np. w klasie jest 25 uczniów to musi być po 5 pasków z każdego koloru).Następnie uczniowie danej grupy siadają razem i wybierają nazwę dla swej grupy.Klasoturniej:Katecheta ustawia na biurku koszyczek z plastikowymi pudełeczkami po jajkach niespodziankach. W każdym jajku jest ukryty mały kartonik z numerkiem. Losujący uczeń głośno odczytuje numer pytania dla grupy. Następnie katecheta odczytuje pytanie dla grupy. Grupa ma chwilę, aby się naradzić, po czym muszą odpowiedzieć na zadane pytanie. Jeśli grupa udzieli prawidłowej odpowiedzi zdobywa dwa punkty. Potem losuje i odpowiada kolejna grupa. Jeśli jednak grupa nie odpowie na zadane pytanie jajko wraca do koszyka (może je wylosować inna grupa). Zabawa trwa aż do wyczerpania jajek z pytaniami.Aby urozmaicić zabawę w koszyku znajdują się „jajka pudła”. Jeśli grupa wylosuje to jajko wtedy przepada jej kolejka. „Jajka pudła” wracają za każdym razem do koszyka. Grupa ma wtedy ma zero punktów. Katecheta ma prawo udzielić grupie „karniaka”, który kosztuje minus jeden punkt. Będzie on odjęty od całej punktacji, jaką grupa uzyska. Grupa zasługuje na „karniaka” wtedy, kiedy rozmawia lub w inny sposób przeszkadza w zabawie. Wygrywa ta grupa, która zyska największą liczbę punktów.ANEKSZałącznik nr 1Zestaw pytań.1) Co oznacza nazwa „Betlejem”?2) Dlaczego Jezusa nazywamy Zbawicielem świata?3) Wyjaśnij sens znaczenia imienia „Jezus”.4) Gdzie leży Betlejem?5) Opisz miejsce narodzenia Jezusa (jak dziś wygląda)?6) Co było znakiem dla pasterzy szukających nowonarodzonego?7) Co było znakiem dla mędrców szukających nowonarodzonego?8) Wymień dary, jakie tradycja przypisała trzem mędrcom.9) Omów znaczenie darów ofiarowanych przez mędrców.10) Kim byli mędrcy?11) Podaj zwyczaj przypominający nam odwiedziny pasterzy u Jezusa.12) Podaj zwyczaj przypominający nam odwiedziny mędrców u Jezusa.13) Podaj ilu mędrców przybyło do Betlejem.14) Dlaczego mędrcy szukali Narodzonego Jezusa?15) Wytłumacz znaczenie słów: „być solą ziemi”, „być światłem świata”.16) Wymień uczynki miłosierna względem ciała.17) Wymień uczynki miłosierna względem duszy.18) Omów zwyczaj związany ze stołem wigilijnym.19) Omów zwyczaj związany z opłatkiem.20) Omów zwyczaj związany choinki prezentami.21) Omów zwyczaj związany początkiem wieczerzy wigilijnej.22) Omów zwyczaj związany potrawami wigilijnymi.23) Wyjaśnij znaczenie słowa „wigilia”.24) Kto wprowadził zwyczaj jasełek?25) Co to jest kolęda?26) Co to jest pastorałka?27) W którym wiek powstały najstarsze polskie kolędy?28) Z którego wieku pochodzi większość obecnie śpiewanych kolęd?29) Z jakiego języka pochodzi słowo „kolęda”?30) Pojedz z pamięci tekst J 3,16.31) Wymień przejawy miłości Boga do człowieka.32) Wymień wydarzenia z dzieciństwa Jezusa opisane przez Ewangelistów.33) Ile lat miał Jezus, kiedy zagubi się rodzicom w Jerozolimie?34) Jak długo Maryja i Józef szukali Jezusa po Jerozolimie?35) Gdzie Maryja i Józef znaleźli zagubionego Jezusa?36) Co ofiarowali Maryja i Józef podczas ofiarowania Jezusa?37) Co chciał przekazać święty Łukasz opisując ofiarowanie i odnalezienie Jezusa w świątyni?Załącznik nr 2Tabela punktacji poszczególnych grupLp. Nazwa grupy Nazwa grupy Nazwa grupy Nazwa grupy Nazwa grupy1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. itd
Juhani