Metody nauczania
Metody nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów.
Dobór metod nauczania zależy od :
wieku uczniów;
treści nauczania;
celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej;
organizacji i środków, których zamierza użyć nauczyciel.
Metody spełniają następujące funkcje:
służą zapoznaniu uczniów z nowym materiałem;
zapewniają utrwalenie zdobytej wiedzy;
umożliwiają kontrolę i ocenę stopnia opanowania wiedzy.
Ze względu na pojawianie się ciągle nowych metod, klasyfikacja nie jest ujednolicona.
Klasyfikacje według wybranych autorów opracowań pedagogicznych
Podział wg Cz. Kupisiewicza z dodanymi metodami aktywizującymi:
metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja,praca z książką;
metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar;
metody oparte na praktycznej działalności uczniów: laboratoryjna, zajęć praktycznych;
metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa;
metody asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie: pogadanka, dyskusja, wykład, praca z książką;
metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie; klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów mikronauczanie, gry dydaktyczne;
metody waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie; metody impresyjne, metody ekspresyjne;
metody praktyczne – uczenie się przez działanie; metody ćwiczebne, metody realizacji zadań wytwórczych.
metody nauczania teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie;
metody nauczania praktycznego: rozwijanie umiejętności, pokaz, ćwiczenie, instruktaż, inscenizacja.
Klasyfikacja wg K. Kruszewskiego:
metody słowne,
metody oglądowe,
metody praktyczne,
metody gier dydaktycznych.
Jest to podział obecnie stosowany w opracowaniach pedagogicznych:
metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opowiadanie, opis, prelekcja, anegdota, odczyt, objaśnienie lub wyjaśnienie.
metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa,
metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja,
gry dydaktyczne: sumulacyjne, decyzyjne, psychologiczne; seminarium, dyskusja dydaktyczna: związana z wykładem,okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów, panelowa, metaplan;
metody eksponujące: film, sztuka teatralna, ekspozycja, pokaz połączony z przeżyciem;
metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego;
metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, metoda projektów,
metoda przewodniego tekstu, seminarium, symulacja.
Pogadanka – to dialog nierównoprawnych stron: nauczyciela, który stawia różnie zbudowane pytania, i ucznia, który odpowiada; nauczyciel wie do czego zmierza każde pytanie.
Przygotowanie materiału nauczania:- cel pogadanki- analiza merytoryczno – logiczna wiedzy- rozłożenie wydobytych elementów między poszczególne pytania- zaprojektowanie zadań
Praca z uczniami:- połączenie tematu lekcji z doświadczeniami uczniów- dopasowanie pytań i odpowiedzi- zebranie i wykorzystanie wiadomości- zebranie i wykorzystanie wiadomości zgromadzonych podczas pogadanki
Przygotowanie materiału nauczania:- zaprowadzenie logicznego porządku w treści- ustalenie celów minimalnych- zaplanowanie treści wypoczynkowych i ich miejsca w strukturze wykładu- atrakcyjne ujęcie treści- problemowy tok wykładu- wybór i doskonalenie układu treści (układ liniowy, koncentryczny i spiralny)
Praca z uczniami:- zaangażowanie uczuciowe nauczyciela- środki wzrokowo – słuchowe- urozmaicenie roli uczniów- notowanie wykładu
Kierowanie dyskusją – to metoda opanowywania materiału nauczania; jest umiejętnością społeczną, którą można zdobyć posługując się nią. Dyskusja służy opanowaniu złożonych form: pojęć, reguł, rozwiązań problemów. Jest dobrą podstawą do kształtowania wartości. Służy korzystaniu z wiedzy w sytuacjach społecznych, wybieraniu rozwiązania i drogi postępowania w obliczu różnych poglądów i odmiennych celów. Jest sposobem zdobywania autorytetu i przywództwa. Aby dyskusja przyniosła efekt, nauczyciel powinien nadać spójność elementom wypowiedzi uczniów.
Przygotowanie materiału nauczania:- ustalenie celu dyskusji- wybór tematu i ustalenie jej rezultatów- przewidywanie stanowisk dyskusji- opracowanie scenariusza dyskusji- umiejscowienie materiału dyskusji w obrębie większej całości
Praca z uczniami:wprowadzenie do dyskusji- ustalenie jej przedmiotu- wzbudzenie dyskusji- kontrolowanie wychowawczych konsekwencji- nadzór nad stroną formalną dyskusji- zebranie rezultatów dyskusji
Kierowanie obserwacją – jej istotą jest doprowadzenie do tego, aby spostrzeżone zostały istotne cechy i funkcje oraz aby w wyniku tego, w umyśle dziecka powstała prezentacja obserwowanego obiektu pozwalająca zrozumieć możliwie najszerszą klasę zjawisk, do której należy obserwowany obiekt.
Przygotowanie materiału nauczania:- wybór materiału i środka ekspozycji- włączenie obserwacji w tok lekcji
Praca z uczniami:- przygotowanie do obserwacji – co i po co obserwują?- doprowadzenie do spostrzeżenia istotnych cech obiektu i cech obserwacji- instruowanie słowne – komentowanie- podsumowanie – wykorzystanie wiedzy zgromadzonej w czasie obserwacji
Kierowanie korzystaniem z materiałów źródłowych – (źródła – wszelkie informacje w utrwalonej postaci, stanowiące materiał nauczania).
Na umiejętność korzystania ze źródeł składa się:- wyszukiwanie źródeł- wyszukiwanie informacji- sprawdzenie informacji- łączenie informacji
Kierowanie kształtowaniem się wartości (u Okonia metoda eksponująca). Najwięcej sposobności do pracy wychowawcy w szkole , choćby ze względu na poświęcony czas dostarcza materiał nauczania: zawarte w nim wiadomości służą kształtowaniu w umyśle ucznia wartości.
Przygotowanie materiału nauczania:- wywołanie nastawienia uczniów sprzyjającego danej wartości i przygotowanie intelektualne do zetknięcia się z nią- zetknięcie się z wartością i jej spostrzeżenie- uznanie wartości- preferowanie wartości- kształtowanie wiary w wartości- abstrahowanie z sytuacji, w której występowała- tworzenie uwewnętrznionego systemu wartości- podporządkowanie działania wartości- ukształtowanie światopoglądu
Praca z uczniami:- przygotowanie nośnika wartości- zaplanowanie ekspozycji wartości- namawianie do danej wartości
Kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych – kierują nimi zawarte w nich zasady.
Przygotowanie materiału nauczania:- analiza umiejętności- przygotowanie stanowiska pracy
Praca z uczniami:- przygotowanie do uczenia się umiejętności- poznanie i ćwiczenie umiejętności: pokaz, instrukcja, model- łączenie czynności składowych- informacje zwrotne- ćwiczenia
3
szara_wiewiora