!!!!ZAGADNIENIA DO ZALICZENIA dobre.doc

(339 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA DO ZALICZENIA – MARKETING

ZAGADNIENIA DO ZALICZENIA – MARKETING

 

1. PODSTAWOWE POJĘCIE MARKETINGU

Marketing – proces zarządczy i społeczny dzięki któremu pewne grupy ludzi w społeczeństwie otrzymuje

                      dokładnie takie produkty i usługi jakich potrzebują. Dostarczanie produktu odbywa się poprzez:

- tworzenie – projektowanie

- wymiania – oferowanie produktu

- promocja – reklama

 

Potrzeba ludzka – stan braku zaspokojenia, potrzeby nie są tworzone przez marketing lecz przez człowieka, 

                                są one pierwotnym składnikiem marketingu.

 

Pragnienie – chęć zaspokojenia potrzeby w określony szczególny sposób. Różne pragnienia mogą zaspokoić

                      jedną potrzebę, z punktu widzenia marketingu pragnienie jest nieograniczone             

 

Popyt –  pragnienie zakupu określonych produktów poparte posiadaniem wystarczających do tego środków

              finansowych i poparte gotowością kupienia tych produktów.

               Popyt jest wówczas, gdy jest pragnienie do nabycia produktów + środki finansowe

 

Produkt – to co można zaoferować w celu spełnienia danej potrzeby. Nie dotyczy to tylko rzeczy fizycznej, jest to

                  przekazywana usługa.

 

Zarządzanie marketingu – jest to rozszerzona wersja pojęcia marketing – proces planowania i realizacji pomysłów,     kształtowania cen, promocji i dystrybucji towarów i usług, które mają doprowadzić do wymiany jaka będzie spełniać

oczekiwania docelowych klientów i organizacji.

 

2. ORIENTACJE PRZEDSIĘBIORSTWA NA RYNEK

ORIENTACJE (KONCEPCJE) PRZEDSIĘBIORSTW NA RYNEK:

1.       Orientacja produkcyjna – opiera się na założeniu, który produkt jest najtańszy. Produkty produkuje się masowo. B.dobrze sprawdza się w momencie, gdy klient ma ograniczone fundusze, natomiast nie sprawdza się na kliencie wymagającym. Powstała w I poł. XXw. USA w Polsce do lat 90’.

2.       Orientacja produktowi – klient na rynku wybierze ten produkt, który będzie lepszy pod względem jakościowym, technicznym etc. Powstała w latach 60’ 70’

3.       Orientacja sprzedaży – głównym jej wyznacznikiem jest by bezwzględu na wszystko produkt sprzedać. Sprawdza się na krótką mete. Szybki zarobek lecz koncepcja krótkoterminowa.

4.       Orientacja marketingowa – (najczęściej stosowana) – połączenie koncepcji produktywnej i koncepcji sprzedaży

5.       Orientacja marketing społecznie odpowiedzialny – Firma prócz tego, że chce sprzedać towar robi to w ten sposób by zachować etykę, społeczną odpowiedzialność (np. przestrzeganie zasad religijnych, unikanie agresji etc.)

 

3.KONCEPCJA MARKETINGU A KONCEPCJA SPRZEDAŻY

19

 


czym się rozni marketing od sprzedazy:

SPRZEDAŻ                                                                                                  MARKETING

- polega na dosw.potocznych (jak rozm. z klientem itp.)              - polega na wyniku badan rynkowych (ankiety

                                                                                                                oparte na probach statystycznych)

- zrozumienie indywidualnego nabywcy                                          - szuka grupy nabywcow (np. duze, male miasta)- - koncentruje się na sprzedazy osobistej                                          - planowanie działalności np. kamp. reklamowe

- strategia sprzedazy krotkoterminowa                                          - planowanie jest srednio i dlugoterminowe

CEL: sprzedani jak największej liczby produktow                            CEL: wzrost rynku i udzialu w rynku

 


4.PODZIAŁ MARKETINGU.

         Marketing konsumpcyjny – obejmujący transakcje zawierane między firmami a konsumentami końcowymi, jednostkami lub gospodarstwami domowymi.

         Marketing instytucjonalny – w którym dwoma stronami w procesie wymiany są organizacje.

         Marketing typu non profit – obejmujący sferę działalnosci organizacji nie nastawionych na zysk, takich jak muzea, itp.

 

 

 

 

5.MARKETING STRATEGICZNY A OPERACYJNY.

         Marketing strategiczny – obejmuje systematyczną i ciągłą analizę potrzeb i wymagań podstawowych grup konsumentów oraz projektowanie i wykonanie danego produktu czy pakietu usług, mających umożliwić firmie obsłużenie wyselekcjonowanych grup lub segmentów efektywniej, niż może to uczynić konkurencja. W ten sposób firma zapewnia sobie przewagę konkurencyjną.

         Marketing operacyjny – obejmuje organizacje dystrybucji, sprzedaż i politykę komunikacji z rynkiem, której celem jest informowanie potencjalnych nabywców i promocja wyróżniających się cech produktu, przy jednoczesnym obniżaniu kosztów informacji.

Marketing operacyjny

Marketing strategiczny

Zorientowanie na działanie

Istniejące możliwości

Zmienne nie związane z produktem

Ustabilizowane otoczenie

Zachowanie reagujące

Zarządzanie w trybie bieżącym

Dział marketingu

Zorientowanie na analizę

Nowe możliwości

Zmienne dotyczące rynku produktowego

Otoczenie dynamiczne

Zachowanie aktywne

Zarządzanie w dłuższym horyzoncie czasowym

Organizacja w układzie wiązek funkcji

6.RODZAJE POTRZEB KLIENTA.

         potrzeby artykułowane (np. chęć kupna samochodu),

         potrzeby realne (np. chęć kupna samochodu którego koszt użytkowania jest niski),

         potrzeby nieartykułowane (np. klient oczekuje dobrego serwisu),

         potrzeba drobnej przyjemności (np. klient oczekuje że odstanie jakiś prezent),

         potrzeby ukryte (np. klient chce aby inni ocenili go jako rozumnego konsumenta kierującego się wartością w procesie zakupu).

Zadowolony klient:

         kupuje więcej i pozostaje dłużej lojalny,

         kupuje nowe produkty tego samego przedsiębiorstwa,

         wypowiada się korzystnie o przedsiębiorstwie i jego produktach,

         zwraca mniejszą uwagę na konkurencyjne marki towaru, reklamę konkurentów i jest niej wrażliwy na cenę,

         oferuje przedsiębiorstwu nowe pomysły,

         wiąże się z mniejszym kosztem dla przedsiębiorstwa niż nowi klienci, ponieważ transakcje są zrutynizowane.

Przyciągniecie nowych klientów zawsze wiąże się z większym kosztem niż zatrzymanie przy sobie obecnych. Dlatego utrzymanie klienta jest ważniejsze niż jego pozyskanie. Celem firmy powinno być nie tylko zadowolenie klienta ale jego zachwycenie.

 

 

 

 

7.BUDOWANIE ZADOWOLENIA KLIENTA.

         Wartość dostarczana klientowi jest różnicą pomiędzy całkowitą wartością produktu dla klienta oraz kosztem, jaki musi on ponieść w związku z jego pozyskaniem. Całkowita wartość wyrobu dla klienta jest suma korzyści jakich on oczekuje od danego produktu czy usługi.

         Zadowolenie klienta - jest to stan odczuwany przez jednostkę związany z porównaniem postrzeganych cech produktu i oczekiwań jednostki co do tych cech.

Koszty poniesione przez klienta:                                         

         Koszty finansowe

         Koszt zużytego czasu                                                                     

         Koszt zużytej energii

         Koszt zaangażowania psychicznego                                          wartość +koszt = suma wartości dostarczona

Wartość dla klienta                                                                                                                   konsumentowi

         Wartość produktu

         Wartość usług

         Wartość pracowników

         Wartość wizerunku firmy

 

Metody pomiaru zadowolenia klienta:

- System skarg i sugestii – przeplyw ten dostarcza przedsieb. wielu dobrych pomysłów co umozliwia im szybsza reakcje na zgłaszane problemy

- Badania ankietowe – przedsieb. otrzymuja bezpośredni pomiar zadowolenia klienta wykonując badania ankietowe wysyłając je do przypadkowo wybranych klientow

- Pozorne zakupy – inf.  o ocnych i słabych pkt oferty przedsieb. i konkurencji

- Analiza utraty klientów – przedsieb. powinno kontaktowac się również z tymi klientami którzy przestali kupowac ich produkty lub znaleźli innego dostawce, by dowiedziec się dlaczego tak się stalo.

8. LAŃCUCH WARTOŚCI

9. SPOSOBY SPRZEDAŻY

         Sposób podstawowy - sprzedawca sprzedaje produkt, ale potem nie kontaktuje się z klientem

         Sposób reaktywny - sprzedawca sprzedaje produkt, i zachęca klienta aby sprawdził czy spełnia on oczekiwania. Prosi klienta o uwagi i sugestie na temat produktu.

         Sposób proaktywny - telefonuje od czasu do czasu do klienta proponując możliwość zakupu ulepszonej wersji lub informując o planowanych nowych wersjach.

         Sposób partnerski - przedsiębiorstwo nieustannie współpracuje z klientem tak, aby odkryć metody umożliwiające klientowi zwiększenie oszczędności przy dokonywaniu zakupu oraz optymalne wykorzystanie możliwości danego produktu.

 

Wysoka marża

Średnia marża

Niska marża

Duża liczba klientów w stosunku do liczby sprzedawców

Odpowiedzialny

Reaktywny

Podstawowy lub reaktywny

Średnia liczba klientów w stosunku do liczby sprzedawców

Proaktywny

Odpowiedzialny

Reaktywny

Mała liczba klientów w stosunku do liczby sprzedawców

Partnerski

Proaktywny

Odpowiedzialny

 

Poziomy marketingu związków z klientem

 

 

 

 

 

 

10. MARKETING MIX 4P NARZĘDZIA

Marketing mix – zbiór narzędzi marketingowych, które przedsiębiorstwo stosuje w celu realizacji zamierzonych celów marketingowych na docelowym rynku działania.

4 P Marketingu – podstawowe narzędzia marketingu

         Produkt, Product – faktyczna oferta rynkowa przedsiębiorstwa,

         Cena, Price – suma pieniędzy, jaką klienci muszą zapłacić za towar,

         Dystrybucja, Place (Distribution) – różne rodzaje czynności, jakie przedsiębiorstwo podejmuje, aby uczynić produkt łatwo dostępnym dla klientów,

         Promocja, Promotion – różne rodzaje czynności jakie przedsiębiorstwo podejmuje aby poinformować o cechach merytorycznych produktu i przekonać docelowych nabywców do jego nabycia

 

 

11. PROMOCJA MIX – PODZIAŁ

Nowoczesny marketing wymaga intensywnej komunikacji....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin