ZAGADNIENIA DO ZALICZENIA – MARKETING
1. PODSTAWOWE POJĘCIE MARKETINGU
Marketing – proces zarządczy i społeczny dzięki któremu pewne grupy ludzi w społeczeństwie otrzymuje
dokładnie takie produkty i usługi jakich potrzebują. Dostarczanie produktu odbywa się poprzez:
- tworzenie – projektowanie
- wymiania – oferowanie produktu
- promocja – reklama
Potrzeba ludzka – stan braku zaspokojenia, potrzeby nie są tworzone przez marketing lecz przez człowieka,
są one pierwotnym składnikiem marketingu.
Pragnienie – chęć zaspokojenia potrzeby w określony szczególny sposób. Różne pragnienia mogą zaspokoić
jedną potrzebę, z punktu widzenia marketingu pragnienie jest nieograniczone
Popyt – pragnienie zakupu określonych produktów poparte posiadaniem wystarczających do tego środków
finansowych i poparte gotowością kupienia tych produktów.
Popyt jest wówczas, gdy jest pragnienie do nabycia produktów + środki finansowe
Produkt – to co można zaoferować w celu spełnienia danej potrzeby. Nie dotyczy to tylko rzeczy fizycznej, jest to
przekazywana usługa.
Zarządzanie marketingu – jest to rozszerzona wersja pojęcia marketing – proces planowania i realizacji pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji towarów i usług, które mają doprowadzić do wymiany jaka będzie spełniać
oczekiwania docelowych klientów i organizacji.
2. ORIENTACJE PRZEDSIĘBIORSTWA NA RYNEK
ORIENTACJE (KONCEPCJE) PRZEDSIĘBIORSTW NA RYNEK:
1. Orientacja produkcyjna – opiera się na założeniu, który produkt jest najtańszy. Produkty produkuje się masowo. B.dobrze sprawdza się w momencie, gdy klient ma ograniczone fundusze, natomiast nie sprawdza się na kliencie wymagającym. Powstała w I poł. XXw. USA w Polsce do lat 90’.
2. Orientacja produktowi – klient na rynku wybierze ten produkt, który będzie lepszy pod względem jakościowym, technicznym etc. Powstała w latach 60’ 70’
3. Orientacja sprzedaży – głównym jej wyznacznikiem jest by bezwzględu na wszystko produkt sprzedać. Sprawdza się na krótką mete. Szybki zarobek lecz koncepcja krótkoterminowa.
4. Orientacja marketingowa – (najczęściej stosowana) – połączenie koncepcji produktywnej i koncepcji sprzedaży
5. Orientacja marketing społecznie odpowiedzialny – Firma prócz tego, że chce sprzedać towar robi to w ten sposób by zachować etykę, społeczną odpowiedzialność (np. przestrzeganie zasad religijnych, unikanie agresji etc.)
3.KONCEPCJA MARKETINGU A KONCEPCJA SPRZEDAŻY
19
czym się rozni marketing od sprzedazy:
SPRZEDAŻ MARKETING
- polega na dosw.potocznych (jak rozm. z klientem itp.) - polega na wyniku badan rynkowych (ankiety
oparte na probach statystycznych)
- zrozumienie indywidualnego nabywcy - szuka grupy nabywcow (np. duze, male miasta)- - koncentruje się na sprzedazy osobistej - planowanie działalności np. kamp. reklamowe
- strategia sprzedazy krotkoterminowa - planowanie jest srednio i dlugoterminowe
CEL: sprzedani jak największej liczby produktow CEL: wzrost rynku i udzialu w rynku
4.PODZIAŁ MARKETINGU.
• Marketing konsumpcyjny – obejmujący transakcje zawierane między firmami a konsumentami końcowymi, jednostkami lub gospodarstwami domowymi.
• Marketing instytucjonalny – w którym dwoma stronami w procesie wymiany są organizacje.
• Marketing typu non profit – obejmujący sferę działalnosci organizacji nie nastawionych na zysk, takich jak muzea, itp.
5.MARKETING STRATEGICZNY A OPERACYJNY.
• Marketing strategiczny – obejmuje systematyczną i ciągłą analizę potrzeb i wymagań podstawowych grup konsumentów oraz projektowanie i wykonanie danego produktu czy pakietu usług, mających umożliwić firmie obsłużenie wyselekcjonowanych grup lub segmentów efektywniej, niż może to uczynić konkurencja. W ten sposób firma zapewnia sobie przewagę konkurencyjną.
• Marketing operacyjny – obejmuje organizacje dystrybucji, sprzedaż i politykę komunikacji z rynkiem, której celem jest informowanie potencjalnych nabywców i promocja wyróżniających się cech produktu, przy jednoczesnym obniżaniu kosztów informacji.
Marketing operacyjny
Marketing strategiczny
Zorientowanie na działanie
Istniejące możliwości
Zmienne nie związane z produktem
Ustabilizowane otoczenie
Zachowanie reagujące
Zarządzanie w trybie bieżącym
Dział marketingu
Zorientowanie na analizę
Nowe możliwości
Zmienne dotyczące rynku produktowego
Otoczenie dynamiczne
Zachowanie aktywne
Zarządzanie w dłuższym horyzoncie czasowym
Organizacja w układzie wiązek funkcji
6.RODZAJE POTRZEB KLIENTA.
• potrzeby artykułowane (np. chęć kupna samochodu),
• potrzeby realne (np. chęć kupna samochodu którego koszt użytkowania jest niski),
• potrzeby nieartykułowane (np. klient oczekuje dobrego serwisu),
• potrzeba drobnej przyjemności (np. klient oczekuje że odstanie jakiś prezent),
• potrzeby ukryte (np. klient chce aby inni ocenili go jako rozumnego konsumenta kierującego się wartością w procesie zakupu).
Zadowolony klient:
• kupuje więcej i pozostaje dłużej lojalny,
• kupuje nowe produkty tego samego przedsiębiorstwa,
• wypowiada się korzystnie o przedsiębiorstwie i jego produktach,
• zwraca mniejszą uwagę na konkurencyjne marki towaru, reklamę konkurentów i jest niej wrażliwy na cenę,
• oferuje przedsiębiorstwu nowe pomysły,
• wiąże się z mniejszym kosztem dla przedsiębiorstwa niż nowi klienci, ponieważ transakcje są zrutynizowane.
Przyciągniecie nowych klientów zawsze wiąże się z większym kosztem niż zatrzymanie przy sobie obecnych. Dlatego utrzymanie klienta jest ważniejsze niż jego pozyskanie. Celem firmy powinno być nie tylko zadowolenie klienta ale jego zachwycenie.
7.BUDOWANIE ZADOWOLENIA KLIENTA.
• Wartość dostarczana klientowi jest różnicą pomiędzy całkowitą wartością produktu dla klienta oraz kosztem, jaki musi on ponieść w związku z jego pozyskaniem. Całkowita wartość wyrobu dla klienta jest suma korzyści jakich on oczekuje od danego produktu czy usługi.
• Zadowolenie klienta - jest to stan odczuwany przez jednostkę związany z porównaniem postrzeganych cech produktu i oczekiwań jednostki co do tych cech.
Koszty poniesione przez klienta:
• Koszty finansowe
• Koszt zużytego czasu
• Koszt zużytej energii
• Koszt zaangażowania psychicznego wartość +koszt = suma wartości dostarczona
Wartość dla klienta konsumentowi
• Wartość produktu
• Wartość usług
• Wartość pracowników
• Wartość wizerunku firmy
Metody pomiaru zadowolenia klienta:
- System skarg i sugestii – przeplyw ten dostarcza przedsieb. wielu dobrych pomysłów co umozliwia im szybsza reakcje na zgłaszane problemy
- Badania ankietowe – przedsieb. otrzymuja bezpośredni pomiar zadowolenia klienta wykonując badania ankietowe wysyłając je do przypadkowo wybranych klientow
- Pozorne zakupy – inf. o ocnych i słabych pkt oferty przedsieb. i konkurencji
- Analiza utraty klientów – przedsieb. powinno kontaktowac się również z tymi klientami którzy przestali kupowac ich produkty lub znaleźli innego dostawce, by dowiedziec się dlaczego tak się stalo.
8. LAŃCUCH WARTOŚCI
9. SPOSOBY SPRZEDAŻY
• Sposób podstawowy - sprzedawca sprzedaje produkt, ale potem nie kontaktuje się z klientem
• Sposób reaktywny - sprzedawca sprzedaje produkt, i zachęca klienta aby sprawdził czy spełnia on oczekiwania. Prosi klienta o uwagi i sugestie na temat produktu.
• Sposób proaktywny - telefonuje od czasu do czasu do klienta proponując możliwość zakupu ulepszonej wersji lub informując o planowanych nowych wersjach.
• Sposób partnerski - przedsiębiorstwo nieustannie współpracuje z klientem tak, aby odkryć metody umożliwiające klientowi zwiększenie oszczędności przy dokonywaniu zakupu oraz optymalne wykorzystanie możliwości danego produktu.
Wysoka marża
Średnia marża
Niska marża
Duża liczba klientów w stosunku do liczby sprzedawców
Odpowiedzialny
Reaktywny
Podstawowy lub reaktywny
Średnia liczba klientów w stosunku do liczby sprzedawców
Proaktywny
Mała liczba klientów w stosunku do liczby sprzedawców
Partnerski
Poziomy marketingu związków z klientem
10. MARKETING MIX 4P NARZĘDZIA
Marketing mix – zbiór narzędzi marketingowych, które przedsiębiorstwo stosuje w celu realizacji zamierzonych celów marketingowych na docelowym rynku działania.
4 P Marketingu – podstawowe narzędzia marketingu
• Produkt, Product – faktyczna oferta rynkowa przedsiębiorstwa,
• Cena, Price – suma pieniędzy, jaką klienci muszą zapłacić za towar,
• Dystrybucja, Place (Distribution) – różne rodzaje czynności, jakie przedsiębiorstwo podejmuje, aby uczynić produkt łatwo dostępnym dla klientów,
• Promocja, Promotion – różne rodzaje czynności jakie przedsiębiorstwo podejmuje aby poinformować o cechach merytorycznych produktu i przekonać docelowych nabywców do jego nabycia
11. PROMOCJA MIX – PODZIAŁ
Nowoczesny marketing wymaga intensywnej komunikacji....
misia1789