Przereklamowany trening mózgu.doc

(105 KB) Pobierz
Przereklamowany trening mózgu

Przereklamowany trening mózgu

Wydawanie pieniędzy na „elektroniczne łamigłówki”, by utrzymać swój umysł w formie jest bez sensu. Można to osiągnąć rozwiązując zwykłą krzyżówkę albo surfując po internecie.

 

Eksperci, wśród których byli wybitni neurobiolodzy, nie znalazł żadnych naukowych dowodów na poparcie twierdzeń producentów tego typu gadżetów, że mogą one poprawić pamięć lub zmniejszyć ryzyko wystąpienia demencji.

Urządzenia takie jak Nintendo DS, reklamowane przez Nicole Kidman i piosenkarkę Cheryl Cole, cieszą się ostatnio coraz większą popularnością. Ale specjaliści zatrudnieni przez magazyn konsumencki „Which?” doszli do wniosku, że znaczna część dowodów mających świadczyć o ich korzystnym wpływie jest „słaba”. Okazuje się, że inne rodzaje aktywności, w tym granie w zwykłe gry komputerowe, w wielu przypadkach przynoszą takie same efekty.





Co ważne, żadna z lansowanych tez o „treningu mózgu” nie była poparta porządnymi badaniami, recenzowanymi i opublikowanymi w uznanym periodyku naukowym.

„Which?” poprosił zespół ekspertów ze świata nauki o przyjrzenie się tym twierdzeniom i samym programom. Były to między innymi Dr Kawashima’s Brain Training, MindFit i Lumosity.

Martyn Hocking, redaktor „Which?”, mówi: – Jeżeli ludzie lubią te gry, to niech dalej się w to bawią – bez dwóch zdań. Ale jeśli są przekonani, że pozwoli im to utrzymać umysł w formie, bo dowiedziono tego naukowo, powinni pozbyć się złudzeń.

Abonenci „Which?”, którzy pisali do redakcji, pytając o „trening mózgu”, zostali poproszeni o testowanie produktów przez miesiąc. Jeden ze specjalistów, dr Adrian Owen, wicedyrektor zakładu nauk o mózgu i zdolnościach poznawczych w Medical Research Council w Cambridge, skomentował wyniki badań pewnej grupy: – Gdyby mieli grać przez miesiąc w Space Invaders, a oni by się wyćwiczyli w tej grze – z pewnością tak by się stało – czy sformułowalibyśmy wniosek, że jest to forma pożytecznego treningu mózgu? Raczej nie.

Michael Scanlon, neurobiolog z Luminos Labs, broni standardów badawczych swojej firmy: – Nigdy nie twierdziliśmy, że Lumosity poprawia jakość codziennego życia, choć mamy na to coraz więcej dowodów. Przeprowadziliśmy nasze własne próby kliniczne mierzące efektywność tego produktu.

Eksperci testowali także MindFit, płytę CD polecaną przez znaną badaczkę, lady Greenfield. Dwie z trzech analiz, które rzekomo potwierdzały, że produkt ten rozwija zdolności umysłowe, okazały się obciążone błędami. Reklamy zapewniały również, iż „wymagające poznawczo” ćwiczenia chronią przed chorobą  Alzheimera. Bruce Robinson, naczelny szef MindWeavers, producenta MindFit podkreśla: – Jeżeli spojrzeć na szersze ustalenia w tym obszarze badań, ogólny wniosek jest taki, że stymulacja mózgu działa. W przypadku MindFit badania zostały przeprowadzone przez niezależne centrum medyczne w Izraelu i pozytywnie zweryfikowały nasze założenia. Nie twierdzimy jednak, że MindFit powstrzyma chorobę Alzheimera.

Nintendo oświadcza: – Nasza firma nie utrzymuje, że istnieją naukowe dowody na poprawę funkcji poznawczych dzięki grze w Brain Training. Podkreślamy jedynie, że ta seria łamigłówek, w tym sudoku, to przyjemna zabawa. Ćwiczenia te mogą jednak pomóc w utrzymaniu bystrości umysłu.

Co mówią testy?

Dr Kawashima’s Brain Training - W instrukcji czytamy, że gra przyczynia się do usprawnienia pamięci i wyzwala kreatywność.

„Which?”: Nie ma dowodów na to, że produkt ten będzie miał jakikolwiek wpływ na twoje funkcjonowanie w życiu codziennym.

MindFit - Według firmy, program ćwiczy ważne umiejętności, które słabną u ludzi w starszym wieku.

„Which?”: Testy nie udowodniły, że daje on wyraźnie lepsze efekty niż gra w Tetris.

Lumosity (system ćwiczeń online) Luminos Labs - Producent twierdzi: zadania są zaprojektowane tak, by stymulowały neuroplastyczność mózgu, co prowadzi do rozwoju zdolności poznawczych.

„Which?”: Postępy w tych ćwiczeniach niekoniecznie przekładają się na poprawę jakości życia codziennego.

 

http://portalwiedzy.onet.pl/4868,11127,1545498,1,czasopisma.html

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin