EP 2006_07.pdf

(28563 KB) Pobierz
659923988 UNPDF
659923988.136.png
Cyfrowy tor akustyczny
Cyfrowy tor akustyczny ,
część 1
Procesor audio
AVT–935
Do tego, że technika cyfrowa
jest wszechobecna zdążyliśmy się
już chyba wszyscy przekonać.
Nie dziwi już nas fakt, że
nawet w sprzęcie audio więcej
jest układów cyfrowych, niż
analogowych. Nic nie stoi
na przeszkodzie, by wykonać
cały tor akustyczny – od
gniazda sygnału wejściowego
(cyfrowego oczywiście), aż do
samego głośnika bez układów
analogowych.
Rekomendacje:
w tej części artykułu
prezentujemy cyfrowy procesor
audio, który powinien
zainteresować wszystkich
miłośników nowych technik
stosowanych w sprzęcie
akustycznym. Projekt, który
z założenia był pewnym
eksperymentem, może służyć
jako inspiracja do własnych
konstrukcji.
Muszę przyznać, że technika
audio fascynowała mnie od mo-
mentu, kiedy zacząłem się zajmo-
wać elektroniką. Początki nie były
łatwe, i sukcesem było zbudowanie
prostego wzmacniacza mocy. Potem
w miarę zdobywanego doświadcze-
nia udawało mi się uzyskiwać co-
raz lepszą jakość dźwięku. W pew-
nym momencie postanowiłem
„ulepszyć” dość leciwy odtwarzacz
CD i zbudować zewnętrzny prze-
twornik cyfrowo–analogowy. Prze-
twornik powstał, a jakość dźwięku
wydawała się dużo lepsza. Ponie-
waż przetwornik gdzieś się zapo-
dział, to dzisiaj trudno mi powie-
dzieć, czy była rzeczywiście dużo
lepsza, czy tylko bardzo chciałem
by taka była. Potem budowałem
inne przetworniki i wydawało się,
że jest to wszystko, co można
zrobić na poziomie amatorskim
lub półprofesjonalnym. Tak było
do momentu, kiedy zobaczyłem
opis cyfrowego procesora audio
– układu TAS3001 firmy Texas
Instruments. Układ wydał mi się
tak prosty w zastosowaniu, a jed-
nocześnie bardzo przemyślany, że
pomyślałem o zbudowaniu czegoś
w rodzaju „cyfrowego przedwzmac-
niacza” dla odtwarzacza CD. Tak
powstał opisywany już w EP4/2003
cyfrowy procesor audio AVT566.
Układ ten był dość rozbudowany,
bo oprócz odbiornika S/PDIF i pro-
cesora zawierał przetwornik DAC
PCM1710, a pozwalał tylko na ob-
róbkę sygnału cyfrowego podanego
na jedno z wejść SDIN1 lub SDI-
N2. Żeby analogowe sygnały z tu-
nera AM/FM, magnetofonu analogo-
wego itp. mogły być przetwarzane
przez układ TAS3001 musiały być
zamieniane na postać cyfrową do-
datkowym przetwornikiem analogo-
wo–cyfrowym. Oczywiście było to
możliwe, ale kosztem rozbudowy-
wania i przez to skomplikowania
układu.
Nie kryję, że program próbkowy
TI (niestety nieistniejący już dla
nas) pomógł mi w zaprojektowaniu
i zbudowaniu o wiele bardziej funk-
cjonalnego i prostszego w budowie
procesora audio z wykorzystaniem
układu TAS3004.
Opisywany procesor jest przy-
kładem pokazującym ogromne
możliwości technologii digitalizacji
analogowych sygnałów audio i to
w zastosowaniach w sprzęcie po-
wszechnego użytku. Śmiem twier-
dzić, że tego typu układy już dziś
konkurują z ich analogowymi od-
powiednikami – także scalonymi
– możliwościami, jakością i pewnie
ceną końcowego wyrobu. Popatrz-
my, zatem co jest takiego niezwy-
kłego w tym procesorze.
PODSTAWOWE PARAMETRY
• Płytka o wymiarach 218x58 mm
• Zasilanie 8 V (DC lub AC)
• Wejścia S/PDIF i analogowe
• Rozdzielczość przetwornika A/C i C/A 24
bity
• Regulacja cyfrowa:
- głośność -70...+18 dB co 0,5 dB
- tonów niskich i wysokich ±15 dB co
0,5 dB
• Funkcje dodatkowe: mute, filtr „kontur”,
wstępna regulacja poziomu sygnału wej-
ściowego
• Ustawianie stałych parametrów z kompute-
ra przez interfejs RS232
Opis układu
Schemat procesora został po-
kazany na rys. 1 . Sygnał cyfrowy
w formacie S/PDIF jest podawany
na złącze ZL1 i dalej na wejście
bramki U8A układu 74HC04. Za-
leżnie od konfiguracji zworek J1
i J2 bramka U8A jest albo buforem
(napęd CD–ROM), albo wzmac-
niaczem liniowym (odtwarzacz
CD). Jako odbiornik wykorzysta-
łem sprawdzony już i opisywany
10
Elektronika Praktyczna 7/2006
P R O J E K T Y
659923988.147.png 659923988.158.png 659923988.169.png
Cyfrowy tor akustyczny
Rys. 1. Schemat elektryczny procesora
Elektronika Praktyczna 7/2006
11
659923988.001.png 659923988.012.png 659923988.023.png 659923988.034.png 659923988.045.png 659923988.056.png 659923988.067.png 659923988.078.png 659923988.089.png 659923988.095.png 659923988.096.png 659923988.097.png 659923988.098.png 659923988.099.png 659923988.100.png 659923988.101.png 659923988.102.png 659923988.103.png 659923988.104.png 659923988.105.png 659923988.106.png 659923988.107.png 659923988.108.png 659923988.109.png 659923988.110.png 659923988.111.png 659923988.112.png 659923988.113.png 659923988.114.png 659923988.115.png 659923988.116.png 659923988.117.png 659923988.118.png 659923988.119.png 659923988.120.png 659923988.121.png 659923988.122.png 659923988.123.png 659923988.124.png 659923988.125.png 659923988.126.png 659923988.127.png 659923988.128.png 659923988.129.png 659923988.130.png 659923988.131.png 659923988.132.png 659923988.133.png 659923988.134.png 659923988.135.png 659923988.137.png 659923988.138.png 659923988.139.png 659923988.140.png 659923988.141.png 659923988.142.png 659923988.143.png 659923988.144.png 659923988.145.png 659923988.146.png 659923988.148.png 659923988.149.png 659923988.150.png 659923988.151.png 659923988.152.png 659923988.153.png 659923988.154.png 659923988.155.png 659923988.156.png 659923988.157.png 659923988.159.png 659923988.160.png 659923988.161.png 659923988.162.png 659923988.163.png 659923988.164.png 659923988.165.png 659923988.166.png 659923988.167.png 659923988.168.png 659923988.170.png 659923988.171.png 659923988.172.png 659923988.173.png 659923988.174.png 659923988.175.png 659923988.176.png 659923988.177.png 659923988.178.png 659923988.179.png 659923988.002.png 659923988.003.png 659923988.004.png 659923988.005.png 659923988.006.png 659923988.007.png 659923988.008.png 659923988.009.png 659923988.010.png 659923988.011.png 659923988.013.png 659923988.014.png 659923988.015.png 659923988.016.png 659923988.017.png 659923988.018.png 659923988.019.png 659923988.020.png 659923988.021.png 659923988.022.png 659923988.024.png 659923988.025.png 659923988.026.png 659923988.027.png 659923988.028.png 659923988.029.png 659923988.030.png 659923988.031.png 659923988.032.png 659923988.033.png 659923988.035.png 659923988.036.png 659923988.037.png 659923988.038.png 659923988.039.png 659923988.040.png 659923988.041.png 659923988.042.png 659923988.043.png 659923988.044.png 659923988.046.png 659923988.047.png 659923988.048.png 659923988.049.png 659923988.050.png 659923988.051.png 659923988.052.png 659923988.053.png 659923988.054.png 659923988.055.png 659923988.057.png 659923988.058.png 659923988.059.png 659923988.060.png 659923988.061.png 659923988.062.png 659923988.063.png 659923988.064.png 659923988.065.png 659923988.066.png 659923988.068.png 659923988.069.png 659923988.070.png 659923988.071.png 659923988.072.png 659923988.073.png 659923988.074.png 659923988.075.png 659923988.076.png 659923988.077.png 659923988.079.png 659923988.080.png 659923988.081.png
Cyfrowy tor akustyczny
Rys. 2. Schemat blokowy układu TAS3004
bralibyśmy jako master układ U2
TAS3004, to zostałby uaktywniony
wewnętrzny układ oscylatora i on
stałby się źródłem zegara syste-
mowego. Oczywiście częstotliwość
tego oscylatora jest określona przez
mnożnik i częstotliwość próbkowa-
nia. Dla fs=48 kHz i mnożnika 256
fxtal=12,288 MHz. Wybór mnożnika
jest określany stanem wyprowadze-
nia CLKSEL: stan niski – mnożnik
256, stan wysoki – mnożnik 512.
W naszym układzie ze-
gar systemowy jest odtwarza-
ny w pętli PLL z wejściowe-
go strumienia danych S/PDIF
przez odbiornik DIR1703. Taka sy-
tuacja powoduje, że układ odbiorni-
ka automatycznie staje się układem
master. Ma to swoje dobre strony:
dla różnych częstotliwości próbko-
wania zegar systemowy jest uzyski-
wany z układu PLL odbiornika U1.
Wiemy już jak dane cyfrowe tra-
fiają z odbiornika U1 do procesora
U2. Zobaczmy, co się dzieje z nimi
dalej. Schemat blokowy TAS3004
został pokazany na rys. 2 . Już na
pierwszy „rzut oka” widać, że
układ ma dużo większe możliwo-
ści niż wspomniany już wcześniej
TAS3001. Przede wszystkim ma
wbudowane 24–bitowe przetworniki:
analogowo–cyfrowy i cyfrowo–analo-
gowy. Taki układ, który umożliwia
przetwarzanie sygnału w obie strony
nazywany jest kodekiem.
Przetwornik cyfrowo – ana-
logowy zamienia sygnał cyfrowy
z wewnętrznego procesora DSP
(powiemy o nim później) na po-
stać analogową. W rozwiązaniu
z TAS3001 rolę tę spełniał ze-
wnętrzny przetwornik PCM1710.
Drugi z przetworników – analogo-
wo–cyfrowy – zamienia analogo-
wy sygnał stereofoniczny na po-
stać cyfrową. Wszystko to razem
powoduje, że procesor TAS3004
może przetwarzać cyfrowo nie tyl-
ko sygnał danych cyfrowych audio
z portu szeregowej magistrali, ale
także z wejść analogowych. Znacz-
nie to upraszcza budowę urządzeń,
w których źródłem sygnału jest na
przykład odtwarzacz CD, analogo-
wy tuner AM/FM lub magnetofon
analogowy.
Wróćmy jednak do sygnału da-
nych z wejścia SDIN1. Jak wynika
z rys. 2, jest to jeden z trzech moż-
liwych sygnałów podawanych na
wejście cyfrowego miksera umoż-
liwiającego miksowanie sygnałów
układ DIR1703. Niestety TI za-
przestał jego produkcji z powodu
błędów w identyfikacji wejściowego
sygnału S/PDIF w momencie, kiedy
zmieniana jest częstotliwość prób-
kowania na przykład z 44,1 kHz na
48 kHz. W przypadku, kiedy sygnał
wejściowy nie zmienia częstotliwo-
ści próbkowania ta wada nie jest
istotna i dla działania opisywanego
układu nie ma znaczenia.
Wyjściowe sygnały odbiornika:
LRCK (identyfikacji kanałów), BCK
(zegar taktujący przesyłaniem da-
nych) i DATA (sygnał danych) two-
rzą standardową lokalną magistralę,
którą przesyłane są cyfrowe dane
audio do portu procesora TAS3004
(układ U2). Sygnał identyfikacji jest
połączony do linii LRCKO, dane
do wejścia SDIN1, a zegar taktujący
transmisją do linii SCLKO. Celo-
wo użyłem tu określenia linii por-
tu, a nie wejścia portu, bo linie te
mogą być dwukierunkowe. Magistra-
la do przesyłania danych audio jest
zorganizowana według zasady ma-
ster–slave. TAS3004 może być ukła-
dem master i wtedy jest źródłem
wszystkich sygnałów zegarowych.
Wtedy wspomniane linie portu są
wyjściami. Jeżeli TAS3004 pracuje
jako slave, to linie stają się wej-
ściami. O tym w jakim trybie pra-
cuje port decyduje stan linii !FM/S.
Jeżeli jest w stanie niskim, to wymu-
szony jest tryb slave (zworka J9).
W wielu systemach (chodź nie
we wszystkich) magistrala jest uzu-
pełniona dodatkowym sygnałem ze-
gara systemowego – master clock.
Jest to sygnał zegarowy o standar-
dowej wielokrotności częstotliwości
próbkowania fs. Układ master ma-
gistrali również jest źródłem sygna-
łu zegara systemowego. Jeżeli wy-
12
Elektronika Praktyczna 7/2006
659923988.082.png 659923988.083.png 659923988.084.png 659923988.085.png 659923988.086.png 659923988.087.png 659923988.088.png 659923988.090.png 659923988.091.png 659923988.092.png 659923988.093.png
Cyfrowy tor akustyczny
o poziomach ustawia-
nych od pełnego wy-
ciszenia do wzmocnie-
nia +18 dB. Dodatko-
wo można wykorzystać
mikser jako selektor
wejść. Poziom sygnału
jednego ze źródeł trze-
ba ustawić na żąda-
ną wartość, a pozosta-
łe wyciszyć. W trakcie
prac nad urządzeniem
wykorzystałem mikser
do jeszcze jednej dość
ważnej funkcji: do
wyrównywania pozio-
mów każdego ze źródeł
i ewentualnego tłumie-
nia sygnału wejściowe-
go, żeby zapobiec prze-
sterowaniu następnych
układów przez zbyt
duży poziom. Chociaż
układ miksera w zasadzie nie zo-
stał wykorzystany zgodnie ze swo-
ją nazwą, to okazał się elementem
praktycznie niezastąpionym.
Dwa stereofoniczne sygnały
z wyjścia miksera są podawane na
2 niezależnie pracujące procesory
DSP. Procesory DSP są kolejnym
elementem TAS3004 decydującym
o jego dużych możliwościach i ela-
styczności. Wszystkie ustawienia
sterujące pracą procesorów są wpi-
sywane do układu przez magistra-
lę I 2 C. Pierwszym, możliwym roz-
wiązaniem, jakie się nasuwa jest
sterowanie poprzez tą magistralę
sterownikiem mikroprocesorowym,
lub nawet komputerem. Oczywi-
ście jest to możliwe, ale konstruk-
torzy układu przewidzieli też inną,
zaskakującą możliwość. TAS3004
został wyposażony w 8–bitowy mi-
krokontroler sterujący pracą magi-
strali I 2 C, tak, że może ona pra-
cować w trybie master. Nie jest
wtedy potrzebny żaden zewnętrzny
sterownik, a wszystkie nastawy są
pobierane z odpowiednio zaprogra-
mowanej popularnej zewnętrznej
pamięci EEPOM 24C04, do której
dostęp jest możliwy właśnie przez
magistralę I 2 C. Wszystkie regulacje
odbywają się za pomocą klawiatury
dołączonej do linii portów GPIO0...
GPIO5. Sposób programowania tej
pamięci i dołączania klawiatury
jest dokładnie opisany w doku-
mentacji układu. Przyznam, że ten
sposób programowania wydał mi
się bardzo interesujący i początko-
wo chciałem go wykorzystać. Jed-
nak potem zdecydowałem się na
sterownik z mikrokontrolerem, któ-
ry daje jednak większe możliwości
eksperymentowania i ewentualnego
wyposażenia w inne funkcje: wy-
świetlacz, sterowanie pilotem itp.
Po wyzerowaniu układu TA-
S3004, magistrala I 2 C pracuje jako
master i wysyła adres master na
magistralę. Jeżeli jest do niej pod-
łączona pamięć, to układ odpo-
wiada potwierdzeniem i pozostaje
w tym trybie. Jeżeli jednak brak
jest potwierdzenia, to oznacza,
że może być podłączony sterow-
nik, układ przechodzi w tryb slave
i jest gotowy do odbierania danych
ze sterownika.
Pierwszym elementem w torze
danych procesora DSP jest zespół
siedmiu kaskadowo połączonych
filtrów cyfrowych. Charakterystyka
każdego z filtrów jest określona za-
leżnością: b 0 +b 1 z –1 +b 2 z –2
H(z)=——————————
a 0 +a 1 z –1 +a 2 z –2
pozwalają na precyzyjne określenie
charakterystyki: typu filtru (pasmo-
wy, Butterworth’a, szelfowy), pa-
sma przepustowego i wzmocnienia
(tłumienia) w zaprogramowanym
paśmie. Za filtrami umieszczone są
układy regulacji barwy tonu. Tony
niskie i wysokie można regulować
w zakresie od –15 dB do +15 dB
z rozdzielczością 0,5 dB. Ostatnim
ogniwem w torze audio jest układ
regulacji siły głosu (poziomu),
z którym skojarzone są układy filtru
kontur i kompresora/ekspandera dy-
namiki. Siła głosu jest regulowana
w zakresie od –70 dB do +18 dB
z krokiem co 0,5 dB. Dodatkowo
można wymusić programowo stan
zupełnego wyciszenia (mute).
Sygnał danych audio z wyjścia
procesora DSP kierowany jest na
wyprowadzenie SDOUT1 i jedno-
cześnie na wejście wewnętrzne-
go 24–bitowego przetwornika cy-
frowo–analogowego. Na wyjściach
przetwornika dostępne są niesyme-
tryczne, analogowe sygnały AOUTL
i AOUTR. Wyjście SDOUT2 zawie-
ra sumę kanałów prawego i lewego
i może być wykorzystane w syste-
mie 2.1 (dwa kanały stereo i sub-
woofer) po przefiltrowaniu dolno-
przepustowym, na przykład przez
filtr zewnętrznego procesora TA-
S3001.
Na wejściu przetwornika analo-
gowo–cyfrowego umieszczony jest
analogowy multiplekser przełącza-
jący analogowy, niesymetryczny sy-
gnał wejściowy z dwu wejść A lub
B (wejścia RINA, LINA oraz RI-
Elektronika Praktyczna 7/2006
13
Rys. 3. Schemat blokowy procesora DSP
(a0=1)
Każdy ze współczynników b0,
b1, b2, a1 i a2 jest określony
przez wartość zapisaną w 3 baj-
tach (24 bity). Dla zaprogramowa-
nia każdego z filtrów przewidziano
w pamięci układu 15 bajtów: 5
współczynników po 3 bajty. Trzeba
też dodać, że charakterystyka filtru
dla każdego z kanałów stereofonicz-
nych jest programowana niezależ-
nie. Zaprogramowanie wszystkich
siedmiu filtrów wymaga zapisania
15*7*2=210 bajtów, a więc całkiem
sporo. Wpisywane współczynniki
659923988.094.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin