EP 2006_07.pdf
(
28563 KB
)
Pobierz
659923988 UNPDF
Cyfrowy tor akustyczny
Cyfrowy tor akustyczny
,
część 1
Procesor audio
AVT–935
Do tego, że technika cyfrowa
jest wszechobecna zdążyliśmy się
już chyba wszyscy przekonać.
Nie dziwi już nas fakt, że
nawet w sprzęcie audio więcej
jest układów cyfrowych, niż
analogowych. Nic nie stoi
na przeszkodzie, by wykonać
cały tor akustyczny – od
gniazda sygnału wejściowego
(cyfrowego oczywiście), aż do
samego głośnika bez układów
analogowych.
Rekomendacje:
w tej części artykułu
prezentujemy cyfrowy procesor
audio, który powinien
zainteresować wszystkich
miłośników nowych technik
stosowanych w sprzęcie
akustycznym. Projekt, który
z założenia był pewnym
eksperymentem, może służyć
jako inspiracja do własnych
konstrukcji.
Muszę przyznać, że technika
audio fascynowała mnie od mo-
mentu, kiedy zacząłem się zajmo-
wać elektroniką. Początki nie były
łatwe, i sukcesem było zbudowanie
prostego wzmacniacza mocy. Potem
w miarę zdobywanego doświadcze-
nia udawało mi się uzyskiwać co-
raz lepszą jakość dźwięku. W pew-
nym momencie postanowiłem
„ulepszyć” dość leciwy odtwarzacz
CD i zbudować zewnętrzny prze-
twornik cyfrowo–analogowy. Prze-
twornik powstał, a jakość dźwięku
wydawała się dużo lepsza. Ponie-
waż przetwornik gdzieś się zapo-
dział, to dzisiaj trudno mi powie-
dzieć, czy była rzeczywiście dużo
lepsza, czy tylko bardzo chciałem
by taka była. Potem budowałem
inne przetworniki i wydawało się,
że jest to wszystko, co można
zrobić na poziomie amatorskim
lub półprofesjonalnym. Tak było
do momentu, kiedy zobaczyłem
opis cyfrowego procesora audio
– układu TAS3001 firmy Texas
Instruments. Układ wydał mi się
tak prosty w zastosowaniu, a jed-
nocześnie bardzo przemyślany, że
pomyślałem o zbudowaniu czegoś
w rodzaju „cyfrowego przedwzmac-
niacza” dla odtwarzacza CD. Tak
powstał opisywany już w EP4/2003
cyfrowy procesor audio AVT566.
Układ ten był dość rozbudowany,
bo oprócz odbiornika S/PDIF i pro-
cesora zawierał przetwornik DAC
PCM1710, a pozwalał tylko na ob-
róbkę sygnału cyfrowego podanego
na jedno z wejść SDIN1 lub SDI-
N2. Żeby analogowe sygnały z tu-
nera AM/FM, magnetofonu analogo-
wego itp. mogły być przetwarzane
przez układ TAS3001 musiały być
zamieniane na postać cyfrową do-
datkowym przetwornikiem analogo-
wo–cyfrowym. Oczywiście było to
możliwe, ale kosztem rozbudowy-
wania i przez to skomplikowania
układu.
Nie kryję, że program próbkowy
TI (niestety nieistniejący już dla
nas) pomógł mi w zaprojektowaniu
i zbudowaniu o wiele bardziej funk-
cjonalnego i prostszego w budowie
procesora audio z wykorzystaniem
układu TAS3004.
Opisywany procesor jest przy-
kładem pokazującym ogromne
możliwości technologii digitalizacji
analogowych sygnałów audio i to
w zastosowaniach w sprzęcie po-
wszechnego użytku. Śmiem twier-
dzić, że tego typu układy już dziś
konkurują z ich analogowymi od-
powiednikami – także scalonymi
– możliwościami, jakością i pewnie
ceną końcowego wyrobu. Popatrz-
my, zatem co jest takiego niezwy-
kłego w tym procesorze.
PODSTAWOWE PARAMETRY
• Płytka o wymiarach 218x58 mm
• Zasilanie 8 V (DC lub AC)
• Wejścia S/PDIF i analogowe
• Rozdzielczość przetwornika A/C i C/A 24
bity
• Regulacja cyfrowa:
- głośność -70...+18 dB co 0,5 dB
- tonów niskich i wysokich ±15 dB co
0,5 dB
• Funkcje dodatkowe: mute, filtr „kontur”,
wstępna regulacja poziomu sygnału wej-
ściowego
• Ustawianie stałych parametrów z kompute-
ra przez interfejs RS232
Opis układu
Schemat procesora został po-
kazany na
rys.
1
. Sygnał cyfrowy
w formacie S/PDIF jest podawany
na złącze ZL1 i dalej na wejście
bramki U8A układu 74HC04. Za-
leżnie od konfiguracji zworek J1
i J2 bramka U8A jest albo buforem
(napęd CD–ROM), albo wzmac-
niaczem liniowym (odtwarzacz
CD). Jako odbiornik wykorzysta-
łem sprawdzony już i opisywany
10
Elektronika Praktyczna 7/2006
P R O J E K T Y
Cyfrowy tor akustyczny
Rys. 1. Schemat elektryczny procesora
Elektronika Praktyczna 7/2006
11
Cyfrowy tor akustyczny
Rys. 2. Schemat blokowy układu TAS3004
bralibyśmy jako master układ U2
TAS3004, to zostałby uaktywniony
wewnętrzny układ oscylatora i on
stałby się źródłem zegara syste-
mowego. Oczywiście częstotliwość
tego oscylatora jest określona przez
mnożnik i częstotliwość próbkowa-
nia. Dla fs=48 kHz i mnożnika 256
fxtal=12,288 MHz. Wybór mnożnika
jest określany stanem wyprowadze-
nia CLKSEL: stan niski – mnożnik
256, stan wysoki – mnożnik 512.
W naszym układzie ze-
gar systemowy jest odtwarza-
ny w pętli PLL z wejściowe-
go strumienia danych S/PDIF
przez odbiornik DIR1703. Taka sy-
tuacja powoduje, że układ odbiorni-
ka automatycznie staje się układem
master. Ma to swoje dobre strony:
dla różnych częstotliwości próbko-
wania zegar systemowy jest uzyski-
wany z układu PLL odbiornika U1.
Wiemy już jak dane cyfrowe tra-
fiają z odbiornika U1 do procesora
U2. Zobaczmy, co się dzieje z nimi
dalej. Schemat blokowy TAS3004
został pokazany na
rys.
2
. Już na
pierwszy „rzut oka” widać, że
układ ma dużo większe możliwo-
ści niż wspomniany już wcześniej
TAS3001. Przede wszystkim ma
wbudowane 24–bitowe przetworniki:
analogowo–cyfrowy i cyfrowo–analo-
gowy. Taki układ, który umożliwia
przetwarzanie sygnału w obie strony
nazywany jest kodekiem.
Przetwornik cyfrowo – ana-
logowy zamienia sygnał cyfrowy
z wewnętrznego procesora DSP
(powiemy o nim później) na po-
stać analogową. W rozwiązaniu
z TAS3001 rolę tę spełniał ze-
wnętrzny przetwornik PCM1710.
Drugi z przetworników – analogo-
wo–cyfrowy – zamienia analogo-
wy sygnał stereofoniczny na po-
stać cyfrową. Wszystko to razem
powoduje, że procesor TAS3004
może przetwarzać cyfrowo nie tyl-
ko sygnał danych cyfrowych audio
z portu szeregowej magistrali, ale
także z wejść analogowych. Znacz-
nie to upraszcza budowę urządzeń,
w których źródłem sygnału jest na
przykład odtwarzacz CD, analogo-
wy tuner AM/FM lub magnetofon
analogowy.
Wróćmy jednak do sygnału da-
nych z wejścia SDIN1. Jak wynika
z rys. 2, jest to jeden z trzech moż-
liwych sygnałów podawanych na
wejście cyfrowego miksera umoż-
liwiającego miksowanie sygnałów
układ DIR1703. Niestety TI za-
przestał jego produkcji z powodu
błędów w identyfikacji wejściowego
sygnału S/PDIF w momencie, kiedy
zmieniana jest częstotliwość prób-
kowania na przykład z 44,1 kHz na
48 kHz. W przypadku, kiedy sygnał
wejściowy nie zmienia częstotliwo-
ści próbkowania ta wada nie jest
istotna i dla działania opisywanego
układu nie ma znaczenia.
Wyjściowe sygnały odbiornika:
LRCK (identyfikacji kanałów), BCK
(zegar taktujący przesyłaniem da-
nych) i DATA (sygnał danych) two-
rzą standardową lokalną magistralę,
którą przesyłane są cyfrowe dane
audio do portu procesora TAS3004
(układ U2). Sygnał identyfikacji jest
połączony do linii LRCKO, dane
do wejścia SDIN1, a zegar taktujący
transmisją do linii SCLKO. Celo-
wo użyłem tu określenia linii por-
tu, a nie wejścia portu, bo linie te
mogą być dwukierunkowe. Magistra-
la do przesyłania danych audio jest
zorganizowana według zasady ma-
ster–slave. TAS3004 może być ukła-
dem master i wtedy jest źródłem
wszystkich sygnałów zegarowych.
Wtedy wspomniane linie portu są
wyjściami. Jeżeli TAS3004 pracuje
jako slave, to linie stają się wej-
ściami. O tym w jakim trybie pra-
cuje port decyduje stan linii !FM/S.
Jeżeli jest w stanie niskim, to wymu-
szony jest tryb slave (zworka J9).
W wielu systemach (chodź nie
we wszystkich) magistrala jest uzu-
pełniona dodatkowym sygnałem ze-
gara systemowego – master clock.
Jest to sygnał zegarowy o standar-
dowej wielokrotności częstotliwości
próbkowania fs. Układ master ma-
gistrali również jest źródłem sygna-
łu zegara systemowego. Jeżeli wy-
12
Elektronika Praktyczna 7/2006
Cyfrowy tor akustyczny
o poziomach ustawia-
nych od pełnego wy-
ciszenia do wzmocnie-
nia +18 dB. Dodatko-
wo można wykorzystać
mikser jako selektor
wejść. Poziom sygnału
jednego ze źródeł trze-
ba ustawić na żąda-
ną wartość, a pozosta-
łe wyciszyć. W trakcie
prac nad urządzeniem
wykorzystałem mikser
do jeszcze jednej dość
ważnej funkcji: do
wyrównywania pozio-
mów każdego ze źródeł
i ewentualnego tłumie-
nia sygnału wejściowe-
go, żeby zapobiec prze-
sterowaniu następnych
układów przez zbyt
duży poziom. Chociaż
układ miksera w zasadzie nie zo-
stał wykorzystany zgodnie ze swo-
ją nazwą, to okazał się elementem
praktycznie niezastąpionym.
Dwa stereofoniczne sygnały
z wyjścia miksera są podawane na
2 niezależnie pracujące procesory
DSP. Procesory DSP są kolejnym
elementem TAS3004 decydującym
o jego dużych możliwościach i ela-
styczności. Wszystkie ustawienia
sterujące pracą procesorów są wpi-
sywane do układu przez magistra-
lę I
2
C. Pierwszym, możliwym roz-
wiązaniem, jakie się nasuwa jest
sterowanie poprzez tą magistralę
sterownikiem mikroprocesorowym,
lub nawet komputerem. Oczywi-
ście jest to możliwe, ale konstruk-
torzy układu przewidzieli też inną,
zaskakującą możliwość. TAS3004
został wyposażony w 8–bitowy mi-
krokontroler sterujący pracą magi-
strali I
2
C, tak, że może ona pra-
cować w trybie master. Nie jest
wtedy potrzebny żaden zewnętrzny
sterownik, a wszystkie nastawy są
pobierane z odpowiednio zaprogra-
mowanej popularnej zewnętrznej
pamięci EEPOM 24C04, do której
dostęp jest możliwy właśnie przez
magistralę I
2
C. Wszystkie regulacje
odbywają się za pomocą klawiatury
dołączonej do linii portów GPIO0...
GPIO5. Sposób programowania tej
pamięci i dołączania klawiatury
jest dokładnie opisany w doku-
mentacji układu. Przyznam, że ten
sposób programowania wydał mi
się bardzo interesujący i początko-
wo chciałem go wykorzystać. Jed-
nak potem zdecydowałem się na
sterownik z mikrokontrolerem, któ-
ry daje jednak większe możliwości
eksperymentowania i ewentualnego
wyposażenia w inne funkcje: wy-
świetlacz, sterowanie pilotem itp.
Po wyzerowaniu układu TA-
S3004, magistrala I
2
C pracuje jako
master i wysyła adres master na
magistralę. Jeżeli jest do niej pod-
łączona pamięć, to układ odpo-
wiada potwierdzeniem i pozostaje
w tym trybie. Jeżeli jednak brak
jest potwierdzenia, to oznacza,
że może być podłączony sterow-
nik, układ przechodzi w tryb slave
i jest gotowy do odbierania danych
ze sterownika.
Pierwszym elementem w torze
danych procesora DSP jest zespół
siedmiu kaskadowo połączonych
filtrów cyfrowych. Charakterystyka
każdego z filtrów jest określona za-
leżnością:
b
0
+b
1
z
–1
+b
2
z
–2
H(z)=——————————
a
0
+a
1
z
–1
+a
2
z
–2
pozwalają na precyzyjne określenie
charakterystyki: typu filtru (pasmo-
wy, Butterworth’a, szelfowy), pa-
sma przepustowego i wzmocnienia
(tłumienia) w zaprogramowanym
paśmie. Za filtrami umieszczone są
układy regulacji barwy tonu. Tony
niskie i wysokie można regulować
w zakresie od –15 dB do +15 dB
z rozdzielczością 0,5 dB. Ostatnim
ogniwem w torze audio jest układ
regulacji siły głosu (poziomu),
z którym skojarzone są układy filtru
kontur i kompresora/ekspandera dy-
namiki. Siła głosu jest regulowana
w zakresie od –70 dB do +18 dB
z krokiem co 0,5 dB. Dodatkowo
można wymusić programowo stan
zupełnego wyciszenia (mute).
Sygnał danych audio z wyjścia
procesora DSP kierowany jest na
wyprowadzenie SDOUT1 i jedno-
cześnie na wejście wewnętrzne-
go 24–bitowego przetwornika cy-
frowo–analogowego. Na wyjściach
przetwornika dostępne są niesyme-
tryczne, analogowe sygnały AOUTL
i AOUTR. Wyjście SDOUT2 zawie-
ra sumę kanałów prawego i lewego
i może być wykorzystane w syste-
mie 2.1 (dwa kanały stereo i sub-
woofer) po przefiltrowaniu dolno-
przepustowym, na przykład przez
filtr zewnętrznego procesora TA-
S3001.
Na wejściu przetwornika analo-
gowo–cyfrowego umieszczony jest
analogowy multiplekser przełącza-
jący analogowy, niesymetryczny sy-
gnał wejściowy z dwu wejść A lub
B (wejścia RINA, LINA oraz RI-
Elektronika Praktyczna 7/2006
13
Rys. 3. Schemat blokowy procesora DSP
(a0=1)
Każdy ze współczynników b0,
b1, b2, a1 i a2 jest określony
przez wartość zapisaną w 3 baj-
tach (24 bity). Dla zaprogramowa-
nia każdego z filtrów przewidziano
w pamięci układu 15 bajtów: 5
współczynników po 3 bajty. Trzeba
też dodać, że charakterystyka filtru
dla każdego z kanałów stereofonicz-
nych jest programowana niezależ-
nie. Zaprogramowanie wszystkich
siedmiu filtrów wymaga zapisania
15*7*2=210 bajtów, a więc całkiem
sporo. Wpisywane współczynniki
Plik z chomika:
jimasek
Inne pliki z tego folderu:
EP 2006_01.pdf
(55455 KB)
EP 2006_03.pdf
(73096 KB)
EP 2006_02.pdf
(41918 KB)
EP 2006_04.pdf
(45496 KB)
EP 2006_05.pdf
(36207 KB)
Inne foldery tego chomika:
rocznik 1996
rocznik 1997
rocznik 1998
rocznik 1999
rocznik 2000
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin