arkusz_diagnozy_n_kl_1.pdf

(114 KB) Pobierz
instrukcja diagnozy n sklad_Layout 1
www.ortograffiti.pl
ARKUSZ DIAGNOZY
ucznia klasy pierwszej uczestniczącego w zajęciach przeprowadzanych
w ramach programu Ortograffiti z Bratkiem
wersja dla badającego
Imię i nazwisko: ...................................................................... Szkoła podstawowa: .............................................................
Data badania: .......................................................................... Osoba diagnozująca: ............................................................
ZNAJOMOŚĆ LITER
1. Rozpoznawanie liter
Polecenie dla ucznia:
Przeczytaj litery kolumnami z góry na dół. Jeżeli jakiejś litery nie znasz lub jej nie pamiętasz, to powiedz
„Nie wiem“, i przejdź do następnej.
oekl ap
OEKLAP
r md s n f
RMDSNF
j u h ł g z
J UHŁGZ
we i
t r d
WE I TRD
nj bgwi
NJBGWI
okpmsb
OKPMSB
...............
Liczba punktów
uł zct e
UŁZCTE
2. Odtwarzanie małych i wielkich liter
Polecenie dla ucznia:
Zapisz małymi literami podyktowane przeze mnie litery. Jeśli nie pamiętasz, jak napisać którąś literę, to ją
pomiń.
m e l a r d k b t w j o p i ł n g
Zapisz wielkimi literami podyktowane przeze mnie litery. Jeśli nie pamiętasz, jak napisać którąś literę, to ją
pomiń.
...............
Liczba punktów
1
710795582.020.png
www.ortograffiti.pl
PRÓBY CZYTANIA
3. Technika czytania
Polecenie dla ucznia:
Czytaj wyrazy w kolumnach z góry na dół. Staraj się czytać poprawnie i tak szybko, jak tylko potrafisz. Najpierw
przeczytaj wyrazy napisane literami pogrubionymi.
tu
rak
dwa
tom
dom
tak
dym
kram
bar
sto
gar
kran
rok
stop
tron
kwiat
bak
bal
pies
wosk
kot
noc
typ
brat
tort
sen
rok
most
port
rym
maj
brud
but
plan
kłos
hełm
trakt
punkt
wiatr
gwint
mruk
stół
kwiat
gwizd
mrok
stuk
flet
świst
trop
sęk
list
żółw
mop
raz
liść
klucz
staż
ryś
pion
groch
kiosk
miś
flet
pniak
blat
but
pies
grom
...............
Liczba punktów
brat
myśl
nurt
prąd
Sposobów czytania:
wyrazowy, głoskowy, czyta płynnie, czyta metodą mieszaną
4. Czytanie ze zrozumieniem
Polecenie dla ucznia:
1. Przeczytaj uważnie tekst czytanki. Nie musisz się spieszyć. Postaraj się zapamiętać, o czym była w nim
mowa.
Janek ma psa i kota.
Pies jest w łaty.
Kot jest biały.
Pies i kot lubią zabawę piłką.
...............
Liczba punktów
2
710795582.021.png 710795582.022.png 710795582.023.png 710795582.001.png 710795582.002.png 710795582.003.png 710795582.004.png
www.ortograffiti.pl
2. Otocz pętlą obrazek, który pasuje do przeczytanego tekstu.
Na drugim obrazku zaznacz element, który nie zgadza się z tekstem.
3. Odpowiedz na pytania zgodnie z przeczytanym tekstem.
Kto ma psa i kota?
Jaki jest kot?
Czym lubią się bawić zwierzęta?
...............
Liczba punktów
PRÓBY PISANIA
5. Pisanie z pamięci
Polecenie dla ucznia:
1. Przeczytaj tekst. O czym on opowiada?
2. Przyjrzyj się uważnie zdaniu. Postaraj się je zapamiętać. Następnie zapisz to zdanie.
To duży balon.
Ma kolorowe pasy.
Mały balon jest w kropki.
Duży balon lata.
Mały to zabawka.
...............
Liczba punktów
6. Przepisywanie
Polecenie dla ucznia:
Przepisz uważnie tekst. Postaraj się nie zrobić żadnego błędu.
Rano Jola pije herbatę malinową z cytryną. Smakuje jej też bułka z miodem.
...............
Liczba punktów
Analiza prób pisania:
• poziom graficzny pisma ......................................................................................................................
• mieszczenie się w liniaturze ..............................................................................................................
• pismo zachodzące na siebie ............................................................................................................
• litery nadmiernie oddalone od siebie, bez połączeń ........................................................
• kierunek kreślenia liter ..........................................................................................................................
• kształt liter ....................................................................................................................................................
• jakość linii (np. drżąca, niepewna) ................................................................................................
3
710795582.005.png
www.ortograffiti.pl
• nacisk ołówka na kartkę ......................................................................................................................
• płynność ruchów ręki podczas pisania ......................................................................................
• rozmieszczenie tekstu na stronie ...................................................................................................
• uchwyt środka piszącego ...................................................................................................................
• ułożenie rąk podczas pisania ...........................................................................................................
• tempo pisania ............................................................................................................................................
• sposób przepisywania ..........................................................................................................................
4
710795582.006.png
www.ortograffiti.pl
Ze sta wie nie wy ni ków po szcze gól nych prób dia gno stycz nych
Imię i na zwi sko ucznia: .............................................................................................................
Ocena znajomości liter
Liczba punktów
Ocena
Licz ba roz po zna nych ma łych liter
Licz ba roz po zna nych wielkich liter
Liczba odtwarzanych małych liter
Liczba odtwarzanych wielkich liter
Liczba punktów za znajomość liter
/20 pkt
Oce na czytania
Liczba punktów
Ocena
Licz ba prze czy ta nych wy ra zów
w cią gu 1 mi nu ty
Poprawność czytania wyrazów.
Liczba błędów
Rozumienie czytanego tekstu
Liczba poprawnych odpowiedzi
Poprawny wybór ilustracji
dodatkowe 2 pkt
Liczba punktów za czytanie
/17 pkt
Oce na pisania
Liczba punktów
Ocena
Poprawność pisania z pamięci
Poprawność przepisywania
Liczba punktów za pisanie
/10 pkt
5
710795582.007.png 710795582.008.png 710795582.009.png 710795582.010.png 710795582.011.png 710795582.012.png 710795582.013.png 710795582.014.png 710795582.015.png 710795582.016.png 710795582.017.png 710795582.018.png 710795582.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin