sprawność języka.pdf

(50 KB) Pobierz
zabawy rozwijające mowę dziecka
KOLORY
Kolory niejednokrotnie przysparzają dzieciom wiele
kłopotów. Podając nazwę koloru, staraj się zawsze
kojarzyć go z czymś, co dziecko zna ze swojego
doświadczenia, np. „Twoje oczy są niebieskie jak niebo”,
„Twojabluzeczkajestbiałajakmleko.”itp.Konsekwentnie
podawaneporównaniamocno„zapadają”wpamięćdziecka.
Dalszy wariant tej zabawy to tworzenie porównań,
np.„Zobacz,tenkubekmatakisamkolorjak:woda,niebo,
twojeoczy.Pomyśl,cojeszczejestniebieskie?”
WIELKOŚĆ
Bydobrzewyjaśnićpojęciewielkościdobrzejestpokazać
przedmioty, ludzi, zjawiska o kontrastujących ze sobą
rozmiarach. Pamiętać trzeba, by rozwijać bazę pojęć,
więcuŜywajmy wielu określeń np: „małyduŜy”, „okrągły
kwadratowy”,„długikrótki”,„szerokiwąski”,itp.
PRZYIMKI
WaŜne jest adekwatne uŜywanie określeń przyimkowych:
„na,nad,pod,za,przed,w,koło,obok,przy,między,przez”
iinnych.Abywłaściwiezrozumiećznaczenietych„małych”
słów, trzeba rozpocząć od manipulacji przedmiotami,
zabawkami, dopiero potem wprowadzić nazywanie
ilustracji. Np.: „Lalka siedzi na krzesełku, a teraz
podkrzesełkiem. PołóŜ ten samochód na biurku, a potem
podbiurkiem.”ModelującuŜycieprzyimkówzajmujemysię
nimipodwanaraz,abyniedezorientowaćdziecka.
MEMORY–PARYOBRAZKÓW
Razem z dzieckiem stwórzcie „wycinankowe memory” –
szukajcie obrazków przedmiotów, których nazwy
zaczynająsięnatęsamągłoskę,naklejciejenajednakowe
kartoniki. Zabawa polega na tym, by odkrywać na zmianę
po dwa obrazki, podawać ich nazwę, jeśli jest to para –
naleŜy się dodatkowa kolejka! Wygrywa ten, kto zbierze
więcejpar.
GRUPOWANIESŁÓW
Wzbogacaj zakres słownictwa dziecka, bawiąc się z nim
wtworzenie grup wyrazów. Poproś o to, by dziecko
wymieniło jak najwięcej rzeczy do ubrania, do jedzenia,
dozabawy,potrzebnychdozrobieniaczegoś,itp.Pomagaj
wtejzabawie–tojuŜwysokietapklasyfikacjipojęć.
Dalszy wariant tej zabawy to tworzenie „plakatów”
lub„zeszytów=słowniczków”.
MoŜnawyciąć(np.zkatalogów,czasopism)obrazkizgrupy
tematycznej, nakleić, podpisać, określić ich inne cechy,
np.róŜniceipodobieństwa.
EMOCJE
Zróbmy kolekcję „minek” – narysowanych buź z róŜnymi
wyrazami twarzy – zmęczenie, radość, smutek, złość,
ogromnaradość,płacz,obojętność,itp.Zadaniemdziecka
jest nazwać ten nastrój, powiedzieć, kiedy sięzdarza,
naśladować – mimiką, ruchem całego ciała, głosem,
narysowaniemznaczkadlatakiejminki
(np.dlapłaczu–deszczyk).
SZEREGOWANIE
Narysuj lub naklej (na oddzielnych karteczkach) wycięte
zczasopism obrazki ilustrujące ciąg sytuacji ,
np.rozwijający się kwiat, proces ubierania się dziecka,
nakrywanie do stołu, itp. Poproś dziecko, by ułoŜyło
karteczki we właściwej kolejności, razem stwórzcie
opowiadanie
TWORZYMYZBIORY
Razem z dzieckiem tworzymy plakaty lub ksiąŜeczkę
obrazków dotyczącą głosek. Trenujemy umiejętność
celowego wyszukiwania obrazków, klasyfikację pojęć,
umiejętności manualne, jak: wycinanie, klejenie.
Początkowo poziom wykonania moŜe być niski –
poprawiajmy, ale mniej więcej na poziomie wykonania
dziecka,nieperfekcyjnie.
KRĘGLE
Ustaw róŜne przedmioty – np. zabawki (na wzór kręgli),
nazmianę z dzieckiem rzucajcie piłką tak, by je zbijać.
Przewrócony przedmiot trzeba nazwać, podać głoskę,
którą słychać na początku, na końcu wyrazu, podzielić
nasylaby,powiedzieć,czywtymwyraziesłychaćnp.[s]...
Polecenia dotyczące funkcji słuchowych mogą być róŜne,
zaleŜnieodtego,cochcemyzdzieckiemutrwalić.
SROCZKA–CZEGOBRAKUJE?
WtejgrzemoŜnawykorzystaćzarównoprzedmioty,
jakiobrazki.Układamyconajmniejtrzyznichwrzędzie
przed dzieckiem, dziecko wymienia ich nazwy po kolei,
zapamiętuje. Gdy dziecko zamyka oczy, zabieramy jeden
przedmiot lub obrazek – zadaniem dziecka jest
odgadnięcie,cozostałozabrane.Sukcesywniezwiększamy
ilośćelementówdozapamiętania.
POŁÓW
Zgromadź obrazki przedmiotów, które utrwalają jakiś
aspektmowy(np.tensamkolorrzeczy,grupatematyczna,
wyrazy zaczynające się na tę samą głoskę, ... itp.),
naklejje natekturki. Przypnij do nich spinacze biurowe,
zrób„wędkę”zpatyka,sznurkaimagnesu,i...wybierzcie
sięnapołów!
WYRAZYOKREŚLAJĄCE
Zadbajoto,byTwojedzieckomogłousłyszećróŜnesłowa,
nie staraj się nadmiernie upraszczać swojej mowy, pilnuj
teŜ innych dorosłych w otoczeniu dziecka. UŜywaj wielu
określeń, np. znajomy sąsiad moŜe być nie tylko „dobry”,
ale i „miły, zabawny, uprzejmy, dowcipny, radosny,
pomocny...”
Nie wymagaj, by Twoje dziecko uŜywało od razu takich
samych słów, co Ty – stopień rozwoju mowy czynnej jest
zawsze „z tyłu” za mową bierną. To jest prawidłowe –
dzieckowięcejsłówrozumie,niŜichuŜywa.
Rodzicu!
Tempo poznawania języka jest
indywidualne dla kaŜdego dziecka,
natomiast od nas, dorosłych zaleŜy,
czy„oceanmowy”,któryjeotacza,będzie
bardziejczymniejprzyjazny.
To Ty jesteś dla swojego dziecka
najwaŜniejszą osobą, autorytetem
wkaŜdejdziedzinieŜycia.
Gdy tylko moŜesz – bądź z dzieckiem,
baw się z nim, rozmawiaj, rysuj, układaj
zabawki,czytajlubopowiadajbajki.
Wspólna zabawa z dzieckiem to czas,
wktórym świadomie moŜna kształtować
jego język – wprowadzać nowe słowa,
przypominaćte,którejuŜznamy,budować
poprawne zdania, rozmawiać – czyli pytać
iodpowiadać.
ZABAWY
Nie włączaj bajki video czy DVD,
niesadzaj go przed monitorem
komputera.
„Ruchomeobrazki”niezastąpiąCiebie!
ROZWIJAJĄCE
SPRAWNOŚĆ
Od poziomu opanowania mowy zaleŜy
bardzo wiele, a przede wszystkim
powodzenie naszego malucha w jego
własnejdrodzeŜyciowej.
KaŜda zabawa rozwija myślenie,
wyobraźnię, mowę, umiejętności
manipulacyjne.
JĘZYKOWĄ
MAŁEGODZIECKA
A więc – po prostu: kiedy tylko jest to
moŜliwe, BAW SIĘ ZE SWOIM
DZIECKIEM !
Gdzieudaćsiędologopedy:
PoradniePsychologicznoPedagogiczne
wmiejscuzamieszkania.
GabinetylogopedyczneSłuŜbyZdrowia–
przyszpitalachiprzychodniach
lekarskich.
Gabinetylogopedycznewprzedszkolach
iszkołach,gabinetyprywatne.
Nie przegapmy tego czasu, który
psychicznie i fizjologicznie natura
przeznaczyłanarozwójmowybawmysię
zdziećmiibawiącsię–uczmy.
PolskiZwiązekLogopedów
www.logopeda.org.pl
WarmińskoMazurskiOddziałPZL
zsiedzibąwOlsztynie
tel/fax:(089)5425943
opracowanonapodstawieliteratury:
1.MariaWilczek„Zapraszamydozabawy”;
2.LindaClark,CatherineIreland„Uczymysię,
abymówić,mówimy,bysięuczyć”;
ulotkęopracowała:
JoannaGrabowskaOkraska
logopeda,surdopedagog
PZLOddziałWarmińskoMazurski
Olsztyn’2006
Zgłoś jeśli naruszono regulamin