PAMIĘĆ I UCZENIE, ĆW. 11 - WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE
1. Podstawy:
· Edward Thorndike – 1898r. prawo efektu (zachowanie, które w danej sytuacji wywołuje zadowolenie zostaje skojarzone z tą sytuacją. Gdy sytuacja powtarza się w przyszłości, wzrasta prawdopodobieństwo, ze to zachowanie też się powtórzy. Odwrotnie gdy zachowanie w sytuacji wywoła dyskomfort – wtedy spada prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania w przyszłości)
· Jerzy Konorski – prowadził badania w Polsce, jego zdaniem war. instrumentalne to odruchy warunkowe II typu (odruchy I typu to klasyczne odruchy warunkowe), skupiał się na analizie procesów nerwowych odruchów warunkowych
· Burrhus Skinner – aspekt behawioralny powstawania reakcji instrumentalnych oraz znaczenie warunkowania dla całokształtu zachowania się jednostki
2. Relacje zachowanie – jego konsekwencje
W warunkowaniu instrumentalnym jednostka uczy się, że w określonych warunkach wykonaniu lub powstrzymaniu się od wykonania danej reakcji towarzyszą określone konsekwencje (atrakcyjne - nagrody lub awersyjne - kary). W wyniku kolejnych prób – stopniowe nabywanie odruchu instrumentalnego; zwiększanie/zmniejszanie częstości zachowania
4 podstawowe rodzaje relacji funkcjonalnych między zachowaniem a jego konsekwencjami:
wzmocnienie pozytywne
każda konsekwencja zachowania
zwiększa
prawdopodobieństwo powtórzenia tego zachowania w przyszłości
kara
zmniejsza
wzmocnienie negatywne
takie wykonanie reakcji, które pozwala uniknąć przykrych, awersyjnych konsekwencji
pomijanie
gdy po zachowaniu A nie ma tych konsekwencji, które wystąpiłyby przy powstrzymaniu się od tej reakcji A
spadek zach. A, ale zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia odmiennych niż A zachowań (wzmacnianie innych zachowań, DRO)
Kształtowanie reakcji metodą kolejnych przybliżeń – krok po kroku nagradzane są reakcje coraz bardziej przypominające oczekiwaną formę zachowania (gdy chcemy wyuczyć nowej w danych warunkach reakcji)
3. Przestrzeń zależności instrumentalnych
Ważna styczność w czasie reakcji i jej konsekwencji – warunek utrwalenia się reakcji instrumentalnej (Thorndike). Kolejne badania: sama styczność to za mało, by wystąpiło uczenie się à potrzebna jest relacja zależności między reakcją a jej następstwami.
2 rodzaje tej relacji: prawdopodobieństwo wystąpienia nagrody/kary po wykonaniu określonej reakcji lub bez jej uprzedniego wykonania; gdy te prawdopodobieństwa nie są sobie równe, następuje wyuczenie się określonej reakcji sprawczej.
>>> Każda relacja miedzy zachowaniem a otrzymaniem wzmocnienia lokująca się:
a) powyżej przekątnej prowadzi do spadku częstości wykonywania reakcji instrumentalnej
b) poniżej przekątnej prowadzi do wzrostu (jw.)
Szczególny wypadek – gdy wzmocnienia to kary – przekątna obrazuje wytworzenie się wyuczonej bezradności
4. Wpływ warunkowania klasycznego na reakcje instrumentalne
Typowa sytuacja, w której oba rodzaje warunkowania kształtują zachowanieà sytuacja prowadząca do warunkowego tłumienia (warunkowej reakcji emocjonalnej, CER) wykonywanej w danym momencie czynności. Warunkowe tłumienie przejawia się w zahamowaniu reakcji podczas prezentacji bodźca warunkowego skojarzonego uprzednio z bezwarunkowym bodźcem awersyjnym.
Podstawowe interakcje miedzy warunkowaniem klasycznym i sprawczym - tabelka
>>> Wynikiem tych interakcji jest nasilenie/osłabienie wykonywanej reakcji sprawczej. Bodźce warunkowe wywołują reakcje instrumentalne najprawdopodobniej przez wpływ na stany motywacyjne.
à 1 i 4 – sumowanie się stanów motywacyjnych, BW nasila wykonywanie RI
à 2 i 3 – różne stany motywacyjne, BW obniża tempo wykonywania RI
· Bodźce kontrolujące zachowanie – zmieniają częstość wystąpienia RI, adaptacyjna rola – jednostka może przewidzieć konsekwencje swych działań. Wyróżnia się 2 typy bodźców kontrolujących:
- bodźce dyskryminacyjne (informacja, że po wykonaniu reakcji pojawi się wzmocnienie lub kara; sygnał kiedy warto wykonać lub powstrzymać się od reakcji instrumentalnej; prawdopodobieństwo zachowania rośnie)
- bodźce wygaszeniowe (oznacza brak dostępności wzmocnień; prawdopodobieństwo zachowania spada)
[szczur w klatce, gdy obczai, że zapalona lampka oznacza pokarm, tylko przy lampce naciska dźwignię. Gdy zmienimy znaczenie zapalonej lampki i symbolizuje ona brak pokarmu, to szczur oduczy się naciskać dźwignię w obecności zapalonej lampki]
5. Awersyjna kontrola zachowania
Trzy główne typy relacji między zachowaniem a nieprzyjemnościami środowiska:
a) - karanie – wykonanie RI -> bodziec awersyjny
b) - ucieczka – wykonanie RI -> eliminacja aktualnie działającego bodźca awersyjnego
c) - unikanie – wykonanie RI -> zapobiega pojawieniu się bodźca awersyjnego
W przypadku a) i b) łatwo można określić, co jest czynnikiem wzmacniającym. Przy unikaniu wzmocnienie = brak wystąpienia bodźca awersyjnego. Wyjaśnienie tego zjawiskaà teoria dwuczynnikowa (Rescorla i Salomon) – reakcja unikania to specyficzna forma reakcji ucieczki: ucieczka przed lękiem wywołanym bodźcem warunkowym (dyskryminacyjnym).
Bodziec dyskryminacyjny – szok lęk (czyli):
Bodziec warunkowy – bodziec bezwarunkowy – reakcja warunkowa (a po kilku próbach wygląda to tak):
Bodziec dyskryminacyjny (warunkowy) – reakcja warunkowa (jest reakcją ucieczki, a jednocześnie pozwala uniknąć szoku)
6. Ewolucja definicji pojęcia wzmocnienia
a) teoria redukcji popędu (Hull) – wzmocnienie pozwala wrócić do homeostazy, a RI zostaje wzmocniona bo redukuje awersyjne odczucie towarzyszące popędom
b) definicja behawioralna – charakter post hoc, dopiero po zadziałaniu czynnika możemy stwierdzić, czy jest on wzmocnieniem
c) transsytuacyjna definicja wzmocnienia (Mehl) – jest to bodziec zwiększający prawdopodobieństwo wystąpienia RI w więcej niż 1 wypadku. Efekt wzmacniający to cecha charakterystyczna określonej klasy bodźców
d) teoria Premacka – wzmacniający efekt jednych zachowań w relacji do innych zachowań, to spontaniczne zaangażowanie się jednostki w jakieś czynności jest odpowiedzialne za efekt wzmocnienia,
3 zasady: bardziej prawdopodobna reakcja wzmacnia mniej prawdopodobną; mniej prawdopodobna reakcja nie wzmacnia bardziej prawdopodobnej (odkrycie...); efekt karania – gdy jednostka w wyniku wykonywania bardziej prawdopodobnej czynności jest zmuszona do wykonania mniej prawdopodobnej.
e) teorie równowagi – najlepsza dokładność i najszerszy zakres stosowania, korzystają z idei uzależnienia możliwości wykonania 1 czynności od wykonania innej; np. teoria deprywacji zachowania (Timberlake i Allison) – efekt wzmocnienia wywodzi się z narzuconych jednostce ograniczeń, które zaburzają normalne relacje miedzy wykonywanymi przez nią czynnościami. Jeśli pozostawi się jednostkę samą sobie, poświęci czas na to, co dla niej najprzyjemniejsze i stworzy się zrównoważony układ.
>>> punkt B – punkt błogostanu, zadowolenia – optymalne dla jednostki rozłożenie czasu poświęcanego na zachowania A i B, mierzone w warunkach całkowitej swobody
Linia X – warunki, w których zach. A wzmacnia zach. B
Linia Y – warunki, w których zach. B wzmacnia zach. A
Czas poświęcany na te czynności odczytajcie z wykresu:)
7. Rozkłady wzmocnień
Rozkłady wzmocnień – zasady precyzujące, jak często i pod jakimi warunkami zach. jednostki będzie wzmocnione.
a) rozkład ciągły (CRF) – wzmacniana każda poprawnie wykonana reakcja
b) rozkład o stałych odstępach czasowych (FI) – wzmocnienie po 1szej reakcji po upływie jakiegoś czasu
c) rozkład o zmiennych odstępach czasowych (VI) – czas miedzy wzmocnieniami waha się wokół przyjętej średniej
d) rozkład o stałych proporcjach (FR) – wzmocnienie po pewnej stałej liczbie reakcji
e) rozkład o zmiennych proporcjach (VR)
FR i VR à utrzymują wysokie tempo wykonywania reakcji sprawczej
VI i FI à umiarkowane tempo reagowania
VR i VI à trzeba więcej prób wygaszenia niż przy stałych i ciągłych rozkładach.
Dodatkowe rozkłady wyrównujące tempo reakcji:
a) wzmacnianie wysokiej częstości reakcji (DRH) – reakcja wzmacniania gdy pojawi się przed upływem określonego czasu, efekt to stabilne, wysokie tempo reakcji
b) wzmacnianie niskiej częstości reakcji (DRL) – wzmocnienie po upływie... , efekt to utrzymujące się niskie tempo reakcji
c) wzmacnianie innych reakcji (DRO) – patrz str 1
Różne rozkłady wzmocnień mogą być łączone w łańcuchy, w których wzmocnienie jest dopiero po ostatnim ogniwie (rozkłady łańcuchowe, inaczej rozkłady drugiego rzędu). Inna typowa procedura to procedura konkurencyjnych rozkładów wzmocnień (wzmocnień tym samym czasie organizm ma do wyboru 2 lub więcej rozkłady wzmocnień, np. 2 dźwignie i szczur)
8. Dokonywanie wyboru
PRAWO DOPASOWANIA (Herrnstein) – reakcje organizmu w środowisku o konkurencyjnych rozkładach wzmocnień, o stałych lub zmiennych odstępach czasowych, rozdzielają się pomiędzy te rozkłady proporcjonalnie do częstości uzyskiwania w ich wyniku wzmocnień. Prawo to jest uniwersalne (obejmuje też ryby, szczury itd.).
Zjawisko dopasowania wyjaśniają teorie:
a) molarne – analizują wyniki działania org w dłuższej perspektywie czasowej
b) molekularne – na podst. krótkich odstępów czasowych, np. teoria ulepszania (zwierzęta zmieniają swą aktywność między rozkładami by ulepszyć miejscową częstość wzmocnień rozkładów A i B, co prowadzi do dopasowania)
1
paulinica