Diagnoza psychologiczno - pedagogiczna w poradnictwie i doradztwie zawodowym.
1. Pojęcie i definicje diagnozy psychologicznej
2. modele diagnozy psychologicznej
3. struktura procesu diagnozy psychologicznej
4. diagnostyka dydaktyczno – wychowawcza
5. diagnostyka opiekuńcza
6. diagnostyka w wychowaniu
Diagnostyka psychologiczna
Obecnie na świecie psychologowie mogą wybierać spośród ponad 75 testów badających inteligencje, 200 testów osobowości oraz 200 kwestionariuszy zainteresowań zawodowych.
Diagnozowanie w psychologii (klinicznej, wychowawczej, penitencjarnej) – zdaniem W. Paluchowskiego – to proces aktywnego poszukiwania danych i informacji potrzebnych do podjęcia decyzji o działaniach zmierzających do zmiany aktualnego stanu psychospołecznego człowieka.
W tym ujęciu diagnoza rozumiana jest szeroko jako proces pozyskiwania i przetwarzania informacji w celu rozwiązywania problemów łączący zarówno podejście ‘psychometryczne’ (wg. Reguł i procedur), jak i ‘kliniczne’ oparte na całościowym poznaniu jednostki jako indywidualnej istoty ludzkiej.
Efektywne doradzanie klientowi zdaniem J. Brzezińskiego i J. Kowalika wymaga:
- zaistnienia stanu dyskomfortu psychicznego, utrudniającego normalne funkcjonowanie klienta
- rozpoznanie i wyjaśnienie przyczyn owego stanu – diagnoza psychologiczna
- udzielanie pomocy psychologicznej adekwatnej do wyniku diagnozy. Jej trafność przesądza o skuteczności zabiegów korekcyjnych
Diagnoza psychologiczna stanowi istotne ogniwo w procesie przepływu informacji między szeroko rozumianą praktyką społeczną a psychologią jako nauką.
Modele diagnozy psychologicznej
Mając na względzie cel diagnozy, stosunek do pacjenta, poziom aktywności diagnosty i stosunek diagnozy do terapii, można wyodrębnić cztery podstawowe modele diagnozy psychologicznej:
- nozologiczną
- funkcjonalną
- interakcyjną
- systemową
Diagnoza nozologiczna (różnicowa) – oparta jest na modelu medycznym i polega na rozpoznawaniu i integrowaniu pewnej liczby symptomów oraz przypisaniu klientowi z możliwych jednostek nozologicznych.
Diagnosta postępuje, według z góry określonego algorytmu odwołując się do swej wiedzy o wskaźnikach zaburzenia np. wykaz wskaźników dysleksji bada klienta i odpowiednim zestawem prób testowych dla jej ujawnienia. Efektem jego pracy jest opracowanie zindywidualizowanej diagnozy pacjenta.
Diagnoza funkcjonalna – celem tej diagnozy jest opis i klasyfikacja zaburzenia. Rola diagnosty jest bardziej założona i polega na rozpoznaniu kim jest klient oraz jakiego rodzaju trudności adaptacyjne ujawnia. Podobnie jak w modelu diagnozy nozologicznej diagnosta dominuje na klienta oraz osobami reprezentującymi jego interesy.
W efekcie zdarza się, że zalecenia specjalisty mogą spotkać się z brakiem zrozumienia ze storny badanego i jego otoczenia np. matka zauważa, że nie ma potrzeby, aby jej dziecko uczestniczyło w specjalnych zajęciach terapeutycznych ponieważ z każdym dzieckiem są problemy i nie należy przesadzać. A nauczyciel mający wykonywać zalecenia psychologa traktuje je jako niezrozumiałe i niewykonalne.
Diagnoza interakcyjna- diagnosta pełni rolę pośrednika, konsultanta lub doradcy pomiędzy środowiskiem społecznym a badaną jednostką. A jego aktywność nie ogranicza się tylko do aktywności poznawczej.
Diagnosta stara się dotrzeć do środowiska pacjenta, aby włączyć je w działania terapeutyczne. Problem rozwiązywany jest na drodze negocjacji i definiowany jest wspólnie przez diagnostę i pacjenta oraz jego opiekunów w sposób dla nich przystępny, wspólnie poszukują dróg jego rozwiązywania. Jest to bardziej niż w poprzednich modelach diagnoz, diagnoza dla pacjenta.
Systemowy model diagnozy – zakłada się, że nie można zrozumieć zachowań jednostkowych, zwłąszca tych zaburzonych bez poznania praw regulujących funkcjonowanie całego systemu rodzinnego pacjenta i odkrycia zależności między występującymi u dziecka objawami indywidualnymi a zachowaniami pozostałych członków rodziny.
Rezygnuje się przy tym najczęściej z badań indywidualnych i analizy intrapsychicznych źródeł zaburzenia, bazując na aktualnej obserwacji wzajemnych zachowań członków systemu np. rodziny.
Ogólny model postępowania diagnostycznego:
- określenie problemu
- sformułowanie hipotez lub hipotezy
- weryfikacja hipotez
- uogólnienie wyników badania
- opracowanie wniosków dla praktyki
Transpozycja w/w etapów postępowania badawczego na praktykę diagnostycznych działań psychologa prowadzi do uogólnionej struktury diagnozy, będącym pewnym schematem normatywnym i tym samym wytycza kolejność działań psychologa lub pedagoga.
Struktura procesu diagnozy psychologicznej:
- zebranie wstępnych danych o pacjencie
- sformułowanie problemu pacjenta
- określenie zadania diagnostycznego – sprecyzowanie problemu, oczekiwań rodziców
- gromadzenie danych weryfikujących hipotezy diagnostyczne
- wyniki badania diagnostycznego
Czynniki wpływające na trafność diagnozy
Diagnoza jest procesem przebiegającym w kontekście społecznym, należy ją rozpatrywać z punktu widzenia interakcji między osobą badaną i badającym. Wynik diagnozy zależy od takich czynników związanych z osobą badaną jak:
- motywacja – rozumienie lub nie powodu/przyczyny znalezienia się w danej sytuacji
- postrzeganie wymagań sytuacji badania
- lęk przed oceną – gdyż uruchamia różne mechanizmy obronne i strategie autoprezentacji
Źródłem błędów i nietrafności diagnozy może być przyjmowana przez diagnostę przestrzeń psychologiczna rozumiana jako układ zmiennych, koncepcji, teorii na których można opisywać osoby badane.
Diagnoza pedagogiczna - jest procesem przetwarzania informacji ukierunkowanym na rozwiązywanie problemu, a nie na tylko rejestrowaniem zachowań. Struktura diagnozy pedagogicznej jest bardzo zbliżona do struktury diagnozy psychologicznej.
Zainteresowania pedagogiki koncentrują się na prawidłowości przebiegu procesu wychowania, zaś psychologii na procesach:
- rozwoju umysłowego
-emocjonalnego
- wolicjonalnego (działaniowego)
- analizie struktury osobowości (testy projekcyjne)
- analizie różnic indywidualnych (testy psychometryczne)
Specyfika diagnozy pedagogicznej
- nie koncentruje się na dogłębnej analizie różnic indywidualnych
- test nie jest traktowany w pedagogice jako najistotniejsza metoda badań
- obserwacja, wywiad, socjometria czy eksperyment pedagogiczny nie są traktowane jako gorsze mniej wartościowe niż testy psychologiczne.
Testy pedagogiczne to głównie testy wiadomości, umiejętności i postaw, które znajdują zastosowanie w diagnostyce dydaktyczno – wychowawczej.
Trzy aspekty diagnozy pedagogicznej
- diagnostyka dydaktyczno – wychowawcza
- diagnostyka opiekuńcza
- diagnostyka w wychowaniu resocjalizacyjnym
diagnostyka dydaktyczno – wychowawcza – polega na rozpoznaniu sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia, zwłaszcza zmian jakie w nim zachodzą pod wpływem oddziaływania pedagogicznego.
Procesu uczenia się obejmują następujące elementy:
- wstępne przygotowanie poznawcze – obejmuje wiadomości i umiejętności posiadane przez uczącego się na ‘starcie’ kompetencje warunkujące możliwości przyswajaniu wiedzy
- wstępna motywacja
- warunki kształcenia – ekonomiczne i społeczne otoczenie uczącego się, a szczególnie jakość nauczania, organizacja kontaktu ucznia z treściami nauczania
- osiągnięcia poznawcze – ocena poziomu wiedzy i umiejętności ucznia w sytuacjach zadaniowych. Testy osiągnięć szkolnych a sprawdziany
- osiągnięcia motywacyjne – motywacja warunkuje chęć uczenia się i w dużym stopniu zależy od nauczyciela, jest ważna w procesie diagnozowania powodzeń szkolnych.
Diagnostyka opiekuńcza to inaczej diagnoza potrzeb opiekuńczych procesem o charakterze poznawczym, społecznym i praktycznym uwzględniającym różnorodność potrzeb jednostek i grup społecznych oraz czynniki zakłócające ich samodzielne zaspokajane i regulowanie.
Podstawowe potrzeby opiekuńcze i jednocześnie czynniki zakłócające zaspokajanie potrzeby związane są najczęściej z:
- funkcjonowaniem rodziny
- działalnością szkoły
- z aktywnością człowieka w środowisku
- właściwościami organizmu jednostki
Diagnostyka w wychowaniu resocjalizacyjnym – opiera się na diagnozie opracowywanej dla potrzeb wychowania resocjalizacyjnego osób nieprzystosowanych społecznie.
Diagnoza obejmuje w tym przypadku identyfikację, opis o wyjaśnienie poszczególnych dysfunkcji w adaptacji społecznej jednostki i jej zaburzeniach.
Służy ona zaprojektowaniu właściwych oddziaływań profilaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych.
Heurystyczny model funkcjonowania człowieka
System regulacji społeczno – kulturowej à role społeczne àpostawy : - zachowania
- potrzeby ludzkie à system regulacji społeczno – biologicznej
Kryteria przystosowania wg. L. Pytki
Kryterium
Treść kryterium
Biologiczne
Zachowanie egzystencji
Medyczno – psychiatryczne
Zdrowie psychiczne i fizyczne brak zaburzeń funkcjonalnych
Psychologiczne
Optymalne sposoby redukcji napięć wewnętrznych
Interakcyjne
Społeczne
pedagogiczne
gosicka