recreo oznacza zespół,zjawisko,proces czyli zespół zachowan jednostki w czasie wolnym,zjawisko spol-ekonom.i kulturowe ktorego podstawe stanowi wzrost ilosci czasu wolnego, proces wypoczynku po pracy,restytucja.
Istotą rekreacji są: aktywnosc, dobrowolnosc, odmiennosc,bezinteresownosc, zabawa,rozrywka.Podział rekreacji:
czynna-dzialanie wymagajace wysilku fizycznego, bierna-psychicznego.Wg Winiarskiego- tresc rekreacji to wszelka aktywnosc ruchowa podejmowana w czasie free w celach wypoczynkowych dla przyjemnosci i rozwoju wlasnego.Cele rekr.ruchowej: wychowawcze,zdrowotne,popularyzatorskie,poznawcze,zabawowe,wypoczynkowe.Czas free wg Wolańskiej: to czas jaki pozostaje po wypelnieniu obowiazkow zawodowych, rodzinnych, i zwiazanych z obowiazkowa nauka ktory mozna przeznaczyc na zajecia dobrowolne dla wlasnych zaiteresowan.CzW Dzielimy na:krotki,sredni,dlugi.Funkcje CZW: spoleczne i wychowawcze regeneracja sil fiz i psych, rozrywka,rozwijanie zainteresowan,
Cultus:uprawiac,dbac,pielegnowac.
Ogolne pojmowanie kultury: ogol
uznawanych wartosci, utrwalonych
zachowan i ich rezultatow dot.
czlowieka i jego otoczenia.Kultura fiz
Wg.Krawczyka: zintegrowany i usta
lony system zachowań w dziedzinie
dbałości o piękno człowieka, zdrowie,
rozwój fiz sprawność ruchową, które
przebiegają wg.ogólnie przyjętych w
danej zbiorowości określonych rezult
atów i wzorów zachowań. Edukacja : zapewnia intencjonalny, przekaz wzorow wartosci i zachowan z pokolenia na pokolenie. bez edukacji nie mozliwe jest korzystanie ze zdobyczy kultury i pomnazanie jej dorobku.
Ksztalcenie to intencjonalny przekaz idealow i wzorow postepowania z pokolenia na pokolenie.Fizyczne wychowanie: to inetncjonalny przekaz wzorow wartosci dotyczacych ciala tj rozumiana jako rozeznanie w tym, czym nalezy sie kierowc we wlasnym postepowaniu.Prakseologiczne ogniwa rekreacji:planowanie
organizowanie,przewodzenie,kontrolowanie.Podział aktywnosci ruchowej: indywidualna zespolowa,rodzinna,masowa.Rodzaje lekcji: wprowadzajace,usprawniajace,kontrolne,mieszane.Zasady budowy lekcji: racjonalne stopniowanie wysilku,wszechstronnosc,zamiennosc pracy miesniowej.Ogniwa lekcji: grupy i spr.gotowosci,motywacja do zadan,rozgrzewka,glowne zadania lekcji,uspokojenie organizmow,podsumowanie lekcji,nastawienie do zadan poza lekcjami.Budowa lekcji: cz.wstepna 4-6 min,cz.glowna 30-35 min, cz.koncowa 4-6 min.Formy porządkowe: ustawienia porzadkowe(rzad,dwurzad),ustawienia cwiczebne(gromadka,uliczka,kolo),cw.w zespolach z dodat.cw,forma obwodu stacyjnego,forma torow przeszkod,forma malych obwodow.Formy prowadzenia zajec: frontalna,indywiduwalna,cw w zespolach,obwodu stacyjnego,torow przeszkod,malych obwodow.Forma Frontalna: wszyscy cwiczacy stoja frontem do instruktora.wykonuja to samo cw.w tym samym czasie,instr.pokazuje lub wydaje komende,Forma indywidualna: kazdy wykonuje zadania wg wlasnego pomyslu.np.rehabilitacja.Klasyfikacja metod: oddzialywania wychowawczego: 1.metody oddz.indywiduwalnego(nagradzania i karania,persfazji,modelowania,zadaniowa) 2.Metody oddz.grupowego(kszt.odnies.porownaw,nacisku grupowego,kszt.systemu rol.kszt.grupowych wzorcow zycia), Metody specyficzne: stosowane z uzyciem sr. treningowych(syntetyczna,analityczna,kompleksowa).Metody niespecyficzne: ukazywanie zadania ruchowego next wykonanie czynnosci ruchowej. (slowna,pogladowa,dzialania praktycznego,oddz.sensorycznego)Metoda syntetyczna: polega na nauczaniu ruchu w calosci bez naruszania zasadniczej formy.umozliwia szybkie zrozumienie ruchu.Metoda analityczna: rozlozenie zadania na elementy.nauczane oddzielnie.w fazie koncowej polaczone.Metoda kompleksowa: stos.gdy jest koniecznosc podzielenia czynnosci na fragmenty ktore potem laczy sie w calosc.daje to mozliwosc rownoczesnego stosowania metod anal i synt.Metody proaktywne
zadania w nich są
częściowo określone,
zapewniając dzieciom pewną
swobodę w działaniu
i przyczyniając się do
ich aktywności. Jednak dzieci
nie są w pełni samodzielne,
ale pośrednio kierowane przez
nauczyciela.i do nicz zalicza się:
(metodę zabawowo-naśladowczą.m. zabawowo-klasyczną,m.zadaniową
,m.programowego usprawniania się
,m. zróżnicowanego nauczania)
Metody kreatywne(twórcze)
-zadania w nich mają charakter
zadań otwartych, zupełnie nieznanych,
z którymi dzieci spotykają się po raz
pierwszy. .
Do nich zalicza się metody:
-ruchowej ekspresji twórczej-
zwana metodą Labana
-metodę Karla Orffa
-metodę problemową
-metodę Marii i Alfreda Kniess
-m. ruchu rozwijanego Veroniki Sherborne
metody reproduktywne:
-nasladowczo scisla
-zadaniowo-scisla
Metody stosowane przez animatora: -pozytywnej argumentacji zdrowotnej- argumentacji hedonistycznej- przezycia wspoluczestniczacego- nasladownictwa umiejetnosci instruktora:
- kierownia,planowaniai realizacji zajec oraz imprez turystycznych i rekreacyjnych
- swobodnego nawiazywania kontaktow
- poslugiwania sie jezykami obcymi
czynnosci instruktora:
- stymulowanie aktywnosci rekreanta
- umijetny dobor form i metod do prowadzenia zajec
- wywieranie wplywow na uczestnikow zajec rekreacyjnych za posrednictwem innych czlonkow grupy.animator rekreacji- specjalista lub wolontariusz prowadzacy zajecia, imprey, zachecajacy do uczestnictwa w rekreacji i turystyce.bariery dobrej komunikacji:
- osadzanie- decydowanie za innych
- uciekanie od cudzych problemow
- uzywanie zargonu.
lipna