1. Przed ocena dorobku.doc

(82 KB) Pobierz

                         HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konstytucja – ustawa zasadnicza, określa wartości, na których opiera się system prawa (demokracja, sprawiedliwość, równość wobec prawa, legalność działania władzy publicznej), relacje pomiędzy organami państwowymi, (parlamentemprezydentem, Radą Ministrów, sądami itp.), wyznacza podstawowe kierunki działalności państwa.

 

Ustawa zwykłagłówne źródło praw i obowiązków obywateli, określa kompleksowo reguluje różne zagadnienia i dziedziny życia.

Ustawy uchwala parlament na podstawie norm konstytucji

 

Rozporządzenierozporządzenie wykonawcze, uszczegółowienie przepisów ustawy

Rozporządzenie stanowione jest przez władze wykonawczą (m. in. Przez Radę Ministrów oraz poszczególnych ministrów)

 

Akty prawa miejscowego – uchwały, zarządzenia organów jednostek samorządowych, obowiązujące tylko w granicach jednostek poszczególnych samorządów.

 

 

PRAWO OŚWIATOWEw chwili obecnej nie ma jeszcze wyodrębnionej dziedziny, łączy w sobie wiele elementów, zaczerpniętych z różnych gałęzi prawa, zawiera normy prawa pracy, prawa administracyjnego, finansowego a nawet cywilnego.

 

Procedura awansu zawodowego nauczycieli

na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego

Podstawa prawna:

·         Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r.              Nr 97, poz. 674 tekst jednolity)

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593 z późn zmianami Dz. U. Nr 214, poz 1580) 

 

1. Rozpoczęcie stażu przez nauczyciela kontraktowego

1.     Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat od dnia nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.

2.     Nauczyciel kontraktowy rozpoczynający staż na stopień nauczyciela mianowanego zobowiązany jest do złożenia do dyrektora szkoły wniosku o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Wniosek taki należy złożyć w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.

3.     Jeżeli wniosek złożony zostanie po upływie tego terminu, nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego.

4.     Staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy, nauczyciele posiadający co najmniej stopień naukowy doktora mogą ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego po odbyciu stażu w wymiarze roku i 9 miesięcy. Ponadto dyrektor szkoły może też skrócić staż do roku i 9 miesięcy nauczycielowi kontraktowemu, który uzyskał awans w sposób określony w art. 9a ust. 3.

5.     Zatrudnienie nauczyciela powinno być zgodne z posiadanymi przez niego kwalifikacjami.

6.     Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku nauczyciela dyrektor szkoły wyznacza opiekuna stażu, którym może być nauczyciel mianowany                  lub dyplomowany.

7.     Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy,                        w szczególności w zakresie przygotowania i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.

 

2. Zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego nauczyciela

1.     Nauczyciel kontraktowy rozpoczynający staż zobowiązany jest do opracowania własnego planu rozwoju zawodowego, obejmującego cały okres trwania stażu

2.     W przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego nauczycielowi kontraktowemu pomocy udziela wyznaczony przez dyrektora szkoły opiekun stażu.

3.     Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego powinien uwzględniać wymagania na stopień nauczyciela mianowanego, określone w § 7 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego, tj.

1)  umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków;

2)  umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;

3)  umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;

4)  umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;

 5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

4.     Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego powinien być dostosowany do zainteresowań i predyspozycji nauczyciela oraz uwzględniać potrzeby danej szkoły i środowiska lokalnego.

5.     Plan rozwoju zawodowego nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.

6.     W sytuacji gdy w ocenie dyrektora szkoły przedłożony przez nauczyciela kontraktowego plan rozwoju zawodowego wymaga korekty bądź uzupełnienia, może on zwrócić nauczycielowi plan w celu dokonania wskazanych zmian. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły.

7.    Dyrektor zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.

8.     Czynność zatwierdzenia przez dyrektora szkoły planu rozwoju zawodowego nauczyciela zostaje udokumentowana w planie rozwoju zawodowego nauczyciela, w którym dyrektor szkoły zamieszcza informację o terminie zatwierdzenia planu, opatrzoną własnoręcznym podpisem oraz pieczęcią.

9.     W czasie trwania stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły

10. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w czasie trwania stażu dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego lub zmienić nauczycielowi opiekuna stażu.

3. Zbieranie przez dyrektora szkoły informacji o realizacji zadań zaplanowanych przez nauczyciela stażystę i efektach prowadzonych przez niego zająć.

 

1.     Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi możliwość obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, a także udział w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły. Korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek i instytucji oświatowych.

2.     Po zakończeniu stażu, w terminie 30 dni, nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

3.     Sprawozdanie powinno zawierać nie tylko opisanie i potwierdzenie realizacji zaplanowanych na okres stażu zadań, ale powinno również zawierać refleksje i wnioski dotyczące efektów tych działań.

4. Przerwanie stażu i jego kontynuacja.

1.     Czasowa niezdolność do pracy spowodowana: chorobą, zwolnieniem z obowiązku świadczenia pracy oraz urlopem innym niż wypoczynkowy, trwająca nieprzerwanie dłużej niż 1 miesiąc powoduje przedłużenie stażu o ten okres.

2.     W przypadku nieobecności nauczyciela dłuższej niż 1 rok nauczyciel zobowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

3.     Nauczyciel kontraktowy może przerwać staż z innych przyczyn, na swój wniosek, w każdym czasie. W takim przypadku, chcąc ponownie ubiegać się o awans zobowiązany będzie do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze

5. Sporządzenie oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu

1.     Ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu zostaje ustalona przez dyrektora szkoły w terminie 21 dni od dnia złożenia sprawozdania.

2.     Przed ustaleniem oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu dyrektor zapoznaje się z projektem oceny przygotowanym przez opiekuna stażu oraz zasięga opinii rady rodziców. Opiekun stażu przedkłada projekt oceny w terminie 14 dni od daty zakończenia stażu.

3.     W razie nie przedstawienia przez radę rodziców opinii w wyznaczonym 14-dniowym terminie, dyrektor dokonuje tej oceny bez stanowiska rady rodziców.

4.     Przy ustalaniu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu dyrektor szkoły uwzględnia stopień realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela na podstawie własnych obserwacji, sprawozdania nauczyciela za okres stażu, projektu oceny opiekuna stażu i opinii rady rodziców.

5.     Oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu dyrektor szkoły dokonuje na piśmie.

6.     W przypadku otrzymania negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciel ma prawo odwołania się, w ciągu 14 dni od daty otrzymania oceny, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

7.     W przypadku gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest negatywna, za zgodą dyrektora szkoły może on odbyć jeden dodatkowy staż, w wymiarze 9 miesięcy. Ponowny staż na stopień nauczyciela mianowanego odbywa się na takich samych zasadach.

 

 

SPRAWOZDANIE – to meldunek zawierający wiadomość o wykonaniu albo częściowym wykonaniu zadania. Sprawozdanie stanowi przygotowanie do oceny lub kontroli funkcjonowania pracownika albo jednostki organizacyjnej.

T. Pszczołowski „Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji”, Wrocław 1978

 

Przedstawienie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego jest obowiązkiem nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego.

 

Sprawozdanie musi być odniesione do stopnia realizacji zadań i  czynności ujętych przez nauczyciela w jego planie rozwoju, zatwierdzonym przez dyrektora szkoły.

 

Sprawozdanie jest zabiegiem nieskomplikowanym, jeżeli plan spełniał zasady operacjonalizacji planowanych celów i zadań, a także jeżeli nauczyciel w odpowiedni sposób i na bieżąco dokumentował zdarzenia, rezultaty i problemy związane z realizacją planowanych czynności.

 

Sprawozdanie nauczyciela, który planował osiągnięcie precyzyjnie opisanych celów i wykonanie operacyjne opisanych działań, ma charakter samokontroli i samooceny

 

Sprawozdanie może być opracowane w formie opisu osiągniętych celów i zrealizowanych zadań lub może być opracowane w formie tabeli.

 

W sprawozdaniu staramy się przedstawić korzyści jakie wynieśliśmy z realizacji zadań wpisanych w plan rozwoju oraz to co zyskała szkoła, uczniowie, koleżanki i koledzy – nauczyciele, środowisko.

 

Sprawozdanie może zawierać komentarz uogólniający. Komentarz taki może wyrażać opis wartości zawodowych zgłębionych przez nauczyciela, motywacje do dalszego rozwoju, wnioski do przyszłej pracy zawodowej i społecznej.

 

Plan rozwoju zawodowego i sprawozdanie z jego realizacji nie jest przedmiotem badania komisji !!!

 

PRZYKŁADY:

 

III. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

 

Jednym z priorytetów ogłoszonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jest włączanie do nauki i nauczania technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Posiadam wykształcenie matematyczno-informatyczne. W roku szkolnym 2001/2002

z własnej inicjatywy podjęłam i ukończyłam studia podyplomowe z informatyki.

Na bieżąco uczestniczę w formach doskonalenia, które dotyczą TIK.

·                Seminarium "Komputer na matematyce" prowadzone przez prof M. Sysło.

·                Seminarium "Matematyka + komputer, czyli ja, uczeń i technologie" prowadzone przez dr P. Kajetanowicza.

W codziennej pracy komputer używam bardzo często. Sprawnie posługuję się programami użytkowymi Word, Excel, PowerPoint, Visio oraz siecią Internet. Posiadam prywatny komputer, drukarkę i skaner.

Z wykorzystaniem komputera i w/w programów opracowuję wyniki diagnoz wewnątrzszkolnych" wykonuję pomoce dydaktyczne, listy zadań, sprawdziany" testy, prezentacje do lekcji, dyplomy itp.

Internet to klucz do całego świata, ogromne źródło informacji i narzędzie komunikacji z uczniami i nauczycielami. Często wykorzystuję w pracy strony:

o www.wszpwn.com.pI

o www.eduseek.com.pl

o www.profesor.com.pl

Posiadam adres e-mail  i numer GG. Uczniowie komunikują się ze mną za pomocą tych narzędzi.

W programie FrontPage opracowałam następujące strony internetowe

·                Wycieczka do fabryki bombek.

·                Wspomnienia z Parady Niepodległości

Obie znajdują się na stronie mojego gimnazjum www.9gim.prv.pl.

Na lekcjach matematyki komputer i kalkulator jest bardzo przydatnym i uniwersalnym narzędziem. Ułatwia i przyśpiesza pracę. Aktywizuje uczniów.

Dzięki tym narzędziom uczeń ma więcej czasu na dobranie odpowiednich procedur i poszukiwanie twórczych rozwiązań. Może również wykonać znacznie więcej ćwiczeń. Technologia informacyjna ułatwia młodzieży zrozumienie trudniejszych zagadnień, takich jak badanie funkcji czy badania statystyczne. Innym atutem wykorzystania TI jest wizualizacja, która wzmacnia zrozumienie zagadnień matematycznych. Uczeń układa działania matematyczne, równania lub układy równań, a kalkulator lub komputer wykonuje bardzo szybko rachunki i rysuje wykresy.

Przeprowadziłam wiele lekcji z użyciem kalkulatorów graficznych między innymi: "Łyk fizyki na matematyce", "Funkcja liniowa na ekranie kalkulatora ", "Porównywanie zestawów danych statystycznych-diagram pudełkowy".

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin