krajoznawstwoCALOSC.doc

(185 KB) Pobierz
Formy działalności krajoznawczej ze względu na stopień zaangażowania

1. Pojęcie krajoznawstwa.

-Krajoznawstwo- całość wiedzy o kraju ojczystym lub regionie geograficznym, historycznym, etnograficznym, przyrodniczym ; obejmuje  ruch społeczny, dążący poprzez różne formy turystyki (zwłaszcza wycieczki) do poznania kraju ojczystego, gromadzenia wszelkich o nim wiadomości i popularyzowania ich, a jednocześnie działający na rzecz utrwalenia i pomnażania zasobów przyrody i kultury; jest treścią programu poznawczo-wychowawczego   turystyki (Nowa Encyklopedia Powszechna PWN 1997)

 

2. Warstwy znaczeniowe krajoznawstwa wg Lipniackiego i Kruczka

W. Lipniacki- trzy warstwy znaczeniowe krajoznawstwa:

Funkcjonalna(najpełniejsze poznanie ziemi ojczystej)

Instytucjonalna(ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju lub regionie, skupiający działaczy krajoznawców  kierunkujący ich działania na osiąganie ważnych celów społecznych)

Historyczno-socjologiczna(dziedzina kultury zajmująca się całokształtem działalności poznawczej, metody i techniki krajoznawcze, tradycje ruchu turystycznego)

Z. Kruczek- krajoznawstwo w znaczeniach: funkcjonalnym, instytucjonalnym i kulturowo-społecznym

*Znaczenie funkcjonalne- krajoznawstwo to działanie zmierzające do wszechstronnego i pełnego poznania określonego kraju, regionu. Jest to najczęściej działanie amatorskie, wykonywane w czasie wolnym, a wynikające z zainteresowań osobistych, postawy poznawczej i paski. Tak rozumiane konsumuje wszelkie wiadomości z najrozmaitszych dziedzin wiedzy, a jego specyfiką jest interdyscyplinarne, możliwie najszersze spojrzenie na dostrzeganą rzeczywistość.

*Znaczenie instytucjonalne- krajoznawstwo jest to ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju czy regionie. Skupia on działaczy- krajoznawców, posiada określony system organizacji prac krajoznawczych oraz gromadzenia, przetwarzania i przesyłania  zebranych danych dla potrzeb praktyki społecznej, a zwłaszcza turystki.

*Znaczenie kulturowo społeczne- krajoznawstwo jest rozumiane jako dziedzina kultury obejmująca całokształt działalności poznawczej, sumę wytworzonych nowych wartości wraz z wynikami tej działalności.  W tym znaczeniu mieszczą się również wypracowane metody i techniki działalności krajoznawczej, narzędzia, środki, instytucje i organizacje oraz narastające tradycje krajoznawstwa.

-Krajoznawstwo ciągle się rozwija i ewoluuje jego znaczenie. Konieczne stają się weryfikacje definicji.

 

3. Polskie Kongresy Krajoznawcze – treści i znaczenie

-I Kongres Krajoznawczy 12-13.07.1929, Poznań

·         *postulowano współdziałanie ze światem nauki

·         *wzywano do pogłębiania przywiązania do ziemi rodzinnej

·         *nawoływano do przyjęcia krajoznawstwa jako podstawy wychowawczej w szkole

-II Kongres Krajoznawczy (Narada) 1970

·         *krajoznawstwo szkoła patriotycznego wychowania

·         *dążenia do tego aby krajoznawstwo stało się treścią programowa turystyki

-III Kongres Krajoznawczy 1980 (Płock)

·         *regionalizm powinien być uznany jako szczególnie pożyteczny we współczesnym krajoznawstwie

 

 

 

 

 

IV Kongres Krajoznawczy 1990 (Opole)

·         *konieczność większego zaangażowania polskiego krajoznawstwa w życie społeczeństwa

·         *potrzeba przygotowania Polaków do Europy bez granic

·         *rola tożsamości narodowej

·         *turystyka i krajoznawstwo musza być trwałym elementem w programach samorządów terytorialnych

·         *przywracanie harmonii we wspólnocie Polaków w kraju i za granica

·         *konieczność właściwego planowania przestrzennego

-V Kongres Krajoznawczy 2000 (Gniezno)

„Krajoznawstwo źródłem tożsamości narodowej „

·         *wprowadzanie turystyki krajoznawczej w szerszym zakresie do szkolnictwa

·         *podejmowanie działań służących zakorzenianiu społeczności lokalnych

·         -Kongresy stworzyły bardzo cenna platformę wymiany myśli i doświadczeń miedzy krajoznawcami i teoretykami ruchu turystycznego

·         -myśli sformułowane w czasie kongresów maja charakter uniwersalny, aktualny mimo upływających dziesięcioleci  i zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej

·         *wartościowe jest splatanie idei krajoznawczych z aktualnymi i przewidywanymi problemami stojącymi przed polskim społeczeństwem

 

4. Historia krajoznawstwa

ŚWIAT ANTYCZNY

·         -poznawanie krajów dzięki  wędrówkom

·         Opisy Chin sprzed 2000 lat p.n.e.

·         -opisy krain Herodota („Dzieje” V w. p.n.e.)

·         -Strabon (63r. p.n.e.-20r. n.e.) 17 tomów „Geographika”

·         -Klaudiusz Ptolemeusz (II w.) – „chorografia”

·         „…szczegółowa nauka geograficzna dotycząca takiej części ziemi jaka wzrok i słuch nasz może ogarnąć „ – wiele wspólnych cech z krajoznawstwem

OKRES ŚREDNIOWIECZA

·         -zastój w rozwoju kultury w Europie – wiodąca rola Arabów (od VII w. )

·         -w wyniku wędrówek Arabów powstają opisy , m.in. „Księga Rogera „autorstwa al-Indrisiego  (wzmianki o miastach Polski i Rusi)

·         -Ibn Battuta (30 lat podróży- 120 tys. Km )- jeden z pierwszych którzy podejmowali podróże z zamiłowania do wędrówki

·         -wśród wędrowców tego okresu –Polak: Benedictus  Polonus (1200-1280), franciszkanin z Wrocławia; z papieskim posłem Giovanni da Piau  del Carpine  w latach 1245-1247 w misji dobrej woli u chana Mongołów w Karakorum .

·         -opis krajoznawczy podróży „De itinere Fratrum  Minorum ) również rękopis „historia Tartarorum”

·         -podróż wenecjanina Marco Polo (1254-1324) towarzysz ojca i stryja w podróży handlowej i poselstwie do chana Kubilaja  w latach 1271-1295

·         -dzieło Marco Polo – jedno z najcenniejszych źródeł wiedzy o średniowiecznej Azji

EPOKA RENESANSU

·         -pojawienie się turystki humanistycznej.

·         Powstanie przewodników turystycznych służące podróżom kształcącym , krajoznawczo-poznawczym

·         -w wyniku wzrostu zainteresowania turystyką , zwłaszcza do Włoch- przewodnik Leandra   Albertiego- opis kraju

·         -w Polsce 1577 pierwszy przewodnik po kraju Marcina Kromera „Polonia , sive de situ , popu lis, moribus , magistribus et republica Regni Polonici „

·         -pierwszy przewodnik w języku polskim – przewodnik po Warszawie „Gościniec albo krótkie opisanie Warszawy „ Adama Jastrzębskiego z 1643 roku

OŚWIECENIE

·         -w XVIII wieku rozwinął się ruch społeczny zwany krajoznawstwem – jako dążenie do poznania własnego kraju , regionu

·         -odpowiednikiem polskiego krajoznawstwa jest w Niemczech „Heitmatkunde”, Słowacji „vlastiwednost”, Anglii „ regional survey „ Rosji „krajewiedienie”

ROZWÓJ KRAJOZNAWSTWA W POLSCE –prekursorzy

·         -pierwsi podróżnicy podejmujący trud wędrówki ogarnięci pasją podróżowania. Prowadzili zapiski w celu przekazywania innym zdobytych informacji , kronikarze

·         -Gall Anonim XI/XII wiek stworzył najstarsza kronikę Polski . napisana w trzech tomach w języku łacińskim . obejmuje okres dziejów przedmieszkowych do 1113roku

·         -Wincenty zwany Kadłubkiem (1160-1223). Na przełomie XII/XIII wieku spisał w języku łacińskim kronikę „Magistri  Vincenti Chronica Polonorum „(1612) .opisywał dzieje Polski od czasów bajecznych do 1202 roku

·         -Jan Długosz (XV w.) napisał „Dzieje Polski „ z informacjami geograficznymi . pełen obraz kraju . powstała „Geografia Królestwa Polskiego” . był to zaczątek całościowego spojrzenia na opisywany kraj .

OKRES DZIAŁANIA KEN

·         -początki krajoznawstwa w Polsce – powstanie i działalność KEN (poznanie kraju i regionu)

·         -J.Minasowicz nawoływał do stosowania w edukacji młodzieży metody krajoznawczo-turystycznej.

·         „…by kraj takich nauczycieli chwalił którzy ucząc chodzili i chodząc nauczali „

·         -uchwały KEN – przekazywanie w szkole wiadomości o Polsce w szerokim zakresie  by wzbudzić i utrwalać wśród młodzieży patriotyzm i umiłowanie ojczyzny.

·         -Stanisław Staszic (1755-1826) – wybitny uczony , geograf, geolog, filozof, działacz społeczny, duchowny .

STANISŁAW STASZIC

·         -liczne wędrówki po Polsce i Europie , krajoznawcze i badawcze

·         *”O ziemiorództwie Karpatów i innych gór i równin polskich „

·         -organizator Towarzystwa Przyjaciół Nauk

·         -przyczynił się do rozwoju przemysłu hutniczego w kraju

·         -rozwijał problematykę wychowawcza dążąc do zmian i przekształceń postaw moralnych w społeczeństwie : moralnej nauki poręką jest historia krajowa

·         „Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego”

·         -Staszic w poznaniu kraju widział ważny instrument kierowania jego życiem i gospodarką. Jest on wzorcem dla działaczy turystycznych i krajoznawczych.

JULIAN URSYN NIEMCEWICZ (1757-1841)

Pisarz, publicysta , uczestnik Powstania Kościuszkowskiego, adiutant T. Kościuszko

·         -Prezes Towarzystwa Przyjaciół Nauk

·         -liczne podróże po kraju i zagranicy, autor „Pamiętniki czasów moich”

·         „podróże historyczne po ziemiach polskich miedzy rokiem 1811 a 1828 odbytych”

·         -dawał osobistym przykładem wzór do wycieczek krajoznawczych.

·         POCZĄTKI MUZEALNICTWA POLSKIEGO

·         -Michał Mniszech opracował koncepcję muzeów krajoznawczych

·         -Izabela Czartoryska zgromadziła w Puławach zbiory muzealne związane z historią i kulturą narodową tworząc tam pierwsze muzeum

ROMANTYZM

-powstanie trzech nurtów w krajoznawstwie polskim

*poetycko-opisowy

*krajoznawstwo wycieczkowe

*przeciwdziałający procesom wynarodowienia

NURT POETYCKO-OPISOWY

-romantycy swoja misję rozumieli jako służbę ludowi utożsamianemu z narodem , czerpali natchnienie z tradycji regionalnych

*przedstawiciele: J. Słowacki, A. Mickiewicz, J. Lelewel , P. Michałowski , F. Chopin wspierani przez etnografów – A. Czarnocki , O. Kolberg

*T. Lenartowicz „lirnik mazowiecki” , zbiory poezji „Polska Ziemia” , Echa nadwiślańskie”

*S. Goszczyński „Dziennik podróży do Tatrów ” , „Duch zamczyska”

-Wincenty Pol (1807-1872) kierownik pierwszej w Polsce pracowni geografii UJ , naukowiec i poeta, gorący patriota „…uczył nie tylko poznawać ale i kochać rodzinna ziemię”

 

NURT WYCIECZKOWY

-działalność W. Jastrzębowskiego (1799-1882) profesor instytutu Agronomicznego, wprowadził eksperymentalnie wycieczki naukowe i krajoznawcze dla studentów

„…jakże możecie kochać należycie to, czego żaden z was nie zna ?”

NURT PRZECIWDZIAŁAJACY PROCESOM WYNARODOWIENIA

-powstał on jako odzew na politykę państw zaborczych po utracie niepodległości przez Polskę

-najbardziej aktywna działalność krajoznawczą w tym okresie prowadzało Studenckie Stowarzyszenie

Filomatów i Filaretów –T. Zan, A. Mickiewicz, I. Domeyko, J. Lelewel, J. Chodźko

-prace J. Lompy –odrodzenie ducha narodowego ludności polskiej zamieszkałej na Górnym Śląsku

KRAJOZNAWSTWO PATRIOTYCZNO-SŁUŻEBNE XIX/XX w.

- 1873 Galicyjskie Towarzystwo Tatrzańskie (1874 TT , 1920 PTT)

Idee badania gór polskich ( przyroda, kultura, ochrona)

Periodyki (pamiętniki TT)

Ważną role w działalności TT odegrali: T. Chałubiński , W. E. Radzikowski , L. Zejszner

-1906 Akademicki Klub Turystyczny we Lwowie- zał. R. Orłowicz

-1906 Polskie Towarzystwo Krajoznawcze-A. Janowski , Z. Gloger , K. Hoffman , K. Kulwieć , M. Wisznicki

-towarzystwa były strukturami ponad rozbiorowymi , miały wielką siłę integracyjna, dlatego odegrały ważna rolę w utrzymaniu polskości w czasie zaborów

OKRES MIĘDZYWOJENNY

-kierunek regionalny

*miał podłoże w XIX wieku w utworach T. Lenartowicza (Mazowsze) , Wł. Reymonta (Ziemia Łowicka) H. Sienkiewicza (Podlasie), Wł. Tetmajer (Podhale)

* A. Patkowski „… regionalizm to budzenie prowincji polskiej do życia samodzielnego we wszystkich dziedzinach , rozkwit sił drzemiących dotychczas po rozmaitych ośrodkach kraju „

Przy czym „Zarówno Kaszub nadmorskich jak i Góral podtatrzańskich powinni nadal pozostawać przede wszystkim sobą”.

Działalność w tym okresie była prowadzona głównie przez muzea regionalne ( zasłużył się głównie Wł. Antoniewicz )

                                                                                                                                                                                                           -M. Orłowicz , K. Sosnowski

Upowszechnianie łączenia programu krajoznawczego wycieczek z technika wycieczkowania

-A. Chętnik „ Wycieczki na wsi czyli o tym  jak młodzież i lud wiejski mają Polskę poznawać i ja kochać” (1921)

-działalność PTK- publikacje organizacje wycieczek

-Ogólnopolski Kongres Krajoznawczy

-1934 J. Michałowicz doprowadził do powstania Robotniczego Towarzystwa Turystycznego

OKRES PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ

-rozwijanie działalności na Ziemiach Zachodnich i Północnych

-utworzenie PTTK –prace z młodzieżą szkolna

-szkolenie i organizacja przewodników przez PTTK

-PTTK promuje treści krajoznawcze w imprezach turystycznych

-PTTK postuluje utworzenie społecznego funduszu ochrony zabytków i przyrody i zwiększenie udziału treści krajoznawczych i ilości programów krajoznawczych w radiu i telewizji

-powstała idea tworzenia parków krajobrazowych

LATA 1970-OBECNIE

-kierunki rozwoju krajoznawstwa wytyczały kongresy krajoznawcze

-gromadzenie wiedzy o regionach i całym kraju

-popularyzacja idei oraz wiedzy krajoznawczej w szerokich kręgach społeczeństwa

-uczestniczenie w samorządności  terytorialnej

-personalizacja stosunków między uczestnikami  ruchu krajoznawczego

 

5.Główne formy i kierunki:

Działalność Komisji Edukacji Narodowej:

-              turystyczne i krajoznawcze metody edukacji

-          początki zbiorów muzealnych kultury narodowej

-          poznawanie przyrody i historii kraju, odkrywanie i badanie mało znanych ziem Polski

I połowa XIX w:

-          przeciwdziałanie procesom wynarodowienia

-          krajoznawstwo wycieczkowe

-          nurt poetycko-opisowy

II połowa XIX w , początki XX:

-          badania naukowe

-          dokumentowanie polskiej działalności turystycznej

-          organizowanie sieci muzeów krajoznawczych

-          krajoznawstwo turystyczne

Okres międzywojenny:

-          regionalizm krajoznawczy

-          krajoznawstwo naukowe i paranaukowe

-          działalność z młodzieżą

-          I OKK 1929

-          Działalność w środowisku wiejskim i robotniczym

Okres po II wojnie:

-   umasowienie

-   uwspółcześnienie

-          II, III, IV OK.

-          Dokumentowanie zasobów

Krajoznawstwo na początku XXI w:

-   antropocentryzm

-    światoznawstwo

-          integralność wiedzy

-          związek z turystyką

-          krajoznawstwo jako podstawa regionalizmu praktycznego

 

 

Kierunki działalności krajoznawczej:

Kierunki działalności krajoznawczej- popularyzowanie idei i wiedzy krajoznawczej

-          zdobywanie i gromadzenie wiedzy krajoznawczej- nie dla samego gromadzenia; również dla upowszechniania

-          Sposoby:

a)      w czasie imprez turystycznych

b)     za pomocą publikatorów: prasy, radia i telewizji

Radio i telewizja-duży zasięg

c)      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin