Jonathan Turner - Socjologia - podstawowe pojęcia i ich zastosowanie.doc

(2250 KB) Pobierz
Jonathan H

Jonathan H. Turner

Socjologia - Podstawowe pojęcia i ich

zastosowanie

 

Przekład

Ewa Różalska Zysk i S-ka

Wydawnictwo

 

Tytuł oryginału

SOCIOLOGY.

CONCEPTS AND USES

Copyright © 1994 by McGraw-Hill,

Inc.

Ali rights reserved

Copyright © 1998 for the Polish translation by

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.. Poznań Copyright ©

for the cover illustration by A. 01ichwier/AXXA

Intemational Sp. z o.o., Agencja Fotogrz

Przedruk fotografii na podanych

stronach za zgodą:

7: Bettmann. 10: Bettmann, 12: linage Works. 13:

Bettinann. 15: Archiv/Photo Researchers. 16: Otto

Neuman 21: Barbara Rios/Photo Researchers. 35:

Fujifolos/Iinage Works. 49: Shmuci Thaler/Jeroboam,

62; Joel 75: Richard Fliedman/Photo Researchers. 93:

Mark Antmail/lmage Works, 110: Harvey Finkle/liTipact

133: Barbara Rios/Photo Researchess. 163: Spencer

Grant/Photo Researchers. 177: Roń Delany/Jero 194:

Uirike Welscli/1'hoto Researchers.Wydanie I ISBN 83-

7150-459-4

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

ul. Wielka 10, 61-774 Poznań

tel./fax 852-63-26, 853-27-51,

853-27-67 Dział handlowy

tel./fax 864-14-03, tel. 864-14-

04 Druk i oprawa: Zakłady

Graficzne KEN SA Bydgoszcz,

ul. Jagiellońska l, Fax (052) 21-

26-71

K-Ahe.

 

Moim wnuczkom,

Ghislaine Marie Roelant

i Katherine Marie

Mueller

 


PRZEDMOWA

Od dwudziestu pięciu lat uczę wstępu do socjologii. Muszę

przyznać, że bardzo lubię te zajęcia, choć zawsze byłem

odrobinę sfrustrowany podręcznikami z tej dziedziny, nie

wyłączając tego, który sam napisałem. Na ogół wykładowcom i

studentom nie są potrzebne wielkie i obszerne podręczniki, na

które studenci muszą wydać mnóstwo pieniędzy i które w

znacznym stopniu ograniczają możliwość wprowadzenia do

programu dodatkowej literatury. Dlatego też większość

preferuje najrozmaitsze podręczniki „broszurowe", wydane na

gorszym papierze, pozbawione kolorowych dodatków, a tym

samym tańsze, które jednocześnie zawierają wszystkie

wiadomości z zakresu wstępu do nauczanego przedmiotu. To

właśnie dla nich napisałem tę książkę.

Mój cel był prosty: napisać krótki tekst, który zawierałby ten

sam zasób podstawowych informacji, co znacznie

obszerniejsze podręczniki, a zarazem był tańszy. Aby to

osiągnąć, zrezygnowałem z wielu zdjęć, rysunków, kolorowych

wykresów, obszernej bibliografii i innych podobnych

wypełniaczy typowych dla obszernych podręczników:

zrezygnowałem także z kredowego papieru. Połączyłem także ze sobą wiele zagadnień, aby zmniejszyć liczbę rozdziałów i stron, jednak bez szkody dla przedstawianego zakresu tematów.

Uważam, że w wielu tekstach bardzo łatwo można się

zagubić w mnogości wykresów, ilustracji, odsyłaczy i innych

tego rodzaju dodatkach. Czytający wciąż odrywany jest od

głównego tekstu i często ma trudności ze znalezieniem

dalszego ciągu. I chociaż te dodatkowe materiały są bez

wątpienia interesujące, to nie jestem pewien, czy rzeczywiście

ułatwiają zrozumienie naszej dyscypliny. Myślę więc, że lepiej

jest zebrać i przedstawić prosto i przystępnie podstawowe

pojęcia i koncepcje socjologiczne, bez rozpraszania uwagi

czytelnika. Sądzę, iż tego rodzaju podejście może być nawet

znacznie ciekawsze z dwóch zasadniczych powodów: po

pierwsze, studenci szybciej przerabiają poszczególne rozdziały,

a tym samym łatwiej przyswajają sobie i dłużej zachowują w

pamięci zawarty w nich materiał; po drugie, ponieważ podczas

czytania studenci nie muszą wciąż odrywać się od głównego

tematu, łatwiej im dostrzec i zrozumieć sam przedmiot studiów

socjologicznych. Mam wrażenie, że w jakimś sensie obrażamy

studentów, zakładając, że wciąż musimy dostarczać im jakichś

nadzwyczajnych materiałów. Jestem przekonany, że sama

socjologia, bez upiększeń i ,,wypełniaczy" jest wystarczająco

ciekawa. Nie starajmy się upodobnić naszych tekstów do

programów MTV.

 

PODZIĘKOWANIA

Pragnę podziękować tym, którzy pomogli mi poprawić i

ulepszyć rękopis tej książki. Są to: Lee K.Frank z Community

College of Allegheny College; Peter Kivisto z Augustana

College; Boyd Litticll z University of Nebraska, Omaha; Peter

Turner z Herkimer County Community College.

Jonathan H. Turner

 


Rozdział lISTOTA POCZĄTKI SOCJOLOGII

 

Kiedy rzeczywistość społeczna zaczyna podlegać dramatycznym przemianom. takim jak przedstawione na powyższej ilustracji przekształcenie krajobrazu przez procesy industrializacji, wówczas ludzie zaczynają zwracać uwagę na otaczający ich świat. Jak można objaśnić owe ciągle i gwałtowne zmiany spowodowane zastępowaniem starego feudalnego porządku przez nową organizację świata społecznego? W Jakim stopniu jesteśmy za nie odpowiedzialni' To właśnie wtedy narodziła się socjologia, zwłaszcza gdy uczeni uznali, że społeczeństwo może być przedmiotem analizy naukowej.

 

ZNACZENIE SOCJOLOGII

Socjologia bada społeczne zachowania się człowieka,

organizację społeczeństw oraz

zachodzące w nich interakcje. Można powiedzieć, że każdy z

nas jest socjologiem ponieważ nieustannie analizujemy nasze

zachowania oraz interpersonalne kontakty z innymi ludźmi w

zorganizowanych sytuacjach. Celem socjologii jest

usystematyzowanie i ściślejsze określenie owych codziennych

społecznych doświadczeń poprzez poszerzenie i pogłębienie

naszego indywidualnego oglądu społecznego świata, wyjście

poza doświadczenie jednostkowe. Każdy z nas bowiem

odgrywa niewielką rólkę w ogromnym i złożonym świecie

innych ludzi, symboli i struktur społecznych i jedynie

rozszerzając perspektywę poza tu i teraz, możemy poznać i

ocenić siły, które kształtują i ograniczają nasze życie.

Położenie nacisku na ograniczenia często stoi w

sprzeczności z przekonaniami wieli Amerykanów uważających

się za silne jednostki, które posługując się wolną wolą i własną

inicjatywą, kształtują swój los. Do pewnego stopnia tak jest. ale

nigdy nie będziemy wolni całkowicie. Działamy w środowisku

społecznym, które silnie oddziałuje na nasz stosunek do

samych siebie, do otaczającego świata, na sposób postrzegania

tego, co się wokół na;

dzieje, na nasze postępowanie i myślenie oraz na to, co

potrafimy osiągnąć w życiu Czasami te ograniczenia są

doskonale widoczne i odczuwane jako niezwykle uciążliwi i

osłabiające; znacznie częściej jednak są tak subtelne, że nie

zdajemy sobie sprawy z id istnienia. A jednak istnieją i

nieustannie oddziałują na kształt naszych myśli, uczuć ora;

sposób działania.

Przeanalizujmy sytuację studenta college'u. W naszej kulturze

wiele wartości i przekonań podkreśla wagę wykształcenia, tym

samym wyrabiając u młodych ludzi przeświadczenie, że trzeba

iść na studia. W wielu przypadkach presję, aby się kształcić,

zwiększaj; i jeszcze oczekiwania rodziców i wywierane przez

nich naciski. Istnieją także ograniczenia ;

które narzuca szkoła — obecność na zajęciach, listy

obecności, egzaminy, określające to co młody człowiek ma

robić. Istnieją także dodatkowe presje — finansowe, związane

z tym  ile trzeba wydać na naukę pieniędzy — które decydują o

tym, czy studiując, trzebi' równocześnie pracować. A jeśli tak,

to istnieją ograniczenia związane z samą pracą, a taka i

problemy właściwego rozplanowania i pogodzenia ze sobą

nauki i pracy. Na dodatek rozkład zajęć może jeszcze

skomplikować założenie rodziny, pojawienie się dzieci i Istnieją

też ograniczenia natury ekonomicznej wynikające z istniejącego

rynku pracy, które także mają wpływ na decyzje dotyczące

kierunku studiów oraz celów życiowych młodego człowieka.

Na rodzaj oraz zakres finansowania studentów (czynsze, pożyczki, granty stypendia), a także danego college'u bądź. całego uniwersytetu mają wpływ czynnika rządowe. Z kolei owe rządowe i ekonomiczne ograniczenia powiązane są ze światów, i polityką ekonomiczną, która jest wynikiem czynników geopolitycznych i cykli światowe e gospodarki. Z tego wszystkiego jasno wynika, że wszyscy żyjemy w skomplikowany!] r układzie sił, które w znacznym stopniu wpływają na to, co widzimy, czujemy i robimy)c Nikt z nas nie jest w pełni wolny; owszem, na co dzień dokonujemy wyborów, ale są oni l zawsze ograniczone, Socjologia bada te ograniczenia, przez co jest niezwykle szeroką dyscypliną, albowiem i bada wszystkie kulturowe symbole, które ludzie tworzą i wykorzystują do kontaktowani, r się ze sobą i organizowania społeczeństw; odkrywa i bada wszystkie społeczne struktur)'p które porządkują życie społeczne; poddaje także badaniu wszystkie procesy, takie jak dewiacje, zbrodnie, odstępstwa, bunty, migracje i wszystkie ruchy społeczne, które naruszają społeczny porządek; dąży także do zrozumienia transformacji, które owe procesy wywołują w kulturze i strukturach społecznych.

W okresie przemian, kiedy kultura i struktura poddawane są dramatycznym transformacjom, socjologia nabiera szczególnego znaczenia (Nishet, 1969). Kiedy zmieniają się obowiązujące od dawna sposoby działania, życic jednostek ulega niszczącym wstrząsom, na skutek czego ludzie zaczynają poszukiwać odpowiedzi na pytanie, dlaczego ustalone w przeszłości zasady i sposoby postępowania przestają być skuteczne. Współczesny świat podlega dramatycznej transformacji — upadek imperium sowieckiego, rozwój zdawałoby się zanikających więzi etnicznych, przepływ stanowisk pracy do krajów, gdzie jest tańsza siła robocza, przemieszczanie się kapitału płynącego z handlu i produkcji, trudności z finansowaniem państwowych usług, zmieniający się rynek pracy, szerzenie się nieuleczalnej choroby (AIDS), narastające zjawisko głodu związanego z przeludnieniem, załamanie się równowagi ekologicznej, zmiana definicji ról pełnionych przez kobietę i mężczyznę oraz wicie innych zmian. Dopóki istnieje zgodność pomiędzy życiem społecznym a codzienny mi ustalonymi formami postępowania, nic docenia się potrzeby socjologicznego spojrzenia na to, co nas otacza. Dopiero kiedy zmienia się podstawowa struktura społeczna i kultura, ludzie zaczynają poszukiwać wiedzy socjologicznej. Prawda ta nie dotyczy tylko czasów nam współczesnych, ponieważ taka właśnie była prawdziwa przyczyna wyłonienia się na początku wieku dziewiętnastego socjologii jako odrębnej dyscypliny naukowej.

 

POWSTANIE SOCJOLOGII

Nie ulega wątpliwości, iż w ciągu całej historii swego istnienia człowiek zawsze zastanawiał się nad sobą i nad otaczającym go światem. Jednak dopiero pod koniec osiemnastego wieku rozwój wydarzeń w Europie przyczynił się do powstania socjologii. Kiedy umożliwiono swobodny przepływ siły roboczej z feudalnych posiadłości ziemskich do przemysłu rozwijającego się w miastach, a nowe formy rządów zaczęły zastępować władzę monarchii, podstawy funkcjonowania społeczeństw — zatrudnienie i dochody, warunki życia, społeczności lokalne, rodzina i religia— zostały na zawsze zmienione. Jak można było oczekiwać, nowy porządek, który wówczas powstał, przerażał i niepokoił, więc ludzie zaczęli poważniej zastanawiać się nad tym, jaki wpływ będą miały te zmiany na ich przyszłość (Turncr, Bceghley, Powers, 1989).

W wyniku tego powstał ruch intelektualny zwany oświeceniem, ponieważ zerwano z uzależnieniem myśli intelektualnej od religii, tradycji i dogmatów. Dzięki temu mogła w pełni rozwijać się nauka jako określony sposób myślenia o świecie, a fizyka i wkrótce potem biologia wreszcie uodporniły się na prześladowania, których wcześniej doznawały, i stały się prawomocną drogą poznania. Wraz z rosnącym znaczeniem nauki nastąpiła erupcja myśli na temat świata społecznego. W większości były to teoretyczne rozważania nad naturą człowieka i społeczeństwami pierwotnymi pozbawionymi złożoności współczesnego świata. Było to po części myślenie moralistyczne, ale nie w sensie religijnym. Polegało ono raczej na tym, że określano na nowo, jaki powinien być właściwy model społeczeństwa i podstawowych stosunków pomiędzy ludźmi, biorąc pod uwagę polityczne i ekonomiczne zmiany wywołane rozwojem handlu i uprzemysłowieniem. W Anglii ten rodzaj myślenia nazwano wiekiem rozumu, a uczeni, tacy jak Adam Smith (1776), który pierwszy sformułował rynkowe prawo popytu i podaży, również zastanawiali się nad skutkami społecznymi gwałtownego wzrostu ludzkiej populacji, specjalizacji w zakresie gospodarki, zanikania wspólnot lokalnych i osłabienia poczucia moralności. We Francji grupa myślicieli, zwanych les philosophes, zaczęła popularyzować wizję takiego świata społecznego, w którym jednostki nie są zależne od samowolnej władzy politycznej; w społeczeństwie takim obowiązują jedynie wspólnie uzgodnione normy moralne, a kieruje nim demokratyczny rząd.

Na pojawienie się socjologii miał wpływ jeszcze jeden czynnik, a mianowicie rewolucja francuska 1789 roku — przyspieszyła ona rozwój systematycznego, naukowego myślenia o świecie społecznym. Jej siła wstrząsnęła całą Europą, obalając bowiem stary porządek, zrodziła pytanie, czym należy go zastąpić. W jaki sposób odbudować stosunki społeczne, aby uniknąć w przyszłości takich katastrof? I w tym właśnie czasie, na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego stulecia narodziła się socjologia jako samodzielna dyscyplina naukowa.

 

August Comte (1798-1857) i podwaliny socjologii

Dorobek myśli oświeceniowej we Francji oraz odległe skutki rewolucji skłoniły Augusta Comte'a w jego pięciotomowym Kursie filozofii pozytywnej (1830-1842) do powołania nowej dyscypliny, która miała zajmować się naukowym badaniem społeczeństw. Pierwotnie chciał nazwać ją ,,fizyką społeczną", aby podkreślić, że jej przedmiotem są podstawowe zasady funkcjonowania świata społecznego, jednak w końcu zdecydował się na łacińsko-grecką hybrydę, socjologia.

Podstawowy problem, z którym musiała uporać się socjologia, został sformułowany przez wcześniejszych myślicieli oświecenia i brzmiał następująco: Co sprawia, że społeczeństwo nie rozpada się, w miarę jak staje się coraz większe, bardziej złożone, zróżnicowane, wyspecjalizowane i podzielone? Wedle Comte'a muszą powstać wspólne, powszechnie uznawane idee i przekonania — określał to mianem consensus universalis —

 

August

Comte

(179S-

1857)

 

10

 

aby dać społeczeństwu „uniwersalną" moralność. Ten temat

nigdy nie został rozwinięty, jednak zainteresowanie symbolami i

kultura jako siłami jednoczącymi stało się podstawą francuskiej

myśli socjologicznej a/, do dnia dzisiejszego.

Wkład Comte'a w rozwój socjologii polega nic tyle na

znaczeniu jego koncepcji, ile na zdecydowanym dążeniu do

tego, aby socjologia została uznana za pełnoprawną dziedzinę

badali naukowych. Ustanowienie nowej dyscypliny nigdy nie

jest łatwe, ponieważ zawsze nowy sposób myślenia narusza

czyjeś interesy. Miała to być dyscyplina zajmująca się

badaniem społeczeństwa, toteż istniejące od dawna

akademickie dyscypliny, takie jak filozofia, etyka, teologia i

prawo poczuły się zagrożone. Dlatego Comte poświęcił lak

wiele miejsca w swym monumentalnym dziele na uzasadnienie

choćby tylko jej prawa do istnienia.

Taktyka, jaką przyjął dla uprawomocnienia socjologii,

polegała na sformułowaniu prawa trzech faz, przez które

przechodzi, ewoluując, myśl ludzka. Pierwsza faza jest

teologiczna— myślenie o świecie zdominowane jest przez

rozważania o tym, co nadprzyrodzone, religijne i boskie; druga

faza jest metafizyczna— odwoływanie się do tego, co

nadprzyrodzone, zostaje zastąpione filozoficznymi

przemyśleniami nad istotą zjawisk oraz rozwojem matematyki,

logiki i innych neutralnych systemów myślenia; trzecia faza

nazwana została pozytywistyczną — dominującym sposobem

gromadzenia wiedzy jest w niej nauka, czyli uważna obserwacja

faktów empirycznych i usystematyzowana weryfikacja teorii.

Począwszy od owej fazy pozytywistycznej, wiedzę można

wykorzystywać dla celów praktycznych, aby polepszyć

warunki życia człowieka.

Społeczeństwo jako całość, a także rozważania nad każdą

dziedziną istniejącego świata przechodzą przez wszystkie trzy

fazy, ale w różnym tempie: najpierw astronomia i fizyka,

następnie chemia i biologia, na końcu zaś wyłania się

socjologia, jako najnowszy sposób myślenia, wchodząc od

razu w fazę pozytywistyczną. Zdaniem Comte'a, analiza społe-

czeństwa miała wszelkie prawa, by zająć miejsce pośród innych

nauk — twierdzenie owo kwestionowano w jego czasach i

często robi się to do tej pory. Po sformułowaniu praw

dotyczących organizacji społeczeństwa ludzkiego Comte (1851

-1854) wierzył, że można je wykorzystać do polepszenia

warunków życia człowieka —jest to kolejna kontrowersyjna

teza zarówno w jego czasach, jak i obecnie.

Dodatkową taktyką zastosowaną przez Comte'a dla

uprawomocnienia socjologii było ustalenie przezeń hierarchii

nauk—wszystkie zostały uporządkowane pod względem ich

złożoności i zbliżania się do fazy pozytywistycznej. Na samym

dole hierarchii znajduje się matematyka, która jest językiem

wszystkich nauk umieszczonych wyżej, a na szczycie

wyłaniająca się z biologii socjologia, którą Comte w chwili

uniesienia proklamował „królową nauk". Skoro bowiem jest to

nauka, która powstała na końcu, a zarazem najbardziej złożona,

jeśli idzie o przedmiot jej badań, to jej prawo do bycia

pełnowartościową metodą badawczą jest niepodważalne —

przynajmniej taką miał Comte nadzieję.

Pierwszy socjolog brytyjski: Herbert Spencer (1820-1903)

Herbert Spencer tworzył już po powstaniu epokowego dzieła

Comte'a i był pierwszym |socjologiem w dziewiętnastym

stuleciu, który rozwijał socjologię jako naukę. Podobnie jak

Comte. wierzył (1873), że układy pomiędzy ludźmi można

badać naukowo, i w swoim monumentalnym dziele Zasady

socjologii (1874-1896) rozwinął teorię organizacji

społeczeństwa ludzkiego oraz przedstawił ogromną liczbę

historycznych i etnograficznych niewodów na poparcie owej

teorii. Zdaniem Spencera, wszystkie wymiary naszego świata

U

 

 

 

Herbert Spencer 11820-1903)

— fizyczny, biologiczny, społeczny — ewoluują wedle tych

samych zasad (Spencer, 1862). Zadaniem socjologii jest

zastosowanie owych praw do tego, co nazwał rzeczywistością

nadorganiczną, i badanie relacji pomiędzy organizmami.

Podstawowe pytanie, które stawiał Spencer, było podobne do

sformułowanego przez Comte'a: Co sprawia, że społeczeństwo nic

rozpada się, w miarę jak staje się coraz większe, bardziej złożone,

zróżnicowane, wyspecjalizowane i podzielone? Odpowiedź

Spencera, sformułowana dość ogólnie, była bardzo prosta:

wielkie, złożone społeczeństwa rozwijają wzajemne zależności

pomiędzy swoimi wyspecjalizowanymi składnikami oraz ośrodki

władzy do kontrolowania i koordynowania działalności zależnych

od siebie części. Uważał on bowiem, że ewolucja społeczna

obejmuje rozwój i złożoność, które są sterowane przez wzajemną

zależność i władzę. Jeśli w społeczeństwie nie dojdzie do

powstania takich zależności i koncentracji władzy, bądź też ich

stopień rozwoju będzie niedostateczny, wówczas nastąpi rozpad i

społeczeństwo przesianie istnieć.

Rozwijając odpowiedź na podstawowe pytanie Comte'a,

Spencer snuje analogię do ciał organicznych, argumentując, iż

społeczeństwa, podobnie jak organizmy biologiczne, aby

przetrwać, muszą spełniać kilka podstawowych funkcji: muszą

się reprodukować;

muszą wytwarzać odpowiednią ilość dóbr, aby utrzymać swych

członków: muszą rozdzielać pomiędzy nich owe produkty; oraz

muszą koordynować i regulować działalność swoich członków.

W miarę jak społeczeństwo powiększa się i staje coraz bardziej

złożone, ujawniając wiele podziałów i specjalizacji, owe kluczowe

funkcje grupują się wokół trzech podstawowych zasad: l)

operacyjnej (reprodukcja i produkcja), 2) dystrybucyjnej (prze-

pływ materiałów i informacji) oraz 3) regulacyjnej (koncentracja

władzy w celu kontrolowania i koordynowania).

W socjologii pamiętamy Spencera przede wszystkim jako

twórcę postawy badawczej zwanej funkcjonalizmem (J. Turner,

1985b). Wymaga on, aby wszelkie analizy specyficznych

kulturowych i społecznych zachowań uwzględniały funkcje, jakie

pełnią one w społeczeństwie jako całości. A zatem socjologia

funkcjonalna stawia podstawowe i niezwykle interesujące pytanie:

Co dane zjawisko kulturowe lub społeczne czyni dla utrzymania   c

i zintegrowania społeczeństwa?                                                    

|

12

 

Kontynuacja francuskiej tradycji: Emile Durkheim

(1858-1917)

Wiele z metody analizy Spencera przejął pierwszy wielki

socjolog francuski, Emile

Durkheim, modyfikując zarazem jego koncepcje tak, aby lepiej

pasowały do bogatej spuścizny francuskiej myśli naukowej (J.

Turner, 1984b). Podobnie jak Spencer, był (1895) zwolennikiem

odkrywania praw socjologicznych, przy czym, w

przeciwieństwie do Spencera, przejął pogląd Comte' a, że

wiedza socjologiczna może być przydatna do budowania

lepszego społeczeństwa. Durkheim, tak jak Spencer, uważał

(1893), że podstawowe pytanie socjologii dotyczy wyja...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin