Program koła polonistycznego.doc

(153 KB) Pobierz
Program koła polonistycznego



 

 

 

Program  koła polonistycznego

Przeznaczony jest do pracy z uczniem zdolnym w ramach zajęć pozalekcyjnych

Wstęp:

Program koła polonistycznego przeznaczony jest do pracy z uczniem zdolnym w ramach zajęć pozalekcyjnych funkcjonujących obok języka polskiego w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

Nadrzędnym aspektem proponowanych działań jest inspirowanie do pogłębiania wiedzy polonistycznej poprzez kształtowanie w uczniach samodzielności, kreatywności, chęci poszukiwania, korzystania z różnych źródeł informacji, pobudzanie do literackich ekspresji, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze przy wykorzystaniu różnych metod, form i technik pracy.

Program ma charakter uniwersalny, może być modyfikowany, uzupełniany i dostosowywany do danego zespołu uczniowskiego.

 

Cele programu:

a) cele ogólne

·         inspirowanie do pogłębiania wiedzy polonistycznej

·         kształtowanie nawyku systematycznego i planowanego wzbogacania wiedzy, obserwowania świata z pasją poznawczą

·         rozbudzanie dociekliwości intelektualnej, samodzielności, niezależności w myśleniu 

·           i działaniu, ekspresji literackiej

·         przygotowanie uczniów do konkursu polonistycznego

b) cele szczegółowe

·         kształtowanie sprawności językowej w mowie i piśmie

·         rozbudzanie  motywacji  czytania,  umiejętności  odbioru  różnych  tekstów  kultury

·         pogłębianie ogólnej wiedzy o człowieku, życiu, kulturze, szczególnie o literaturze i o języku, aby zrozumieć siebie i innych ludzi oraz otaczającą nas rzeczywistość

·         wykształcenie sprawności myślenia, spostrzegawczości, umiejętności obserwowania rozmaitych zjawisk, ich analizy i opisu, porównywania, klasyfikowania, kojarzenia, wnioskowania, rozumowania, uogólniania, poszukiwania analogii

·         rozwijanie wyobraźni, pamięci, wrażliwości estetycznej, zdolności do koncentracji uwagi, inwencji twórczej

·         poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł

·         wyrabianie nawyku samokształcenia

·         kształtowanie postawy aktywnego odbiorcy dostrzegającego wartości artystyczne, humanistyczne, społeczne, zawarte w utworach literackich, przedstawieniach teatralnych, filmowych, słuchowiskach

c) cele wychowawcze

·         kształtowanie wrażliwości humanistycznej, otwartości na potrzeby drugiego człowieka oraz hierarchii wartości moralnych i estetycznych

·         umacnianie wiary we własne siły

·         pogłębianie poczucia odpowiedzialności za własne działania

Zakres umiejętności:

1.      Kształcenie literackie i kulturalne

·         czytanie tekstów; kanon lektur podstawowych i ponadpodstawowych

·         liryka

·         epika

·         dramat

·         kultura i sztuka

Czytanie tekstów; lektura podstawowa i ponadpodstawowa

Zakres oddziaływań

Osiągnięcia ucznia; zakres ponadpodstawowy

Sens dosłowny i przenośny tekstu

·         Domyśla się znaczenia nieznanego słowa z kontekstu ( to jest z całości, czy też z szerszego fragmentu wypowiedzi)

·         Potrafi wskazać temat, główną myśl, ideę, czy przesłanie czytanego tekstu

·         Umie wyciągać wnioski płynące   z przeczytanego tekstu;

·         Rozumie sens ukryty  (metaforyczny, symboliczny ) tekstu;

·         Umie sporządzać różne rodzaje notatek;

Lektury oraz ich twórcy

·         Czyta lektury uzupełniające;

·         Wskazuje tematykę, główny problem, ideę utworu;

·         Wskazuje główne cechy gatunkowe  i rodzajowe utworu;

·         Odczytuje przesłanie tekstu;

Liryka

Wieloznaczność języka poezji

·         Umie wskazać cechy odróżniające lirykę od epiki i dramatu;

·         Potrafi określić funkcję środków stylistycznych;

·         Potrafi zinterpretować wieloznaczność metafor, zauważa odkrywczość przenośni oraz tworzenie przez nie nowych sensów i znaczeń;

·         Dostrzega rytmiczność wiersza;

·         Rozróżnia rymy męskie i żeńskie, dokładne i niedokładne oraz ich układ;

·         Rozumie istotę obrazu poetyckiego, potrafi wyodrębnić go w wierszu;

·         Odróżnia wiersz sylabiczny, sylabotoniczny i wolny;

·         Dostrzega charakterystyczne cechy poezji współczesnej;

·         Potrafi wskazać sytuację liryczną;

·         Rozróżnia odmiany liryki: pośrednią, bezpośrednią, opisową, refleksyjną, patriotyczną, filozoficzną;

·         Samodzielnie dokonuje analizy i interpretacji utworów lirycznych;

·         Potrafi znaleźć wspólne motywy w utworach różnych poetów;

·         Dostrzega związki liryki z innymi dziedzinami sztuki, np. z plastyką, muzyką;

Epika

W wykreowanym świecie przedstawionym - właściwości epiki

·         Wie czym się różni utwór literacki (w tym także epicki) od innych tekstów kultury;

·         Wie, że w epice można zastosować realistyczny bądź inny, odmienny od „lustrzanego” odbicia sposób konstruowania świata przedstawionego;

·         W utworze potrafi dostrzec elementy, np. fantastyki, absurdu, groteski, itp.;

·         Umie wskazać w tekście narrację opartą na emocjonalnym użyciu takich środków wyrazu, jak ironia, sarkazm, kpina, komizm;

Dramat

Teatr naszej wyobraźni

·         Zna nazwiska twórców teatralnych i tytuły znanych utworów dramatycznych;

·         Potrafi przekształcić tekst dramatyczny i inny tekst kultury lub wykazać czynność odwrotną, tj. tekst literacki    (np. wiersz) przetransponować na formę charakterystyczną dla twórczości teatralnej;

·         W formie sprawozdania, recenzji bądź refleksji wyrażonej w inny sposób trafnie ocenia obejrzany spektakl, jednoznacznie  i sugestywnie wyrażając własną opinię

Kultura i sztuka

W muzeum, na wystawie, w kinie, teatrze, na koncercie

·         Zna nazwiska wybitnych twórców  i wykonawców oraz popularnych bohaterów literackich i filmowych

·         Wie, w jakim okresie historycznym powstały najwybitniejsze dzieła kultury i sztuki światowej;

·         Wie, jakie muzy opiekowały się  w starożytnej Grecji poszczególnymi odmianami twórczości, zna współczesne określenie X Muza oraz potrafi utworzyć neologizmy związane z działalnością twórczą;

·         Rozumie pojęcia kultura wysoka i kultura masowa

·         Potrafi wskazać przykłady tekstów kultury wysokiej (np. utwór symfoniczny Pendereckiego) i niskiej, masowej (np.. komiksy);

·         Potrafi wyrażać i argumentować własną opinię o dziełach i ich tworzeniu


 

2.      Nauka o języku

o        fleksja

o        składnia

o        słowotwórstwo

o        słownictwo

o        fonetyka

o        frazeologia

o        ortografia i interpunkcja

o        stylistyka

o        kultura języka

 

Fleksja

Części mowy

Koniugacja - formy i funkcje czasownika

Deklinacja i jej reguły

·         Rozróżnia samodzielne  i niesamodzielne części mowy;

·         Umie udowodnić, iż ten sam wyraz  w zależności od sensu wypowiedzi - może pełnić funkcję różnych części mowy;

·         Określa funkcję składniową poszczególnych części mowy;

·         Dokonuje przekształceń zdań z czasownikami przechodnimi i nieprzechodnimi;

·         Poprawnie stosuje stronę bierną;

·         Tworzy wszystkie nieosobowe formy czasowników ( różne rodzaje imiesłowów );

·         Zna różne funkcje składniowe czasownika;

·         Poprawnie stosuje imiesłowowy równoważnik zdania;

·         Prawidłowo odmienia czasowniki o odmianie nieregularnej;

·         Poprawnie odmienia rzeczowniki o nieregularnej deklinacji;

·         Zna różne rodzaje stopniowania;

·         Prawidłowo odmienia liczebniki zbiorowe;

 

·         Wyróżnia zaimki dzierżawcze, nieokreślone, osobowe, zwrotne, przeczące, pytające, uogólniające, względne, wskazujące;

·         Stosuje poprawnie dłuższe i krótsze formy zaimków;

·         Umie zastępować części mowy odpowiednimi zaimkami;

·         Pisze prawidłowo partykułę NIE z deklinującymi się częściami mowy;

Składnia

Wypowiedzenie pojedyncze

·         Wyróżnia i stosuje zdanie wykrzyknikowe;

·         Umie przekształcić zdanie na równoważnik zdania i odwrotnie;

·         Nazywa związki zgody, rządu przynależności;

·    &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin