ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Imię dziecka:
Data urodzenia:
Rodzaj niepełnosprawności:
Placówka, do której uczęszcza dziecko:
1. Rozwój sprawności ruchowej: a) motoryka duża
> chodzenie - prawidłowe, skoordynowane, niepewne, nieprawidłowe
………………………………………………………………………………………………………………
> chodzenie po śladach, wzdłuż wyznaczonego toru - pewne, skoordynowane, niepewne, mało skoordynowane
> bieganie - sprawne, pewne, powolne, mało skoordynowane
> skoki, podskoki - na jednej nodze, obunóż, sprawne, niepewne, oczekuje pomocy ze strony nauczyciela
> chodzenie na czworakach - prawidłowe, z głową uniesioną do góry, mało skoordynowane
> chodzenie po schodach - prawidłowe, po jednym schodzie, z pomocą ruchy mało skoordynowane
> uczestnictwo w zabawach ruchowych - chętnie, sprawnie, lubi zajęcia ruchowe, niechętnie, mało sprawnie, nie lubi zajęć ruchowych
□ Umiejętności wykształcone:
□ Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone
motoryka mała:
> malowanie i rysowanie - chętnie maluje ( dłońmi, palcami, pędzlem, kredką, pisakiem), ochoczo bazgrze, rysuje głowonogi, potrafi odwzorować linie poziome, pionowe, skośne, faliste, koło, złożone wzory graficzne, narzędzie pisarskie trzyma prawidłowo, nacisk właściwy, synkinezje
> zamalowywanie powierzchni ograniczonej konturem
> rysowanie po śladzie - dokładne, skoordynowana praca oka i ręki, niedokładne, mało skoordynowane
> układanie z różnych elementów - układa, oczekuje zachęty, nie podejmuje
> wycinanie, wydzieranie - chętnie, oczekuje zachęty, nie podejmuje
> konstruowanie - potrafi piętrzyć, szeregować klocki, układać sekwencje według podanego wzoru, nie potrafi układać według wzoru, nie piętrzy, nie szereguje klocków
> modelowanie, lepienie ( z plasteliny, z różnego rodzaju mas ) - chętnie, stroni od zajęć, oczekuje zachęty, nie podejmuje
□ Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone:
c) lateralizacja:
> preferuje używanie prawej ręki, nogi
> preferuje używanie lewej ręki, nogi
> zmienia ( często, sporadycznie, zawsze, tylko podczas...)
d) orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni
> rozpoznaje i pokazuje określone części ciała
> potrafi odróżnić prawą stronę ciała od lewej
> zna określenia stosunków przestrzennych i potrafi zlokalizować dany przedmiot
e) samodzielność w zakresie czynności codziennych
> jedzenie - unika sytuacji z jedzeniem, oczekuje lub domaga się karmienia, je
samodzielnie, prawidłowo trzyma łyżkę, nieprawidłowo trzyma łyżkę, pije z kubka, wymaga dokarmiania, posługiwanie się sztućcami, estetyczne spożywanie posiłków
> ubieranie i rozbieranie się - domaga się pomocy przy ubieraniu, zakłada niektóre części garderoby samodzielnie, ubiera się samodzielnie, dobiera odzież do odpowiednich części ciała, nie dobiera, zapinanie różnych zapięć
> higiena osobista - sygnalizuje potrzeby fizjologiczne (zawsze, czasami, nigdy), oczekuje lub domaga się pomocy w ubikacji, samodzielnie korzysta z ubikacji
> mycie się - myje samodzielnie ręce (dokładnie, niedokładnie, wymaga pomocy), wyciera ręce (samodzielnie, dokładnie, wymaga pomocy, oczekuje pomocy, robi to niedokładnie), mycie zębów
> posiadanie nawyków higienicznych, zwłaszcza mycia rąk - po wyjściu z toalety, przed posiłkami - posiada, nie posiada
2. Aktywność dziecka w różnych formach: a) mowa czynna:
> krzyk, płacz, wokalizacja, ekspresja emocji
> sylaby, pierwsze słowa, zasób słów, czy słowa wypowiadane są w sposób znaczący, echolalia, mowa swoista
b) mowa bierna:
> rozumie proste polecenia słowne, wykonuje polecenia (chętnie, zachęcane lub przymuszane, posiada tzw. gotowość zadaniową)
> rozumie, gdy o nim się mówi, reaguje na swoje imię
> rozumie nazwy przedmiotów codziennego użytku i podstawowych czynności (je, śpi, myje, płacze)
> rozumie nazwy cech ilościowych przedmiotów ( mały, duży, mało, dużo, więcej, mniej)
> rozumie określenia stosunków przestrzennych między przedmiotami ( na, pod, obok, za, przed, tu, tam)
> rozumie złożone polecenia
> odpowiada na zadane mu pytanie (poprawnie, błędnie, nie odpowiada)
c) komunikacja niewerbalna:
> kiwa głową na „tak", i na „nie"
> używa ręki osoby dorosłej
> zaburzenia mowy
> komunikuje się przy pomocy piktogramów, gestów,
> przekazuje informacje o potrzebach, stanach emocjonalnych drogą komunikatów pozawerbalnych
> Czy oznaczają coś dla dziecka poszczególne sytuacje, przedmioty?
3. Funkcje poznawcze: a) percepcja wzrokowa:
> spostrzega i odnajduje przedmiot o jaki chodzi rozmówcy
> odszuka ukryty przedmiot
> rozpoznaje przedmiot po kolorze
> dobiera przedmioty o podobnym kształcie
> dobiera przedmioty o podobnym kolorze
> dopasowuje identyczne 2-wymiarowe przedmioty
> dopasowuje identyczne 3-wymiarowe przedmioty
> dopasowuje 2-wymiarowe przedmioty do 3-wymiarowych
> rozpoznaje i globalnie odczytuje podpisy do wybranych przedmiotów
> rozpoznaje i odczytuje samogłoski, sylaby otwarte
> dokonuje prób klasyfikowania przedmiotów
b) percepcja słuchowa:
> reaguje na głos ludzki, szmer, dźwięki muzyki, dźwięki otoczenia
> naśladuje dźwięki otoczenia, melodię i rytm wypowiedzi
> różnicuje dźwięki wysokie, niskie, tempa wolnego, szybkiego
> odtwarza proste rytmy
> zainteresowanie tekstem czytanym - słucha chętnie, nie wykazuje zainteresowania, szybko się dekoncentruje
> przyswajanie wierszy i piosenek - szybko, chętnie, z trudem, niechętnie
> aktywność w zabawach i ćwiczeniach rytmicznych - chętnie, z zaangażowaniem, niechętnie, arytmicznie, nie odtwarza rytmu wcale
...
jamajka22