ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ.doc

(82 KB) Pobierz

ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

 

 

Imię dziecka:             

Data urodzenia:             

Rodzaj niepełnosprawności:             

Placówka, do której uczęszcza dziecko:             

 

1. Rozwój sprawności ruchowej: a) motoryka duża

> chodzenie - prawidłowe, skoordynowane, niepewne, nieprawidłowe

 

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> chodzenie po śladach, wzdłuż wyznaczonego toru - pewne, skoordynowane, niepewne, mało skoordynowane

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

> bieganie - sprawne, pewne, powolne, mało skoordynowane

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> skoki, podskoki - na jednej nodze, obunóż, sprawne, niepewne, oczekuje pomocy ze strony nauczyciela

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

> chodzenie na czworakach - prawidłowe, z głową uniesioną do góry, mało skoordynowane

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> chodzenie po schodach - prawidłowe, po jednym schodzie, z pomocą ruchy mało skoordynowane

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> uczestnictwo w zabawach ruchowych - chętnie, sprawnie, lubi zajęcia ruchowe, niechętnie, mało sprawnie, nie lubi zajęć ruchowych

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

□  Umiejętności wykształcone:

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

□   Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

motoryka mała:

> malowanie i rysowanie - chętnie maluje ( dłońmi, palcami, pędzlem, kredką, pisakiem), ochoczo bazgrze, rysuje głowonogi, potrafi odwzorować linie poziome, pionowe, skośne, faliste, koło, złożone wzory graficzne, narzędzie pisarskie trzyma prawidłowo, nacisk właściwy, synkinezje

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> zamalowywanie powierzchni ograniczonej konturem

………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

> rysowanie po śladzie - dokładne, skoordynowana praca oka i ręki, niedokładne, mało skoordynowane

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> układanie z różnych elementów - układa, oczekuje zachęty, nie podejmuje

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> wycinanie, wydzieranie - chętnie, oczekuje zachęty, nie podejmuje

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> konstruowanie - potrafi piętrzyć, szeregować klocki, układać sekwencje według podanego wzoru, nie potrafi układać według wzoru, nie piętrzy, nie szereguje klocków

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> modelowanie, lepienie ( z plasteliny, z różnego rodzaju mas ) - chętnie, stroni od zajęć, oczekuje zachęty, nie podejmuje

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

□   Umiejętności wykształcone:

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

□   Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone:

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

c) lateralizacja:

> preferuje używanie prawej ręki, nogi

………………………………………………………………………………………………………………

> preferuje używanie lewej ręki, nogi

………………………………………………………………………………………………………………

> zmienia ( często, sporadycznie, zawsze, tylko podczas...)

………………………………………………………………………………………………………………

d) orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni

> rozpoznaje i pokazuje określone części ciała

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> potrafi odróżnić prawą stronę ciała od lewej

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> zna określenia stosunków przestrzennych i potrafi zlokalizować dany przedmiot

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

e) samodzielność w zakresie czynności codziennych

> jedzenie - unika sytuacji z jedzeniem, oczekuje lub domaga się karmienia, je

samodzielnie, prawidłowo trzyma łyżkę, nieprawidłowo trzyma łyżkę, pije z kubka, wymaga dokarmiania, posługiwanie się sztućcami, estetyczne spożywanie posiłków

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> ubieranie i rozbieranie się - domaga się pomocy przy ubieraniu, zakłada niektóre części garderoby samodzielnie, ubiera się samodzielnie, dobiera odzież do odpowiednich części ciała, nie dobiera, zapinanie różnych zapięć

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

> higiena osobista - sygnalizuje potrzeby fizjologiczne (zawsze, czasami, nigdy), oczekuje lub domaga się pomocy w ubikacji, samodzielnie korzysta z ubikacji

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

> mycie się - myje samodzielnie ręce (dokładnie, niedokładnie, wymaga pomocy), wyciera ręce (samodzielnie, dokładnie, wymaga pomocy, oczekuje pomocy, robi to niedokładnie), mycie zębów

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

> posiadanie nawyków higienicznych, zwłaszcza mycia rąk - po wyjściu z toalety, przed posiłkami - posiada, nie posiada

………………………………………………………………………………………………………………

 

□   Umiejętności wykształcone:

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

□  Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone:

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

 

2. Aktywność dziecka w różnych formach: a) mowa czynna:

> krzyk, płacz, wokalizacja, ekspresja emocji

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> sylaby, pierwsze słowa, zasób słów, czy słowa wypowiadane są w sposób znaczący, echolalia, mowa swoista

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

b) mowa bierna:

> rozumie proste polecenia słowne, wykonuje polecenia (chętnie, zachęcane lub przymuszane, posiada tzw. gotowość zadaniową)

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> rozumie, gdy o nim się mówi, reaguje na swoje imię

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> rozumie nazwy przedmiotów codziennego użytku i podstawowych czynności (je, śpi, myje, płacze)

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> rozumie nazwy cech ilościowych przedmiotów ( mały, duży, mało, dużo, więcej, mniej)

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> rozumie określenia stosunków przestrzennych między przedmiotami ( na, pod, obok, za, przed, tu, tam)

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> rozumie złożone polecenia

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> odpowiada na zadane mu pytanie (poprawnie, błędnie, nie odpowiada)

………………………………………………………………………………………………………………

c) komunikacja niewerbalna:

> kiwa głową na „tak", i na „nie"

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> używa ręki osoby dorosłej

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

> zaburzenia mowy

………………………………………………………………………………………………………………

>      komunikuje się przy pomocy piktogramów, gestów,

………………………………………………………………………………………………………………

>      przekazuje informacje o potrzebach, stanach emocjonalnych drogą komunikatów pozawerbalnych

………………………………………………………………………………………………………………

> Czy oznaczają coś dla dziecka poszczególne sytuacje, przedmioty?

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

□  Umiejętności wykształcone:

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

□  Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone:

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

3. Funkcje poznawcze: a) percepcja wzrokowa:

> spostrzega i odnajduje przedmiot o jaki chodzi rozmówcy

………………………………………………………………………………………………………………

> odszuka ukryty przedmiot

………………………………………………………………………………………………………………

> rozpoznaje przedmiot po kolorze

………………………………………………………………………………………………………………

> dobiera przedmioty o podobnym kształcie

………………………………………………………………………………………………………………

>        dobiera przedmioty o podobnym kolorze

………………………………………………………………………………………………………………

>        dopasowuje identyczne 2-wymiarowe przedmioty

………………………………………………………………………………………………………………

> dopasowuje identyczne 3-wymiarowe przedmioty

………………………………………………………………………………………………………………

> dopasowuje 2-wymiarowe przedmioty do 3-wymiarowych

………………………………………………………………………………………………………………

> rozpoznaje i globalnie odczytuje podpisy do wybranych przedmiotów

………………………………………………………………………………………………………………

> rozpoznaje i odczytuje samogłoski, sylaby otwarte

………………………………………………………………………………………………………………

> dokonuje prób klasyfikowania przedmiotów

………………………………………………………………………………………………………………

 

b) percepcja słuchowa:

> reaguje na głos ludzki, szmer, dźwięki muzyki, dźwięki otoczenia

………………………………………………………………………………………………………………

> naśladuje dźwięki otoczenia, melodię i rytm wypowiedzi

………………………………………………………………………………………………………………

> różnicuje dźwięki wysokie, niskie, tempa wolnego, szybkiego

………………………………………………………………………………………………………………

> odtwarza proste rytmy

………………………………………………………………………………………………………………

> zainteresowanie tekstem czytanym - słucha chętnie, nie wykazuje zainteresowania, szybko się dekoncentruje

………………………………………………………………………………………………………………

> przyswajanie wierszy i piosenek - szybko, chętnie, z trudem, niechętnie

………………………………………………………………………………………………………………

> aktywność w zabawach i ćwiczeniach rytmicznych - chętnie, z zaangażowaniem, niechętnie, arytmicznie, nie odtwarza rytmu wcale

………………………………………………………………………………………………………………

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin