Szczegółowa tematyka zajęć dydaktycznych
Imię i nazwisko:Marta Mączka
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej
Rodzaj zajęć dydaktycznych: Ćwiczenia
Wymagania rygorowe: Zaliczenie z oceną, egzamin po V semestrze
Szczegółowa tematyka:
1. Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych.
2. Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych zbiorów. Zadania rozwijające klasyfikowanie. Szeregowanie.
3. Rytmy – wykorzystanie ich w nauczaniu matematyki, zabawy kształtujące rytmy.
4. Kształtowanie pojęcia liczebności zbioru. Arytmetyka liczb naturalnych – pojęcie liczby naturalnej, 5 aspektów liczby, wprowadzenie liczby.
5. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. Aspekty dodawania, rodzaje zadań na odejmowanie.
6. Liczby dwucyfrowe, dodawanie i odejmowanie z i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. Sposoby przekraczania progu dziesiątkowego.
7. Prawo przemienności i łączności dodawania. Algorytm pisemnego dodawania i odejmowania. Porównywanie różnicowe.
8. Mnożenie i dzielenie – wprowadzenie mnożenia – przykłady, prawo przemienności mnożenia, wprowadzenie dzielenia, rodzaje zadań na dzielenie.
9. Algorytm mnożenia i dzielenia pisemnego. Porównywanie ilorazowe.
10. Rozwiązywanie, układanie i przekształcanie prostych zadań tekstowych
11. Układanie i rozwiązywanie równań i nierówności.
12. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100
13. Arytmetyka liczb naturalnych - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
14. Rola gier i zabaw w stymulacji aktywności matematycznej dziecka. Przykłady zabaw i gier dydaktycznych kształtujących pojęcia matematyczne uczniów.
15. Rozwijanie sztuki konstruowania gier przez dzieci.
Literatura:
1. Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000
2. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989
3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997
4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, Warszawa 1996.
5. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, Warszawa 1977.
6. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982.
7. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, Warszawa 1986.
8. Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 199I, Tom I 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988.
9. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.
10. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009
11. Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem,Kraków 2007.
Magellana