metodyka tematyka.doc

(16 KB) Pobierz

Szczegółowa tematyka zajęć dydaktycznych

 

Imię i nazwisko:Marta Mączka

Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej

Rodzaj zajęć dydaktycznych: Ćwiczenia

Wymagania rygorowe: Zaliczenie z oceną, egzamin po V semestrze

 

Szczegółowa tematyka:

 

1.      Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych.

2.      Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych zbiorów. Zadania rozwijające klasyfikowanie. Szeregowanie.

3.      Rytmy – wykorzystanie ich w nauczaniu matematyki, zabawy kształtujące rytmy.

4.      Kształtowanie pojęcia liczebności zbioru. Arytmetyka liczb naturalnych – pojęcie liczby naturalnej, 5 aspektów liczby, wprowadzenie liczby.

5.      Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. Aspekty dodawania, rodzaje zadań na odejmowanie.

6.      Liczby dwucyfrowe, dodawanie i odejmowanie z i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. Sposoby przekraczania progu dziesiątkowego.

7.      Prawo przemienności i łączności dodawania. Algorytm pisemnego dodawania i odejmowania. Porównywanie różnicowe.

8.      Mnożenie i dzielenie – wprowadzenie mnożenia – przykłady, prawo przemienności mnożenia, wprowadzenie dzielenia, rodzaje zadań na dzielenie.

9.      Algorytm mnożenia i dzielenia pisemnego. Porównywanie ilorazowe.

10.  Rozwiązywanie, układanie i przekształcanie prostych zadań tekstowych

11.  Układanie i rozwiązywanie równań i nierówności.

12.  Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100

13.  Arytmetyka liczb naturalnych - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

14.  Rola gier i zabaw w stymulacji aktywności matematycznej dziecka. Przykłady zabaw i gier dydaktycznych kształtujących pojęcia matematyczne uczniów.

15.  Rozwijanie sztuki konstruowania gier przez dzieci.

 

Literatura:

 

1.      Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000

2.      Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989

3.      Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997

4.      Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier,  Warszawa 1996.

5.      Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III,  Warszawa 1977.

6.      Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym,  Warszawa 1982.

7.      Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki,  Warszawa 1986.

8.      Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 199I, Tom I 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988.

9.      Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

10.  Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej,  Opole 2009

11.  Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem,Kraków 2007.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin