Dz.U.07.61.415
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 marca 2007 r.
w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010
(Dz. U. z dnia 6 kwietnia 2007 r.)
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Ustanawia się Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIK
PLAN INFORMATYZACJI PAŃSTWA NA LATA 2007-2010
Wprowadzenie
Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010, zwany dalej "Planem", utrzymuje priorytety zaprezentowane w Planie Informatyzacji Państwa na 2006 r. i zakłada kontynuację ujętych w nim zadań. Zakłada się, że następny Plan Informatyzacji Państwa obejmowałby lata 2010-2013, co pozwoliłoby utrzymać pełną korelację między Planami Informatyzacji Państwa a programami operacyjnymi funduszy strukturalnych UE na lata 2007-2013 oraz utrzymać spójność ze "Strategią kierunkową rozwoju informatyzacji Polski", przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 29 czerwca 2005 r.
Plan zachowuje zgodność i spójność z Krajowym Programem Reform na lata 2005-20081). Jest również w pełni zgodny z obowiązującymi aktami wykonawczymi do ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Jego założenia są skorelowane z zadaniami w zakresie informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego ujętymi w Narodowej Strategii Spójności (Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia) na lata 2007-2013 i opracowanymi na jej podstawie programami operacyjnymi.
Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010 określa:
1) priorytety i cele informatyzacji państwa, na podstawie których powinien przebiegać rozwój systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych;
2) zestawienie sektorowych oraz ponadsektorowych projektów informatycznych, które będą służyć do realizacji określonych priorytetów i usług, szczegółowe opisy projektów wraz z informacją o szacunkowych kosztach ich realizacji, możliwych źródłach finansowania, podmiotach odpowiedzialnych za ich realizację;
3) program działań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, uwzględniający zakresy realizacyjne priorytetów rozwoju systemów teleinformatycznych, spójny z inicjatywą i2010 Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia2);
4) zadania publiczne, które powinny być realizowane z wykorzystaniem drogi elektronicznej (usługi priorytetowe na rzecz obywateli i przedsiębiorstw). Zostały wskazane podmioty odpowiedzialne za wdrożenie poszczególnych usług oraz terminy rozpoczęcia ich realizacji.
Część 1
Priorytety rozwoju systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych
Priorytety rozwoju systemów teleinformatycznych stosowanych do realizacji zadań publicznych na lata 2007-2010 są następujące:
1) przekształcenie Polski w państwo nowoczesne i przyjazne dla obywateli i podmiotów gospodarczych;
2) racjonalizacja wydatków administracji publicznej związanych z jej informatyzacją i z rozwojem społeczeństwa informacyjnego;
3) neutralność technologiczna rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w procesie informatyzacji administracji publicznej.
Celem realizacji priorytetu nr 1 jest zorientowanie państwa na obywatela poprzez zbudowanie sprzyjającego otoczenia legislacyjnego, instytucjonalnego i technologicznego dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego i dla informatyzacji administracji publicznej w Polsce.
Cel priorytetu 1 zostanie osiągnięty w szczególności poprzez działania w następujących zakresach:
1) uproszczenie procedur administracyjnych stanowiących podstawę organizacji procesu obsługi osób fizycznych i podmiotów niebędących osobami fizycznymi przez instytucje administracji publicznej;
2) usprawnienie i upowszechnienie elektronicznej drogi dostępu do usług administracji publicznej i do informacji publicznej;
3) podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa o możliwościach i korzyściach wynikających z wykorzystywania elektronicznej drogi udostępniania usług administracji publicznej i informacji publicznej;
4) podnoszenie poziomu zaufania społecznego do elektronicznych metod udostępniania usług administracji publicznej;
5) wspieranie prac badawczo-rozwojowych w zakresie technologii informacyjnych oraz wspieranie innowacyjności w sektorze teleinformatycznym.
Celem realizacji priorytetu nr 2 jest zoptymalizowanie nakładów budżetowych ponoszonych na informatyzację administracji publicznej i rozwój społeczeństwa informacyjnego względem uzyskiwanych efektów, przez zwiększenie kompleksowości rozwiązań.
Cel priorytetu 2 zostanie osiągnięty w szczególności poprzez działania w następujących zakresach:
1) koordynacja i integracja procesu informatyzacji administracji publicznej;
2) zapobieganie zbędnemu powielaniu działań w administracji publicznej dotyczących informatyzacji administracji publicznej i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
3) zmiana zakresu funkcjonalnego, sposobów pozyskiwania i eksploatacji systemów teleinformatycznych administracji publicznej dla zracjonalizowania ponoszonych w tym względzie kosztów;
4) skuteczna absorpcja funduszy Unii Europejskiej na realizację działań w zakresie informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
5) integracja rejestrów, w tym ustanowienie rejestrów referencyjnych (w szczególności rejestr obywateli, osób prawnych oraz jednostek terytorialnych) z uwzględnieniem konieczności realizacji postanowień art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Celem realizacji priorytetu nr 3 jest zachowanie zasady równego traktowania rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w procesie informatyzacji administracji publicznej poprzez brak dyskryminacji lub preferencji wobec któregokolwiek z nich, przy zachowaniu spójności technologicznej rozwiązań informatycznych.
Cel priorytetu 3 zostanie osiągnięty przez:
1) odpowiednie działania legislacyjne w obszarze informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, umacniające zasadę równego traktowania rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w procesie informatyzacji administracji publicznej przez brak dyskryminacji lub preferencji wobec któregokolwiek z nich;
2) wspieranie neutralności technologicznej systemów teleinformatycznych administracji publicznej w Polskich Ramach Interoperacyjności;
3) zalecenie stosowania jawnych, powszechnie dostępnych standardów informatycznych;
4) wspieranie rozwoju rozwiązań informatycznych sprzyjających zwiększeniu neutralności technologicznej w procesie informatyzacji administracji publicznej.
Część 2
Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych i sektorowych projektów teleinformatycznych
Tabela 1. Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych projektów teleinformatycznych
Lp.
Nazwa projektu
Opis
Resort odpowiedzialny
Szacunkowy koszt i źródła finansowania
Czas realizacji
1
2
3
4
5
6
E-PUAP - ELEKTRONICZNA PLATFORMA USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
e-PUAP jest spójnym i systematycznym programem działań zmierzającym do uzyskania pełnej funkcjonalności elektronicznej administracji w Polsce.
Celem pierwszego etapu projektu jest budowa platformy umożliwiającej tworzenie procesów obsługi firm z wykorzystaniem zdefiniowanych wcześniej standardów dokumentów elektronicznych i procesów pracy administracji publicznej. W pierwszym etapie zakłada się uruchomienie infrastruktury platformy pozwalającej na udostępnianie usług dla przedsiębiorstw i obywateli. Uruchomiona infrastruktura będzie umożliwiała w dalszej kolejności definiowanie kolejnych procesów obsługi obywatela i przedsiębiorstw, tworzenie adapterów do poszczególnych systemów administracji publicznej, rozszerzenie zestawu usług fundamentalnych o np. obsługę mikropłatności elektronicznych oraz wzbogacenie portalu o nowe kanały dostępu (WAP, SMS etc.) oraz mechanizmy agregujące grupy użytkowników (kampanie marketingowe, agregacja treści, fora dyskusyjne).
Podstawą do utworzenia warstw bezpieczeństwa sieciowego będą budowane przez Departament Bezpieczeństwa Teleinformatycznego Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego: Techniczne Centrum Koordynacji Krajowego Systemu Ochrony Krytycznej Infrastruktury Teleinformatycznej oraz system ARAKIS-GOV wspomagający zarządzanie bezpieczeństwem teleinformatycznym w celu wczesnego ostrzegania administracji publicznej przed zagrożeniami wykrytymi w sieci Internet. Na poziomie regionalnym konieczna jest integracja z projektami regionalnymi realizowanymi przez jednostki samorządu terytorialnego i innymi projektami.
Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.
MSWiA
35 mln zł (25 % budżet państwa, 75 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
2006-2008
E-PUAP2 - ELEKTRONICZNA PLATFORMA USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
e-PUAP2 jest spójnym i systematycznym programem działań zmierzającym do rozszerzenia funkcjonalności elektronicznej platformy usług administracji publicznej w Polsce (e-PUAP).
Celem projektu jest wykorzystanie doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji pierwszego etapu do definiowania kolejnych procesów obsługi obywatela i przedsiębiorstw (zwiększenia ich konkurencyjności), tworzenia powiązań informatycznych do poszczególnych systemów administracji publicznej, rozszerzenia zestawu usług, zwiększenia liczby podmiotów korzystających z usług publicznych za pomocą różnych kanałów dostępu, wprowadzenia ukierunkowanej kampanii marketingowej.
Infrastruktura techniczna zostanie rozbudowana o serwery, urządzenia pamięci masowych, urządzenia aktywne sieci proporcjonalnie do ilości przetwarzanych danych oraz typów świadczonych usług. Zostaną dokonane uaktualnienia istniejącego oprogramowania oraz dodane nowe oprogramowanie związane z podsystemem bezpieczeństwa, jak również uaktualnienia innego oprogramowania związanego z właściwymi procesami występującymi w systemie e-PUAP2.
Zminimalizowane zostaną koszty uzyskania podstawowych możliwości komunikacji elektronicznej przez instytucje publiczne poprzez ograniczenie ilości spraw załatwianych w sposób tradycyjny.
Udostępnione zostaną mechanizmy integrujące jednostki samorządu terytorialnego na platformie e-PUAP2, m.in. przez udostępnienie usług koordynacyjnych oraz wspierających tworzenie ram interoperacyjności zgodnie z katalogiem usług dostarczonych w ramach drugiej fazy projektu.
70 mln zł w latach 2008-2010 184 mln zł w latach 2008-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
2008-2013
STAP - SIEĆ TELEINFORMATYCZNA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Główne usługi sieciowe: podpis elektroniczny, platforma obiegu dokumentów elektronicznych, transmisja VolP, transmisja wideo (wideoprzekaz, streaming)
W dniu 25 stycznia 2005 r. Rada Ministrów przyjęła dokument "Usługi i organizacja STAP - założenia kierunkowe". W dniu 2 sierpnia 2005 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie etapów budowy i ogólnych zasad funkcjonowania STAP, w której określono, że:
- w maksymalnym stopniu zostanie
wykorzystana już istniejąca i planowana
infrastruktura teleinformatyczna
spinająca użytkowników
instytucjonalnych zlokalizowanych na
terenie m.st. Warszawy,
- infrastruktura na terenie kraju również
będzie się opierać na już istniejących
sieciach i systemach, z uwzględnieniem
planów ich rozbudowy i modernizacji,
- nowa infrastruktura będzie budowana w
niezbędnym zakresie w zależności od
zadań, do których wykorzystywany będzie
STAP, a których nie można zrealizować
na podstawie istniejących systemów i
sieci,
- ze względu na charakter zadania (i
przewidywany rodzaj i zakres
przesyłanych informacji) jego
integratorem-koordynatorem będzie
minister właściwy do spraw
wewnętrznych. Minister właściwy do
spraw wewnętrznych w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw
informatyzacji dokona wyboru operatora
sieci STAP.
W ramach prac nad STAP opracowano i przeanalizowano m.in.:
- możliwości wykorzystania istniejącej
infrastruktury sieci teleinformatycznej
TESTA do połączenia urzędów centralnych
na terenie Warszawy w sieć oraz
oferowania tym urzędom wspólnych usług,
- możliwości w zakresie wprowadzenia
wewnętrznego uwierzytelniania
pracowników administracji publicznej,
- koncepcję uruchomienia usługi EWD-P
(Europejska Wymiana Dokumentów -
Polska) w ramach stworzonej sieci,
- koncepcję uruchomienia usług głosowych
opartych na technologii VolP dla
użytkowników sieci STAP.
...
Pablus