Standardy oceny jakosci pracy przedszkoli.doc

(124 KB) Pobierz
STANDARDY OCENY JAKOŚCI PRACY PRZEDSZKOLI

STANDARDY OCENY JAKOŚCI PRACY PRZEDSZKOLI

I. KONCEPCJA PRACY SZKOŁY.

Obszar: I. 1. Zarządzanie strategiczne.

Standard 1:

Przedszkole posiada jasno określone i akceptowane przez społeczność szkolną kierunki i cele działania. Nauczyciele uczestniczą w procesie planowania, rozumieją i akceptują strategię działania szkoły. Misja i ogólne kierunki działania są wyraźnie określone - kadra, uczniowie i rodzice wiedzą, co szkoła chce osiągnąć i jak będzie realizować swoje cele. Dyrektor angażuje społeczność szkolną do tworzenia i modyfikowania programu rozwoju szkoły.

Wskaźniki:

treść

proponowane narzędzia lub sposoby pomiaru

1.1. Przedszkole posiada program rozwoju oraz jasno określone kierunki działania.

-       analiza dokumentacji (program rozwoju)

1.2. Program rozwoju uwzględnia poprawę efektywności pracy przedszkola oraz wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływu.

-       wywiad z dyrektorem

-       analiza dokumentacji (program rozwoju, protokoły posiedzeń  rady pedagogicznej)

1.3. Program rozwoju przedszkola jest poddawany planowej i systematycznej ewaluacji.

-       analiza dokumentacji (program rozwoju, protokoły posiedzeń  rady pedagogicznej lub jej zespołów)

1.4. Przedszkole odpowiednio planuje zadania w kluczowych dziedzinach swojej pracy.

-       wywiad z dyrektorem

-       analiza dokumentacji (plany)

1.5. W procesie planowania uczestniczą poszczególne organy przedszkola.

-       wywiad z dyrektorem

-       analiza dokumentacji

-       rozmowa z członkami rady rodziców, analiza dokumentacji

1.6.Pprzedszkole konsekwentnie  realizuje zaplanowane zadania

-       analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń  rady pedagogicznej lub jej zespołów, sprawozdania)

1.7. Realizacja zaplanowanych zadań poddawana jest bieżącej i końcowej ocenie.

-       analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń  rady pedagogicznej lub jej zespołów, wnioski z nadzoru pedagogicznego)

1.8. Nauczyciele i rodzice znają i akceptują misję przedszkola, kierunki jego rozwoju oraz najważniejsze zadania.

-       wywiad z dyrektorem

-       ankieta dla nauczyciela

-       ankieta dla rodziców

1.9. Rodzice uczestniczą w realizacji zadań przedszkola.

-       wywiad z dyrektorem

-       ankieta dla nauczyciela

-       ankieta dla rodziców

Obszar: I. 2. Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.

Standard 2:

Nadzór pedagogiczny w przedszkolu zapewnia ciągły rozwój i doskonalenie jakości jej pracy oraz zmierza do zaspokojenia potrzeb dzieci, rodziców i nauczycieli. Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły sprzyja podwyższaniu jakości jej pracy. Dyrektor organizuje wewnętrzne mierzenie jakości pracy przedszkola.

Wskaźniki:

treść

proponowane narzędzia lub sposoby pomiaru

2.1. W przedszkolu  opracowano organizację wewnętrznego mierzenia jakości jej pracy (tj. sposób tworzenia planu, procedury, sposób dokumentowania oraz wykorzystania i przekazywania wyników mierzenia jakości pracy przedszkola).

-       analiza dokumentacji (organizacja wewnętrznego mierzenia jakości)

2.2.Nauczyciele, rodzice znają organizację i zasady wewnętrznego mierzenia jakości  pracy.

-       ankieta dla nauczyciela

-       ankieta dla rodziców

2.3. Dyrektor przedszkola tworzy zespoły do prowadzenia mierzenia jakości oraz monitoruje i wspiera ich pracę.

-       wywiad z dyrektorem

-       analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń rady pedagogicznej lub jej zespołów)

-       ankieta dla nauczyciela

2.4. Wyniki mierzenia są analizowane przez radę pedagogiczną, w wyniku tej analizy ustalane są kierunki koniecznych zmian uwzględnianych w programie rozwoju; wnioski są przedstawiane rodzicom.

-       analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń  rady pedagogicznej lub jej zespołów)

-       ankieta dla rodziców

2.5. Wyniki wewnętrznego mierzenia jakości są zbieżne z wynikami uzyskanymi w zewnętrznym mierzeniu jakości.

-       analiza porównawcza wyników wewnętrznego
i zewnętrznego mierzenia  jakości

2.6. W procesie mierzenia jakości stale diagnozowane są osiągnięcia edukacyjne dzieci oraz badany jest poziom ich wiedzy i umiejętności.

-       analiza dokumentacji (raport o wynikach wewnętrznego mierzenia jakości)

2.7. Raport przedszkola o wynikach wewnętrznego mierzenia jakości stanowi rzetelne źródło informacji dla przedszkola,  władz oświatowych i samorządowych.

-       analiza dokumentacji (raport o wynikach wewnętrznego mierzenia jakości)

-       zestaw pytań do organu prowadzącego

2.8. W przedszkolu gromadzi się, udostępnia i na bieżąco wykorzystuje wyniki wewnętrznego mierzenia jakości, w tym zwłaszcza informacje dotyczące stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej przedszkola.

-       wywiad z dyrektorem

-       analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń  rady pedagogicznej lub jej zespołów)

-       ankieta dla nauczyciela

-       ankieta dla rodziców

2.9. W przedszkolach  analizuje się potrzeby i oczekiwania rodziców i nauczycieli oraz poziom zaspokojenia tych potrzeb  i oczekiwań.

-       wywiad z dyrektorem

-       ankieta dla nauczyciela

-       ankieta dla rodziców

2.10. Nauczyciele znają i akceptują zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora.

-       ankieta dla nauczyciela

Obszar: I. 3. Promocja.

Standard 3:

Przedszkole dba o kształtowanie swego pozytywnego wizerunku w środowisku, upowszechnia swoje osiągnięcia. Rozpoznaje w środowisku społecznym i gospodarczym oczekiwania edukacyjne i stosownie do nich kształtuje swoją ofertę edukacyjną. Przedszkole potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działania edukacyjne. Nauczyciele i uczniowie oraz rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności.

Wskaźniki

treść

proponowane narzędzia lub sposoby pomiaru

3.1. Prowadzona jest skuteczna promocja przedszkola, wskazująca na dbałość o potencjalnych klientów.

-       wywiad z dyrektorem

-       przegląd dokumentacji

3.2. Przedszkole prezentuje swoje osiągnięcia w środowisku.

-       ankieta dla nauczyciela

-       ankieta dla rodziców

-       analiza dokumentacji (plany i sprawozdania)

-       zestaw pytań do organu prowadzącego

3.3. Przedszkole potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działania.

-       wywiad z dyrektorem

-       zestaw pytań do organu prowadzącego

3.5. Przedszkole systematycznie analizuje i modyfikuje działania promocyjne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin