STANDARDY OCENY JAKOŚCI PRACY PRZEDSZKOLI
I. KONCEPCJA PRACY SZKOŁY.
Obszar: I. 1. Zarządzanie strategiczne.
Standard 1:
Przedszkole posiada jasno określone i akceptowane przez społeczność szkolną kierunki i cele działania. Nauczyciele uczestniczą w procesie planowania, rozumieją i akceptują strategię działania szkoły. Misja i ogólne kierunki działania są wyraźnie określone - kadra, uczniowie i rodzice wiedzą, co szkoła chce osiągnąć i jak będzie realizować swoje cele. Dyrektor angażuje społeczność szkolną do tworzenia i modyfikowania programu rozwoju szkoły.
Wskaźniki:
treść
proponowane narzędzia lub sposoby pomiaru
1.1. Przedszkole posiada program rozwoju oraz jasno określone kierunki działania.
- analiza dokumentacji (program rozwoju)
1.2. Program rozwoju uwzględnia poprawę efektywności pracy przedszkola oraz wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływu.
- wywiad z dyrektorem
- analiza dokumentacji (program rozwoju, protokoły posiedzeń rady pedagogicznej)
1.3. Program rozwoju przedszkola jest poddawany planowej i systematycznej ewaluacji.
- analiza dokumentacji (program rozwoju, protokoły posiedzeń rady pedagogicznej lub jej zespołów)
1.4. Przedszkole odpowiednio planuje zadania w kluczowych dziedzinach swojej pracy.
- analiza dokumentacji (plany)
1.5. W procesie planowania uczestniczą poszczególne organy przedszkola.
- analiza dokumentacji
- rozmowa z członkami rady rodziców, analiza dokumentacji
1.6.Pprzedszkole konsekwentnie realizuje zaplanowane zadania
- analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń rady pedagogicznej lub jej zespołów, sprawozdania)
1.7. Realizacja zaplanowanych zadań poddawana jest bieżącej i końcowej ocenie.
- analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń rady pedagogicznej lub jej zespołów, wnioski z nadzoru pedagogicznego)
1.8. Nauczyciele i rodzice znają i akceptują misję przedszkola, kierunki jego rozwoju oraz najważniejsze zadania.
- ankieta dla nauczyciela
- ankieta dla rodziców
1.9. Rodzice uczestniczą w realizacji zadań przedszkola.
Obszar: I. 2. Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.
Standard 2:
Nadzór pedagogiczny w przedszkolu zapewnia ciągły rozwój i doskonalenie jakości jej pracy oraz zmierza do zaspokojenia potrzeb dzieci, rodziców i nauczycieli. Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły sprzyja podwyższaniu jakości jej pracy. Dyrektor organizuje wewnętrzne mierzenie jakości pracy przedszkola.
2.1. W przedszkolu opracowano organizację wewnętrznego mierzenia jakości jej pracy (tj. sposób tworzenia planu, procedury, sposób dokumentowania oraz wykorzystania i przekazywania wyników mierzenia jakości pracy przedszkola).
- analiza dokumentacji (organizacja wewnętrznego mierzenia jakości)
2.2.Nauczyciele, rodzice znają organizację i zasady wewnętrznego mierzenia jakości pracy.
2.3. Dyrektor przedszkola tworzy zespoły do prowadzenia mierzenia jakości oraz monitoruje i wspiera ich pracę.
- analiza dokumentacji (protokoły posiedzeń rady pedagogicznej lub jej zespołów)
2.4. Wyniki mierzenia są analizowane przez radę pedagogiczną, w wyniku tej analizy ustalane są kierunki koniecznych zmian uwzględnianych w programie rozwoju; wnioski są przedstawiane rodzicom.
2.5. Wyniki wewnętrznego mierzenia jakości są zbieżne z wynikami uzyskanymi w zewnętrznym mierzeniu jakości.
- analiza porównawcza wyników wewnętrznego i zewnętrznego mierzenia jakości
2.6. W procesie mierzenia jakości stale diagnozowane są osiągnięcia edukacyjne dzieci oraz badany jest poziom ich wiedzy i umiejętności.
- analiza dokumentacji (raport o wynikach wewnętrznego mierzenia jakości)
2.7. Raport przedszkola o wynikach wewnętrznego mierzenia jakości stanowi rzetelne źródło informacji dla przedszkola, władz oświatowych i samorządowych.
- zestaw pytań do organu prowadzącego
2.8. W przedszkolu gromadzi się, udostępnia i na bieżąco wykorzystuje wyniki wewnętrznego mierzenia jakości, w tym zwłaszcza informacje dotyczące stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej przedszkola.
2.9. W przedszkolach analizuje się potrzeby i oczekiwania rodziców i nauczycieli oraz poziom zaspokojenia tych potrzeb i oczekiwań.
2.10. Nauczyciele znają i akceptują zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora.
Obszar: I. 3. Promocja.
Standard 3:
Przedszkole dba o kształtowanie swego pozytywnego wizerunku w środowisku, upowszechnia swoje osiągnięcia. Rozpoznaje w środowisku społecznym i gospodarczym oczekiwania edukacyjne i stosownie do nich kształtuje swoją ofertę edukacyjną. Przedszkole potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działania edukacyjne. Nauczyciele i uczniowie oraz rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności.
Wskaźniki
3.1. Prowadzona jest skuteczna promocja przedszkola, wskazująca na dbałość o potencjalnych klientów.
- przegląd dokumentacji
3.2. Przedszkole prezentuje swoje osiągnięcia w środowisku.
- analiza dokumentacji (plany i sprawozdania)
3.3. Przedszkole potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działania.
3.5. Przedszkole systematycznie analizuje i modyfikuje działania promocyjne.
emklara