PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA.doc

(152 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA

PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA

 

Problematyka związków pomiędzy praktyka a teorią (związki pomiędzy teorią wychowania a praktyką teorii wychowania)

 

Z jednej strony mymy praktykow (oczekiwanie – dajcie nam dobra teorie, która sprawdzi się w praktyce – niestety większość teorii nie przystoi do rzeczywistości), a z drugiej strony mamy naukowcow. Problem polega na tym żeby te dwie psychologie ze soba połączyć.

 

Dlaczego unika się rozmow na temat zwiazko pomiedzy teoria i praktyka?

 

3 konteksty rozwazań nad zasadami uprawiania nauki (jak należy ja uprawiac):

 

1.      kontekst odkrycia

2.      kontekst uzasadnienia

3.      kontekst zastosowania

 

Zostala dokonana analiza tych 3 kontekstow (które sa najczęściej rozwazane, wykorzystane) – najczęściej naukowcy działają w obszarze uzasadniania – szukaja przyczyn (pytanie – dlaczego?); kolejnym jest kontekst odkrycia (ten obszar gdzie zadajemy pytanie o nature zjawiska -  co to jest? Z czym mam do czynienia?) celem kontekstu odkrycia jest opis; dopiero daleko na szarymkoncu znajduja się konteksty zastosowan – jakmoge te wiedze zastosowac do praktyki? Jakmoge ja wykorztstac? I stad przede wszystkim tworzy sie ta luka, nie umiemy odpowiedziec na pytanie jak to się dzieje.

 

Jak można rozpatrywać związki pomiędzy teoria i praktyka:

 

1.      Klasyczne ujecie związku pomiedzy teoria a praktyka wychowawcza

 

Celem nauki w tym ujeciu jest opis i wyjaśnianie. Zadanie teorii nauki jest opis rzeczywistości i po drugie na bazie tego opisu mamy tworzyc tak zwane generalizacje – tworzenie pewnych uniwersalnych uogólnień. Pozwalaja nam one prognozowac jak ludzie będą się zachowywac – jaka reakcja w danym momencie się pojawi.

 

opis – generalizacja prognoza

 

minusy:

 

- jeżeli mamy do czynienia z generalizacjami to trudno nam zaobserwowac i prognozowac zachowanie do konkretnej jednostki. Uogólnienia osłabiają nam predyktywnosc

- powinniśmy moc formułować konkretne wytyczne w odniesniu do konkretnej sytuacja – generalizacja nam na to nie pozwala (nie zawsze jesteśmy w stanie podjąć trafne dzialanie na mocy generalizacji)

 

*musimy pamiętać ze nie wszystkie prognozy będą się sprawdzać (bo nie zawsze teoria jest dobra) – co to znaczy dobra teoria? (wymagania, wyznaczniki dobrej teorii)

- niesprzeczność logiczna zawartych w niej treści

- musi każda teoria dawać nam możliwość weryfikacji empirycznej – możliwa do zweryfikowania empirycznie (nie będzie dobra teoria, jeśli nie da się jej zbadać)

!zweryfikowana empirycznie koncepcja to teoria!

- dobra teoria wynika już z wcześniej zbudowanych teorii (musi mieć zakorzenienie w tym co nauka już wcześniej powiedziała) – lecz nie musi ona powielac może krytykowac, obalac

Mało wartościowe sa teorie których nie mamy do czego odnieść;

- z dobrej teorii można wyciągać, budowac na jej podstawie kolejne nowe hipotezy

 

*dobra prognoza powinna pozwalać nam wnioskować!

 

Ujecie to okazalo się słabe, marne DLATEGO psychologowie wymyslili

 

2.      Ujęcie pragmatyczne

 

Twierdzenia optymalizacyjne (nazwane dopiero w ujęciu normatywnym) – tu były te twierdzenia wdrażane -> przekształcenie twierdzenia wyjaśniającego  w konkretna dyrektywe dzialania

 

Problem rozróżnienia istnienia dwojakiego problemu podejmowanego przez psychologie         (teoria  praktyka)

 

- problem naukowy ma charakter poznawczy

- problem praktyczny a charakter trudności (nie tylko wyjaśnienia, ale dyrektywy)

 

*Teresa Dębo (psychologia rehabilitacji) ->

Szereg wytycznych:

 

1.      selekcja problemow (oddzielenie naukowych od praktycznych)

2.      selekcja tematow badawczych (bardziej szczegolowe od problemu)

 

Psychologia naukowa powinna selekcjonowac problemy praktyczne i na ich podstawie szukac tematow badawczych (tez praktycznych) z nich – dyrektywy dzialania.

 

3.      wprowadzenie perspektyw: badacza i osoby badanej

 

To podejście daje konkretne dyrektywy/ wskazowki  

 

 

3. Ujęcie normatywne

 

Jak przełożyć opis (twierdzenie wyjaśniające) na dyrektywy?

 

Twierdzenie optymalizacyjne:

 

1.      wazny postulat teoretyczny:

Obowiązek nauki: transformacja wiedzy/ teorii do postaci takiej, żeby mogla być uzyteczna, wykorzystana przez praktykow

 

2.      postulat, ktory przyjeli:

Istnienie twierdzen optymalizacyjnych (np. jeżeli chcesz uzyskac stan A, to musisz działać w sposób B)

è    przekształcone twierdzenia wyjaśniające na osiagniecie celu (wspomaganie rozwoju)

 

3.      postulat:

Wprowadzenie do nauki celow dzialania (wymagaja od praktyk precyzyjnego zdefiniowania: do czego dazysz)

- nauka ma dostaraczac sposobów dzialania

 

Dlaczego nauka jest nieskuteczna? (teoria  nie do zastosowania?)

 

A)    nie uzglednilismy wszystkich mozliwych czynnikow w tej sytuacji

B)    blednie określony cel

Powinna pośredniczyć pomiedzy budowaniem dobrych teorii i budowaniem dobrych dyrektyw dzialania (psych. Wychowawcza w tym ujeciu)

 

Krytyka ujecia normatywnego:

 

1.      jeśli mielibysmy tak działać, to musielibyśmy przyjąć, ze każdy problem możemy rozwiązać na gruncie teorii, a sa problemy, których nie da się wyjaśnić naukowo

2.      dyrektywy dzialania powinny mieć charakter uniwersalny, a jeśli to niemożliwe -> nieoszacowanie aktualnego kontekstu społecznego (przeszacunkowanie teorii)

3.      nadmierne automatyzowanie -> nie trzeba by było studiowac, wystarcza książki

4.      trudno jest wskazac kryteria skuteczności

5.      nie uwzglednia sytuacji – psycholog jako tylko wykonawca dyrektyw nie uwzglednia potrzeb klienta – nie zawsze dyrektywność jest dobra

 

4.      Ujecie działaniowe

 

- wykorzystuje teorie dzialania (Chomsky’ego)

Interesuje nas poziom aktualnych realnych działań podejmowanych przez ludzi

- koncentrujemy się na wyjaśnieniu aktulanego zachowania w danym momencie

- dajemy wyjaśnienia waskich wyselekcjonowanych fragmentow

- ogranicza się do wyjaśniania zachowania (a nie prawidłowości rozwojowych itp.)

- koncentruje się na konkretnych osobach/ typach osob

 

 

3 etapy, które powinien podejmowac badacz, aby stworzyc dana teorie:

 

a)      analiza dzialania osoby

b)     rekonstrukcja wiedzy osoby działającej  (systemu poznawczego)

c)      opanowanie skutecznej procedury dzialania (bazuje na możliwości przewidywania dalszego rozwoju sytuacji)

 

Wyznaczniki skuteczności – właściwości indywidualne badacza:

Dann (?) (zalozenia teoretyczne):

 

a)      w tym ujeciu teoretycy powinni być zainteresowani rekonstrukcja poznawcza takiego ujecia sytuacji jakie reprezentuje dana osoba;

b)     rekonstrukcje te sa tylko fragmentem wiedzy, jaka dysponuja Ci ludzie -> mogą się wiec zmieniać;

c)      subiektywne interpretacje sytuacji nie zawsze sa dostępne świadomości działającego podmiotu; 

d)     zawsze tylko i wyłącznie subiektywne fragmenty wiedzy (przekonan, interpretacji)

 

Cele nauki w ujęciu działaniowym:

 

- definiowanie fragmentu rzeczywistości

- wyjaśnianie tej sytuacji

- przewidzenie przyszłego rozwoju wydarzeń w tej sytuacji

- zaproponowanie sposobu działania

 

Praktycy korzystaja z 3 rodzajow wiedzy:

 

- potocznej

- zinstytucjonalizowanej – dostepna członkom jakiejs instytucji; zbior regul, które reguluja dzialanie w obrebie jakiejs instytucji

- naukowej – jej zadaniem jest opis i wyjaśnienie praktyki postepownia wychowawczego w konkretnym miejscu i czasie; podlega zasadom naukoosci (obiektywizm, weryfikowalność)

 

3 wazne elementy/pytania:

a) co chce osiągnąć? (chodzi nam tu o cel)

b) dlaczego? (chdzi tu o stawianie diagnozy)

c) w jaki sposób? (skupiamy się tuu na projekcie oddziaływań)

 

Zadanie dla teorii naukowej:

Tworzenie takiej teorii wychowawczej, która będzie bazowala na rekonstrukcji praktyki.

 

Zastosowanie najwazniejszych paradygmatow w praktyce

3 wazne zalozenia:

 

I nie ma jednego dobrego sposobu oddziaływania wychowawczego wywodzącego się z danej teorii (szereg roznych warunkow)

II nie wszystki praktyki wychowawcze będą wynikaly z jednej teorii; teorie wiążemy

III kady z nas musi sobie wyrobic swo wlasny model praktyki wychowawczej (które elementy z których nurtow będą nam potrzebne)

 

ORIENTACJA BEHAWIORALNA

 

Pawlow styczność w czasie SR (jako mechanizm uczenia uczenia się)

Thorndike – styczosc w czasie nasiela ziazek S -> R; sila reakcji

Skinner – prawdopodobieństwo pojawienia się reakcji

 

Stosowana analiza zachowania – bazuje na założeniach warunkowania sprawczego             (lata 60-70)

 

Schemat dziabana stosowanej analizy zachowania : (bardzo podobne do eksperymentu)

 

1)     analiza stanu wyjściowego

2)     interwencja – oddziaływanie wychowawcze (umiejętne manipulowanie wzmocnieniami : kary i nagrody!!!)

3)     ponowne oszacowanie zachowania – ocena/sprawdzanie skutkow

4)     wnioski – czy zmiana się pojawiali czy nie? Czy jest to taka zmiana jakiej chcieliśmy?

*Teoria spolecznego uczenia się – teoria poznania społecznego (Bandura)

 

- naśladownictwo

- kara, nagroda + procesy poznawcze

- behawioryzm + elementy poznania

 

Poznawcza modyfikacja zachowania – procedura wychowawcza stosowana na gruncie behawioralnym, a konkretnie z teorii społecznego uczenia się.

- trzeba zdiagnozowac najpierw sfere poznawcza (deficyty);

- pozniie usprawniamy sfere behawioralna

 

Przykłady zastosowan:

 

*Procedura samokierowania (samoocenianie, samowzmacnianie, samoregulacja) – skuteczność wzrasta, gdy dziecko wie ze osoba trzecia sprawdzi efekty (ktos z zewnatrz)

 

*Procedura samowerbalizacji  - bazuje na zalozeniu, ze istnieje mowa wewnetrzna (myslenie wewnętrzne)

 

4 etapy:

Musi być osoba przeprowadzajaca (tiutor)                         N

                                                                                            A

1)     Prezentowanie przez model                                    G    

2)     Model instruuje dziecko                                          R

3)     Dziecko samo instruuje  siebie (na glos)                O

4)     Przeniesienie instrukcji do poziomu mysli             D

                                                                                            A                       

Efekt: wykonujemy zadania automatycznie                       !!

 

*Nauczanie programowane – procedura, która ma jeden najważniejszy aspekt -> polega to na dzieleniu większej czesci dużej porcji materialu; po każdej porcji materialu informacja zwrotna (zdane czy nie zdane); przyswajamy go porcjami; w obrebie przyswajania tych porcji materialu stosowanie procedur m.in. samokierowania

 

*Nauczane wspomagane komputerowo – zastosowanie komputerow; Vargas wyróżnił 3 sposoby wykorzystywania komputerow w procesie przyswajania wiedzu:

a) cwieczenie – nacisk kladziony na powtarzalnosc

b) symulacja – nauczanie poprzez przenoszenie wlascwosci realnej sytuacji do srodowiska wirtualnego np. nauka dla dzieciwirtualny sklepik (ucza się wydawac pieniadze)

c) nauczanie – klasyczny sposób doczytania, poszukania info, gromadzenia ich;

 

*Uczenie się sprawnościowe – istotą tej formy uczenia się jest mozliwosc powtarzania materialu, który mamy do opanowania tak długo jak to jest konieczne

 

*Metoda Kellera – zindywidualizowany system nauczania - metoda która zostala poddana wielu zniekształceniom, wiele badaniom. Istnieje 5 najazniejszych elementow wchodzących w niej sklad:

1)     samokierowanie – samodyscyplina, uczenie się tego ze mam sama decydowac o tym, czy się nauczyłam czy nie; uczenie się odpowiedzialnosci za swój rozwoj;

2)     opanowywanie jednostek trescowych – dzielenie materialu na jakies mniejsze fragmenty; przy czym nie przypadkowe dzielenie tylko w taki sposób gdzie osoba przechodzi do nastepnej porcji mterialu jak zaliczy poprzedni (dzielenie + warunkowość);

3)     wyklady – element dodatkowy w tej metodzie; wyklad ma za zadanie stymulowac, rozwijac, dostarczac dodatkowych info; natomiast zakres jego tresci nie wchodzi w sklad wymagan „egzaminacyjnych” (nie podlega sprawdzeniu); cel -> „otwieranie kolejnych okienek”

4)     supervizorzy – osoby które Maja kontrolowac; Tiutor- nie musi to być osoba strasza, może to być rówieśnik; osoba, która dana jednostke tresciowa już przyswoila, opanowala;

5)     prace pisemne – cel -> samodzielny wkład pracy osoby uczącej się; prace na rozne tematy ale takie które maja stymulowac do samodzielnego szukania.

 

Krytyka wszystkich tych sposobow nauczania dotyczy faktu ze to wszystko jest zbyt samodzielne; kladzenie zbyt dużego nacisku na samodzielność ucznia – mala ilość konsultacji z wykładowcami, nauczycielami; maly kontakt z rowniesnikami – konsultacje rowniesnicze sa bardzo wazne (pozwalaja w pewien sposób uporządkowania wiedzy). Wazna jest również kwestia doboru materialu. Należy pamiętać o dystansie związanym ze stosowaniem narzedzi nauczania.

 

ORIENTACJA POZNAWCZA

 

Nauczyciel musi wiedziec jak uczen, wychowanek mysli, jak zapamietauje  jak gromadzi informacje – jak funkcjonuje poznawczo (dzieki temu jest w stanie dobrac uczniowi odpowiednie strategie nauczania)

 

*W behawioryzm nauczyciel wisi nad glowa ucznia – sprawdza, weryfikuje, nagradza oraz karze a w poznawczej ma wspierac, pomgac jak dobrze się nauczyc – roznica jest zarówno w celu nauczania oraz w stosowanych technikach.

 

Cel: nauczenie się efektywnego sposobu przyswajania informacji w oparciu i wiedze na temat funkcjonowania poznawczego.

 

Strategie poznawcze (wszystkie strategie, które wyznaczaja sposoby przyswajania i organizowania informacji)

 

5)     powtarzanie

6)     strategia elaboracji – powiazanie, skojarzenie ze soba nowych informacji z tymi, kotre już posiadamy

7)     strategia organizowania – mnemotechniki (akronimy, loci, metoda slowa klucza – 3 zdania trzeba znac na temat technik), selekcjonowanie, grupowanie, duze znaczenie pamięciowych strategi

 

Strategie metaloznawcze (dotycza one umiejtnosci zarzadzania, organizowania strategii poznawczych; pozwalają one w ogóle zarządzać naszym

1)     monitorowania – formułowanie oyt do tekstu, który mam przyswoic i zrozumiec

2)     planowania

3)     regulacyjna

 

*zludzenie zrozumienia – w odniesieni do sposobow uczenia się; polega na tym, ze nie stosujemy procedur sprawdzania czy rzeczywiście wiedza zostala właściwie przyswojona, zrozumiana; dotyczy ono bardzo dużego procentu osob uczących się;

 

ORINTACJA MOTYWACYJNA

 

W tej orientacj mamy zasadniczo 3 wazne elementy; tyrzy komponenty motywacyjne, które sa związ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin