WYWIAD Z RODZICAMI
Przygotował(a):……………………………………….. rok…… grupa………..
I. Dane ogólne:
1. Data przeprowadzenia wywiadu
2. Imię i (nazwisko) dziecka
3. Data urodzenia
4. Adres zamieszkania
5. Rodzice:
· matka
imię .............................................................
wiek .............................................................
wykształcenie ..............................................
zawód wykonywany ....................................
· ojciec
6. Warunki bytowe/mieszkaniowe rodziny:
· Liczba pokoi, metraż ogólny; czy dziecko ma swój pokój
· Inne pomieszczenia
· Jak rodzice oceniają swoje warunki bytowe
7. Ogólny stan zdrowia dziecka
1. Przebieg ciąży
· prawidłowy
· nieprawidłowy:
- przebyte choroby
- rodzaj powikłań
· z której ciąży jest badane dziecko
· czy było dzieckiem planowanym (z tym pytaniem trzeba być ostrożnym)
· w którym tygodniu ciąży dziecko się urodziło
2. Przebieg porodu
· naturalny (siłami natury)
· bez powikłań
· z powikłaniami:
· rodzaj powikłań:
- jeśli cesarskie cięcie to czy było planowane
- inny rodzaj – np. poród kleszczowy, itp.
· waga i długość ciała dziecka
· ocena w skali Apgar
- ewentualnie za co obniżone punkty
3. Środowisko rodzinne
· Czy w rodzinie występowały poważne choroby/ podobne zaburzenia?
· Czy jest z rodziny pełnej?
· Czy jest wychowywane przez rodziców biologicznych?
· Z którym rodzicem jest większa więź emocjonalna?
· Czy dziecko ma rodzeństwo? Należy dopytać o liczbę dzieci, ile mają lat, ogólne jak wygląda ich rozwój
· Inni członkowie rodziny mieszkający razem – jaki mają wpływ na dziecko?
4. Rozwój dziecka
· Historia chorób i wypadków /jakie choroby dziecko przechodziło i kiedy/
· Kto opiekuje się dzieckiem podczas choroby?
· Wady organiczne
· Czy dziecko jest chore na padaczkę?
· Czy dziecko przyjmuje stale jakieś leki?
· Czy rodzice zauważyli niepokojące zmiany w zachowaniu lub wyglądzie dziecka? Jeśli tak – od kiedy?
· Jakie mają państwo trudności w kontaktach z dzieckiem?
· Wydarzenia wyjątkowe w życiu dziecka lub rodziny o szczególnie silnym /korzystnym lub niekorzystnym/ wpływie na rozwój i wychowanie dziecka.
a) umiejętności ruchowe dziecka we wczesnym rozwoju:
· samodzielne siadanie (od kiedy?)
· samodzielne chodzenie (od kiedy?)
· zaobserwowane nieprawidłowości
b) ogólna ocena aktualnej sprawności fizycznej dziecka
· sprawność ruchowa całego ciała (czy dużo biega, wspina się, jak pokonuje przeszkody? –jeśli mała sprawność ruchowa to w jakim zakresie)
· sprawność w zakresie motoryki małej (rączek dziecka)– należy dopytać czy dziecko potrafi prawidłowo posługiwać się przedmiotami codziennego użytku, np. łyżeczką, pić i jeść samodzielnie, zakładać ubranie itp., chwytać kredkę, od kiedy rysuje, czy lubi rysować i jak rodzice oceniają poziom prac dziecka, dopytać którą ręką dziecko rysuje itp.
6. Rozwój mowy
a) zapytać o aktualny poziom rozwoju mowy (Jeżeli matka w tym zakresie nie zgłasza żadnych problemów to w pytaniach podanych poniżej należy ograniczyć się do pytań umożliwiających ocenę czy rozwój mowy był prawidłowy czy nie?)
b) etapy, czy i kiedy pojawiły się w rozwoju mowy
· głużenie i gaworzenie
· pojedyncze dźwięki
· słowa
· jeśli dziecko jest nieme, dopytać czy był okres kiedy dziecko posługiwało się prawidłowo mową
· wymienić używane prze dziecko słowa bądź określić ich kategorie:
· połączenia wyrazowe (np. łączy kilka słów w wypowiedzi, ale wypowiedź nie ma formy zdania)
· zdania - określić rodzaj zdań (pojedyncze; złożone itp.)
· czy mowa służy komunikacji ? (czy dziecko zwraca się do innych osób za pomocą słów;? czy sygnalizuje różne swoje potrzeby?)
· czy dziecko wykorzystuje gestykulację do komunikacji (np. wskazuje gestami co chce robić)?
· czy mowa pojawia się spontanicznie u dziecka (mówi samo, nie zachęcane do wypowiedzi)?
· czy powtarza dźwięki, słowa bądź wypowiedzi innych osób (bezpośrednio po wypowiedzi innej osoby lub z pewnym opóźnieniem)?
· czy spontanicznie lub w odpowiedzi na pytanie nazywa przedmioty?
· czy zadaje pytania?
· czy rozumie wydawane polecenia i czy je wykonuje?
· czy reaguje na swoje imię
7. Kontakt społeczny
· nawiązywanie kontaktu wzrokowego - we wczesnym rozwoju, obecnie
· reakcja dziecka na kontakt fizyczny - we wczesnym rozwoju, obecnie
· reakcja na inne osoby - rozpoznawanie członków rodziny, przywiązanie do rodziców, reakcja na rozłąkę; reakcja na kontakt z obcymi osobami
· kontakt z rówieśnikami - włączanie się do zabawy; kontakt słowny
8. Umiejętność zabawy
· używane przedmioty, sposób ich wykorzystania
· czym najbardziej lubi się bawić
· w jaki sposób dziecko się bawi – poprosi aby rodzic opisał
· uczestniczenie innych osób w zabawie
· ile czasu rodzice poświęcają na zabawę z dzieckiem?
· kto najczęściej bawi się z dzieckiem?
9. Umiejętności samoobsługowe
· trening toaletowy
· mycie się, dopytać czy trudności wynikają z małej sprawności rączek dziecka czy z innych powodów
· ubieranie się, dopytać czy trudności wynikają z małej sprawności rączek dziecka czy z innych powodów
· samodzielne jedzenie
11. Zachowania
· Jakie stosowane są metody wychowawcze
· reakcja na zmiany w środowisku (zmiany ustawienia przedmiotów, zmiany odzieży, zmiany tras spacerów, zmiany w rozkładzie zajęć w ciągu dnia itp.)
· powtarzanie wykonywania pewnych czynności (rutynowe ich wykonywanie)
· problemy ze snem
· problemy pojawiające się podczas jedzenia
· problemy związane z wydalaniem
· zachowania agresywne i autoagresywne
· inne niepokojące rodziców zachowania
· jakieś zachowania, które rodzice odbierają jako szczególnie różniące ich dziecko od innych dzieci.
11. Niepokojące zachowania pojawiające się w obrębie poszczególnych modalności zmysłowych
· wzrok
· słuch
· węch
· smak
· dotyk
· reakcja na ból
12. Etapy edukacji (żłobek, przedszkole, itp.)
13. Rodzaj trudności pojawiających się w przedszkolu, szkole?
· Czy dziecko lubi chodzić do przedszkola/szkoły?
· Jaki ma kontakt z rówieśnikami?
· Czy jest lubiany przez dzieci, czy ma dużo kolegów?
· Czy nauczyciele zgłaszają trudności w kontaktach z dzieckiem?
· Czy dziecko należy do organizacji pozaszkolnych?
1
olaholak