Wywiad z rodzicami (Dacka).doc

(66 KB) Pobierz
1

 

WYWIAD Z RODZICAMI

Przygotował(a):……………………………………….. rok…… grupa………..

 

I. Dane ogólne:

1.        Data przeprowadzenia wywiadu

2.        Imię i (nazwisko) dziecka

3.        Data urodzenia

4.        Adres zamieszkania

5.        Rodzice:

·           matka

imię  .............................................................

wiek .............................................................

wykształcenie ..............................................

zawód wykonywany ....................................

·           ojciec

imię  .............................................................

wiek .............................................................

wykształcenie ..............................................

zawód wykonywany ....................................

6.        Warunki bytowe/mieszkaniowe rodziny:

·           Liczba pokoi, metraż ogólny; czy dziecko ma swój pokój

·           Inne pomieszczenia

·           Jak rodzice oceniają swoje warunki bytowe

7.        Ogólny stan zdrowia dziecka

  1. Wzrost, waga /porównać z normami/
  2. Budowa fizyczna dziecka /silna, wątła, przeciętna, krępa, atletyczna, itp. /
  3. Gdzie rodzice szukali pomocy do tej pory? Należy sprawdzić, jakie uzyskał do tej pory diagnozy.

 

II. Wywiad szczegółowy:

1.        Przebieg ciąży

·           prawidłowy

·           nieprawidłowy:

-        przebyte choroby

-        rodzaj powikłań

·           z której ciąży jest badane dziecko

·           czy było dzieckiem planowanym (z tym pytaniem trzeba być ostrożnym)

·           w którym tygodniu ciąży dziecko się urodziło

 

2.              Przebieg porodu

·           naturalny (siłami natury)

·           bez powikłań

·           z powikłaniami:

·           rodzaj powikłań:

-      jeśli cesarskie cięcie to czy było planowane

-      inny rodzaj – np. poród kleszczowy, itp.

·           waga i długość ciała dziecka

·           ocena w skali Apgar

-     ewentualnie za co obniżone punkty

 

3.              Środowisko rodzinne

·           Czy w rodzinie występowały poważne choroby/ podobne zaburzenia?

·           Czy jest z rodziny pełnej?

·           Czy jest wychowywane przez rodziców biologicznych?

·           Z którym rodzicem jest większa więź emocjonalna?

·           Czy dziecko ma rodzeństwo? Należy dopytać o liczbę dzieci, ile mają lat, ogólne jak wygląda ich rozwój

·           Inni członkowie rodziny mieszkający razem – jaki mają wpływ na dziecko?

 

4.              Rozwój dziecka

·           Historia chorób i wypadków /jakie choroby dziecko przechodziło i kiedy/

·           Kto opiekuje się dzieckiem podczas choroby?

·           Wady organiczne

·           Czy dziecko jest chore na padaczkę?

·           Czy dziecko przyjmuje stale jakieś leki?

·           Czy rodzice zauważyli niepokojące zmiany w zachowaniu lub wyglądzie dziecka? Jeśli tak – od kiedy?

·           Jakie mają państwo trudności w kontaktach z dzieckiem?

·           Wydarzenia wyjątkowe w życiu dziecka lub rodziny o szczególnie silnym /korzystnym lub niekorzystnym/ wpływie na rozwój i wychowanie dziecka.

 

5.        Rozwój fizyczny

a)        umiejętności ruchowe dziecka we wczesnym rozwoju:

·           samodzielne siadanie (od kiedy?)

·           samodzielne chodzenie (od kiedy?)

·           zaobserwowane nieprawidłowości

 

b)        ogólna ocena aktualnej sprawności fizycznej dziecka

·           sprawność ruchowa całego ciała (czy dużo biega, wspina się, jak pokonuje przeszkody? –jeśli mała sprawność ruchowa to w jakim zakresie)

·           sprawność w zakresie motoryki małej (rączek dziecka)– należy dopytać czy dziecko potrafi prawidłowo posługiwać się przedmiotami codziennego użytku, np. łyżeczką, pić i jeść samodzielnie, zakładać ubranie itp., chwytać kredkę, od kiedy rysuje, czy lubi rysować i jak rodzice oceniają poziom prac dziecka, dopytać którą ręką dziecko rysuje itp.

 

 

6.        Rozwój mowy

a)              zapytać o aktualny poziom rozwoju mowy (Jeżeli matka w tym zakresie nie zgłasza żadnych problemów to w pytaniach podanych poniżej należy ograniczyć się do pytań umożliwiających ocenę czy rozwój mowy był prawidłowy czy nie?)

b)              etapy, czy i kiedy pojawiły się w rozwoju mowy

·           głużenie i gaworzenie

·           pojedyncze dźwięki

·           słowa

·           jeśli dziecko jest nieme, dopytać czy był okres kiedy dziecko posługiwało się prawidłowo mową

·           wymienić używane prze dziecko słowa bądź określić ich kategorie:

·           połączenia wyrazowe (np. łączy kilka słów w wypowiedzi, ale wypowiedź nie ma formy zdania)

·           zdania - określić rodzaj zdań (pojedyncze; złożone itp.)

·           czy mowa służy komunikacji ? (czy dziecko zwraca się do innych osób za pomocą słów;? czy sygnalizuje różne swoje potrzeby?)

·           czy dziecko wykorzystuje gestykulację do komunikacji (np. wskazuje gestami co chce robić)?

·           czy mowa pojawia się spontanicznie u dziecka (mówi samo, nie zachęcane do wypowiedzi)?

·           czy powtarza dźwięki, słowa bądź wypowiedzi innych osób (bezpośrednio po wypowiedzi innej osoby lub z pewnym opóźnieniem)?

·           czy spontanicznie lub w odpowiedzi na pytanie nazywa przedmioty?

·           czy zadaje pytania?

·           czy rozumie wydawane polecenia i czy je wykonuje?

·           czy reaguje na swoje imię

 

7.              Kontakt społeczny

·           nawiązywanie kontaktu wzrokowego - we wczesnym rozwoju, obecnie

·           reakcja dziecka na kontakt fizyczny - we wczesnym rozwoju, obecnie

·           reakcja na inne osoby - rozpoznawanie członków rodziny, przywiązanie do rodziców, reakcja na rozłąkę; reakcja na kontakt z obcymi osobami

·           kontakt z rówieśnikami - włączanie się do zabawy; kontakt słowny

 

8.              Umiejętność zabawy

·           używane przedmioty, sposób ich wykorzystania

·           czym najbardziej lubi się bawić

·           w jaki sposób dziecko się bawi – poprosi aby rodzic opisał

·           uczestniczenie innych osób w zabawie

·           ile czasu rodzice poświęcają na zabawę z dzieckiem?

·           kto najczęściej bawi się z dzieckiem?

 

9.    Umiejętności samoobsługowe

·           trening toaletowy

·           mycie się, dopytać czy trudności wynikają z małej sprawności rączek dziecka czy z innych powodów

·           ubieranie się, dopytać czy trudności wynikają z małej sprawności rączek dziecka czy z innych powodów

·           samodzielne jedzenie

 

11.    Zachowania

·           Jakie stosowane są metody wychowawcze

·           reakcja na zmiany w środowisku (zmiany ustawienia przedmiotów, zmiany odzieży, zmiany tras spacerów, zmiany w rozkładzie zajęć w ciągu dnia itp.)

·           powtarzanie wykonywania pewnych czynności (rutynowe ich wykonywanie)

·           problemy ze snem

·           problemy pojawiające się podczas jedzenia

·           problemy związane z wydalaniem

·           zachowania agresywne i autoagresywne

·           inne niepokojące rodziców zachowania

·           jakieś zachowania, które rodzice odbierają jako szczególnie różniące ich dziecko od innych dzieci.

 

11.              Niepokojące zachowania pojawiające się w obrębie poszczególnych modalności zmysłowych

·           wzrok

·           słuch

·           węch

·           smak

·           dotyk

·           reakcja na ból

 

12.    Etapy edukacji (żłobek, przedszkole, itp.)

 

13.    Rodzaj trudności pojawiających się w przedszkolu, szkole?

·           Czy dziecko lubi chodzić do przedszkola/szkoły?

·           Jaki ma kontakt z rówieśnikami?

·           Czy jest lubiany przez dzieci, czy ma dużo kolegów?

·           Czy nauczyciele zgłaszają trudności w kontaktach z dzieckiem?

·           Czy dziecko należy do organizacji pozaszkolnych?

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin