Z.pdf

(131 KB) Pobierz
http://sasana.wikidot.com/printer--friendly//z
Site: SASANA.PL at http://sasana.wikidot.com
Source page: Litera Z at http://sasana.wikidot.com/z
Litera Z
Tytuł: Przewodnik po Buddyzmie od
A do Z
ź ródło
drukuj
O autorze: Bhante Shravasti
Dhammika
Wersja scribd:
Wersja pdf:
, POWRÓT DO SPISU TREŚCI ,
LITERA Z
ZADOWOLENIE
(CONTENTMENT)
Zadowolenie (santutthi) jest zdolnością do bycia szczęśliwym i spełnionym w swoim
obecnym stanie. Buddha rzekł: "Zadowolenie jest najwyższym bogactwem" (Dhp.204),
mając na myśli, że jeśli jesteśmy zadowoleni, nie potrzebujemy zdobywać czegokolwiek,
iść dokądkolwiek czy być kimkolwiek, aby być szczęśliwymi, ponieważ już jesteśmy. W
ten sposób zadowolenie jest bardziej cenne niż jakakolwiek własność czy osiągnięcie.
Buddha opisuje mnisie zadowolenie w tych słowach: "Jest zadowolony z szaty, która
okrywa jego ciało i jałmużny, która syci jego żołądek i zaakceptowawszy nie więcej, niż
konieczne, podąża swoją drogą, tak jak ptak, który lata tu i ówdzie nie zabierając ze
sobą nic więcej prócz swoich skrzydeł." (D.I,71)
ZASŁUGA
(MERIT)
Zasługa (puńńa) to wartość moralnej dobroci i zdrowotności, która czasem nazywana
jest umiejętnością (kusala), cnotą (sīla), właściwą (hita) lub dobrą (sādhu). W
tradycyjnych krajach therawadzkich, a zwłaszcza w Tajlandii, znaczenie zasługi było w
sposób poważny niezrozumiane. Dzisiaj słowo to jest zazwyczaj używane raczej jako
rzeczownik, niż przymiotnik, a ludzie mówią o „zdobywaniu zasług”. Zamiast wartości
określającej poszczególny rodzaj zachowania, zaczęto myśleć o niej jako o obiekcie, lub
nawet towarze, który może być „utworzony”, „zgromadzony”, zebrany, aby użyć go
później, a nawet „przekazać” innym. To nieporozumienie miało niszczący wpływ na
praktykę Dhammy w Tajlandii. Zamiast czynić dobrze z szacunku dla nauk Buddhy, lub
po prostu z radości z czynienia dobrze czy też dlatego, że jest to właściwe, ludzie często
czynią dobrze aby „zdobyć” zasługę. A więc np. szczodrość (dāna) została
zdegradowana z aktu dawania do środków otrzymywania. Co gorsza, ludzie wierzą, iż
mogą „stworzyć zasługi”, nie poprzez uczciwość i cnotliwość w codziennym życiu, ale
poprzez odprawianie poszczególnych rytuałów – tworzenie figurek, dawanie jedzenia i
pieniędzy mnichom, procesje wokół stup itp. – praktycznie bez żadnego względu na
253405140.049.png
intencje kryjące się za ich czynami, lub na to jak zdobyli pieniądze, które darowują. A to
wszystko pomimo napominania Buddhy: „Nie myślcie, że zewnętrzne działania
przynoszą czystość. Ten, który myśli właściwie powie, że czystość nie może być zdobyta
przez tego, kto szuka jej w zewnętrznych rzeczach” (S.I,169).
Od czasu do czasu nieporozumienia i zepsucie przenikają do wszystkich ludzkich
instytucji, a pod tym względem buddyzm nie jest inny od pozostałych religii.
ZBIERANIE JAŁMUŻNY
(ALMS GATHERING)
Zbieranie jałmużny (pi ṇḍ apāta) jest środkiem, dzięki któremu buddyjscy mnisi i mniszki
zdobywają pożywienie. Praktyka ta różni się od żebrania. Żebrak prosi lub domaga się
jałmużny, podczas gdy mnisi i mniszki buddyjskie tylko podchodzą do drzwi
potencjalnego dawcy, stoją tam cicho przez chwilę i po otrzymaniu czegoś idą dalej.
Mahāvastu mówi „Mądry mnich o nic nie prosi. Szlachetni mnisi nie mówią, czego im
potrzeba. Stoją tylko, trzymając miskę w widocznym miejscu. W taki sposób szlachetni
mnisi gromadzą jałmużnę”. Miska (patta) do której zbiera się jedzenie i z której się je
spożywa, jest jednym z ośmiu atrybutów mnichów i mniszek. Praktyka zbierania
jałmużny zaniknęła w Sri Lance, ale jest nadal powszechna w Birmie i Tajlandii.
ZIEMIA
(EARTH, THE)
Ziemia (Pa havī) - planeta, która obraca się wokół własnej osi, kręci dookoła Słońca oraz
utrzymuje życie na swej powierzchni. Buddha opisuje Ziemię (D.I,134; M.II,127) jako
posiadającą wielką głębię (gambhăra), będącą ogromnych rozmiarów (appameyya) oraz
mającą kształt kulisty lub dysku (mandala). Przedbuddyjskie religie wywodzące się z
Indii, przedstawiały Ziemię pod postacią bogini Pathavi, odpowiednika greckiej Gai oraz
rzymskiej Terry. Zgodnie z legendą, po osiągnięciu oświecenia, Buddha dotknął ziemi i
poprosił Pathavi, by była świadkiem jego wielkiego zwycięstwa nad ciemnością
ignorancji. Na posągach scena ta jest obrazowana porzez przedstawienie Buddhy z
lewą ręką ułożoną na nodze oraz prawą położoną na kolanie, koniuszkami palców
dotykając podłoża. Pomimo, że Buddha nigdy nie wymieniał imienia Pathavi, to
postrzegał Ziemię jako mającą pewne szczególne właściwości, decydujące o tym, że
warta jest naszego szacunku. Według Buddhy rośliny, które utrzymują całe życie na
ziemi, rosną dzięki temu, że pobierają odżywczą “esencję” ( pańhavăoja or
pańhavărasa) z ziemi (A.V,213; S.I,134). Podkreślał on także współzależność Ziemi oraz
życia, gdy obserwował, że “bydło jest zależne od chmur deszczowych, a człowiek jest
zależny od bydła” (Ja.IV,253). Chociaż twierdzenie to ujęte zostało w proste,
nienaukowe ramy, samą idee można traktować jako poprzedzające “Hipotezę Gai” wg
biologa Jamesa Lovelocka, który utrzymywał, że Ziemia powinna być spostrzegana jako
żywy organizm. Jeśli tak jest rzeczywiście, to troska wobec natury i środowiska wypływa
bezpośrednio z treści Pierwszego Wskazania.
Poza tym, że Ziemia utrzymuje życie na swej powierzchni, Buddha dostrzegał w niej
także pewne cechy duchowe, które warte są naśladowania. Prosił nas, byśmy byli
“czyści niczym niezmącona woda w stawie”, “niezachwiani niczym kolumna osadzona
głęboko w ziemi” oraz “wolni od wrogości jak wolna jest wspaniała Ziemia” (pańhavă
samo no virujjhati, Dhp.95). Ziemia, sprawiająca wrażenie dobrodusznej, cierpliwej w
swym trwaniu – to Buddha podziwiał najbardziej. Innym razem powiedział do swego
syna Ràhuli: “nawet teraz, gdy ludzie wyrzucają czyste albo brudne rzeczy… na Ziemie,
ona i tak nie czuje irytacji, upokorzenia czy oburzenia; w ten sam sposób rozwiń
medytację niczym Ziemia, a przyjemna i nieprzyjemne wrażenia nie wkradną się do
twego umysłu i nigdy tam nie pozostaną” (M.I,423). Powinniśmy starać się trwać
nieporuszeni przez różnego rodzaju wrażenia, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć, ale
nie oznacza to oczywiście, że możemy sami odnosić się wobec innych w sposób, który
253405140.050.png
sprawia, że oni staną się “zirytowani, upokorzeni czy oburzeni”. I w ten sam sposób jak
traktujemy innych, winniśmy traktować Ziemię”.
Zobacz: Świat.
Buddhist Perspectives on the Ecocrisis, Klas Sandell, 1987.
ZIEMIA ŚRODKOWA
(MIDDLE LAND)
Ziemia Środka (Majjhima Desa) to starożytna nazwa dla północno-centralnego regionu
Indii, dolina rzek Ganges i Jamuna, gdzie Buddha się urodził i gdzie buddyzm miał swój
początek. W pismach mówi się, że Ziemia Środkowa ciągnie się na wschodzie do miasta
Kaja gala, na południowym wschodzie do Rzeki Sala avatī, na południowym zachodzie
do miasta Setaka ṇṇ ika, na zachodzie do wioski Thū a, a jej północne granice
oznaczone były Górami Usīraddhaja (Vin.I,196). Dwa z tych punktów orientacyjnych
może być dzisiaj zidentyfikowanych, ale Ziemia Środkowa odnosiła się do
współczesnych stanów Indii takich jak Uttar Pradesh i Bihar oraz nizin Nepalu. Buddha
wierzył, że odrodzenie się na Ziemi Środkowa było szczególnie korzystne, jak z
pewnością rzeczywiście było w owych czasach, jako że było to główne centrum dopiero
co rozwijającej się cywilizacji subkontynentu (A. IV, 225). Czterdzieści pięć lat
podróżowania i wędrowania poprowadziło Buddhę przez obszar ok. 235.000 km2,
sprawiając, że stał się on najwięcej podróżującym ze wszystkich religijnych nauczycieli.
W przeciwieństwie do tego obszar na którym nauczał Jezus to ok. 900 km2.
Popularne legendy Sri Lanki i Tajlandii głoszą, że Buddha odwiedził te kraje, a nepalscy
Buddyści wierzą, że odwiedził on Dolinę Katmandu. Nie ma o tym żadnej wzmianki w
Tipi ace, ani żadnego dowodu na to, że Buddha kiedykolwiek podróżował poza Ziemię
Środkowa.
The Geography of Early Buddhism, B.C. Law, 1979.
ZŁO
(EVIL)
Zło ( pàpa) – siła kierująca do skrajnie negatywnych zachowań, a także obecność tych
skrajnie negatywnych zachowań. W wieli religiach zło utożsamiane jest z konkretną
postacią – Diabłem czy też Szatanem, który to ma być odpowiedzialny za występowanie
katastrof albo nakłanianie ludzi do złych uczynków. Zgodnie z buddyzmem zło istnieje w
sposób oczywisty pod postacią okrucieństwa, morderstw, chciwości oraz kradzieży,
jednakże przyczyną jest chciwość, nienawiść i ignorancja goszcząca w ludzkim sercu, a
nie żaden zewnętrzny czynnik. Buddyści zwalczają zło poprzez moralne naucznie –
indywidualne i społeczne – a nie poprzez egzorcyzmy, rzucanie uroków, modlitwy czy
ceremie, które mają trzymać diabła na dystans.
Buddhism and the Mythology of Evil, T. Ling, 1965.
ZŁOTA ZASADA
(GOLDEN RULE)
Często uważa się, iż zasada znana jako Złota – Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe –
jest wierzchołkiem nauk moralnych Jezusa i że należy jedynie do chrześcijaństwa.
Jednakże również Buddha ustanowił tę zasadę jednym z kamieni węgielnych swojej
etyki. Pojawia się ona w wielu miejscach i w wielu formach poprzez całą Tipi akę. Np.
Buddha powiedział: „Wszyscy drżą przed karą. Życie jest drogie dla wszystkich. Postaw
się w miejscu innych i nie krzywdź ich, ani nie zlecaj ich skrzywdzenia” (Dhp.130).
„Powinieneś wyciągnąć taki wniosek: osoba, która jest zagniewana i która gniewnie
przemawia, jest dla mnie nieprzyjemna i przykra, więc jeśli ja byłbym zagniewany i
gniewnie przemawiał, byłbym nieprzyjemny i przykry dla innych. Rozumiejąc to, powinno
się pomyśleć ‘nie powinienem się gniewać, ani gniewnie przemawiać’” (M.I,99).
253405140.051.png
„Wiedząc, że ja jestem jak inni i inni są jak ja, nie krzywdź nikogo, ani nie zlecaj ich
skrzywdzenia” (Sn.705). Aby tzw. Złotą Zasadę ustanowić centralnym punktem w
myślach i zachowaniu człowieka, muszą być spełnione pewne warunki. Człowiek
powinien mieć jasność co do swojego dobrobytu, powinien być świadom reakcji innych i
być wystarczająco oddzielony, aby wydostać się z własnych uczuć i wejść w uczucia
innych. Tak więc, co interesujące, prawdziwa empatia i współczucie poprzedzone są
uważnością i oddzieleniem. Zob. Altruizm i Buddha i Jezus.
ZWIERZĘTA
(ANIMALS)
Zwierzęta (satta lub tiracchāna) są czującymi istotami nie będącymi ludźmi. Buddha
podzielił zwierzęta na urodzone z jajka, z macicy, z wody lub urodzone spontanicznie
(S.III,240). Przy innej okazji podzielił je na wielonożne, czworonożne, dwunożne lub
pozbawione nóg (Vin.II,110). Powiedział „Nie znam żadnej innej grupy tak
zróżnicowanej, jak istoty świata zwierzęcego” (S.III,151; Sn.600). Powiedział też, że
więcej istot odradza się jako zwierzęta, niż jako ludzie (A.I,36). Ponieważ zwierzęta
dysponują ograniczoną zdolnością rozumienia, a więc mają niewielkie możliwości
rozwoju duchowego oraz dlatego, że królestwo zwierząt rządzi się zasadą „Jeść i zostać
zjedzonym”, Buddha uznał, że zdecydowanie bardziej niekorzystne jest odrodzenie się
jako zwierzę, aniżeli jako człowiek. Niemniej jednak zwierzęta są czującymi istotami,
zdolnymi do odczuwania przyjemności i bólu, zasługują zatem na współczucie i
szacunek. Większość religii mówi, że powinniśmy kochać innych ludzi. Buddyzm
poszerza i rozciąga miłość mówiąc, że należy ją czuć i okazywać wobec wszystkich
istot, nieważne jak skromnych. Buddhacarita mówi: „Empatia wobec wszystkich istot jest
najwyższą religią” (sarvesu bhutesu daya hi dharmah). Najwcześniejsze prawa
chroniące zwierzęta przed okrucieństwem i tworzące rezerwaty dla dzikich zwierząt
zostały stworzone przez buddyjskiego władcę Aśokę w II w.p.n.e.
(por. - The Great Compassion - Buddhism and Animal Rights, Norm Phelps, 2004.)
ZRÓWNOWAŻENIE
(EQUANIMITY)
Zrównoważenie (upekkhā) – bycie emocjonalnie opanowanym, zrównoważonym,
szczególnie w sytuacjach trudnych. Niekiedy określane jako przeciwwaga (susamāhita)
albo bycie skoncentrowanym ( majjhatta) Zrównoważenie jest ostatnią z Czterech
Brahma Vihàr, jednym z wielu sposobów, jak przejawiać może się miłość. Może to być
trudne, czasem niemożliwe, by utrzymywać ciepły, przyjacielski stosunek do kogoś, kto
nas skrzywdził albo kogoś kto jest niewybaczalnie zły. Pozostając w stosunku do takich
osób pogodnymi, nieporuszonymi, wolnymi od nienawiści, jest dobrym sposobem na
okazywanie miłości. Ułatwi to nam znacznie otworzenie się na takie osoby, gdy już
bardziej rozwiniemy w sobie miłość. Zrównoważenie jest także skuteczną odpowiedzią
wobec wielu pokus, prowokacji, albo zmysłowych wrażeń jakie bombardują nas każdego
dnia. Umożliwia nam zachowanie równowagi, jak to Buddha powiedział do “przejścia
równo po nierównym”.
Zdarza się, że zrównoważenie bywa mylone z obojętnością, lecz tak naprawdę łatwo
rozróżnić obydwie cechy. Jeśli pozostaniemy pogodni oraz nieporuszeni ponieważ
zdajemy sobie sprawę, że podekscytowanie czy poruszenie jest niewłaściwe,
niesprawiedliwe, nieprzydatne - jest to zrównoważenie. Jeżeli pozostajemy nieporuszeni,
nie angażujemy się, ponieważ nie zamierzamy sobie czymś zawracać głowy albo nas to
zwyczajnie nie obchodzi - postawę tę można nazwać obojętnością. Zrównoważenie
wyrasta z wiedzy, podczas gdy obojętność z ignorancji i egoizmu.
, POWRÓT DO SPISU TREŚCI ,
253405140.052.png
Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:
Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego
tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji
1.2 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation .
Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-U ż ycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0
Uznaniem autorstwa może być przypis wskazujący na adres strony internetowej
odwołujący się do tego dzieła.
Oryginał można znaleźć na tej stronie: http://buddhismatoz.com/about.html
Źródło: przepisane od autora.
Redakcja portalu tłumaczeń buddyjskich: http://SASANA.PL/
Tłumaczenie i redakcja polska: Portal Sasana.pl (Paweł Ł., Anna G., Maudgalyayana)
page revision: 11, last edited:
Jeśli nie zaznaczono inaczej, Zawartość tej strony dostępna jest na licencji Creative Commons
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License
253405140.001.png 253405140.002.png 253405140.003.png 253405140.004.png 253405140.005.png 253405140.006.png 253405140.007.png 253405140.008.png 253405140.009.png 253405140.010.png 253405140.011.png 253405140.012.png 253405140.013.png 253405140.014.png 253405140.015.png 253405140.016.png 253405140.017.png 253405140.018.png 253405140.019.png 253405140.020.png 253405140.021.png 253405140.022.png 253405140.023.png 253405140.024.png 253405140.025.png 253405140.026.png 253405140.027.png 253405140.028.png 253405140.029.png 253405140.030.png 253405140.031.png 253405140.032.png 253405140.033.png 253405140.034.png 253405140.035.png 253405140.036.png 253405140.037.png 253405140.038.png 253405140.039.png 253405140.040.png 253405140.041.png 253405140.042.png 253405140.043.png 253405140.044.png 253405140.045.png 253405140.046.png 253405140.047.png 253405140.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin