plany 5-latki.doc

(706 KB) Pobierz

5 latki

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: Co przedszkolaki wiedzą o owocach i warzywach

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Udział w przygotowaniu do zajęć. Gromadzenie przedmiotów do stworzenia kącika przyrody. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [028]. Oglądanie ilustrowanych książek i czasopism dla dzieci. Wyszukiwanie w nich ilustracji owoców i warzyw.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- zachęcanie do pracy z książką

- dziecko nazywa warzywo lub owoc przyniesiony do przedszkola
- dziecko dostrzega w książkach i czasopismach właciwe ilustracje

Uwaga! Nauczycielka w tygodniu poświęconym poznaniu warzyw i owoców przygotowuje postać Michasia (może być uszyty z materiału lub pacynka), która jest postacią przewodnią podczas zajęć. Michaś zostaje umieszczony w kąciku przyrody. Prowadząca wykorzystuje go do przekazania treści. Rozmowa połączona z działaniem na temat Michaś przyniósł warzywa. Dzieci odgadują ich nazwy przez dotyk. Każde warzywo jest zawinięte w kawałek materiału.
Praca plastyczna Kącik przyrody. Każde dziecko otrzymuje kartkę z postacią Michasia oraz kopertę z warzywami i owocami wyciętymi ze starych czasopism i szablony koszyków (po dwa dla każdego dziecka). Dzieci wypełniają postać Michasia kolorem przy pomocy kredek świecowych. Następnie przyklejają koszyki - do jednego wklejają warzywa, do drugiego owoce.

- rozwijanie zmysłu dotyku
- poznanie warzyw i owoców dojrzewających jesienią
- naklejanie gotowych elementów

- dziecko potrafi dotykając nazwać warzywo
- dziecko różnicuje warzywa i owoce
- dziecko tworzy kącik przyrody z przyniesionych owoców i warzyw
- dziecko starannie wykonuje swoją pracę

Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Słuchanie głosów przyrody z najbliższego otoczenia. Zabawy dowolne zabawkami (duże samochody, wiaderka, foremki).

- rozpoznawanie charakterystycznych głosów dobiegających z zewnątrz

- dziecko prawidłowo określa dobiegające do jego uszu głosy

WTOREK

Zabawy ruchowe z piosenką Mam chusteczkę haftowaną, Ulijanka, Łabędzie, Jedziemy sobie do Krakowa. Słuchanie piosenek poznanych od początku roku

-zachęcanie do udziału we wspólnej zabawie
- utrwalanie melodii i tekstu poznanych piosenek

- dziecko zna teksty i melodie popularnych zabaw z piosenką

Rozwiązywanie zagadek z tematu: owoce, warzywa z wykorzystaniem pacynki Michasia. Ćwiczenie oddechowe Michaś i jego jabłka - dzieci dmuchają w jabłka wycięte z materiału. Praca plastyczna Owoce z łatek. Z przygotowanych przez nauczycielkę skrawków materiałów o różnych wzorach dzieci wycinają warzywa i owoce. Przyklejają je na kolorowe kartki brystolu. Śluchanie piosenek z płyty CD o tematyce jesiennej.

- rozwijanie logicznego myślenia
- kształcenie cierpliwości
- rozwijanie układu oddechowego
- wyrabianie sprawności manualnych

- dziecko poprawnie rozwiązuje zagadki
- dziecko próbuje wstrzymać się od odpowiedzi bez pozwolenia nauczyciela
- dziecko prawidłowo oddycha podczas dmuchania w jabłka
- dziecko potrafi stworzyć ciekawą kompozycję z wyciętych owoców

W ogrodzie Michasia - ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach "szu", "pa", "bęc", "pac", "bum". Zabawy i gry planszowe przy stolikach.

- rozwijanie aparatu mowy
- przestrzeganie zasad obowiązujących podczas gier

- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenie
- dziecko bawi się z rówieśnikami zgodnie z ustalonymi zasadami

ŚRODA

Zabawy w kącikach zabaw wybranymi zabawkami. Zabawa kształcąca spostrzegawczość na temat Czy zgadniesz o jakiej książce opowiadam? Nauczycielka umieszcza przed dziećmi książki, które czytała im na wcześniejszych zajęciach i które są im znane.

- wzbogacanie słownika dzieci

- dziecko rozpoznaje książki, o których mowa

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [026]. J. Tuwim: Rzepka - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa pobudzająco-hamująca Rzepka tu, rzepka tam, ja już w koszu rzepki mam. Dzieci podskakują po sali. Kiedy usłyszą wyliczankę naśladują wyrywanie z ziemi rzepek i wkładanie ich do kosza. Wprowadzenie pojęcia zbiór. Ćwiczenie przy stolikach; tworzenie zbiorów warzyw, umieszczanie ich w odpowiednich pętlach - klasyfikowanie według gatunków i koloru.

- nabieranie umiejętności miarowych podskoków obunóż
- umiejętność współzawodnictwa i wykonywania złożonych poleceń
- poznanie utworu znanego autora
- utrwalenie pojęcia zbiór
- tworzenie zbiorów według określonych cech, posługiwanie się liczebnikami

- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia, czerpiąc z nich radość
- dziecko stosuje się do poleceń prowadzącej
- dziecko dostrzega humor zawarty w utworze
- dziecko poprawnie dobiera elementy

Zabawy w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem tunelu, skakanek, piłek, przyborów, którymi dysponuje placówka.

- kształcenie umiejętności podporządkowania sie poleceniom

- dziecko reaguje na polecenia nauczyciela

CZWARTEK

Marek zbiera gruszki - zabawa orientacyjno-porządkowa. Ćwiczenie przy stolikach Wypełnianie szablonów owoców stempelkami - tworzenie szlaczków. Utrwalenie piosenek poznanych od początku roku.

- reagowanie na ustalony sygnał
- przygotowanie do nauki pisania

- dziecko czeka na swoją kolej podczas zabawy
- dziecko wykonuje staranne stemple w określonym porządku

J. Brzechwa: Na straganie - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa orientacyjno-porządkowa Zające w kapuście Oglądanie reprodukcji przedstawiających martwą naturę.

- wprowadzanie wyrazów do globalnego czytania
- kontakt dziecka ze sztuką

- dziecko zna warzywa występujące w wierszu
- dziecko opisuje co przedstawiają reprodukcje

Zabawy samodzielne na przedszkolnym podwórku. Ścieżka zdrowia Jak prawidłowo pokonywać przeszkody - rozmowa połączona z działaniem.

- rozwijanie sprawności ruchowej

- dziecko sprawnie pokonuje przeszkody na ścieżce zdrowia

PIĄTEK

Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych. Zabawa ruchowa połączona z recytacją wyliczanki Podajemy piłkę.

- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej

- dziecko mówi wyliczankę jednocześnie podając piłkę

Słuchanie opowiadania w interpretacji nauczycielki J. Toje: Jarzębinka (w H. Kruk: Z ludźmi i przyrodą). Opowiadanie stanowi wprowadzenie do zajęć klasyfikowania zbiorów. Utrwalenie poznanych w ostatnim czasie piosenek. Wymyślanie do nich akompaniamentu, który stanowią: gazety, łyżki, klocki, duże piłki, pingpongi, kamyki, itp. Wybór przedmiotu dającego akompaniament należy do dzieci.

- rozwijanie mowy
- pogłębianie wiedzy matematycznej
- przygotowanie do zrozumienia pojęcia więcej o jeden, mniej o jeden
- wyrabianie poczucia rytmu

- dziecko wypowiada sie na temat treści opowiadania
- dziecko rozumie pojęcia związane z ilością
- dziecko wykazuje się dużą pomysłowością przy wydobywaniu dźwięków z przedmiotów

Założenie wspólnie z nauczycielką albumu zawierającego reprodukcje. Album składa się z luźnych kartek na zasadzie segregatora, tak by można było we właściwym momencie z nich korzystać. Wybranie jednej reprodukcji przedstawiającej postać. Rozmowa na jej temat. Zabawy dowolne w kąciku przyrody.

- rozwijanie zainteresowania sztuką

- dziecko wnikliwie opisuje reprodukcję

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: Jesień, jesień, jesień

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Swobodne rozmowy z dziećmi na narzucone przez nie tematy. Ocena pracy dyżurnych z poprzedniego tygodnia i wybór nowych dyżurnych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011].

- doskonalenie umiejętności kolejnego wypowiadania się
- wyrabianie właściwych postaw społecznych
- sprawne łączenie biegu z elementem czworakowania

- dziecko powstrzymuje się od chęci natychmiastowej wypowiedzi
- dziecko stara się obiektywnie ocenić pracę rówieśników
- dziecko wie jak należy bezpiecznie czworakować

L. Krzemieniecka: O gościach co nie przyszli na ucztę - teatrzyk cieni. Zabawa ruchowa Szukamy igiełek. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [013].

- poznanie ptaków odlatujących do ciepłych krajów
- utrwalenie nazw niektórych ptaków
- kształcenie umiejętności wzrokowego zapamiętywania
- kształcenie umiejętności przyjmowania spokojnie przegranej
- wdrażanie do umiejętności przyjmowania postawy umożliwiającej celowanie piłeczką do kosza

- dziecko próbuje opowiadać treść własnymi słowami
- dziecko wie, że wraz z nastaniem jesieni niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów
- dziecko stara się zapamiętać, który liść jest "pusty"
- dziecko czerpie radość z współzawodnictwa
- dziecko zapamiętuje jak należy się ustawić, żeby uzyskać właściwy wynik

Słuchanie piosenki B. Forma: Tańczy jesień z wiatrem. Rozmowa na temat charakteru jej melodii oraz zawartych w niej treści. Spacer w okolicy przedszkola. Okazjonalna rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Zebranie kasztanów. Zabawy klockami drewnianymi. Konstruowanie i nazywanie swoich budowli.

- poznanie nowej piosenki
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej w okresie jesieni
- manipulowanie klockami drewnianymi

- dziecko odpowiada na pytania dotyczące charakteru melodii
- dziecko dostrzega zmiany w przyrodzie
- dziecko nazywa budowle, które zbudowało

WTOREK

Układanie puzzli na dywanie (w małych zespołach puzzle o większej ilości elementów). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- kształcenie spostrzegawczości
- wyrabianie umiejętności współpracy z rówieśnikami

- dziecko dostrzega pasujące do siebie elementy
- dziecko zgodnie współdziała z innymi

L. Krzemieniecka: Jak się krasnal z jeżami w cenzurowane bawił - słuchanie opowiadania w interpretacji nauczycielki. Zabawa ruchowa Jeżowe zapasy. Praca plastyczna Jeże. Szablon jeża dzieci wycinają, następnie rozprowadzają na nim plastelinę, z szyszkowych łusek tworzą kolce.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- doskonalenie pamięci
- doskonalenie mowy wiązanej
- przeliczanie elementów zbiorów
- wyrabianie umiejętności starannego rozprowadzania plasteliny po powierzchni szablonu oraz dokładnego ułożenia łusek z szyszek na pokrytym plasteliną szablonie

- dziecko dobrze manipuluje elementami w zbiorze
- dziecko w logiczny sposób odpowiada na pytania
- dziecko przelicza elementy

Utrwalenie piosenki B. Forma: Tańczy jesień z wiatrem. Wprowadzenie elementów ruchu. Zabawy tematyczne w kącikach zabaw. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami przy stolikach.

- rozwijanie wyobraźni
- doskonalenie sprawności palców i dłoni
- próby nazywania swoich wytworów

- dziecko odtwarza sytuacje wzięte z życia codziennego
- dziecko stosuje zdania określające jego konstrukcję

ŚRODA

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin