Etap I . Wiek niemowlęcy (0 – 1 r. ż.)
KRYZYS
PSYCHOSPOŁECZNY
PODSTAWOWA UFNOŚĆ
A NIEUFNOŚĆ
CEL
ROZWOJU. ZADANIE
OSIĄGNIĘCIE
ZAUFANIA DO OPIEKUNA
GŁÓWNA
CNOTA
NADZIEJA
Etap II . Dzieciństwo (2 – 3 r. ż.)
AUTONOMIA
A WSTYD I ZWĄTPIENIE
CEL ROZWOJU.
ZADANIE
OSIĄGNIĘCIE SAMOKONTROLI
I POCZUCIA WŁASNEJ ODRĘBNOŚCI.
GŁÓWNA CNOTA
WOLA
Etap III . Wiek zabawy (4 – 5 r. ż.)
INICJATYWA
A POCZUCIE WINY
CEL ROZWOJU
UKSZTAŁTOWANIE ORIENTACJI NA CELE I INICJATYWNOŚĆ W DZIAŁANIU
ZDECYDOWANIE /PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ/
Etap IV . Wiek szkolny (6– 12 r. ż.)
PRODUKTYWNOŚĆ
A POCZUCIE NIŻSZOŚCI
OSIĄGNIĘCIE POCZUCIA WŁASNEJ KOMPETENCJI
KOMPETENCJA
Etap V . Wiek adolescencji (13 – 18 r. ż.) (19 – 22 r.ż.)
TOŻSAMOŚĆ GRUPOWA
A ALIENACJA
____________________________
TOŻSAMOŚĆ INDYWIDUALNA A NIEPEWNOŚĆ (DYFUZJA) ROLI
OSIĄGNIĘCIE ODPOWIEDZI NA PYTANIE KIM JESTEM I KIM MOGĘ BYĆ
WIERNOŚĆ SOBIE
Stany (statusy) tożsamości wg Jamesa Marcii (1987)
Etap VI . Wczesna dorosłość (23 – 34 r. ż.)
INTYMNOŚĆ A IZOLACJA
ROZWOJU
OSIĄGNIĘCIE ZDOLNOŚCI DO MIŁOŚCI BEZ UTRATY POCZUCIA WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI
MIŁOŚĆ
Etap VII . Średnia dorosłość (35 - 60 r. ż.)
KREATYWNOŚĆ A ZAINTERESOWANIE SOBĄ I STAGNACJA
atuza