osobowosc_stres.pdf

(407 KB) Pobierz
423869966 UNPDF
Procesy emocjonalne i motywacyjne
Emocja, (łac. emotion) ­ silne odczucie (świadome lub nieświadome) o charakterze pobudzenia 
pozytywnego (pod wpływem szczęścia, zachwytu, spełnienia) lub negatywnego (pod wpływem 
gniewu, odrazy, strachu).
W szerszym znaczeniu emocje (procesy emocjonalne) to procesy psychiczne, które poznaniu i 
czynnościom podmiotu nadają jakość oraz określają znaczenie, jakie mają dla niego będące źródłem 
emocji przedmioty, zjawiska, inni ludzie, a także własna osoba, czyli wartościują stymulację.
Klasyfikacja procesów emocjonalnych
Tradycyjna psychologia introspekcyjna wyróżniała trzy istotne cechy procesów emocjonalnych:
­ znak emocji (wartościowość, walencja) ­ ich pozytywny (przyjemność) lub negatywny (przykrość) 
charakter;
­ natężenie emocji, które wiąże się z wielkością wpływu tego procesu na zachowanie, tok myśli itp.;
­ treść emocji, które określa znaczenie bodźca i usposabia do konkretnego zachowania (np. lęk do 
ucieczki, a gniew do zachowań agresywnych).
Wymień trzy istotne cechy procesów emocjonalnych.
Procesy emocjonalne są często dzielone na:
­ uczucia ­ stany psychiczne wyrażające ustosunkowanie się człowieka do określonych zdarzeń, 
ludzi i innych elementów otaczającego świata, polegające na odzwierciedleniu stosunku człowieka 
do rzeczywistości. Czuje się coś do kogoś lub czegoś np. miłość. Uczucia stanowią świadomą 
interpretację emocji, dokonywaną na podstawie zakodowanych w pamięci człowieka wzorów 
kulturowych i doświadczeń oraz podyktowanej nimi oceny sytuacji. Ta sama emocja ­ rozumiana 
jako niezależny od woli proces psychiczny, będący reakcją organizmu na bodźce ­ może zostać 
zinterpretowana jako różne uczucia w zależności od sytuacji. Przykładowo zespół reakcji organizmu 
związany m.in. ze wzrostem poziomu adrenaliny, przyspieszonym tętnem i odpowiednim 
pobudzeniem układu nerwowego może być interpretowany (uświadamiany) jako strach, lęk, obawa 
lub panika w zależności od nasilenia emocji oraz rozpoznania wywołujących ją bodźców. Ponieważ 
rozpoznanie (uświadomienie sobie, zinterpretowanie) emocji jako określonego uczucia polega na 
nadaniu jej określonego znaczenia (związaniu jej z określonym pojęciem), uruchomiona zostaje 
wiedza o właściwych temu uczuciu konotacjach kulturowych. Może być to motorem określonych 
działań człowieka. Uczucia wyższe obejmują m.in. uczucia moralne (etyczne), uczucia estetyczne i 
uczucia intelektualne. Niekiedy używa się pojęcia uczucia do określenia zarówno emocji, nastroju 
jak i sentymentu.
­ afekty – uczucia powstające najczęściej pod wpływem silnych bodźców zewnętrznych, zwłaszcza 
działające nagle, (gniew, złość, rozpacz, radość i strach). Posiadające wyraźny komponent 
fizjologiczny i ograniczające racjonalność działania. Pojęcie używane niekiedy jako synonim 
emocji.
­ emocje ­ silne wzruszenie, silne uczucie. Np. gniew, trema. Można czuć miłość do kogoś ­ to jest 
uczucie, lub przypływ miłości ­ to emocja. Pojęcia "uczucie" i "emocja" są używane niekiedy 
zamiennie.
­ nastroje – uczucia długotrwałe o małej sile i spokojnym przebiegu (zadowolenie lub 
niezadowolenie, wesołość lub smutek, niepokój, tęsknota).
­ namiętności – to trwałe skłonności do przeżywania różnych nastrojów i afektów w związku z 
określonymi celami dążeń człowieka. Namiętności mają dużą siłę pobudzającą, ukierunkowują 
myśli, spostrzeżenia, pamięć i inne procesy psychiczne. Są charakterystyczne dla wieku młodego, z 
czasem słabną, ale niektóre (np. chciwość) mogą narastać.
­ sentymenty (postawy emocjonalne) ­ odnosi się do trwałych sympatii bądź antypatii np. "nie lubię 
antypatii", "nie lubię brukselki".
Ze względu na wielość pojęć, które odnoszą się do stanów afektywnych, trudno o takie definicje, 
które nie nakładałyby się na siebie. Znakomita większość badaczy zgadza się co do wyraźnego 
rozróżnienia dwóch odmienne zjawisk:
­ emocja jako względnie nietrwałe stany afektywne, o silnym zabarwieniu i wyraźnym 
wartościowaniu, poprzedzone jakimś wydarzeniem i ukierunkowane. Na emocje składają się trzy 
odrębne składniki: wyraz mimiczny, pobudzenie fizjologiczne i subiektywne doznanie.
­ nastrój ­ o znacznie mniejszym nasileniu i długim czasie trwania (np. nostalgia, irytacja, 
samotność, tęsknota, dobrostan wewnętrzny).
Emocje są również dzielone na pierwotne ­ niższe, które dotyczą zaspokojenia biologicznych 
potrzeb organizmu i wtórne ­ wyższe, mające charakter społeczny, dotyczące sfery wartości i 
wiedzy.
Wymień trzy stany związane z przeżywaniem emocji, które różnią się trwałością lub przebiegiem w 
czasie.
Podaj dwa co najmniej dwa kryteria wg których można różnicować stany emocjonalne.
Porównaj afekt i nastrój.
Fizjologia emocji 
Procesy emocjonalne są ściśle związane z funkcjonowaniem układu limbicznego, jako układu 
integrującego czynności struktur korowych (zwłaszcza kory czołowej) z procesami 
neuroendokrynnymi i czynnością autonomicznego układu nerwowego. Zaangażowany jest głównie 
pień mózgu i układ limbiczny, ciało jest obszarem ekspresji emocji.
Według podejścia fizjologicznego emocje są złożonymi reakcjami automatycznymi. Powstały w 
wyniku rozszerzenia mechanizmów zachowania homeostazy.
Gniew – reakcja emocjonalna na niepowodzenie lub wzburzenie emocjonalne, czasami z 
nastawieniem agresywnym (zob. złość).
Gniew wyrażany jest spontanicznie: krzykiem, gestami, czasem rękoczynami ale może też być 
powstrzymany. Reagowanie gniewem jest często ucieczką od odpowiedzialności, wówczas gdy 
człowiek jest niezdolny do rozwiązania trudności. Ludzie wpadają w gniew również, gdy nie mają 
pewności o słuszności własnych poglądów, ale dopuszczają, że nie mają racji.
Umiejętność kontroli gniewu zależy od socjalizacji danego człowieka. Osoby szczególnie podatne 
na gniew nazywane są impulsywnymi; są one z tego powodu często negatywnie oceniane przez 
otoczenie.
Emocja ta jest często związana z powtarzającym się oddziaływaniem czynników stresogennych. 
Osoba narażona na działanie bodźców stresogennych i pozbawiona możliwości reakcji na nie, 
zaczyna reagować gniewem.
W buddyzmie gniew uważany jest za jedno z najważniejszych splamień, przeszkadzających w 
osiągnięciu oświecenia. W chrześcijaństwie gniew jest wymieniany jako jeden z siedmiu grzechów 
głównych, gdyż świadomie podsycany i budzony, jest sprzeciwieniem się miłości bliźniego, która 
stanowi podstawową zasadę moralną Nowego Testamentu.
Opisz emocję podstawową – gniew.
Radość to uczucie zadowolenia i satysfakcji przejawiające się śmiechem, optymistycznym 
spojrzeniem na rzeczywistość czy poczuciem beztroski, odbierane przez człowieka przyjemnie.
Przebieg radości jest zwykle stosunkowo gwałtowny. Pojawia się najczęściej ona w wyniku 
pomyślnego zbiegu zdarzeń, stopniowo (zwykle w około godzinę) ustępując. Jej miejsce zajmuje 
wówczas szczęście.
Są również ludzie, choć są to już znacznie rzadsze przypadki, u których stan radości utrzymuje się 
praktycznie przez cały okres życia.
Skrajne formy radości nazywane są euforią. Jest to jedna z najprzyjemniejszych emocji.
Na krótki czas radość lub euforię wywołuje także alkohol oraz wiele środków odurzających, np. 
opiaty. Jest to jedna z psychologicznych przyczyn uzależnień.
Opisz emocję podstawową – radość.
Smutek to jedna z emocji. Osoba odczuwająca smutek odbiera go najczęściej jako zjawisko 
negatywne, choć na przykład u pracoholików jest on nastrojem sprzyjającym pracy.
Smutek jest jednym z głównych objawów depresji. Towarzyszy mu często rozdrażnienie, złość itp.
Smutek pojawia się np. wtedy, gdy w czymś się nam nie powodzi, ale także wtedy, kiedy pozornie 
wszystko jest w porządku, ale otaczająca rzeczywistość nie daje zadowolenia, nie wystarcza. 
Powodem smutku może być także samotność, lenistwo lub przesyt w rozrywkach.
Reakcja na smutek zależy od osobowości danego człowieka. Niektórzy są osowiali, inni natomiast 
robią się nerwowi. Prawie zawsze objawia się on poczuciem zrezygnowania i bezsilności w 
kontaktach międzyludzkich.
To uczucie nieraz jest ignorowane przez społeczeństwo. Długotrwały, nasilający się smutek, może 
doprowadzić do depresji. Jest to okres, kiedy zdecydowanie maleje chęć do życia, ale często nie ma 
się nawet siły, żeby przerwać ten stan. Żeby go przerwać potrzeba wiele wewnętrznej siły i czasem 
kogoś drugiego aby w tym pomógł.
Opisz emocję podstawową – smutek.
Strach ­ silna przykra emocja o charakterze wrodzonym, pojawiająca się w sytuacjach realnego 
zagrożenia. Wrodzoną reakcją organizmu w takiej sytuacji jest odruch ucieczki, walki lub bezruchu.
Psychopatologia odróżnia strach od lęku, którego obiekt jest zawsze odległy w czasie i przestrzeni, 
wyobrażony, często irracjonalny.
Strach nie wiąże się z odczuwaniem sytuacji jako niebezpiecznej, ale źródło tej reakcji stanowi 
aktualny, określony stan organizmu. Szybko wygasa jeżeli po wystąpieniu bodźca, który go 
wywołał, nie ma przykrych skutków jego działania. Wtedy reakcja zanika, a organizm 
przystosowuje się do zaistniałej sytuacji. W sytuacji, kiedy szkodliwe działanie bodźca trwa, 
przeżycie strachu rozwija się i nasila.
W przypadku bardzo silnego strachu jako element przygotowania do ucieczki może nastąpić 
nieświadome wypróżnienie. Celem takiej reakcji fizjologicznej jest zmniejszenie ciężaru ciała, aby 
ułatwić ucieczkę. Innym przejawem pełnej mobilizacji organizmu jest napięcie wszystkich mięśni. 
Przejawem może być uniesienie się włosów na głowie człowieka, co jest analogią do jeżenia się 
sierści u zwierząt.
Opisz emocję podstawową – strach.
Wstręt to silna emocja, wyrażająca niechęć, odrazę do czegoś, kogoś, jakiejś sytuacji. Czynnik 
wywołujący wstręt może mieć charakter materialny (np. szczur, ścieki, kał, padlina) lub 
abstrakcyjny (brzydzę się kradzieżą).
Wstręt przejawia się jako dystansowanie się od jakiegoś obiektu, wydarzenia, lub jakiejś sytuacji i 
daje się scharakteryzować jako odrzucenie.
Jeden rodzaj zmian odróżnia wstręt od innych emocji – tylko wstręt łączy się ze specyficznym 
stanem fizjologicznym, którym są mdłości.
Innym fizjologicznym zjawiskiem towarzyszącym wstrętowi jest zwiększone ślinienie się. Nie 
przeprowadzono badań eksperymentalnych, które wskazywałyby na powiązanie wstrętu z 
mdłościami czy ślinieniem się, jednak wiadomo, iż wstręt jest powiązany z reakcją 
przywspółczulnej części AUN.
Poświęcone badania dotyczące ekspresyjnego składnika wstrętu dotyczyły twarzy. 
Na podstawie wszystkich opisów można stwierdzić, iż aktywność mięśni twarzy skupia się wokół 
ust i nosa. Ruchy mięśni albo odwodzą od przyswajania czegoś przez ciało (np. marszczenie nosa, 
uniesienie dolnej wargi) albo zachęcają do usunięcia czegoś (rozwarcie ust, któremu towarzyszy lub 
nie towarzyszy wysunięcie języka)
Swoistą cechą wstrętu jest odraza. Doświadczenie wstrętu jest raczej krótkotrwałe. Do wstrętu 
często odwołują się dowcipy, a w pewnych budzących wstręt sytuacjach typową reakcją jest śmiech 
(a nie mimika twarzy wyrażająca wstręt)
Opisz emocję podstawową – wstręt.
Motywacja
Motywacja – stan gotowości istoty rozumnej do podjęcia określonego działania, to wzbudzony 
potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych określający podłoże zachowań i ich zmian.
Procesy motywacyjne ukierunkowują zachowanie jednostki na osiągnięcie określonych, istotnych 
dla niej stanów rzeczy, kierują wykonywaniem pewnych czynności tak, aby prowadziły do 
zamierzonych wyników (zmiana warunków zewnętrznych, zmiana we własnej osobie, zmiana 
własnego położenia). Jeśli człowiek jest świadomy wyniku wykonywanych czynności wówczas ten 
wynik będzie nazywany celem. Proces motywacyjny składa się z zespołu pojedynczych motywów. 
Motywem nazwać zaś można przeżycie pobudzające człowieka do działania lub powstrzymujące go, 
lub przeszkadzające jego wykonaniu.
Proces motywacyjny.
­ wzbudzanie energii;
­ ukierunkowywanie wysiłku na cel;
­ selektywność uwagi w stosunku do bodźców – zwiększenie wrażliwości na bodźce istotne;
­ zorganizowanie reakcji w zintegrowany wzorzec;
­ kontynuowanie czynności, dopóki warunki, które ją zapoczątkowały nie ulegną zmianie
­ pobudzenie emocjonalne – uczucia dodatnie (w przypadku realizacji zamierzeń) lub ujemne (w 
przypadku niespełnienia)
Której fazie procesu motywacyjnego towarzyszy zwiększona wrażliwość na bodźce istottne dla 
osiągnięcia celu?
Według psychologa Janusza Reykowskiego napięcie motywacyjne pojawia się gdy podmiot 
dostrzeże stan rzeczy, który mógłby zredukować napięcie, a także gdy wytwarza się u niego 
przeświadczenie, że wartość gratyfikacji da się osiągnąć.
Kiedy pojawia się napięcie motywacyjne?
Wzrost motywacji może wynikać ze wzrostu, do pewnego poziomu, prawdopodobieństwa sukcesu 
lub porażki w działaniu mającym na celu osiągnięcie wyniku. Motywacja będzie miała maksymalne 
natężenie, gdy prawdopodobieństwo sukcesu i porażki będzie równe. Poziom motywacji zależy też 
od wysiłku i ryzyka związanego z daną czynnością. Początkowy wzrost wysiłku i ryzyka zwiększa 
motywację jednostki, przy ich dalszym wzroście proces ten osiąga optymalny poziom, następnie 
malejąc aż do wartości ujemnych.
Kiedy napięcie motywacyjne osiąga maksymalną wartość?
Rodzaje motywacji
­ wewnętrzna – aktywizacja następuje gdy człowiek dąży do zaspokojenia swoich potrzeb
­ zewnętrzna – polega na wzbudzeniu potrzeb przez stosowanie kar i nagród, informowaniu o 
możliwościach zawartych w różnego rodzaju sytuacjach i manipulowaniu tymi możliwościami
Wymień i opisz dwa podstawowe rodzaje motywacji.
Motywacja negatywna, zwana ujemną, to mechanizm oparty na różnego rodzaju karach związany z 
zachowaniem typu „dążenie od”, który opiera się na unikaniu. Im bliższa jest kara, tym bardziej 
widoczny jest unik. Powoduje ona u pracownika lęk przed utratą m.in. stanowiska, wysokości 
dotychczasowej pensji bądź nawet pracy, a tym samym mobilizuje do efektywniejszych działań, 
głównie w celu uniknięcia kary.
Na czym polega motywacja negatywna?
Motywacja pozytywna zwana dodatnią, oparta jest na dodatnich wzmocnieniach. Związana z 
zachowaniem „dążenia do”, które to zachowanie jest silniejsze im bliższa jest droga do 
zapowiedzianej nagrody. Motywacja pozytywna ma umożliwić człowiekowi osiągnięcie lepszego 
niż dotychczas poziomu zaspokojenia potrzeb.
Na czym polega motywacja pozytywna?
Jak zwiększyć motywację?
­ Deklaracja innym tego, co mamy zrobić. Czyniąc to angażujemy własne ja. Nie podjęcie działania, 
bądź nie wykonanie zadeklarowanego zadania może wywołać w nas dysonans ­ nieprzyjemne 
napięcie ­ wynikający z niezgodności tego co zapowiedzieliśmy, że zrobimy (działanie) z tym co 
robimy (brak działania). Zaistniałe napięcie motywuje nas do jego usunięcia. Najkorzystniejsze dla 
nas jest podjęcie działania. Jeżeli tego nie zrobimy może ucierpieć nasza samoocena oraz nie 
będziemy w stanie usunąć dysonansu, gdyż mamy świadków naszego niepowodzenia.
­ Analiza celów. Podstawowa czynność. Jeśli wiemy co jest dla nas naprawdę ważne i na czym nam 
zależy łatwiej jest się za to zabrać. Jeżeli dane zadanie jest dla nas bardzo istotne może to wzbudzić 
w nas motywację wewnętrzną, czyli tendencję do podejmowania i kontynuowania działania ze 
względu na samą treść tej aktywności. Oznacza to, że samo działanie będzie dla nas ważne i 
nagradzające, a zewnętrzna nagroda będąca konsekwencją tego działania odegra mniejszą rolę.
­ Zaplanowanie nagrody za wykonanie celu. Łatwo jest zaplanować sobie przyjemną nagrodę za 
wykonanie zadania. Motywuje to również do pracy, ponieważ kieruje nasze myśli na oczekiwaną 
nagrodę, a nie na trudy podejmowanego działania. Pozytywne myśli i uczucia względem nagrody 
mogą zostać przeniesione na myśli i uczucia względem działania. Początkowo nieprzyjemne 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin