Zarządzanie strategiczne –„ proces definiowania i redefiniowania strategii w reakcji na zmiany otoczenia lub wyprzedzający te zmiany, a nawet je wywołujący, oraz sprzężony z nim proces implementacji, w którym zasoby i umiejętności organizacji są tak dysponowane, by realizować przyjęte długofalowe cele rozwoju, a także by zabezpieczyć istnienie organizacji w potencjalnych sytuacjach nieciągłości” (Krupski’98)
Analiza strategiczna – koniec lat 50. XX wieku – w sensie czynnościowym to zbiór działań sprawdzających organizację i jej otoczenie, umożliwiających zbudowanie planu strategicznego i jego realizację; w sensie narzędziowym to zestaw metod analizy, pozwalający na zbadanie, ocenę i przewidywanie przyszłych stanów wybranych elementów przedsiębiorstwa i jego otoczenia względem możliwości przetrwania i rozwoju. Celem analizy jest identyfikacja zmian otoczenia. Zakres: mikro i makro otoczenie.
Strategia to 5 P
1. Plan – świadome, zamierzone działanie dostosowane od sytuacji
2. Ploy/sterowanie – oddziaływanie na elementy organizacji i jej otoczenie w taki sposób, by osiągnąć cel
3. Pattern/wzór – działanie sformalizowane i ustrukturalizowane, poparte doświadczeniem
4. Position/pozycja – dążenie do sprostania konkurencji
5. Perspective/perspektywa – postrzeganie uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych organizacji w przyszłości
Redundancja to nadmiarowość w stosunku do tego, co konieczne.
Redundancje zasobów w ZSt to trzymanie zasobów na wszelkie niespodziewane okazje. (podstawowe narzędzie umożliwiające zwiększenie elastyczności przedsiębiorstwa)
Strategia elastycznego przedsiębiorstwa powinna być ogólna, tzn. wskazywać potencjalny obszar działania (domenę) albo tylko zasady działania (misję, zamiar strategiczny i dominującą logikę).
Strategia to nie stan docelowy lecz proces – ciąg decyzji
Teologiczne elementy strategii
-wizja, - misja, - cele strategiczne
Wizja- to przyszły pożądany obraz miejsca i roli organizacji w otaczającym ją świecie, wyrażenie intencji i aspiracji bez szczegółowego określenia sposobów i środków osiągnięcia celów.
Przykładowe obszary działania przedsiębiorstwa, które mogą być ujęte w wizji
-klienci, -dostawcy, -odbiorcy, -produkty
-rynki działania, -technologia, -kultura organizacyjna
-ochrona środowiska
Znaczenie wizji, zwłaszcza w dużych przedsiębiorstwach
-jest bazą strategii, -sprzyja zmianom
-motywuje pracowników, -przeciwdziała podejmowaniu sprzecznych i nietrafnych decyzji
Wizja- cele
- jest ukierunkowana prognostycznie względem dowolnego obszaru rzeczywistości
_ może mieć charakter przewidywań
- to idea rozwoju przedsiębiorstwa, obraz jego potencjalnej przyszłości
- ukazuje przyszły stan przedsiębiorstwa
- ogólnie nakreśla cel i kierunek działania przedsiębiorstwa
Misja to najwyższy poziom celów organizacji, wyjaśniania ,dlaczego organizacja istnieje i co ją odróżnia od innych w kategoriach produktu i rynku.
Misja przedsiębiorstwa to
-publiczna część planu strategicznego
-przesłanie kierowane na zewnątrz i do wewnątrz przedsiębiorstwa
-powód istnienia przedsiębiorstwa i cechy odróżniające je od innych przedsiębiorstw -sposób postrzegania, image przedsiębiorstwa w otoczeniu
-określenie kierunku działalności i alokacji zasobów
-czynnik odgrywający rolę motywacyjną dla pracowników i wzbudzający zainteresowanie otoczenia.
Składniki misji przedsiębiorstwa
- klienci, - produkty i usługi, - obszar działania,
- technologia, - sposób na przetrwanie, - stosunek do pracowników, - pozycja konkurencyjna
Misja - cele
- odznacza się wyjątkowością, prostotą i klarownością
- określa cel i sens istnienia przedsiębiorstwa
- tworzy image firmy
- kreuje istotę działania przedsiębiorstwa, odpowiada na pytania: po co ono istnieje? Do czego dąży? Co ma osiągnąć?
Cel to powzięte z góry, subiektywne wyobrażenie efektu pewnych działań, zamiar, intencja, przyczyna, powód, motyw ludzkiego postępowania.
Rodzaje celów przedsiębiorstwa
-cele strategiczne, - taktyczne, - cele operacyjne
Problemy, których mogą dotyczyć cele strategiczne
-wzrostu rentowności, -wzrostu kursu akcji
-wzrostu wielkości sprzedaży , -wzrostu udziału w rynku, -poprawy wizerunku firmy w otoczeniu
-poprawy warunków pracy, -poprawy jakości produktów i usług, -racjonalizacji produkcji i dystrybucji, -poprawy struktury asortymentu
-uzyskania konkurencyjnego poziomu kosztów.
BRANŻA – gałąź działalności gospodarczej. Kryterium podziału na branże stanowi przedmiot działalności poszczególnych jednostek gospodarczych.
BRANŻA W PRZEMYŚLE – obejmuje jednostki charakteryzujące się podobieństwem procesów produkcyjnych, które wytwarzają wyroby/świadczą usługi tego samego rodzaju lub o podobnym przeznaczeniu
BRANŻA W HANDLU – obejmuje jednostki charakteryzujące się podobieństwem asortymentu towarów będących przedmiotem obrotu
SEKTOR – część przemysłu grupująca przedsiębiorstwa, które wytwarzają wyroby/świadczą usługi o podobnym przeznaczeniu i sprzedają je na tym samym geograficznie rynku.
SEGMENT STRATEGICZNY – wyodrębnione z działalności przedsiębiorstwa jednorodne produkty i rynki, które charakteryzują się tą samą kombinacją kluczowych czynników sukcesu i wymagają szczególnych umiejętności i zasobów do prowadzenia walki konkurencyjnej
Kryteria segmentacji strategicznej to:
- branża
- obszar działania (odrębność geograficzna)
Inne kryteria segmentacji strategicznej stanowią: odrębność technologiczna, inna grupa interesariuszy (klientów, dostawców lub konkurentów), kryteria zakupu, indywidualna sieć dystrybucji lub odmienna struktura kosztów.
STRATEGIA PENETRACJI RYNKU- Polega na uzyskiwaniu wzrostu sprzedaży bez zmiany produktu na dotychczasowym rynku poprzez:
-poprawę jakości produktu
-lepszą obsługę
-obniżkę ceny
-intensyfikację działań marketingowych
STRATEGIA ROZWOJU RYNKU Polega na dążeniu do wzrostu sprzedaży dotychczas wytwarzanego produktu przez wejście na nowe rynki, poprzez:
- ekspansję na nowy segment/segmenty rynku tego samego w sensie geograficznym (wymaga to znalezienia nowych zastosowań dla dotąd wytwarzanego produktu)
- ekspansję na rynek nowy pod względem geograficznym (wymaga to znacznych nakładów na rozwinięcie sieci dystrybucji, wiąże się z ryzykiem, umożliwia duży wzrost firmy)
STRATEGIA ROZWOJU PRODUKTU-Polega na dynamizacji sprzedaży poprzez wprowadzanie nowych produktów na dotychczasowy rynek; przy czym, nowy produkt oznacza zmodyfikowaną wersję wyrobu dotąd produkowanego; musi jednak zaspokajać tę samą potrzebę klienta. Strategię rozwoju produktu realizuje się poprzez:
-wprowadzenie postępu technicznego (uzyskanie lepszych parametrów wyrobu i szerszego zakresu modyfikacji)
-udoskonalenie organizacji i zarządzania w organizacji (częstsze wprowadzanie na rynek nowych modeli wyrobów).
STRATEGIA DYWERSYFIKACJI
Oznacza rozwój firmy przez wprowadzanie nowych wyrobów (odmiennych od dotychczasowych) i sprzedaży ich na nowych rynkach. Strategia dywersyfikacji powinna być stosowana, gdy wyczerpią się możliwości 3 poprzednich strategii. Wymaga ona nowych: technologii, kwalifikacji i metod działania
RODZAJE DYWERSYFIKACJI
1. Dywersyfikacja pozioma (horyzontalna) powiązana (pokrewna, koncentryczna)
2. Dywersyfikacja pozioma (horyzontalna) niepowiązana (niepokrewna, konglomeratowa, równoległa)
3. Dywersyfikacja (integracja) pionowa wstecz
4. Dywersyfikacja (integracja) pionowa „w przód” dywersyfikacji
Dywersyfikacja pozioma powiązana Oznacza wejście w nowe dziedziny pokrewne dotychczasowym pod względem technicznym (te same lub zbliżone technologie) lub/i marketingowym (te same grupy odbiorców, podobne strategie marketingowe)
Dywersyfikacja pozioma niepowiązana Oznacza wejście w dziedziny niepokrewne dotychczasowym pod względem technicznym i marketingowym.
DYWERSYFIKACJA PIONOWA WSTECZ Oznacza podjęcie poprzedzaj...
gabson13449