pyt do zerowki z zst.doc

(37 KB) Pobierz
1

Heterarchia to sieć elementów o tej samej pozycji w strukturze horyzontalnej, sile i władzy, posiadających wspólny cel. Heterarchia może być odrębna, lub też częścią składową układu hierarchicznego. Często, na danym stopniu hierarchii występuje układ heterarchiczny

Hierarchia, obok centralizacji, specjalizacji i formalizacji, jest jednym z wymiarów struktury organizacyjnej. Jest ona rozumiana jako układ wielu szczebli w strukturze organizacyjnej, na którego szczycie znajduje się najwyższy rangą menedżer (lub menedżerowie) odpowiedzialny za działalność operacyjną organizacji jako całości; na kolejnych szczeblach znajdują się kierownicy niższych stopni.

Ekstensywny rozwój przemysłu - opiera się na ogromnych nakładach pieniężnych i wzroście zatrudnienia, a nie na podnoszeniu wydajności, stosowaniu nowoczesnych technologii czy skuteczniejszym zarządzaniu.

Koopetycja – to związek konkurencji i współpracy (element aliansu), to jednoczesna konkurencja i kooperacja między dwoma lub więcej partnerami biznesowymi, przy założeniu że dochodzi do powtarzalnych interakcji.

Kultura wewnątrz sektorowa opisuje stosunki jakie panują miedzy przedsiębiorstwami danego sektora.
 

 

 

 

 

 


1. Pytanie który z czynników nie należy do otoczenia ekonomicznego? Prawidłowa odp "dyskryminacja kobiet ze względu na płeć"
2. Jakie bariery nie uniemożliwiają (nie utrudniają) wyjścia z sektora i tam było ze społeczne, ze materialne, ze korzyści bycia w sektorze, ale prawidłowa odp to "ekonomika skali", bo ona utrudnia wejście, a nie wyjście z sektora!!!
3. Wskazać fałszywe zdania i fałszywym było  "teoria organizacji i zarządzania to specjalność zarządzania strategicznego" (jest odwrotnie!!!)
4. Była napisana regułka segmentu strategicznego i pytanie czy opisany został sektor, prawidłowa odp to "nie"
5. Trzeba było wybrać która ze strategii nie jest w modeli Ansoffa (str.20, slajd 22) chodziło o dyferencjacje
6. Które z wymienionych słów nie dotyczy analizy KCS i tam chodziło o metryczkę (wymienione były jeszcze: ocena, waga, średnia ważona, segmentacja strategiczna)
7. Kto jest w otoczeniu konkurencyjnym przedsiębiorstwa (pracownicy tego przedsięb., zwyczaje ludzi, akcjonariusze i wahania kursów walut) chodziło  o akcjonariuszy!!
8. Pytanie na temat barier mobilności wewnątrzsektorowej zależy w której grupie, w jednej podana była regułka asymetrycznych, w drugiej symetrycznych.
9. Który benchmarking polega na porównywaniu się do liderów z innej branży, prawidłowa odp to b.Funkcjonalny!!
Ogólnie trzeba dobrze czytać pytania bo można się bardzo łatwo pomylić!!!
 

 

1.    Zaznacz pojęcie, którego definicja brzmi:
to proces definiowania i redefiniowania strategii w reakcji na zmiany otoczenia lub wyprzedający te zmiany, a nawet je wywołujący oraz sprzężony z nim proces implementacji, w którym zasoby i umiejętności organizacji są tak dysponowane, by realizować przyjęte długofalowe cele rozwoju, a także by zabezpieczyć istnienie organizacji w potencjalnych sytuacjach nieciągłości.
a)    analiza strategiczna
b)    teoria organizacji i zarządzania
c)    zarządzanie strategiczne
d)    strategia
2.    Należy zaznaczyć, które czynniki uwzględnia się podczas tworzenia pesymistycznego scenariusza stanów otoczenia:
a)    te, których prawdopodobieństwo wystąpienia jest największe
b)    te, których prawdopodobieństwo wystąpienia jest najmniejsze
c)    te, których negatywna siła wpływu jest najmniejsza
d)    te, których negatywna siła wpływu jest największa
3.    Które pojęcie można zdefiniować jako zespół skoordynowanych, dostosowanych do sytuacji przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia sposobów osiągnięcia celów
a)    sektor strategiczny
b)    strategia
c)    segment strategiczny
d)    branża
4.    który z niżej wymienionych elementów NIE jest etapem zarzadzania strategicznego:
a)    projektowanie strategii
b)    identyfikacja funkcji potasowych i pomocniczych
c)    analiza strategiczna
d)    realizacja strategii
5.    Czy to prawda, że metoda scenariuszy stanów otoczenia służy do jednoczesnego badania dwóch obszarów: makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa?
a)    tak
b)    nie
6.    Który  elementów należy do otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa?
a)    nabywcy produktów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo
b)    zarząd przedsiębiorstwa
c)    polityka państwa
d)    rozwój technologii na świecie
7.    Jak oblicza się wartość ważoną w analizę kluczowych czynników sukcesu?
a)    to iloraz wagi i oceny
b)    to iloczyn wagi i oceny
c)    to suma wagi i oceny
8.    Która metoda analizy strategicznej służy do analizy uwarunkowań wewnętrznych przedsiębiorstwa?
a)    analiza scenariuszy stanów otoczenia
b)    analiza kluczowych czynników sukcesu
c)    mapa grup strategicznych
d)    analiza pięciu sił Portera
9.    Co oznacza strategia penetracji rynku H.I. Ansoffa?
a)    rozwój sprzedaży na nowych rynkach nowych produktów
b)    dynamizacje sprzedaży na dotychczasowym rynku nowych produktów
c)    wzrost sprzedaży na nowych rynkach bez zmiany produktu
d)    wzrost sprzedaży na dotychczasowym rynku bez zmiany produktu
10.    Która metoda analizy strategicznej opiera się na regule V. Pareto (80:20)?
a)    mapa grup strategicznych
b)    analiza 5 sił Portera
c)    analiza kluczowych czynników sukcesu
d)    analiza scenariuszy stanów otoczenia

 

1.    Który krok sporządzania mapy grup strategicznych jest fałszywy?
a)    określenie obszaru korzyści strategicznych
b)    identyfikacja kryteriów oceny
c)    sporządzenie różnych wariantów map strategicznych dla badanych przedsiębiorstw
d)    opisanie jednej mapy przez cztery nieskorelowane kryteria charakteryzujące badane przedsiębiorstwo
2.    Bankructwo sojusznika strategicznego firmy to w analizie SWOT … (należy dokończyć zdanie):
a)    szansa
b)    zagrożenie
c)    mocna strona
d)    słaba strona
3.    Który z wymienionych elementów należy do otoczenia konkurencyjnego organizacji?
a)    zarząd organizacji
b)    polityka państwa
c)    potencjalni nabywcy produktów wytwarzanych w organizacji
d)    rozwój technologii na świecie
4.    Czy to prawda, że w analizie SPACE jedną ze zmiennych opisującą czynniki wewnętrzne badanego przedsiębiorstwa jest siła branży?
a)    tak
b)    nie
5.    Które stwierdzenie jest fałszywe:
a)    w przedsiębiorstwach zdywersyfikowanych należy dokonać segmentacji strategicznej przed przystąpieniem do konstruowania  map grup strategicznych
b)    analiza 5 sił Portera uwzględnia bariery mobilności wewnątrzsektorowej
c)    wysokie bariery wyjścia z sektora powodują nasilenie rywalizacji między przedsiębiorstwami z tego sektora
d)    branża różna jest od sektora
6.    Które stwierdzenie jest fałszywe:
a)    analiza 5 sił Portera umożliwia skonstruowanie scenariusza optymistycznego i pesymistycznego
b)    w analizie SWOT strategia mini-mini sugeruje rozważenie wycofania produktu z rynku
c)    wzrost popytu skutkuje osłabieniem siły oddziaływania nabywców na przedsiębiorstwa sektora
d)    Zakres analizy scenariuszy stanów otoczenia jest większy niż analizy 5 sił Portera
7.    Które stwierdzenie jest fałszywe:
a)    zgodnie z koncepcją analizy SWOT, wzrost stup procentowych to zagrożenie dla salonu sprzedaży samochodów
b)    pierwszy etap zarządzania strategicznego to analiza strategiczna
c)    czynnik wewnętrzny i pozytywny oznacza w analizie SWOT mocna stronę przedsiębiorstwa
d)    jeśli dostawca przedsiębiorstwa danego sektora jest zdolny doi dywersyfikacji pionowej „w przód”, jego siła przetargowa jest mała (w odniesieniu do tego sektora)
8.    Które stwierdzenie jest prawdziwe:
a)    przy budowaniu mapy grup strategicznych warto jest posłużyć się zdjęciami satelitarnymi
b)    czynnik polegający na szybko rosnącej fluktuacji (zmienności) pracowników działu produkcji to dla przedsiębiorstwa zagrożenie (zgodne z koncepcją analizy SWOT)
c)    zarządzanie strategiczne jako subdyscyplina naukowa rozwija się od początku XX wieku
d)    zarządzanie strategiczne jako subdyscyplina naukowa rozwija się od końca lat 50-tych XX wieku
9.    Która metoda analizy strategicznej NIE umożliwia badania otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa?
a)    scenariusze stanów otoczenia
b)    analiza 5 sił Portera
c)    analiza SWOT
10.    W której metodzie analizy strategicznej należy wyznaczyć trendy otoczenia oraz oszacować siłę ich wpływu na przedsiębiorstwo i prawdopodobieństwo wystąpienia?
a)    w analizie map grup strategicznych
b)    w analizie kluczowych czynników sukcesu
c)    w analizie 5 sił Portera
d)    w analizie scenariuszy stanów otoczenia

 

 

 

Powodzenia :)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin