dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.docx

(55 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

Edukacja włączająca

szansą i wezwaniem

           dla

współczesnej katechezy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna Nowak

 

 

 

Spis treści

 

I.                   Cele i założenia edukacji włączającej

 

1.Edukacja jako podstawowe prawo wszystkich ludzi…………………………….

2. Psychospołeczne aspekty edukacji włączającej……………………………….

3.  Co to jest edukacja włączająca…………………………………………………..

4. Indywidualizacja procesy dydaktycznego niwelowaniem różnic

    między uczniami…………………………………………………………………..

 

II.                 Miejsce dzieci i młodzieży z różnorakimi niepełnosprawnościami w polskim systemie oświaty

 

1.Definicje oraz kategorie niepełnosprawności……………………………………………

III. Włączanie dzieci i młodzież  o ograniczonej sprawności intelektualnej

 

1.     Problem definiowania niepełnosprawności intelektualnej……………………..

2.    Osoby niepełnosprawne w polskim systemie edukacji

 

 

IV.             Osoby dorosłe i ich problemy

 

V.                Problemy i oczekiwania rodziców osób niepełnosprawnych

 

 

VI.             Człowiek niepełnosprawny w swoim środowisku

 

 

 

 

 

I.                   Cele i założenia edukacji włączającej

 

1.Edukacja jako podstawowe prawo wszystkich ludzi

Każdy człowiek ma prawo do uczestnictwa I równych szans w życiu społecznym. Prawo to obejmuje również osoby niepełnosprawne.  Kluczowym prawem, zapewnionym przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej , jest prawo do edukacji.  W art. 70 ustawodawca  podaje, że każdy ma prawo do nauki. W tym samym artykule zapisane jest, że władze publiczne zapewniają obywatelowi powszechny i równy dostęp do wykształcenia.

Konstytucja i inne akty prawne obowiązujące na terytorium Rzeczpospolitej Polski nie zawierają żadnych odnośników do przepisów mówiących o dyskryminacji osób niepełnosprawnych w zakresie edukacji.  Dokumentem, który zawiera przepisy prawne dotyczące edukacji tych osób jest  Ustawa  z dnia 7 września 1991r ( z późniejszymi zmianami) o systemie oświaty. Zgodnie z art. 1 tej ustawy system oświaty zapewnia realizację prawa każdego obywatela do kształcenia oraz prawa dzieci do wychowania i opieki  odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju; dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, korzystania ze specjalnych form pracy dydaktycznej oraz możliwości pobierania nauki we wszystkich typach szkół zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.

Sprawę edukacji osób niepełnosprawnych porusza także Deklaracja z Salamanki z 10 czerwca 1994 roku. We wstępie do  wytycznych w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych dokument ten stwierdza, że  „Prawo każdego dziecka do nauki jest proklamowane w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i zostało potwierdzone w Światowej Deklaracji o Edukacji dla Wszystkich. Każda osoba niepełnosprawna ma prawo do wyrażenia swoich życzeń odnośnie kształcenia, o ile tylko mogą być one określone. Rodzice mają nieodłączne prawo do konsultacji w sprawie form nauczania najlepiej odpowiadającym potrzebom, warunkom i aspiracjom ich dzieci” (pkt 2).

Oprócz wspomnianej wyżej Deklaracji o prawach osób niepełnosprawnych do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, w tym do edukacji  mówią również:

- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948)

- Konwencja Praw Dziecka (1989)

- Światowa Deklaracja Edukacji dla wszystkich (1990)

- Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych (1993)

-Traktat Amsterdamski (1997)
- Deklaracja Madrycka (2002)

              Aby postulaty zawarte w powyższych dokumentach mogły być realizowane potrzebna jest zmiana mentalności społecznej. „Integracja społeczna (osób niepełnosprawnych) – idea, kierunek przemian oraz sposób organizowania zajęć i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, wyrażające się w dążeniu do stworzenia tym osobom możliwości uczestniczenia w normalnym życiu, dostępu do tych wszystkich instytucji i sytuacji społecznych, w których uczestniczą pełnosprawni oraz do kształtowania pozytywnych ustosunkowań i więzi psychospołecznych między pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi. Integrując społecznie dzieci niepełnosprawne, stwarzamy im warunki, aby mogły one wychowywać się w swojej rodzinie, uczyć się w szkole powszechnej, wzrastać w naturalnym środowisku wśród pełnosprawnych rówieśników.”[1]

              Zapewnienie dziecku niepełnosprawnemu nauki w szkole powszechnej oraz wzrastanie wśród pełnosprawnych rówieśników jest głównym celem edukacji włączającej.

 

2. Co to jest edukacja włączająca

Edukacja włączająca daje dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych możliwość pobierania nauki i wychowania w swoim najbliższym środowisku, a więc w szkole położonej blisko domu rodzinnego, gdzie uczą się jego znajomi, koledzy czy rodzeństwo. Jest to bardzo korzystna sytuacja dla dziecka, ponieważ dziecko nie jest zmuszone do przebywania poza domem rodzinnym, z dala od bliskich i kochających osób. 

Edukacja włączająca wymaga jednak innego spojrzenia na dziecko. Nie chodzi tutaj tylko o dziecko niepełnosprawne. Występowanie różnic indywidualnych między uczniami w klasie jest zjawiskiem z pedagogicznego i psychologicznego punktu widzenia normalnym. Indywidualizując proces dydaktyczny należy dostrzec i uwzględnić różnice w zakresie zdolności, umiejętności, zainteresowań, tempa pracy itp., czyli uwzględnić w tym procesie możliwości merytoryczne, intelektualne, emocjonalne i fizyczne każdego ucznia.

Aby  indywidualizacja przyniosła pożądany skutek nauczyciel musi dostosować metody, formy i treści nauczania do  możliwości ucznia w taki sposób, aby uczeń rozwijał się i wykorzystał drzemiące w nim możliwości w jak największym stopniu. Nie jest to na pewno zadanie łatwe dla nauczyciela. Aby taka metoda mogła wejść na stałe do naszego systemu edukacji potrzebny jest nowy system kształcenia kadry pedagogicznej . W tej chwili nauczyciele są najlepiej przygotowani do pracy z dzieckiem przeciętnym. Kiedy do klasy trafia dziecko wybitnie zdolne lub dziecko z jakąkolwiek dysfunkcją rozwojową większość nauczycieli nie wie jak postępować z takim dzieckiem. Nie jest to tylko wina nauczyciela. Obecny system kształcenia pedagogów bardzo mało uwagi poświęca nauczaniu i wychowaniu dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Absolwent studiów pedagogicznych najczęściej nie wie jak należy postępować z dzieckiem z jakąkolwiek dysfunkcją rozwojową. Nie potrafi również pracować z dzieckiem zdolnym. Często sam musi poszukiwać materiałów do pracy z takim dzieckiem. Jednak największym problemem jest indywidualne dostosowanie metod i środków do rodzaju zaburzeń, poziomu zaburzonych funkcji oraz ogólnego rozwoju umysłowego dziecka.

Opierając się na badaniach diagnostycznych przeprowadzonych przez Poradnię Pedagogiczno- Psychologiczną nauczyciel powinien dostosować poziom trudności i tempo pracy do możliwości dziecka oraz łączyć usprawnianie zaburzonych funkcji ze stymulacją funkcji niezaburzonej w celu wytworzenia tzw. struktur kompensacyjnych. Bardzo ważną rolę odgrywa ponadto stopniowanie trudności w ćwiczeniach co wpływa na poczucie bezpieczeństwa dziecka i stymuluje je do systematycznej pracy.

Ponieważ proces nauczania ma za zadanie doprowadzić do trwałego przyswojenia sobie przez wszystkich uczących się wiadomości, umiejętności i nawyków istotne jest dobieranie takich metod i środków dydaktycznych, które zagwarantują każdemu uczniowi osiągnięcie maksymalnego dla jego możliwości przyrostu kompetencji.   „W rozumieniu słownikowym termin ten ( kompetencje- przyp. autora) oznacza najczęściej zakres czyjejś wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności. Dzisiaj jednak, w zmieniającej się coraz bardziej rzeczywistości, na pierwszy plan wysuwa się nie tyle wiadomości, co umiejętności samodzielnego myślenia, umiejętności posługiwania się językiem mówionym i pisanym, werbalnym i pozawerbalnym, jak również umiejętności samodzielnego i odpowiedzialnego działania. W odniesieniu zaś do pierwszej grupy kompetencji, czyli myślenia człowieka, oznaczałby on wiedzę na temat procesów myślowych oraz umiejętność podmiotowego formowania myśli, a także posługiwanie się różnymi sposobami przyswajania i oswajania świata.”[2]

Z powyższego wynika, że przy realizacji postulatu edukacji włączającej nauczyciel musi uwzględnić te właściwości uczniów, które różnicujące ich między sobą oraz  wyznaczają możliwości i sposób nauczenia się.

Zgodnie z zasadami wyrównywania szans edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych z roku na rok przybywa dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Część z nich, z różnych przyczyn, pozostawała do tej pory pod opieką wyspecjalizowanych placówek szkolno- wychowawczych. Obecnie do szkół ogólnodostępnych trafiają uczniowie z różnego rodzaju dysfunkcjami rozwojowymi. Są wśród nich uczniowie z trudnościami w poruszaniu się, zaburzeniami w widzeniu i słyszeniu, zaburzeniami komunikacji językowej, z niepełnosprawnością intelektualną, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem i pokrewnymi chorobami, chorobami somatycznymi,  zaburzeniami emocjonalnymi i zachowania.  Dlatego sprawą kluczową jest dotarcie do każdego ucznia poprzez realizację wszystkich założeń i postulatów edukacji włączającej. W edukacji tej nie można również zapomnieć  o dzieciach zdolnych, ponieważ one też mają specjalne potrzeby, a niedostrzeganie takiego dziecka to zmarnowanie jego potencjału rozwojowego.  Często słyszy się, że nasze programy nauczania nastawione są na dzieci przeciętne. Jednak czy tak naprawdę istnieją dzieci przeciętne? Przecież każde jest inne, ma swoiste cechy osobowości, własne upodobania i indywidualne zdolności. Dlatego, oprócz indywidualizacji, edukacja włączająca ma stworzyć warunki, aby uczeń przy osiągnięciu maksymalnych dla swojego potencjału rozwojowego możliwości czuł się dobrze zarówno w swojej klasie jak i szkole oraz nie czuł się wyobcowany ze środowiska lokalnego.

 

 

 

3. Psychospołeczne aspekty edukacji włączającej

Na rozwój dziecka z niepełnosprawnością wpływa wiele czynników. Należą do nich również  czynniki biologiczne, społeczne i psychologiczne. Dzieci, które urodziły się z jakąś dysfunkcją rozwojową lub nabyły ją  w swoim życiu  mają utrudniony rozwój spowodowany stanem wyjściowym organizmu. Jednak ich ostateczny los zależy od wielorakich działań które mogą prowadzić do wykorzystania lub zmarnowania tkwiącego w nich potencjału rozwojowego.

              Nie można postawić ścisłej granicy między czynnikami biologicznymi, psychologicznymi i społecznymi. Wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcją rozwojową jest ciągłym szukaniem optymalnych rozwiązań na każdym etapie rozwoju. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa umiejętność funkcjonowania społecznego polegająca na kontaktach z innymi ludźmi zgodnie z zasadami i normami współżycia społecznego. Zarówno zdolność do nawiązywania kontaktów interpersonalnych oraz rodzaj tych kontaktów ma wpływa na rozwój psychospołeczny dziecka. Dlatego  należy przedstawić  problemy i trudności na jakie narażone jest dziecko niepełnosprawne. 

Samo pojęcie niepełnosprawności obejmuje ograniczenia  wykonywania jakiś czynności, które mogą „mieć charakter stały lub przejściowy, całkowity lub częściowy, mogą dotyczyć sfery sensorycznej, fizycznej i psychicznej”[3]. Ponieważ nasze społeczeństwo bardzo często tworzy bariery wobec szeroko pojętej integracji jak i rozumienia problemów osób niepełnosprawnych, człowiekowi niepełnosprawnemu trudno jest wejść w interakcję społeczną z innymi. Chodzi tutaj o wszelkie zachowania, które nie pozwalają osobom niepełnosprawnym funkcjonować, na miarę ich możliwości, w swoim otoczeniu.  Ze strony osoby niepełnosprawnej  mogą to być np. bariery w komunikowaniu się związane z zaburzeniami mowy, słyszenia czy widzenia, nieśmiałość, brak wiary w siebie, egocentryzm, lękliwość czy nawet wrogość. Ze strony otoczenia zauważyć można niechęć w kontaktach z niepełnosprawnymi  przejawiająca się wrogością czy nieumiejętnością zachowania się w towarzystwie takiej osoby.    Ponadto zauważa się nadmierną ciekawość, litość czy zbyt mocne chronienie nie pozwalające osobie  niepełnosprawnej na minimum samodzielności.

Mówiąc o możliwościach i ograniczeniach osób niepełnosprawnych należy zwrócić uwagę na rodzaj niepełnosprawności ponieważ przeszkody, na jakie dziecko napotyka w procesie rozwoju psychospołecznego zależą od rodzaju niepełnosprawności i czasu jej powstania. Mimo powstania w wielu miejscowościach ośrodków wczesnej interwencji, dostęp dzieci do tych ośrodków jest w dalszym ciągu bardzo utrudniony. Wczesna interwencja jest z wczesnym oddziaływaniem medycznymi psychopedagogiczne na rozwój dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe. Definiowana jest też jako „ zorganizowany system wielospecjalistycznej, realizowanej w zespole opieki nad małymi dziećmi wykazującymi poważne zaburzenia rozwojowe[4]Jej podstawowym założeniem jest traktowanie rozwoju dziecka jako integralnego i całościowego procesu, warunkowanego przez czynniki  genetyczne i środowiskowe. Bazą rozwoju jest aktywność, rozumiana jako skłonność wrodzona, warunkująca wszelkie zachowania. Dzieciom objętym taką specjalistyczną opieką łatwiej  będzie włączyć się w ogólnodostępny system edukacji.

Nie będę w tym miejscu charakteryzowała poszczególnych rodzajów dysfunkcji rozwojowych, zainteresowanych odsyłam do licznych publikacji poświęconych temu zagadnieniu. Należy zawsze pamiętać, że osoby niepełnosprawne mają wiele cech wspólnych ze swoimi rówieśnikami. Posiadają też cechy swoiste. Postawa akceptacji każdego człowieka, niezależnie od jego ograniczeń i defektów rozwojowych, wpływa pozytywnie na rozwój psychospołeczny i pozwala każdemu na znalezienie odpowiedniego miejsca w świecie.

 

4. Indywidualizacja procesy dydaktycznego niwelowaniem różnic między uczniami

W każdej klasie są uczniowie zdolni i słabsi, często z różnymi opiniami i orzeczeniami PPP. Praca nauczyciela ma polegać na tym, aby każdemu podopiecznemu, w miarę jego możliwości, dać szansę rozwoju. Możliwe to jest poprzez indywidualizację procesu nauczania.

Problem indywidualizacji procesu nauczania nie jest nowym, wysuwany był przez wielu pedagogów. T. Lewowicki  postulował zwiększenie indywidualizacji nauczania, ponieważ „ Gwałtowne upowszechnianie oświaty i obejmowanie obowiązkowym nauczaniem coraz liczniejszej - a zarazem coraz bardziej zróżnicowanej psychologicznie oraz środowiskowo - rzeszy dzieci i młodzieży skłania do poszukiwania takich sposobów postępowania pedagogicznego, które stworzą...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin