1 podstawowe zagadnienia metodologiczne.doc

(49 KB) Pobierz

A)   Problem badawczypytanie albo zbiór pytań dotyczących przedmiotów, zjawisk czy procesów, które znalazły się w polu zainteresowania danego badacza.

 

Mogą być sformułowane w postaci zdań oznajmujących lub pytań, ale problem powinien być w nich jasno i jednoznacznie sprecyzowany.

PRZYKŁADY

1a) Dlaczego studenci opuszczają zajęcia dydaktyczne?

1b) Przyczyny opuszczania zajęć dydaktycznych przez studentów.

2a) W jaki sposób młodzież spędza czas wolny?

2b) Rodzaje aktywności młodzieży w czasie wolnym.

przedmiot badań - obiekty i zjawiska, w odniesieniu do których chcemy prowadzić badania.  Powinien być określony pod względem miejsca i czasu.

Problem i przedmiot badań często są już określone w temacie, tytule.

PRZYKŁADY

Temat sformułowany ogólnikowo:  osoby starsze a pomoc społeczna, reklama a dziecko

Temat uszczegółowiony:  Aktywność pensjonariuszy w ramach Domu Pomocy Społecznej w Legionowie



Problematyka  i przedmiot badań              określony zespół możliwych pytań.

                            Powinny tworzyć całość, system spójny.

                            Koncentryczny układ treści wokół głównego

                                                        problemu.

PRZYKŁAD    

Problem i przedmiot: WARUNKI  MATERIALNE  LEKARZY na przykładzie Mińska Mazowieckiego

Pytania badawcze, które uszczegółowione znajdą się w KWESTIONARIUSZU:

·         Wysokość zarobków

·         Wysokość dochodów na jedną osobę w rodzinie lekarskiej

·         Warunki mieszkaniowe

·         Posiadanie auta

·         Posiadanie komputera

·         Domku letniskowego

·         Styl życia

·         Sposób spędzania wakacji

 

 



Problematyka badawcza związana jest ściśle z 2 kwestiami i może określać:







1)  właściwości przedmiotu                B) ZMIENNE              2) relacje między zmiennymi



             

 







Właściwości, cechy przedmiotu badawczego               interesuje nas czy zachodzi

                                                                          ZWIĄZEK pomiędzy  zmiennymi

 

 



Ilościowe                                      jakościowe                       ilościowo-jakościowe





opisują:





cechy mierzalne                   cechy niemierzalne               np. zmienne psychologiczne: inteligencja

 

wzrost, wiek, dochód                            płeć, stan cywilny, religia, orientacja polit.

 

Badacza interesują wartości zmiennych !!!

 





Problematyka badawcza nastawiona na:

 

OPIS:  jak jest?                                                                           WYJAŚNIENIE: Dlaczego tak jest?

Badacz ogranicza się do podania                            Badacz oprócz opisu bada związki

wartości zmiennych                                pomiędzy zmiennymi

EKSPLORACJA                            EKSPLANACJA

 

 

 

 

 

 

 

 

B) Zmiennato właściwość empiryczna mająca dwie lub więcej wartości.

np. PŁEĆ – a) mężczyzna   b) kobieta

STAN CYWILNY a) stan wolny b) zamężna, żonaty c) wdowiec(a), rozwiedziony(rozwódka)

OCZEKIWANIA: wysokie, niskie, średnie

Zmienna dychotomiczna – zmienna, która ma tylko dwie wartości

Wyróżniamy zmienne:











zależne      i                                           niezależne,               kontrolne oraz                                   ciągłe      i     dyskretne

 

wyjaśniana                                          wyjaśniająca                                          nie ma określonej                      posiada własną



skutek                                          przyczyna                                          własnej minimalnej             określoną

ZZ                                          ZN                                                        jednostki                                    jednostkę

przyrost    a            bociany                                                        długość                                liczba członków

naturalny                                                                                                                                                 w rodzinie

postawy polit.  a  wiek

Formułowanie tematu, najczęściej:

         a



ZN             ZZ                                      są wykorzystywane, aby sprawdzić czy obserwowany

                                                             empirycznie związek pomiędzy zmienną zależną a zmienną



                                                              niezależną  nie jest związkiem pozornym:

 

                                                                                                  taki, który można wyjaśnić przy

                                                        pomocy innych zmiennych niż

                            uwzględnione w hipotezie              badawczej

 

                                          zmienna kontrolna:



                                          liczba pijanych kierowców



 

obserwacja wyjściowa:                                         

                                          obserwacja wyjściowa:

wzrast. liczba kierowców……………………………… liczba wypadków samochodowych

                                                                      związek pozorny

 

C)                ZWIĄZEK, ZWIĄZKI w badaniach naukowych to zawsze związek pomiędzy dwoma zjawiskami, wyrażony przy pomocy zmiennych. ZALEŻNOŚĆ.

3 rodzaje zależności:

·     jednokierunkowa

·     wzajemna

·     pozorna

 

Współzmienność  (Kowariancja) – zakładamy, że istnieje związek między badanymi zmiennymi, i że wartości jednej zmiennej będą zmieniać się wraz ze zmianami wartości innej zmiennej, np. : wykształcenie i dochody: osoby o wyższym wykształceniu mają wyższe dochody.

 





                                                        Związek

 

dodatni                                                                                                                                            ujemny

wraz ze wzrostem wartości jednej zmiennej                  wraz ze wzrostem wartości jednej

rosną wartości drugiej zmiennej                                              zmiennej, wartości drugiej maleją

wykształcenie a dochody                                                             wykształcenie a uprzedzenie

 

 

ZMIENNE I ZWIĄZKI TO PODSTAWOWE SKŁADOWE PROBLEMU BADAWCZEGO

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin