Blumer_H._-_Społeczeństwo_jako_interakcja.pdf

(769 KB) Pobierz
170475222 UNPDF
KIY.-: Y'-q
'
/-\
li
r .1 s, '+rt
l'?^l
.
\l|{.
, |l1,\l
-)\_vr'r.a!LvLge
'Te|i tlaszc,r'aozertia nie bcl rvyrtrll:ytvatle na
jaw, to lv rezttItal:-'ie nieuchrrlnllie brlzieiny przyj.
nl.l'"va |,al<ipogl4(J na czclr,vieI<a,
.[Ierbert Blutter
ktrlry bdiie.p,;i-
sIarva do lraszvc|r al<1,tlalrr.yclr poIrzeb. G.ly no.)n
terlria soc.iologiczna przesacllrie al<celrtrl.ie stabilno
i irr|'egrnc,i spoeczetlst,lva. tr'l .'v reztllt;r...ie llclzietlrv
lvvnl;r;ra srrl.rie ezhr'viel<a jal<o bezcielestlego, lrie-
rttieego si stllnielrienr, clcego rlrl osi$nicia sIa-
tusu fantotna. N{rrsimy,1los|,por,va rozttrnniej, jeli
r|la pe.'vtreEc, szczg|lnego rozurnienia czo"wiei<a
SF]Or.ECZESTlVo
J^ I{o sYl\,1BoLICZNA
INTERA I(CJA
!
***.-
4 1>
'lo ,
na.
prarvd clrcemy lvvkrnczaje pol^ nasze sfery
za'wor]t;.'ve _- pozyska zattfanie tej obtrclnie prz;-
milllej is|'olv,{' kt rej pa.plallilra tair czsto sl.iy.ua
t|rrvic1 *' jcj serCu tozpaez i ciernno.
.
1{oncepeia spoecze str,va jako syrnbolicznej irrte-
ral<eji - elro ezsto przywoywana - rzadko bya
fornlllorvana s;rstematy eznie. Czeio'we,
Prze.'ol'Ia
f ragmentaryezne jej sforrnrtorvania zna|e' nlozl,a *
pracaclt rvieltl wybitnyclr lIczonyctr, zarrvno socjo-
log'r11,jak i nprarviajacvclr ;nne rtysc5.p!iny- ,,Wrja
socjolog rv bd to przecle rvszystkim-Chailes IIor-
ton Cooley, W. I. Thomas, Robert l!. park, tr. W.
Rlrrge,s.s, Florian Znanieeki, Blls,,r,,orth Faris ezv .Ia-
lltes NIicl<el Williai..rs. Wrrl ltlclzi spoza clyscypli.
ny - William ,Iames, .Tohn IJewey ezy C"orle ife._
|:ert lllead. faclen z nich irie dokona jednall, mnim
zdaniern, systematveznej prezerrtacji
" ;";iJ;
tt a c r Lou s|ca
.r IIarry Sl atl(
rln1ajc cceh
Stlllivnn zntlwa1, kler|y, e naJbartlzleJ rv-v.
lurlzklch lstot Jest Ietr,,oburlna prz1'.rnItno'..
svrnholiczne,i inter;rl<cji istoty gnrpo,u"go )ycia triazi.
.S1lor d
""pu..p"kir.",
.rvszyst|<ieh "vymienionych 1"y*,''io ;l;
i\Iead, ktory sforlnrtorvai portstawowe przesarlki te-
1y,1lo;lejei1.]v1lvt on uczyni jerlnak niewiele, by
t,tL<hzae metodologiczne implikaeje tej koncepeji.
Wiele jest sposob r.v prezeniaeji stanowiska syrnbo_
licznej inl,erakcji. Przedst'arviam tu wasn:l: in-
terpretaei. rJlrcialbym omwi podstawow u ,,at,zu-
nia tego podeicia oraz lvycloby ich metodologi"',i'u
konsekrveneje dla analizy g..'.po,u"go yeia lu&i.
]|erm1r,,symbolie''.'" i,'i"."ke3:1'i-odnosi si oczy-
rvicie do perr'nego.s7.cze16lnego typrr interakcji, ;a.
\a. lr'v.st5nrrje midzv lucImi'-Swoisto o*4 pn*:o-
11rlje fakt, ,e ludzie interpretu.i ezy,,deiiliu3,,
7t
lt
IWir os.t,a
170475222.002.png
wzajemnie swo.ie clziaiania, zamiast na nie po prostu
reagoiva/:. Ta.li lr'ic 1trdzlia interakcja zaporedni-
czaI]a iest pTzPz s.rrtrbole, p|zez interpret,aci czy
I'e prze7, nadarvanie znaczetria dziaaniom inn}'cli.
Zaporedlliczelrie Io oz,il.ac'zllr4,prorvaclzerrie procesu
in1,erpretaeji pomid zy hor1ziec a leai<cje rv zaclrr:-
wanirr jerlnostki.
( W s.woicir terlriach i pracach ivielu l:aclaezy za-
chorva lrldzkich i yr:ia grLlpolvCgo zrvracao Ltll'ag
na fakt, ze ludzir.: interpretuiq rla'wzajeln sr,voje dzia.
anid' Nie.,rzielrl i.rlrlak .Jlocljo prtib analizy znacze.
nia interpretacji rv ind1't.',,i11uainym i grltporvyrn y-
cit.t czrlrvie ka. Zariorvala j .ci zr,vvkle prost-vln
strr'ierdzetrienr, ze baclaez porvinien uclru';zci oiv
,,interpretoCj'', lub te poprzestaj4 na tz]]anitl ko-
llieczn.:lci rvpr'or'vacizenia r.lo sr,v-vclr analiz svlnboli,
1al<ich jak nrlrml. kulturolv e ezy lvartoci. 'Ieclynie
(]. II. N,Teacldoktlna, jak saclz, gbszej analizy zna-
czr:lli;t al<t,tl jnterprct,ar:.|i r]la rr'rzltmienia istot' lllclz-
l<iei. ir-'j zachorvari i zl'cia rv grupie. porlstarvorve za-
oell ia te j anaiizy s4 tak rt-njklirve i g}ltll<ie, e
cIlc ie tr'ltai pokrillce otntltvi'
trV ana.lizie N4eatia kluczorr.a roi12 odgrytt,a zaoe-
nie, ecczolviek \\lyposazon5' jest rv jari. I{oncepcji
tej nie p0wil-ll]o siq tralrto..va: jako ezoter'vcztrej ic]ei
ani tez prlilii.i: ici i,"rlio 1.7,r.'r.7'I
rnego siebie rv tak-i i inny z niezliczonych sposob rv,
daje si atrr'o zaobserrvowa empiry."i,iu' lv ,t*i..-
dzetriu, ze istota luclzl<a zdolna jest ocldziayrva na
N1ead uznaje za gowny "mechanizm,
na Samego siebie
l.to.y" po"i",i"
czorviekorvi stall'i
",o'o otaczajcemu jo ^s'"i"i,,.
N{echalrizm ten rrmoliwia ntir rvskazylvanie sobie
san]emu Tzeezy .znaicluj4cych si 1v j"eo
i kierowanie '"v ten sposr)b. ,.,.,},''.i azlainlam i:,.;i;-
otoczeniu
rviek r,r'skazuje sobie r,vszystko, ezego ;est wiadomy:
t;rkanie zegara, pukanie clo drzwi, poiawienie sio
znajomego' uwag torr'arzvsza' strvieidzenie, ; ;;
jakie zadanie dr; ivykoninia lub ze zapai sry;.
I odw,rotnie _- *,szyilko, czego sobie
1nia, p,so f acto nie podlega piocesorvi wskazylvania.
Srviadome vcie czolvieka ba ch,"vili p.,"bi-ld,uni"
do momentlt zaniecia ics|. irienrzpr\\7.lr1r'h c}.r'*^
niem uclzielarych .**"*u rnrri! rr.L"r"1i'p;il;;;_
t(xv, z ktrymi nla do czynienia i ktirre bj;;;" p;l
ul\'ag. Mamy zatetn obraz istotv l:ldzlriej ;"l.o o'i"-
"i" "S#iJju-_
rvypos.ronv w mc-
elranizm umolirvia.jcy udzie1anie samenlu sobie
rr'skazati.tDziki takiemu rvalrie meclrauizmo'"vi do-
lrotltl je siq int'erpretac.ia riziaali irinych ltlrjzi. Zini'er-
pretorr'a czyie dzialallie, znaczy wskaza samelnu
sobie. e nr otro taiiie lttb inlle znaczellie czy cha-
ral<ter.
ota - rr'edle N,Iearla
samemu sobie rr'skaza:i ma ogromne i to poctwljne
znaezenie. Po 'pierrvsze, lvskaza eo,,,^")y *y"-
by to cc z l<ontekstu, ivyoclrbni, nada: mu zna-
czenie lrlb -* rt' ter'ttiitioiogii lVieacJa - tlczYni ze/r
przeclrniot. Przedrniot _ cr.rl<olrviek,
rv srlllie ()Cu\'-
r."'is|,e.i, a zalr:nt lli.:rvarte.i urvagi. Stlviet'tlzajc, .e
ezol,viol< posiarla jari, 1\,1ead mia przede rvszvstkiln
lla m5'li, 'e nroe 0n bv przednrirltenr rvasnyclr
rlziaali. l.1oe dziaa rrl stosttllklt clo sarrrego siebie
tnl<, 'il< moe ttl ezy*t:ri
s;ttnr-..i
znane s4 zacrorvania l,ego rodzaitl,
Iric<l.1' czi'lrr.iek llnosi si gtlieivenr na salne!o sielrie,
nzvrri :.rrbir santenl,l v.,yrzutv, iest z siebie cllrrnny,
lrrjci sj.. Snm ze sobq, pr,iblrIe clocla -"r;bie =u-"*.i
rr'ol)ec innych ltrdzi. Kacle-
sobie r,vskazu
co istota hlclzl<a
trrrl.'r'i sobie. ze prlrvinien .,zrrlbi to, a to''.
lttl),,11 io czYni tatntego'', .'rvz)Cz;t sr..bie cele, za-
rviet'a sanl ze ::r.ba komprr-.misy i plalllje S\x.,ojeprzy_
szc cIziarria. l;'al":t', czoir,iek oclclzialtlje" no .^.
je - nie jest tosam y z bodceni. Irlie
jest to borvietn czynl"rik o charakte"rze zewntrznyln'
ktorr'. oddziatlje na ierjnostk i ktorv mona lv orle-
.rvat:itt od tliei zclef iniolva; jego istota, i 'lao zna-
czetrie nadarvane mrl jes[ '''ainie przez t jeciIlostk.
L ',
73
sam siebie' nie ma trjc rnistvcznego.
Orv4 zdoIno' oclrlziaywania .
n'izllttl, ktory sla.ie rr.obec r,r,i31|
1"}lll z rls rJrl:t.zr:
r1r|',y;i11i.
170475222.003.png
Prztldnriot .|est zal,enr poclrodn dyspozycji cziorr'ieka
clo poclicia clziairnia,tlie za prJprzedzaj4eym orvo
dziaalrie bodcem.I|'z'ecz,
organizaci. Udzielanie samem;l sobie rvskaza to
llie il' t}'ln, e istola lttclz-
l<a znajdtljc Si \r"7rodorr'iskr.r 1lreustanorr'iolr-''clr'
przerlnrir;torv,ktre na niq oclclzi:ttr
nieprzerrvany pIoees przepyrvu inforrnj.:',.'*.^il,u-
ryrn i.stota hrdzka postrzegi rzeczy, ocenia je, na_
j, |ecz e t''r'o-
rzy ona srvo.ie przedrnioty poprZet,srv rlieprZer1.1.lal1
rlziaalno. W kartym ze slvoic}r niezliczorlyclr clzia-
a ..- Czv to mniej isto|,rl;'ch, jak u:ieranie sie, cz,y
tez ""vaniejszych jak prz,vgotowvrvanje si clo
porljecia l<arier-y istota h,tclzka u'skazujc salna
sol.lierrjzne przeclmioty, rradaie im zlraczenie, ocsnia
ich trlrzyclaInrl'.;:
claje im znaczenie, po .r;r.i na tej podstawie"ptj":_
mltje decyzj dzialarria' I{onfrontacja czorvieka ze
rviatem i z innyrni oclbywa si nie tylko
redrlictwe|11 eqo, leez rivnie poprzez ten.iva.nie
proces' Co rt,ice.i' 'procestt udzieiania samemlt .ot,i"
lvskaza nie sposrib zakrvalifikorva jako
""-po-
ezy to rvervlrtrztle.i, czy zewtl[rznej - oda,iat.r]-
cej na jednostk i sl<aniajcejj4 do pocljcia d';;-
aliia. Naeiski rodorviskn*,u, *,"*ntrzne bodce' po-
pdy biologicnne, pragrlienia, postawy, llczucia', iilee
it. rrie lvvczerpu j4 ani nie lvyjania
,,.i"''-..
dla swego dzjaania i podejrnrrie cle-
cyzje na podStal,vie orve.i oCelly. ot,o rvanie,czym
j*:st interpretacja lub dziaanie posugtricesiq s1m-
bolami.
l)rrlga c]oniclsa
lkonsekrvencja taktu. e istr;ta .lrrdz-
ka rtrlziela sam sobie rvskazari, polega tra t.vm, e
r:]ziaania
udzielania samemu sobie wskaza ".-proce.
j4 proeesu
ten ;e_st
od.rbny rv tym sensie, ze istota liidzka
iej nie stanoviq jed-vnie wyzr,voienia reak-
Cji, 1ecz -s4 pr7,ez ni4 tworzorle czy konstrrrorr'ane.
Porle jmu jqc rozrnaite dziaania czorvie1< upl"z-vtam-
nia sobie r.lnerzeczy, ktre nalezy ulvzgldni ';J
trakcie dziaania. 'l,{rrsi okreli,co kotrkretnie chce
zrr>.bii rv i:rki spostll.l beclzie to realizo'"va; musi
tlrviar]on.li
:?b.iu i interpretuje ukazanie si lr-lbpojalvienie ta-
kieh rzeezy, odnotolvujqe okrelone zqdania sptlecz-
ne, jakie rvobee niej istniej, uznaj4e nakaz. st.vier-
cIzajac. ze iest goclna. e ma ocnot co l..'pie,
:'.:i1d'o'lo. ze zywi takie a nie inno ttczucie, e nie
lr.rbi jada z kim,' kirn pogardza, lub zu .o,,o$io
nad lr,vkonaniem jakiei konkretrrej rz,eczy. wsta-
ztl.iesobie 1.,e
'u,l.o".i;"
sohie rne oko1icznoci, ktr1re nlog
rll<nzni: 5ir;spr.zy.i:rir:e
or','vlrrrlzinlnrlir)lI]'oraz 1a]iir.,
lrttirc ln()g i,: tttlit:lnolirvi:
tllrrieszez;r siq niejako
llirlli i mrle tlastqprlie l.rllllie oclclziirvrva ocl.
t.zttca.ic je ltrll 1lt.zelrsztacajc rvedle tegol jak je
definirrje czy interpret'ie. Z,achorvanie jedirosiLi r.,i"
jest zatern rezl'tltatern si takich, jak naciski rodo-
rr'isk.owe, |sodee, lnotvrvy, postawy czy idee, |eez
u'vnikiem sposobu, rv jaki interpretu je i poezyna
sollie z nimi lv dziaaniu, ktre konstruuje. Procesu
r.ldzielania samemu sobie ''vskaza , clzilti ktrenlrr
1rotvstaje lrrdzkie riziaanie, nie da si wyiani za
pollloca czynnikrir,v, ktre je poprzed'a.1q. e.oces ten
lnttsi rvziq 1lorl ll\\'agq
'1lolt;lr|
zakaz,y i zagroellia, .ialrie
rlbjar,vi.*imrlg vr sytltacji' r,v kt,,reidziaa. Jego
clziaaniekonstrllo..r'ane jest krok po krol<tt w pro-
cesie l,akiego rvaniervskazyrvania. .Iednostka brt-
r]uje s'vrlje pnstpo',vanie i kierrrje niln biore pod
llwag r(lZrnaiterz,eezyi interpretlljc ich z,naczenie
r|la Su'eqo prr,ysz'legrlrlziaania' }.iie istniei illlle
przv1larll; i ,r,i
i;r.
Zatllla z pr zyir]tvch liateg'lrii .soc.jllogieznych
llie
jest czym odrbrr5'm sam '"vsobie i jako taki mrlsi
kon-strllkcji
rlziaarli:lpllegajcr:gna r.lclzie]arrittSametr]tlsobie
l'lskaz.rti.Proces lv"'ni" jest tr-.zsamvz l,vm. co okre-
lane jcs1, jakrl er.lr;,
tr'yr:zot.1ltliC}.
p]"()Ce'crt
lx' ltztrarr'anJ/ oraz }:adarry. W tym bor,,liemproce-
sie istota ltldzka l<onstrr'rtrjL
swoje iviadome dziaa-
talr jak rrini sie rirI rr'sz}'qtkjch
nie.
i,!
li)
innyclr koncepcji tijlnujqcyeh jan iako ulracl lrrb
rzecz,y, czolvie]<
tlania, or.:zel<ir,r'nni:l,
arl.lrnego rziali.rn
lr imrlie .''; .-qposll-t
170475222.004.png
lv.Iead st''vierdza llas1,pnie' e konsIrtror,vallie c|zia-
.rniaprzez istotq lurlzkq rv prrlcesie ltdzielarlia sa-
nln]tl soi:ie rvs.l<azir'elt clokontlie si zarvsze lv kotr-
l'cl<r:ieSplp7'.'''n.,Iako ze spra!va te tna poclsta-
t'\'o\/c znczenie r.lla zrr;zttlnienja svmllolicznej inter-
akcii, zastrlgtlje na starantre rv1'ia.nienje. (ienera]nie
rzecz :jorqc, dziaalrie grrtporve polega na rvzajem-
nvin,:lir-sto:;orvvrvarrirrinclvr,r'iduainyclr poczynati jed-
nostcl<. I).lszc:zegrllni 1tlclzie przystosolvtt.!4 Sivoje
rlzinarlia rJo .lzillati innvch tl:l ptldstarvie ]<orlstatacii
icll fnlityr'zrlvcll lrrb zrlierz.lnyclr pocz.vnari. to inst
rts1,I;l
czyIelnik. sanr sprribttje znale albo porny'le cho"
sytttac.i, rv ktorej by si niu .p,ln''j';i;
...
Nalev rv tyltl rniejscu porllrreli,^
nr: l<oncepcie spoecze strrllr pozostaj,^,",y",i-',
rv5't'anej niezgodzie z przesankami, ktre uznaem.
; *;j;i|ogi,,-
za ftitlrJamentalne dla sym:olicznej ilrterakeji. ZJe-
cyclorvana rr,ik.szo owych interpretacii, zlv.aszcza
bd4c;zch dzisiaj w moclzie, nie tijmuJe spoeczelistwa
jako
syrnbolicznej .interai<c.ji, oi" urvvpul<ia jakq.
for:mgfl-Ipowego rlzia-lni a,.' eo nie '"ynik-
;
snnek tej koIrcepc.ji. Niecli mi wic bclzie rvolno
;;;;-
.-
rr'erill.lN'[earJ.- istot'a lrlrlzka,,r'vr:irc,lr]zi w rolq irl-
ltvcl''' zal'lw.no rr' rol? okrelonei osollv, jak grtlp.y
(NIearln .,zgcllcrnl'izoivan-vclr itln-yt:ir''). Wcllrltlzc w
nrr'e rrlle ierinostka stara .qi usta]i zatnjerzenia czy
1,r-'
.ic zIlIlCz0llie ir:r zacllrlrvtj. W |':rl s1lrlsr'l}r
:;[rlrlntlo."va:
ttt kill<a llrvag co rlo
plrlrl<1;rv
r zniqcy.clr o.ue i1cia orl konc";.li"
"":i'i"inl":..;;n
l;olir:zlle.j illtcra lrc ji.
I?etIeks.j: socjrllogiczna nieczsto tlimuje spoe_
#;-
czelistwo .jako sl<acia.iaC9
sie z jerlnostek n"'i^.i"jq-
kierttnek rlziaari illnyc}r luclzi. pr] czynl na p()(l-
s1'n',viel,e.iilll,erpretac.ii ksztatu.je i clrlpa-*orr'uje rr.la-
s}lc rJziearrie. Tak oto. najogtilniej rz,ecz biorc,
l<szt'tllie si r1ziaanie grllpowe w spoeczelist.'';ie.
Irrzerls1,a.wienl lvvej .wasrle r'liqcie lrajist.otrlie.i-
szvctr c]etrtr.'rl'l'lrvNIeada analizy porlsta.w symbo-
liczne i irlterakc ii. Obcjrrruia one na:stprl.jqce zao.
r:tlia: ze sprlcczeristir'r;1tlr!zkie skacja si z iecllln-
sl'ck prlsiarla iacvr:l ia (|,o .jr..st rlrlzielajcvclr srlbie
rv:ilrazl ); zr: itlr]vrvlritl;lltlrl tiziaanie .iest l<rltlsl'rtll<-
c.i. nie za 1lt..ls1.yl}f w'{z'.,Vr)]r:tricnl real<c.ii -. jstotlr
lrrrlzka tlvtll.zv j.: postrzegajC i inLerpretujc cechy
svl,tlar:.ii, l<ttjre.i clziaa; 'e grLlpa lub clziaallie
zlirl1911.p polega na r-zajetnn}Tn dostosorvYrr'alril-t in-
rivrr'ir]ttallrvclr riz,iaarl, ...v kttiryclr ludzie intcrprettr.
| i rl'wzg1r;rlnia
cvclr ja . Zazwyczaj lutlzle iraktolvani. sq ja't.o
orgarrizmy rv pervien sposob z.ot.ganizow"ne 'i
grljqce na si5', ktre na nie odci-ziaujq. z' ,.ug,,1.y,
cho nie za\\'Sze' siy owe lokorvane S w spoe-
rea*
,,SyStemu spoeeznego,,,
,.spoeczne.istrtlktrlry'', .,,l<tllttl-.}''',,=t"t'su,poJc'.
jak ."v
' przy'paclI<tl
l)ego'', ,,roli spoecznej'', ,,obvczajtr'', ,,instytu"j'i,
., reprezen tac ji zbiororvej ",_,,sytua
cji .spole czne j,",,,,
trl1'sptlleczl]e.i''
nor-
Czy ,,rt'rtoci.;.
I(.r1;;e
si za tyrtl laioi,e-
'ic, iz z:rr:llo*'anie
l.dzi iako czi,r,.,li,iw spoieczeristwa
jr_'st
rvvltikienl odzialvrvauia,na lrich tegoro,dzaiu czyn_
nil<orr' i si. .Ies ,tr), rz.ecz iastra, logic-zne .tn,-1'o,.'i,"t.n,
jakie z'ai4 mu-cj ilczon}' rvyjaniai4cy zacho.,vania
iednostek lrrb pe\\:ne aspekty ich iicirolvari p"ri"_
gtt.|c siq takirn Czy.innv'm ipo.rocl orvych .,y.,"i-
j ilarr'znjcnt sl.vo.je prlcz.v'natlia. Po-
rlip'.r'r zacl:ltlietrl tnrljm jcst prezentacja, nie z.a
r'l)ron:1 svlll;rtliczne.i irltern]<cii. rlie br;.:l,; przer:ls1-
rr.i;l 1rl:l 1gl1111o11|'1l.,v
!ir-'w spoecznvch. .lcc]rlosiki two.'ce spoeczenstlvo
traktclt'ane sq .jak'o.media, pop|.7'ez ktilre
t.e.orlrlziallj4, zaich spoec z,ne'r]ziaa'i" .,i.,,n,'"n* ,
"'y,.rlil.i
na rZCCz ')\\'}.c'lr trzech przesla-
lrr'Ji, lil.,re i.lvnrienjet.rl. Clrciabyln jecl;vnie stivjer-
t1zi, o llpz trtlrlrl pod11arl: je nloztl:l rr.ervfikecji em-
llirvczlpj. j\Jie znam z:r11neg,lprz1,'pacikrl grl.1l)o\\:cgo
rlziaani' r'rl ktrjr.ego 1lv si nie stosou.av' }jieclre
jaiio
emanaci ot,yc}l czynlliktirr,. enao1s"ie takie],
negr.t.je, a lv kad1'rn ,^,i"
Prlmija fakt, e i,toiv
llrclzkie w'Yposaot.9 . rv ja . te aziaai poprzel
tldzjelanie srlbie ir'skaz,irvek. rvo*i","- m '"vi4e, ja-
rli llie moz]la r ir'lie utosirlnia z siami takimi iak
7e
77*
j"9:1
czens|,'uvie,
170475222.005.png
popdY, motywy' postawy' 1lCzuCia, zinternalizowane
czyrrnil<i s1loeezne czy sltarlniki ps1'cholclgiczne. Te
osl,at'ltie nie roni4 si rv istocie od lr'sirotnniatlvcll
rvyr''.iczYtlnili vr' SpOeczn:yCh: tlr\'aane s za si1.,
ktrlre o11dzialrja na istr;t. lr-rdzkq, aby rvyrr'r;a jej
clziaanirl. Proces lttlzielani sollie i':skaza jest o11
rrich orlibn1r, ta1<satno jak rzni si od ocidziatlj-
c5lr:t tla jed rlosl']<CZ-vnIikorv spoecznYcr,
Socjologi::zrre ]<otlcepcje spoec;:elist.'vaz reglt5' po-
nri'i:rj fal<t, i7 ltlc|zie. l<tlrzv si na ttl s1roeczeri-
sl,rvo sltarla |:t, 1;osiada.ia jati lv 1lrzyjmorvatlym |,t-t-
ta.i zlraczertiu, i e lv zlvirk:r. z, tym s1lrleezneclzie.
ania jedlrostek i1: spoecze/rstrvie konstrttorvane s
w procesie interpretacji. U.irnui4 natomiast dziaalrie
grtl})olve jako rezrlll,at si orlrlziattiar:):r:irna .ied.
nostki i poplrzez nie. Spcecznego zaclo'u'rania lrldzi
nie t,ral<t,trj
kic to ,,systelny spoeczne''; lrjnrrrjq one clziaa,'i" g.l.-r-
powe ial<orvyraz svsterrlu zrlajclr-rjqcego
czy grupy luclz.
sir,.w st.inie'
r r,vnorvagi lub rlqzc.ego clo iel uzyskinia, albo jako.
tffvraZ ,,funkeji'' spoeezerist"';v
a lub grupy
1ui.. .
uzerl''ntrzniellie czynnikorv tk'wi4ci'cfu *- spoie",e,i-
str,vielul: w grupie, takich iale ,,vymogi kulturowe,
cele spoeczne,rvartoci spoecl,ne czy naciski insty.
ttrcionalne. I(oncepcje te nie 1,raktuj yeia g;6;-
wego czy grupoY"g? dziaania jal<o skadajqeego si
ze zbioro',vycir lrrb zlrarrnonizorvanSrch po""y.r"ri i.tot
",y
ludzkich, r'lsiujeyclr radzi sobie z -walnym
ciem. Wysiki ludzkie nra jce na celu podjcie"
".,,pcit-
y-
nego c|ziaania, by star,vi czorsyciu, uivaane sq
(jelil'v og<ilesq trrvzglclrriane) za przejaw cddzia-
vwania ogtilniejszl'cll si. usytuorvanycil w spoe-
czeristwie lub jego fragmentach. Istot5 ludzkie, .I.t"-
da jqce si na spoeczelistrvo, lilb grupy staiq si
,,nosicielatni,,ezy przekarlikami wvraaiqeymi orve
siy, interpretaeia za, z kt rei po*o.4 ksztatrrjq.
Yoj"
rr,ytlvoru, polvstaegcl
w procesie interpretacii przedrniotri-*r, svl.uacii c7,y
rlzia]n innvch. In1,erpretac ja ie1i w o. ie
rlrvzgldnial]a -_ tlr'ana jest jed-/rlie za '"vYraz in-
nYclr czvllnik l,r' (takich ial moty.wy), kt, re poprze-
clzaia clziaanie, nie rt'ysteptlie natrlmiast iako sia
satnoisttla. Spoeczrre rlziaa..ia ltrdzi s zatem ttjmo-
wane jako emallac'ia si na llil orldziatrjcyclt, trie
za jal<o ai<tv trr'or7,()ne pTz?z nict sam;,'elr w wv-
tli]<'i intpt.})r()tO!t,:.lllja
iako iclr rva'-<nego
dvllje ieh otJdziaylvalria.
Wskazanie porv1'szych lnonrent rv rclIlictljqcych
11.*'i'no porn c rv lepszyln
i;-
'svt.rror,vaniu stan'.,,viska
svtn};rlliczllei ilterakcji. W claisz-vm ci4grr l.ozrvazati
circi;rbyn bo',r'iettl zarvS()lvac. nieco cIoliiaclniej spr,-
eczelistr,vo z prttrktrt lvicizenia syrnboliczn"3 i"t".-
akcii i rvskaza rliektore implikaije metodoiogiezne
l;egopodeicia.
Spoecze/lstrvo skada si z clziatraicych luclzi, y-
cie za spoeezne z ich clziaan. Podmiotami dziata-
nia. mogq by pojeci:rnczv luclzie, zbiorowo"i, l.tJ-
ryc:}r ezonko'"vie dz'iatai4 razem lve wsp.5lnym ct-
0n.itl, Iub organizacie rlziaaiqce rv imienitr'sr,voig!
rt'y!or5 .rv. Przvkaclem hrlq tu oclpowieclnirr indv..
v;idltallti
rv jil1iiclr si zrrajrlrr.ia.
l.ra ko1ejrr r rric rni-
rlzy og ltrvrni tl .|c'ianri soc'jo1ogir:zll1'mi a stalrorvi-
skieln s';'nrboliczr,e.i inlerakcji. I)11:vczv ona Inie.i'cca,
-v jairilrr svttrolvane jest dziaarrie spoeczne. W ttj-
citt svtrllrlIicznei interakc.ii clziaialie spoeczne lo-
lt.lr.'.'atte
rl.:<lrx711'i.i
.iest lv clzialr jcr.c}r is1,otacIr 1rrclzkielr, kttjre
rirlstOso.,vltjqnar'''za.jcnl s.'r'o.ie poez.ynania .lr' procesie
jp|r111;rtnn.ii: rlziaarlie trrllporve jcs1' zl:iororvytn z:r.
clyr..1,11f
iour c)wych lrldzi. \V przecirvieristrvie clo tego
l1jo..i;1. l<rllrr:epcj6'5r-.cjrlltlpicr'nez, regrlr' lokr'rj clzia-
:tli.t :.llrl1c('Zlle',Y riziaatliat.il spt.1eczet,lstiv;lIrrb ja-
kipi icgrl r'zci. Sprlrld niez1icz,ln.ttll przy.kadilrv
taliiog() 1ltl.lc.jcia 1lrzvloczr; kill<a rr;y'l13n1'g}1
-nabv.,vcv lta ,vnL,r, .qrlrpa zaba$,orrra ltrb
nlis.ionarska, kor'porlcia hanclloir,a ezY krajorve stcr.
. oto
rval.z.yszenie zatt'ociot'e. Nie istnieje lv spoecze t
st.'vjr: obscrrvorvallla empirycznie dziaah.r"s, l.l."i
,IB
79r
kotrctlpcje, dla kt rr'ch spoeezeIi.s1,rva
dziaania, elemelltenr oclzrviercjccliaiac}.,rn
S)I1,llaC.ii.
Prlrvvszr: l]',\'1gi
170475222.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin