uklad_kierowniczy.pdf

(2397 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 11 Uk\263ad kierowniczy.doc)
Partner konkursu
UKŁAD KIEROWNICZY
Zadaniem układu kierowniczego jest umożliwienie kierowcy sterowania samochodem poprzez
odpowiednie ustawienie kół kierowanych. Dzieje się to za pośrednictwem koła kierownicy, kol-
umny kierownicy (która przekazuje obroty koła kierownicy do przekładni kierowniczej), przekładni
kierowniczej (która zwiększa siłę przyłożona przyłożoną przez kierowcę do koła kierownicy w celu jej
dalszego przeniesienia na drążki kierownicze) oraz drążków kierowniczych (które przekazują ruch w
wyjścia przekładni kierowniczej do mechanizmu zwrotniczego). Ruch obrotowy koła kierownicy jest
więc zmieniany na ruch posuwisty drążków kierowniczych.
Układ kierowniczy składa się z:
mechanizmu zwrotniczego, czyli:
zwrotnic kół,
ramion zwrotnic,
zespołu drążków poprzecznych
mechanizmu kierowniczego, czyli:
przekładni kierowniczej,
kolumny z kołem kierownicy.
Koło kierownicy
Drążek
kierowniczy
Kolumna ki-
erownicy
Przekładnia ki-
erownicza
Zwrotnica
285020837.050.png 285020837.060.png 285020837.071.png 285020837.081.png 285020837.001.png 285020837.003.png 285020837.004.png 285020837.005.png 285020837.006.png 285020837.007.png 285020837.008.png 285020837.009.png 285020837.010.png 285020837.011.png 285020837.012.png 285020837.013.png 285020837.014.png 285020837.015.png 285020837.016.png
 
Partner konkursu
Układy kierownicze różnią się miedzy sobą przede wszystkim rodzajem przekładni kierowniczej. Obec-
nie w samochodach osobowych i dostawczych stosuje się dwa podstawowe rozwiązania: przekładnie
zębatkowe i kulkowe śrubowe. To drugie rozwiązanie spotyka się w samochodach cięższych.
Mechanizm zwrotniczy
Mechanizm zwrotniczy składa się z drążków i ramion zwrotnic, które przekazują ruchy przekładni ki-
erowniczej do przednich kół. W samochodach z zawieszeniem przednim niezależnym i przekładnią
zębatkową mechanizm zwrotniczy stanowią dwa drążki kierownicze połączone przegubami ku-
lowymi z ramionami zwrotnic. Również przegubami kulowymi drążki te są połączone z końcówkami
zębatki przekładni.
Końcówka drążka kierowniczego jest nakręcana na drążek. Takie połączenie umożliwia łatwą
wymianę samych przegubów końcówki, jeśli ulegną uszkodzeniu, a także regulację zbieżności kół,
którą wykonuje się przez obracanie drążka kierowniczego.
Przeguby kulowe końcówek drążków są bezobsługowe i nie przewiduje się ich naprawy.
Zwrotnice przejmują obciążenie przyłożone do kół przednich oraz pełnią funkcję osi obrotu kół. Zwrot-
nice obracają się wokół przegubów kulowych wahaczy lub sworzni (zależnie od konstrukcji zawi-
eszenia przedniego).
Przekładnia kierownicza
Przekładnia kierownicza oprócz sterowania kołami przednimi samochodu pełni także rolę reduk-
tora, który zwiększając moment doprowadzony do zwrotnic, zmniejsza siłę niezbędną do obracania
kierownicą.
Istnieje wiele typów przekładni kierowniczych, ale najczęściej stosowana w samochodach osobow-
ych z zawieszeniem niezależnym kół przednich jest przekładnia zębatkowa.
Przekładnia taka składa się z listwy zębatej (zębatki), umieszczonej poprzecznie do osi samochodu,
i współpracującego z nią walcowego koła zębatego (zębnika), związanego z wałem kierownicy. Do
końców listwy zębatej są umocowane przegubowo drążki kierownicze. Przekładnia zamienia ruch obro-
towy koła kierownicy na poprzeczny ruch zębatki. Mieszki gumowe umieszczone na końcach obu-
dowy zębatki zabezpieczają przekładnię przed przedostaniem się z zewnątrz wody i zanieczyszczeń.
We wszystkich przekładniach zębatkowych ma miejsce automatyczna regulacja luzu między listwą
zębatą a zębnikiem.
285020837.017.png 285020837.018.png 285020837.019.png 285020837.020.png 285020837.021.png 285020837.022.png 285020837.023.png 285020837.024.png 285020837.025.png 285020837.026.png 285020837.027.png 285020837.028.png 285020837.029.png 285020837.030.png 285020837.031.png 285020837.032.png 285020837.033.png 285020837.034.png
 
Partner konkursu
Kolumna kierownicy
Kolumna kierownicy składa się z wału kierownicy, który przekazuje obroty koła kierownicy do przekładni,
oraz z obudowy wału mocowanej do nadwozia. Górny koniec wału ma kształt stożkowego
wielowypustu, na którym jest osadzone koło kierownicy i przykręcone nakrętką. Dolny koniec wału jest
połączony z przekładnią kierowniczą za pomocą przegubu krzyżakowego lub przegubu elasty-
cznego, którego zadaniem jest dodatkowo minimalizowanie drgań przenoszonych z przekładni
na koło kierownicy. Wał jest ułożyskowany w obudowie najczęściej za pomocą łożysk igiełkowych
i kulkowych, rzadziej ślizgowych.
Obudowa i wał są tak skonstruowane, aby mogły się odkształcać w zaprogramowany sposób
w kierunku wzdłużnym i przy zderzeniu czołowym przeciwdziałać przesunięciu się koła kierownicy
w stronę kierowcy i nie zmniejszać skuteczności działania poduszki powietrznej. Standardowym
wyposażeniem każdej kolumny jest blokada kierownicy, która uniemożliwia obrócenie koła kierown-
icy po wyjęciu kluczyka ze stacyjki.
W celu zwiększenia komfortu kolumna może być wyposażona w mechanizm regulacji położenia,
który służy do regulacji pionowego położenia i kąta pochylenia koła kierownicy, czy też w mechanizm
wysuwania kierownicy, pozwalający na regulację jej odległości od kierowcy.
Układ wspomagania kierownicy hydrauliczny
Układ wspomagania kierownicy zmniejsza siłę potrzebną do obracania koła kierownicy.
Dzięki temu pozwala zwiększyć komfort jazdy, szczególnie w pojazdach z szerokimi oponami
niskociśnieniowymi, które zapewniają powiększone pole styku opony z jezdnią.
Układ wspomagania hydrauliczny składa się z pompy oleju, zbiornika wyrównawczego i prze-
wodów ciśnieniowych. Pompa oleju jest napędzana paskiem klinowym od silnika.
285020837.035.png 285020837.036.png 285020837.037.png 285020837.038.png 285020837.039.png 285020837.040.png 285020837.041.png 285020837.042.png 285020837.043.png 285020837.044.png 285020837.045.png 285020837.046.png 285020837.047.png 285020837.048.png 285020837.049.png 285020837.051.png 285020837.052.png 285020837.053.png
 
Partner konkursu
Często w samochodach z klimatyzacją, która stanowi już obciążenie dla silnika, stosowana jest elektry-
czna pompa oleju (patrz rys. poniżej). Pompa zasysa olej hydrauliczny ze zbiornika wyrównawc-
zego i tłoczy go pod bardzo dużym ciśnieniem do przekładni kierowniczej. Wytwarzane ciśnienie
oddziałuje na tłok przesuwający się wewnątrz cylindra siłownika. Tłok jest połączony z listwą zębatą
przekładni kierowniczej. W zależności od kierunku skręcania kierownicy olej jest doprowadzany na
jedną lub drugą stronę tłoka, o czym decyduje zawór sterujący. Jest on połączony z zębnikiem
i dzięki temu reaguje na obrót kierownicy. Prócz tego zawór sterujący reguluje ciśnienie oleju w
zależności od wielkości siły potrzebnej do skręcenia kół.
Pompa oleju może być wyposażona w urządzenie do regulacji wydatku płynu
W przypadku zerwania paska klinowego lub awarii układu wspomagania, kierowca zachowuje
możliwość kierowania pojazdem. Odbywa się to jednak bez wspomagania i wysiłek konieczny do
skręcenia kół będzie większy.
Na poniższym rysunku pokazano elektryczno hydrauliczny układ wspomagania.
Układ wspomagania kierownicy elektryczny
Układ wspomagania kierownicy zmniejsza siłę potrzebną do obracania koła kierownicy.
Wspomaganie elektryczne jest realizowane za pomocą silnika elektrycznego sterowanego elektron-
icznie zależnie od prędkości samochodu.
Układ wspomagania składa się z silnika elektrycznego, czujnika momentu obrotowego, czujnika
prędkości jazdy oraz elektronicznego urządzenia sterującego.
Silnik elektryczny układu wspomagania (2, rys. na następnej stronie) jest połączony mechan-
icznie z wałem kierownicy (1) poprzez sprzęgło elektromagnetyczne jednotarczowe oraz ślimakową
przekładnię redukcyjną. Elektrycznie silnik jest połączony z urządzeniem sterującym.
Lampka kontrolna (8) jest umieszczona na tablicy rozdzielczej i służy do informowania o braku ws-
pomagania lub wystąpienia usterki w układzie.
Czujnik momentu obrotowego (3) jest typu magnetoindukcyjnego. Zespół czujnika składa się z drążka
skrętnego, umocowanego do wału kierownicy, czujnika położenia kątowego (4) oraz układu elektronic-
znego, analizującego sygnał.
Czujnik prędkości samochodu jest typu elektromagnetycznego, z wbudowanym obwodem elektronic-
znym. Czujnik jest zamontowany w skrzyni biegów, przy wyjściu napędu.
285020837.054.png 285020837.055.png 285020837.056.png 285020837.057.png 285020837.058.png 285020837.059.png 285020837.061.png 285020837.062.png 285020837.063.png 285020837.064.png 285020837.065.png 285020837.066.png 285020837.067.png 285020837.068.png 285020837.069.png 285020837.070.png 285020837.072.png 285020837.073.png 285020837.074.png
 
Partner konkursu
Elektroniczne urządzenie sterujące (7) rejestruje sygnały pochodzące od wymienionych wyżej czu-
jników, jak również od czujnika prędkości obrotowej silnika, który współpracuje z układem wtryskowym
i jego sterownikiem (6). Urządzenie (7) steruje pracą silnika elektrycznego, sprawdzając kierunek i
natężenie prądu płynącego w uzwojeniu silnika. Urządzenie kontroluje również sprawność układu
i umożliwia jego działanie w przypadku uszkodzenia któregoś z jego elementów.
Zasada wspomagania kierownicy polega na oddziaływaniu silnika elektrycznego na wał kierown-
icy. Kiedy kierowca rozpoczyna obracanie koła kierownicy, następuje odkształcenie drążka skrętnego,
którego stopień jest mierzony elektrycznie i przekazywany w postaci sygnały do urządzenia
sterującego. Urządzenie sterujące rozpoczyna zasilanie silnika elektrycznego prądem zależnym od
wytworzonego momentu obrotowego oraz od prędkości jazdy samochodu. Moment obrotowy silnika
elektrycznego, przekazywany na wał poprzez sprzęgło i przekładnię ślimakową, sumuje się z mo-
mentem przyłożonym przez kierowcę. Reakcja kół na skręcanie jest z powrotem przekazywana na
drążek skrętny, zapewniając przepływ informacji w drugą stronę do urządzenia sterującego.
W nowszych rozwiązaniach układ wspomagania posiada funkcję aktywnego powrotu kierownicy
do położenia środkowego. Ponadto w układzie kierowniczym stosuje się specjalny element łączący
kolumnę kierownicy z przekładnią (5) zapobiegający przenoszeniu drgań na kierownicę.
285020837.075.png 285020837.076.png 285020837.077.png 285020837.078.png 285020837.079.png 285020837.080.png 285020837.082.png 285020837.083.png 285020837.084.png 285020837.085.png 285020837.086.png 285020837.087.png 285020837.088.png 285020837.089.png 285020837.090.png 285020837.091.png 285020837.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin