II RP skrypt bardach.doc

(321 KB) Pobierz
II Rzeczpospolita Polska

II Rzeczpospolita Polska

 

Źródła prawa

1.       Prawo konstytucyjne (państwowe)

a)       Dekret z 22 XI 1918 r. o najwyższej władzy reprezentacyjnej Republiki Polskiej

b)       20 II 1919 r. uchwała o powierzeniu J. Piłsudskiemu dalszego sprawowania urzędu Naczelnika Państwa → Mała Konstytucja

c)       15 VII 1920 r. ustawa konstytucyjna zawierająca statut organiczny śląska

d)       17 III 1921 Konstytucja Marcowa

                                  ustawa przechodnia z 17 III 1921 r. – sejm ustawodawczy będzie istniał do momentu zebrania się Sejmu i Senatu (28 XI 1922 r.), ; Naczelnik Państwa będzie sprawował władzę  do chwili objęcia urzędu przez prezydenta (14 XII 1922 r.)

e)       23 IV 1935 Konstytucja Kwietniowa

2.       Prawo wykonawcze

a)       dekret z 28 XI 1918 r. o ordynacji wyborczej do Sejmu Ustawodawczego – realizacja postanowień dekretu z 22 XI 1918 r.

b)       ustawy wykonawcze do Konstytucji Marcowej

                                               ordynacja wyborcza do sejmu, ordynacja wyborcza do senatu z 28 VII 1922 r.

                                               regulamin Zgromadzenia Narodowego normujący tryb wyboru prezydenta z 27 VII 1922 r.

                                               ustawa o Trybunale Sanu z 27 VI 1923 r.

c)       Ustawa z 2 VIII 1926 r., zmieniająca i uzupełniająca Konstytucje Marcową → Nowele Sierpniowe

d)       ustawy wykonawcze do Konstytucji Kwietniowej:

                                               ordynacja wyborcza do sejmu, ordynacja wyborcza do senatu, ustawa o wyborze prezydenta z 8 VII 1935 r.

                                               ustawa o Trybunale Stanu z 14 VII 1936 r.

 

Ustrój społeczny

Opierał się na zasadzie prywatnej własności środków produkcji.

Zasada ta znalazła swoje potwierdzenie w obu konstytucjach, które uznały wszelką własność – zarówno indywidualną poszczególnych obywateli, jak i zbiorową  grup obywateli, instytucji, ciał samorządowych oraz państwa – za jedną z najważniejszych podstaw ustroju społecznego i porządku prawnego.

W strukturze II Rzeczypospolitej występowały

I Dwie klasy podstawowe

1.       Kapitaliści – właściciele środków produkcji zatrudniający robotników

         posiadali zwierzchnią kontrolę nad środkami pracy, procesem pracy

         dysponowali produktem wytworzonym przez robotników

         mieli uprzywilejowane stanowisko w procesie podziału wytworzonego produktu

         zaliczano do nich: burżuazję (cechowały ją znaczne różnice pod względem posiadanych środków produkcji) i ziemiaństwo (grupa nieliczna)

2.       Robotnicy

         pracowali w przemyśle, rolnictwie, komunikacji, handlu, instytucjach i przedsiębiorstwach państwowych, jako służba domowa

         poziom życia robotników przedstawiał różnorodną mozaikę, którą warunkowała przede wszystkim wysokość zarobków

II Klasa nie podstawowa

1.       Drobnotowarowi wytwórcy, charakteryzujący się tym, że przy pomocy własnych środków produkcji, sami bądź z rodzinami, produkowali towary na sprzedaż i własne potrzeby albo świadczyli usługi; klasa ta podlegała procesom rozwarstwiania, tworząc liczne warstwy pośrednie

a)       chłopi

          najliczniejsza część klasy

          podstawowym kryterium ich wyodrębniającym było posiadanie ziemi i praca na roli

          ich struktura społeczna była zróżnicowana pod względem ilości posiadanej ziemi

          ich sytuacja uległą zmianie dzięki zmianie struktury własnościowej w rolnictwie poprzez reformę rolną, likwidację serwitutów, podziały spadkowe i transakcje nieruchomościami rolnymi

b)       rzemieślnicy i kupcy

     nie stanowili grupy jednolitej pod względem wielkości posiadanych środków produkcji i wysokości uzyskiwanych dochodów

2.       Pracownicy umysłowi

          zajmowali oni w strukturze społecznej specyficzne miejsce, wynikające z charakteru ich pracy

          jako całość przejawiali niezdecydowaną postawę wobec istniejących klas społecznych i konfliktów klasowych

          dzielili się na różne kategorie zawodowe, zróżnicowane pod względem wysokości płac i poziomu życia, a także prestiżu społecznego

 

Ustrój polityczny w latach 1918 – 1926

 

Dekret z 22 XI 1918 r. o najwyższej władzy reprezentacyjnej Republiki Polskiej

ü       określał tymczasowy ustrój państwa na okres przejściowy (do czasu zwołania sejmu ustawodawczego)

ü       władza najwyższa została przyznana Tymczasowemu Naczelnikowi Państwa – J. Piłsudskiemu

ü       Tymczasowy Naczelnik Państwa powoływał i odwoływał rząd (prezydent ministrów +ministrowie)

ü       władza ustawodawcza – Tymczasowy Naczelnik Państwa + Rada Ministrów

ü       wydane przez Radę Ministrów i zatwierdzone przez Tymczasowego Naczelnika Państwa dekrety traciły moc obowiązującą w wypadku nie przedstawienia ich do zatwierdzenia na pierwszym posiedzeniu Sejmowi Ustawodawczemu

 

20 II 1919r. Piłsudski przekazał swoją władzę sejmowi Ustawodawczemu

 

20 II 1919 r. uchwała o powierzeniu J. Piłsudskiemu dalszego sprawowania urzędu Naczelnika Państwa → Mała Konstytucja

ü       powierzenie stanowiska Naczelnika Państwa J. Piłsudskiemu

ü       stanęła na stanowisku koncentracji władzy państwowej w Sejmie Ustawodawczym

ü       wyposażenie Sejmu we władzę suwerenną, w nieokreśleniu jego kadencji i uzależnieniu od niego organów wykonawczych (Naczelnik Państwa + ministrowie)

ü       główne zadanie Sejmu to uchwalenie ustawy zasadniczej – Konstytucji

ü       sejm miał wyłączne prawo uchwalania ustaw, które były ogłaszane przez marszałka sejmu za kontrasygnata prezydenta ministrów i właściwego ministra

ü       Naczelnik Państwa i ministrowie podporządkowani Sejmowi

ü       Naczelnik Państwa: reprezentacja w stosunkach międzynarodowych, stał na czele administracji cywilnej i wojskowej

ü       Naczelnik Państwa ponosił odpowiedzialność przed Sejmem

ü       każdy akt Naczelnika Państwa dla swej ważności wymagał kontrasygnaty odpowiedniego ministra

ü       po porozumieniu z Sejmem Naczelnika Państwa powoływał rząd

ü       odpowiedzialność przed sejmem ministrów była indywidualna, a rządu solidarna

 

1 VII 1920 r. utworzenie Rady Obrony Państwa

ü       organ rządowo-parlamentarny o charakterze przejściowym

ü       jej powołanie ograniczyło uprawnienia Sejmu

ü       skład: Naczelnik Państwa (przewodniczący), marszałek Sejmu Ustawodawczego, 10 posłów wybranych przez Sejm i reprezentujących stronnictwa sejmowe, premier, 3 ministrów, 3 przedstawicieli wojska (mianowani przez Naczelnego Wodza)

ü       decydowała o wszystkich sprawach związanych z prowadzeniem i zakończeniem wojny oraz zawarciem pokoju

 

17 III 1921 Konstytucja Marcowa

Wzorowana na konstytucji III Republiki Francuskiej z 1875 r.

 

Zasady konstytucyjne

1.       Zasada ciągłości państwa polskiego – zawarta we wstępie do konstytucji mówiła o kontynuacji państwa po ponad 100-letniej niewoli (negacja rozbiorów Polski)

2.       Republikańska form ustroju politycznego – art. 1 K „Państwo Polskie jest Rzeczypospolitą”. Nawiązywała do tradycji przedrozbiorowej i podkreślała ciągłość państwa

3.       Zasada zwierzchnictwa narodu – art. 2 K „władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do narodu”. Oznaczało to dopuszczenie do udziału w życiu politycznym wszystkich obywateli oraz wynikała z tego swoboda tworzenia i działania partii politycznych, spełniających funkcje ogniwa pośredniego pomiędzy społeczeństwem a państwem

4.       Zasada demokracji reprezentacyjnej – naród jako posiadacz władzy zwierzchniej, sprawował ja przez wybierane organy (organy ustawodawcze) – sejm i senat wyborach 5-przymiotnikowych

5.       Zasada trójpodziału władzy – art. 2 K „Organami Narodu w zakresie ustawodawstwa są Sejm i Senat, w zakresie władzy wykonawczej - Prezydent Rzeczypospolitej łącznie z odpowiedzialnymi ministrami, w zakresie wymiaru sprawiedliwości - niezawisłe Sądy”

6.       Zasada systemu rządów parlamentarnych – określenie stosunku między władzą ustawodawczą i sądowniczą na założeniach rządów parlamentarnych; powołany przez głowę państwa rząd sprawował tak długo swoją władzę wykonawczą jak długo posiadał zaufanie większości parlamentu; odpowiedzialność parlamentarna ministrów – art. 58 „Do odpowiedzialności parlamentarnej pociąga ministrów Sejm zwyczajną większością. Rada Ministrów i każdy minister z osobna ustępują na żądanie Sejmu.”

7.       Zasada państwa liberalnego – państwo jako organizacja stworzona dla ochrony interesów indywidualnych, a cele jednostkowe są celami nadrzędnymi nad państwowymi; ponadto wyrazem liberalności był szeroki katalog praw i swobód obywatelskich

8.       Zasada jedności państwa – brak różnic ustrojowych dla poszczególnych dzielnic czy części kraju

WYJĄTEK: autonomia Śląska

         władza ustawodawcza – Sejm Śląski: wydawanie ustaw we wszystkich dziedzinach administracji łącznie z uchwalaniem budżetu, z wyjątkiem spraw wojskowych i zagranicznych

         władza wykonawcza – Rada Wojewódzka

 

Władza ustawodawcza – Sejm i Senat

Władza ustawodawcza dzieliła się na dwa organy reprezentacyjne, z których Senatowi została przyznana podrzędna rola.

 

Czynne prawo wyborcze: każdy obywatel, za wyjątkiem wojskowych w służbie czynnej, osób ograniczonych w korzystaniu z praw cywilnych lub pozbawionych praw publicznych, który ukończył

- 21 lat do Sejmu

- 30 lat do Senatu

 

Bierne prawo wyborcze: każdy obywatel

- 25 lat – do Sejmu

- 40 lat – do Senatu

 

Sejm – 444 posłów

Senat – 111 senatorów

Kadencja – 5 lat

 

Rozwiązanie sejmu przed upływem kadencji – na mocy decyzji prezydenta i za zgodą 3/5 ustawowej liczby członków senatu; wraz z rozwiązaniem sejmu rozwiązywał się senat

 

Kompetencje ustawodawcze:

ü stanowienie praw publicznych i prywatnych

ü konstytucja wymagała formy ustawy dla uchwalania budżetu państwa, nakładania podatków, ustalania stanu liczebnego wojsk, udzielania amnestii, ratyfikowania traktatów i innych ważnych spraw (art. 4-6 K)

ü inicjatywa ustawodawcza: rząd, sejm

ü senat miał prawo wnoszenia poprawek do ustaw uchylonych przez sejm

ü promulgacji i publikacji dokonywał prezydent

 

Kompetencje kontrolne

ü obie izby: prawo interpelacji

ü sejm: prawo pociągania ministrów do odpowiedzialności parlamentarnej

ü powołanie Najwyższej Izby Kontroli dla kontroli całej administracji państwowej pod względem finansowym (art. 9K)

ü sejm: wyrażanie zgody na wypowiedzenie przez prezydenta wojny i zawarcie pokoju

ü sejm: zatwierdzenie stanu wyjątkowego wprowadzonego przez Radę Ministrów

 

Kompetencje elekcyjne – wybór prezydenta przez Zgromadzenie Narodowe

 

Kompetencje ustrojodawcze – zmiany i rewizje konstytucji (art. 125K)

 

Zmiana Konstytucji może być uchwalona tylko w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, względnie członków Senatu, większością 2/3 głosów.

Wniosek o zmianę Konstytucji winien być podpisany co najmniej przez 1/4 ustawowej liczby posłów a zapowiedziany co najmniej na 15 dni.

Drugi z rzędu na zasadzie tej Konstytucji wybrany Sejm może dokonać rewizji Ustawy Konstytucyjnej własną uchwałą, powziętą większością 3/5 głosujących, przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Co lat 25 po uchwaleniu niniejszej Konstytucji, ma być Ustawa Konstytucyjna poddana rewizji zwyczajną większością Sejmu i Senatu, połączonych w tym celu w Zgromadzenie Narodowe”

 

Organizacje i tryb funkcjonowania sejmu i senatu określała konstytucja i regulaminy

Wybór dla każdej izby

- marszałka – kierował obradami izby

- wicemarszałków
- sekretarzy

 

Komisje – były powoływane przez sejm i senat dla rozpatrywania projektów

 

Dla prawomocności uchwał:

- zwykła większość przy obecności 1/3 ustawowej liczby posłów

- kwalifikowana większość przy podwyższonej liczbie posłów (sprawy ważniejsze)

Posłowie i senatorowie:

- uprzywilejowane stanowisko w zakresie odpowiedzialności prawnej za swe czyny

- immunitet parlamentarny – uwalniał posła lub senatora od odpowiedzialności za działalność związaną z wykonywaniem mandatu

- nietykalność poselska  - za naruszenie praw osoby trzeciej i przestępstwo karne mogli być pociągani do odpowiedzialności tylko za zgodą sejmu lub senatu

 

Prezydent Rzeczypospolitej

ü       stał na czele organów władzy wykonawczej

ü       mianowanie i odwoływanie rządu, po uwzględnieniu stanowiska sejmu

ü       mianował ministrów na wniosek prezesa Rady Ministrów

ü       obsadzał wyższe urzędy cywilne i wojskowe

ü       zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi

ü       przyjmował przedstawicieli państw obcych i wysyłał przedstawicieli polskich za granicę

ü       wydawał rozporządzenia wykonawcze i zarządzenia

ü       wszystkie akty rządowe prezydenta musiały być kontrasygnowane przez premiera i odpowiedniego ministra, którzy ponosili odpowiedzialność przed sejmem za ich treść

ü       zwoływał, zamykał i odraczał sesje zwyczajne i nadzwyczajne sejmu i senatu

ü       prawo rozwiązania sejmu za zgodą 3/5 senatu

ü       podpisywał ustawy wraz z ministrami i zarządzał i promulgację w Dzienniku Ustaw

ü       mianował sędziów

ü       miał prawo łaski

ü       nie odpowiadał parlamentarnie ani cywilnie

ü       mógł odpowiadać za zdradę stanu, pogwałcenie konstytucji, przestępstwo karne przez Trybunałem Stanu na wniosek Sejmu

 

Rada Ministrów

ü       decydowała o ogólnym kierunku polityki wewnętrzne i zewnętrzne

ü       projekty ustaw

ü       przedstawienie corocznych zamknięć rachunków państwa do parlamentarnego zatwierdzenia

ü       zadania realizowane przez uchwalanie rozporządzeń wykonawczych, zarządzeń i podejmowanie uchwał

ü       odpowiedzialność ministrów

         solidarna – obejmowała działania kolegialne ministrów w charakterze członków Rady Ministrów

    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin