Temat zajęć: CO TO JEST SZCZĘŚCIE?
Cele zajęć:
· Rozpoznawanie i nazywanie uczuć.
· Wdrażanie do samorefleksji nad własnymi przeżyciami emocjonalnymi.
· Rozwijanie umiejętności budowania zdań i redagowania spójnej wypowiedzi.
· Doskonalenie pisemnego dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100 000, utrwalenie pojęć: suma, różnica, iloczyn, iloraz.
· Wdrażanie do samodzielnego, twórczego myślenia.
· Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, poprawa relacji między uczniami.
Wskaźnik sukcesu:
· Uczniowie potrafią rozpoznać i nazwać emocje oraz wypowiadają się na temat własnych uczuć.
· Potrafią zdefiniować pojęcie szczęścia.
· Układają kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat.
· Czytają cicho ze zrozumieniem.
· Tworzą rodzinę wyrazów.
· Dokonują pisemnych obliczeń w zakresie 100 000, rozróżniają pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz oraz porządkują liczby wielocyfrowe według podanego warunku.
· Potrafią wykonać pracę plastyczną na określony temat.
· Zgodnie współdziałają w grupie.
· Umieją słuchać cudzych wypowiedzi i właściwie na nie reagują.
Metody:
· słowna - swobodne wypowiedzi uczniów, niedokończone zdania
· praktycznego działania
· aktywizująca - "burza mózgów"
Formy pracy:
· grupowa
· zbiorowa
· indywidualna jednolita
Środki dydaktyczne:
· plakietki do zorganizowania pracy w grupach,
· kartoniki ze zdaniami opisującymi rozmaite sytuacje, nazwy różnych emocji oraz rysunki - buźki do odpowiedniego dopasowania,
· rozsypanka matematyczno - literowa,
· wiersze G. Pleban,
· arkusze papieru,
· psychotest "Czy jesteś szczęśliwy?",
· farby plakatowe, flamastry,
· buźki szczęśliwa, uśmiechnięta, obojętna, niezadowolona) do podsumowania i ewaluacji zajęć,
· podręcznik "Wesoła szkoła" - karty pracy ucznia, część 3
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjne - omówienie pracy w grupach, przydział zadań poszczególnym członkom zespołów. - Przypomnienie zasad pracy w grupach:a) Pamiętamy, że każdy pomysł jest dobry.b) Staramy się aktywnie uczestniczyć w pracy zespołu.c) Nie przeszkadzamy pozostałym grupom.d) Przestrzegamy zasad kulturalnej rozmowy.e) Uważnie słuchamy, gdy mówi inna osoba.- Przydział ról - każde dziecko otrzymuje plakietkę, która informuje dzieci, jaką rolę pełnią w danej grupie:
grupowy - lider zespołu
pisarz - osoba zapisująca pomysły grupy
porządkowy - osoba odpowiedzialna za porządek w zespole
super uczestnik - pozostali uczestnicy zespołów
2. Rozmowa nawiązująca do poprzednich zajęć.- O jakich emocjach mówiliśmy wczoraj? (strach)- Co to są emocje? (to, co odczuwamy, przeżywamy)- Od czego zależą?
3. Uzupełnianie zdań dotyczących przeżywanych na co dzień emocji.- Czuję się zadowolony, gdy...- Czuję się nieszczęśliwy, gdy...- Jestem zły, gdy...- Jestem zdziwiony, kiedy...- Boję się, gdy...
4. Kojarzenie różnych sytuacji z towarzyszącymi im emocjami. Dobieranie odpowiedniego rysunku do każdej sytuacji oraz emocji. Zwrócenie uwagi na zmiany mimiki zależnie od stanu emocjonalnego.Dzieci w każdej grupie otrzymują na osobnych kartonikach zdania opisujące pewne sytuacje, nazwy różnych emocji oraz rysunki - buźki przedstawiające stany emocjonalne. Zadaniem uczniów jest odpowiednie dopasowanie kartoników.
Zgubiłeś swoją ulubioną czapkę.
smutek
Rodzice obiecywali wycieczkę do ZOO, ale obietnicy nie dotrzymali.
rozczarowanie
Twój kochany piesek jest bardzo ciężko chory.
rozpacz
Pani pochwaliła cię przy całej klasie.
zadowolenie
Jest noc, za oknem straszliwa burza, a rodzice wyszli do sąsiadów.
strach
Chłopak z sąsiedniego podwórka zabiera twoją piłkę.
gniew
Zaskoczyła cię ocena ze sprawdzianu.
zdziwienie
Spełniło się twoje największe marzenie.
szczęście
Po dopasowaniu kartoników dzieci odpowiadają na pytania:- Która z sytuacji jest waszym zdaniem najprzyjemniejsza?- Jakie uczucie jej towarzyszy?
5. Układanie z rozsypanki matematyczno - literowej pytania, będącego tematem zajęć. Obliczenia w zakresie 100 000, porządkowanie liczb wielocyfrowych od liczby największej do najmniejszej.
Oblicz. Wyniki działań uporządkuj malejąco.
Cot
oj
e
sts
zc
zę
ś
c
ie?
iloczyn liczb69432i 5
suma liczb678 i 84561
iloczyn liczb 7865 i 7
iloraz liczb 34580i 4
iloczyn liczb687i 9
suma liczb2998 i 786
różnica liczb 593670 i 589998
różnica liczb 7060i 6668
iloraz liczb2920 i 8
Dzieci pracują wykonując obliczenia oraz porządkując wyniki działań malejąco. Efektem ich pracy jest hasło - pytanie, będące jednocześnie tematem zajęć "Co to jest szczęście?".
6. Ciche czytanie wierszy G. Pleban dotyczących szczęścia.
Co to jest szczęście?Kto mi odpowie?Szczęście to nie lasy, ani łąkiSzczęście przynosiczterolistna koniczynaSzczęście to czas, kiedyspełniają się moje marzenia
Jaki kolor ma szczęście?Może żółty, biały, czerwony?Wiem, pomarańczowy!Nie, nie pomarańczowy...Jednak zielonyTak na pewno zielony!Ale dlaczego zielony?Nie wiem - ale zdaje mi się,że znalazłam dzisiaj jego symbol.
Czterolistna koniczynkato znak szczęścia.Szczęście możemy spotkaćwszędzie -w trawie, w szkolew zeschłych liściach,po prostuwszędzie.Mieć przyjaciół, to wielkie szczęściechoć nikt tego nie dostrzega
Co to jest szczęście?Na pewno każdy z was wieTo nie pech, lecz sen i piękna radość!Radość, że idę do szkołySzczęście jest na całym świecie
Szczęście to mieć rodziców,którzy kochają mnie na co dzieńSzczęście mieć brata,który czasem mi pomaga.Szczęście mieć przyjacielaSzczęściem jest także miećwłasne zwierzątko
Czy wiesz co to jest szczęście?Szczęście to czterolistna koniczynka,która rośnie na łące, w lasachSzczęście to czas,gdy spełniają się moje marzenia
Szczęście to uśmiech na twarzyTo śmiech i radośćGdy znajdziesz czterolistną koniczynęto pomyśl o szczęściuPamiętaj o szczęściu!Na każdym kroku!Jeśli masz je to nie zgub. Dbaj o szczęśliwe chwile. Pielęgnuj je.
Szczęście to czterolistnakoniczyna i podkowaSzczęście można odczytaćz uśmiechu, po oczachMożna też płakać ze szczęścia.Szczęściem jest ubrać sweterna lewą stronę i włożyć butynie do pary.
Szczęście niejedno ma imięSzczęście to miłośćSzczęście to czterolistna koniczynaSzczęście to łzyA tak naprawdę to my!
Szczęście to coś cudownegoSzczęście to dostać dobrą ocenęSzczęście to również uśmiechNa twarzach całej rodzinySzczęście to mama i tataSzczęście to miłe chwileSzczęście to po prostumoje własne życie Bez przyjaciół żyć się nie da,
7. Praca w grupach -"burza mózgów" - próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie zajęć.
Część zajęć składająca się z czterech etapów. Każdy etap trwa około pięciu minut.
I etap Pisarz ma za zadanie notowanie w słupku wszystkich skojarzeń związanych z tematem szczęście, bez zadawania pytań. Na tym etapie nie wolno dyskutować. Zapisuje się wszystko, cokolwiek dzieci wymyślą. Zbiera się około dwudziestu wyrazów.II etap Wybranie z zapisanych propozycji kilku zdaniem grupy najważniejszych. Na tym etapie można dyskutować i przekonywać kolegów do trafności swego wyboru.III etap Należy wybrać z propozycji, które pozostały, trzy zdaniem grupy najważniejsze. Tu już odbywają się ostre dyskusje. Od siły perswazji i umiejętności doboru argumentów zależy to, co zostanie wybrane.IV etap Przedstawienie na tablicy wybranych przez siebie propozycji. Każda grupa prezentuje to, co jej zdaniem jest najważniejsze. Następuje tu również próba uzasadnienia swego wyboru.
8. Psychotest "Czy jesteś szczęśliwy?"
Czytanie i odpowiadanie na pytania zawarte w psychoteście.
Zaznacz właściwą odpowiedź
TAK
NIE
Cieszy Cię szelest deszczu dochodzący zza szyby?
Czy śpiewasz czasem bez wyraźnego powodu?
Miewasz napady niepohamowanego śmiechu?
ewamagdalena