co to jest szczęście.doc

(247 KB) Pobierz
Temat zajęć: CO TO JEST SZCZĘŚCIE

Temat zajęć: CO TO JEST SZCZĘŚCIE?

Cele zajęć:

·         Rozpoznawanie i nazywanie uczuć.

·         Wdrażanie do samorefleksji nad własnymi przeżyciami emocjonalnymi.

·         Rozwijanie umiejętności budowania zdań i redagowania spójnej wypowiedzi.

·         Doskonalenie pisemnego dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100 000, utrwalenie pojęć: suma, różnica, iloczyn, iloraz.

·         Wdrażanie do samodzielnego, twórczego myślenia.

·         Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, poprawa relacji między uczniami.

Wskaźnik sukcesu:

·         Uczniowie potrafią rozpoznać i nazwać emocje oraz wypowiadają się na temat własnych uczuć.

·         Potrafią zdefiniować pojęcie szczęścia.

·         Układają kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat.

·         Czytają cicho ze zrozumieniem.

·         Tworzą rodzinę wyrazów.

·         Dokonują pisemnych obliczeń w zakresie 100 000, rozróżniają pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz oraz porządkują liczby wielocyfrowe według podanego warunku.

·         Potrafią wykonać pracę plastyczną na określony temat.

·         Zgodnie współdziałają w grupie.

·         Umieją słuchać cudzych wypowiedzi i właściwie na nie reagują.

Metody:

·         słowna - swobodne wypowiedzi uczniów, niedokończone zdania

·         praktycznego działania

·         aktywizująca - "burza mózgów"

Formy pracy:

·         grupowa

·         zbiorowa

·         indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne:

·         plakietki do zorganizowania pracy w grupach,

·         kartoniki ze zdaniami opisującymi rozmaite sytuacje, nazwy różnych emocji oraz rysunki - buźki do odpowiedniego dopasowania,

·         rozsypanka matematyczno - literowa,

·         wiersze G. Pleban,

·         arkusze papieru,

·         psychotest "Czy jesteś szczęśliwy?",

·         farby plakatowe, flamastry,

·         buźki szczęśliwa, uśmiechnięta, obojętna, niezadowolona) do podsumowania i ewaluacji zajęć,

·         podręcznik "Wesoła szkoła" - karty pracy ucznia, część 3

Przebieg zajęć:

1. Czynności organizacyjne - omówienie pracy w grupach, przydział zadań poszczególnym członkom zespołów.
- Przypomnienie zasad pracy w grupach:
a) Pamiętamy, że każdy pomysł jest dobry.
b) Staramy się aktywnie uczestniczyć w pracy zespołu.
c) Nie przeszkadzamy pozostałym grupom.
d) Przestrzegamy zasad kulturalnej rozmowy.
e) Uważnie słuchamy, gdy mówi inna osoba.
- Przydział ról - każde dziecko otrzymuje plakietkę, która informuje dzieci, jaką rolę pełnią w danej grupie:

 

grupowy - lider zespołu

 

pisarz - osoba zapisująca pomysły grupy

 

porządkowy - osoba odpowiedzialna za porządek w zespole

super uczestnik - pozostali uczestnicy zespołów

 

 

2. Rozmowa nawiązująca do poprzednich zajęć.
- O jakich emocjach mówiliśmy wczoraj? (strach)
- Co to są emocje? (to, co odczuwamy, przeżywamy)
- Od czego zależą?

3. Uzupełnianie zdań dotyczących przeżywanych na co dzień emocji.
- Czuję się zadowolony, gdy...
- Czuję się nieszczęśliwy, gdy...
- Jestem zły, gdy...
- Jestem zdziwiony, kiedy...
- Boję się, gdy...


4. Kojarzenie różnych sytuacji z towarzyszącymi im emocjami. Dobieranie odpowiedniego rysunku do każdej sytuacji oraz emocji. Zwrócenie uwagi na zmiany mimiki zależnie od stanu emocjonalnego.
Dzieci w każdej grupie otrzymują na osobnych kartonikach zdania opisujące pewne sytuacje, nazwy różnych emocji oraz rysunki - buźki przedstawiające stany emocjonalne. Zadaniem uczniów jest odpowiednie dopasowanie kartoników.

Zgubiłeś swoją ulubioną czapkę.

smutek

Rodzice obiecywali wycieczkę do ZOO, ale obietnicy nie dotrzymali.

rozczarowanie

Twój kochany piesek jest bardzo ciężko chory.

rozpacz

Pani pochwaliła cię przy całej klasie.

zadowolenie

Jest noc, za oknem straszliwa burza, a rodzice wyszli do sąsiadów.

strach

Chłopak z sąsiedniego podwórka zabiera twoją piłkę.

gniew

Zaskoczyła cię ocena ze sprawdzianu.

zdziwienie

Spełniło się twoje największe marzenie.

szczęście

Po dopasowaniu kartoników dzieci odpowiadają na pytania:
- Która z sytuacji jest waszym zdaniem najprzyjemniejsza?
- Jakie uczucie jej towarzyszy?

5. Układanie z rozsypanki matematyczno - literowej pytania, będącego tematem zajęć. Obliczenia w zakresie 100 000, porządkowanie liczb wielocyfrowych od liczby największej do najmniejszej.

Oblicz. Wyniki działań uporządkuj malejąco.

Cot

oj

e

sts

zc

ś

c

ie?

iloczyn liczb
69432
i 5

suma liczb
678
i 84561
 

iloczyn liczb
7865
i 7
 

iloraz liczb
34580
i 4
 

iloczyn liczb
687
i 9
 

suma liczb
2998
i 786
 

różnica liczb
593670 i 589998
 

różnica liczb
7060
i 6668
 

iloraz liczb
2920
i 8
 

Dzieci pracują wykonując obliczenia oraz porządkując wyniki działań malejąco. Efektem ich pracy jest hasło - pytanie, będące jednocześnie tematem zajęć "Co to jest szczęście?".

6. Ciche czytanie wierszy G. Pleban dotyczących szczęścia.

Co to jest szczęście?
Kto mi odpowie?
Szczęście to nie lasy, ani łąki
Szczęście przynosi
czterolistna koniczyna
Szczęście to czas, kiedy
spełniają się moje marzenia


Jaki kolor ma szczęście?
Może żółty, biały, czerwony?
Wiem, pomarańczowy!
Nie, nie pomarańczowy...
Jednak zielony
Tak na pewno zielony!
Ale dlaczego zielony?
Nie wiem - ale zdaje mi się,
że znalazłam dzisiaj jego symbol.


Czterolistna koniczynka
to znak szczęścia.
Szczęście możemy spotkać
wszędzie -
w trawie, w szkole
w zeschłych liściach,
po prostu
wszędzie.
Mieć przyjaciół, to wielkie szczęście
choć nikt tego nie dostrzega


Co to jest szczęście?
Na pewno każdy z was wie
To nie pech, lecz sen i piękna radość!
Radość, że idę do szkoły
Szczęście jest na całym świecie


Szczęście to mieć rodziców,
którzy kochają mnie na co dzień
Szczęście mieć brata,
który czasem mi pomaga.
Szczęście mieć przyjaciela
Szczęściem jest także mieć
własne zwierzątko


Czy wiesz co to jest szczęście?
Szczęście to czterolistna koniczynka,
która rośnie na łące, w lasach
Szczęście to czas,
gdy spełniają się moje marzenia


Szczęście to uśmiech na twarzy
To śmiech i radość
Gdy znajdziesz czterolistną koniczynę
to pomyśl o szczęściu
Pamiętaj o szczęściu!
Na każdym kroku!
Jeśli masz je to nie zgub.
Dbaj o szczęśliwe chwile.
Pielęgnuj je.


Szczęście to czterolistna
koniczyna i podkowa
Szczęście można odczytać
z uśmiechu, po oczach
Można też płakać ze szczęścia.
Szczęściem jest ubrać sweter
na lewą stronę i włożyć buty
nie do pary.


Szczęście niejedno ma imię
Szczęście to miłość
Szczęście to czterolistna koniczyna
Szczęście to łzy
A tak naprawdę to my!


Szczęście to coś cudownego
Szczęście to dostać dobrą ocenę
Szczęście to również uśmiech
Na twarzach całej rodziny
Szczęście to mama i tata
Szczęście to miłe chwile
Szczęście to po prostu
moje własne życie
Bez przyjaciół żyć się nie da,

7. Praca w grupach -"burza mózgów" - próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie zajęć.

Część zajęć składająca się z czterech etapów. Każdy etap trwa około pięciu minut.

I etap
Pisarz ma za zadanie notowanie w słupku wszystkich skojarzeń związanych z tematem szczęście, bez zadawania pytań. Na tym etapie nie wolno dyskutować. Zapisuje się wszystko, cokolwiek dzieci wymyślą. Zbiera się około dwudziestu wyrazów.
II etap
Wybranie z zapisanych propozycji kilku zdaniem grupy najważniejszych. Na tym etapie można dyskutować i przekonywać kolegów do trafności swego wyboru.
III etap
Należy wybrać z propozycji, które pozostały, trzy zdaniem grupy najważniejsze. Tu już odbywają się ostre dyskusje. Od siły perswazji i umiejętności doboru argumentów zależy to, co zostanie wybrane.
IV etap
Przedstawienie na tablicy wybranych przez siebie propozycji. Każda grupa prezentuje to, co jej zdaniem jest najważniejsze. Następuje tu również próba uzasadnienia swego wyboru.


8. Psychotest "Czy jesteś szczęśliwy?"

Czytanie i odpowiadanie na pytania zawarte w psychoteście.

Zaznacz właściwą odpowiedź

TAK

NIE

Cieszy Cię szelest deszczu dochodzący zza szyby?

 

 

Czy śpiewasz czasem bez wyraźnego powodu?

 

 

Miewasz napady niepohamowanego śmiechu?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin