Małgorzata Kowalewska
Uczeń zna:
· zwyczaje i obrzędy związane ze świętami Wielkanocy;
· teksty związane ze Świętami.
Uczeń potrafi:
· zaprezentować się podczas recytacji wiersza;
· nakryć świąteczny stół;
· bawić się wspólnie z rówieśnikami i dorosłymi.
Uczeń rozumie:
· znaczenie tradycji w przekazywaniu wartości rodzinnych.
gry i zabawy, ćwiczenia praktyczne, rozmowa.
· dekoracja sali – ilustracje, gazetka itp.;
· obrusy, serwetki, szklanki, talerzyki, sztućce, elementy dekoracyjne na stół;
· duże tekturowe pisanki dla każdego dziecka;
· „wielkanocny kurek” – kolorowy tekturowy kogut na kółkach;
· nagranie podkładu muzycznego, magnetofon;
· koszyczki, cukierki, kolorowe klocki, plastikowe jajka, łyżka, plastikowy talerzyk, wiaderko, szarfy, krzesła, piłka;
· schematyczne rysunki zajączków, kartki do rysowania, ołówki, chustki do zasłonięcia oczu;
· teksty do montażu poetyckiego pt. Wielkanocne obyczaje, zaczerpnięte z książki Inscenizacje pełne radości dla klas 1-3 (wybór i opracowanie: Ryszard Przymus, Wydawnictwo Juka, Łódź 1995);
· wielkanocne palemki, wykonane wcześniej samodzielnie przez dzieci.
1. Powitanie przybyłych Rodziców (w tle słychać muzykę).
2. Zaproszenie Rodziców i dzieci do wspólnej zabawy.
(PRZEJŚCIE DO SALI GIMNASTYCZNEJ)
3. Przedstawienie przez nauczyciela zasad zawodów:
· do każdej konkurencji losowo (kolorowe klocki) wybierane są 4-osobowe grupy Rodziców i dzieci;
· za każdą konkurencję grupa dzieci i Rodziców otrzymuje punkty – cukierki do koszyczka;
· wygrywa grupa, która zdobędzie więcej punktów.
4. Przeprowadzenie konkurencji:
· Niesie kura jajko (parami) – każdy uczestnik musi przebiec wyznaczoną trasę z jajkiem (plastikowym) na łyżce (Rodzice) lub talerzyku (dzieci); przyznawany jest punkt dla każdego zawodnika za przebiegnięcie bez zrzucenia jajka oraz dodatkowo jeden punkt dla grupy za szybsze ukończenie konkurencji;
· Rzuca kogut jajkami (parami) – każdy uczestnik otrzymuje trzy jajka (plastikowe), rzuca nimi do wiaderka z wyznaczonej odległości (2m dla Rodziców, 1,5m dla dzieci); przyznawany jest punkt dla każdego zawodnika, który wykona wszystkie celne rzuty;
· Biegnie zajączek do dzieci (parami) – każdy uczestnik musi pokonać wyznaczoną trasę „zajęczymi skokami” (nogi są związane szarfami); przyznawany jest punkt dla grupy, która prędzej ukończy bieg;
· Szukanie gniazdka – na środku sali ustawione są krzesła (7); uczestnicy poruszają się wokół nich w rytm muzyki; gdy muzyka cichnie, zajmują miejsca – z gry odpada jeden zawodnik; jedno krzesło zostaje odstawione; przyznawany jest punkt dla grupy, która szybciej wyeliminuje przeciwników;
· Śmigus – Dyngus (wszyscy) – dwie grupy stają naprzeciwko siebie w dwóch częściach sali; każda grupa otrzymuje 10 szans na „zlanie” przeciwników (trafianie piłką w przeciwnika) – „mokra” osoba wychodzi z pola; przyznawany jest punkt dla grupy, w której pozostanie więcej „suchych” osób.
5. Podliczenie punktów (przez wybranych uczniów), ogłoszenie wyniku zawodów.
6. Rysowanie zajączka – dzieci wręczają Rodzicom kartkę papieru, na której znajduje się schematyczny rysunek zajączka; później zawiązują Rodzicom chustki na oczach, wręczają ołówek; Rodzice rysują zajączka na podstawie pamięci i wskazówek dziecka (wyżej, niżej, w prawo, w lewo itp.).
(PRZEJŚCIE DO SALI LEKCYJNEJ)
7. Przedstawienie przez uczniów montażu poetyckiego pt. Wielkanocne obyczaje.
8. Wręczenie Rodzicom wielkanocnych palemek.
9. Wielkanocna uroczystość klasowa – wspólne nakrywanie do stołu, dzielenie się jajkiem, „słodki” poczęstunek (przygotowany przez Rodziców).
ewamagdalena