manewry_za_burt.pdf

(88 KB) Pobierz
manewry_za_burt
TEORIA MANEWROWANIA - CZýOWIEK ZA BURTġ
Alarm czþowiek za burtĢ
Po ogþoszeniu alarmu czþowiek za burtĢ (alarm ogþasza ten kto zauwaŇyþ wypadniħcie
czþowieka) naleŇy:
1. Wyrzucię czþowiekowi koþo najlepiej w ten sposb aby znalazþo siħ przy czþowieku od
nawietrznej (koþo bħdzie dryfowaþo ku czþowiekowi jeŇeli rzucimy niezbyt dokþadnie i
dalej od czþowieka, uwaga nie rzucię w czþowieka koþem!)
2. Wyznaczyę oko na czþowieka - oko obserwuje caþy czas czþowieka nie spuszczajĢc ani
na chwilħ wzroku z rozbitka. Podczas trudnych warunkw, silny wiatr, duŇe
zafalowanie, þatwo moŇna zgubię czþowieka. Obserwacja zapobiega zagubieniu
pozycji czþowieka. Oko pokazuje takŇe rħkĢ kierunek w ktrym znajduje siħ czþowiek
i melduje o odlegþoĻci od niego i kierunku (moŇna uŇywaę systemu godzinnego:
czþowiek w odlegþoĻci 20 m na godzinie 15:00).
3. Nie odpþywamy daleko od czþowieka, mamy 3 minuty na podjħcie czþowieka na
pokþad.
4. Podchodzimy do czþowieka kursem bajdewind (uwaga) w odpowiedniej odlegþoĻci
zaleŇnej od warunkw panujĢcych na akwenie, luzujemy Ňagle tak aby zmniejszyę
prħdkoĻę do 0,5 wħzþa (1 m/s). Wyjmujemy czþowieka na pokþad (lekkie jachty
mieczowe np. Omega z burty nawietrznej, ciħŇsze jachty o wyŇszej burcie
podejmujemy czþowieka z zawietrznej). Udzielamy czþowiekowi pierwszej pomocy,
wybieramy Ňagle i odpþywamy.
5. Uwaga na kurs bajdewind. Gdy silnie wieje i podchodzĢc do czþowieka wytracimy
prħdkoĻę, odpadnie wiatr wþasny ktry sprawiaþ, Ňe wiatr pozorny byþ ostrzejszy od
rzeczywistego. MoŇe siħ okazaę Ňe jacht bħdzie ustawiony w stosunku do wiatru
rzeczywistego w kursie pþwiatr! Do czþowieka podchodzimy tylko kursem bajdewind
umoŇliwiajĢcym wyluzowanie Ňagli i wytracenie prħdkoĻci.
6. JeŇeli mimo wyluzowanych Ňagli podchodzimy do czþowieka za szybko moŇemy
zahamowaę uŇywajĢc do tego grota wystawionego na wiatr. Uwaga wyhamowaę nie
znaczy stanĢę w miejscu, jacht musi mieę minimalnĢ prħdkoĻę 1 - 0,5 wħzþa.
7. JeŇeli wyluzowaliĻmy Ňagle i widzimy Ňe stajemy w miejscu nie dojdziemy do
czþowieka, moŇemy wybraę grota i zyskaę trochħ szybkoĻci.
8. JeŇeli widzimy Ňe pþyniemy na granicy kĢta martwego podchodzĢc do czþowieka
moŇemy wyluzowaę foka (fok ma wiħkszy kĢt martwy niŇ grot) i dopþynĢę do
czþowieka na grocie. Sytuacja ta moŇe byę wykorzystana tylko na parħ metrw przed
czþowiekiem, jeŇeli jesteĻmy daleko nie pomoŇe nam wyluzowany fok i tak
znajdziemy siħ W KġCIE MARTWYM.
9. Komendy:
- alarm czþowiek za burtĢ: ogþoszenie alarmu,
- podaę czþowiekowi koþo ratunkowe,
- oko na czþowieka: sternik wyznacza osobħ,
- podjĢę czþowieka z prawej / lewej burty na pokþad,
- udzielię czþowiekowi pierwszej pomocy,
- wybranie Ňagli, wyluzowanie Ňagli, hamowanie grotem.
Metoda pþwiatrowa, niezaleŇnie od kursu w jakim wypadnie nam czþowiek,
natychmiast kierujemy jacht do pþwiatru.
4954626.002.png
Metoda pħtli rufowej, czþowiek wypada gdy jacht pþynie bajdewindem.
Metoda pþwiatrowa, czþowiek wypada gdy jacht pþynie pþwiatrem.
4954626.003.png 4954626.004.png
4954626.005.png 4954626.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin