stratomaster_maxi_single_e1_uniwersalny_przyrzad_kontroli_silnika_.pdf

(245 KB) Pobierz
422701769 UNPDF
Producent: MGL Avionics – RPA
www.mglavionics.co.za
Przedstawiciel w Polsce: Profi Polska Sp. z o.o.
www.stratomaster.pl
Stratomaster Maxi Single
E1
uniwersalny przyrząd kontroli silnika
E1 - uniwersalny przyrząd kontroli pracy silnika zawiera w swoim kompaktowym formacie 80mm
wszystko, co jest potrzebne do kontroli w większości silników małej awiacji. Od małych
dwusuwowych do średnich czterosuwowych takich jak Rotax, Continental i Lycoming. Również
większość silników samochodowych przystosowanych dla samolotów może korzystać z użycia
E1.
E1 zawiera w sobie:
1. Uniwersalny, programowalny obrotomierz (RPM) z możliwością odczytu cyfrowego i
analogowego.
2. Programowalny licznik motogodzin
3. Do czterech w pełni programowalnych wejść czujników EGT i CHT
4. Wskaźnik temperatury płynu lub oleju.
5. Wskaźnik ciśnienia oleju.
6. Tryb pracy Rotax 912/914 z możliwością podłączenia do czterech czujników EGT i
wykorzystania dwóch istniejących czujników CHT.
Wszystkie wskaźniki temperatury mają programowalne poziomy alarmowe, przy czym dla
temperatury płynu i oleju można ustawić zarówno dolne jak i górne poziomy alarmu. Również
ciśnienie oleju ma ma dolny i górny zakres alarmowy.
E1 współpracuje z wieloma czujnikami różnego typu.
422701769.007.png
Układ wyświetlacza i kontrolek
Stany alarmowe
Przyrząd E1 posiada dwa poziomy alarmowe: pierwszy aktywuje na wyświetlaczu miganie
wskazania przekroczonego parametru, podczas gdy drugi aktywuje alarm zewnętrzny.
Alarm zewnętrzny zazwyczaj podłączony jest do odpowiedniej lampki alarmowej.
W chwili przekroczenia którejś z wartości granicznych aktywowany jest alarm zewnętrzny, który
włącza lampkę alarmową. W tej samej chwili wskazanie przekroczonego parametru zaczyna
migać.
Pilot może potwierdzić informację o alarmie naciskając dowolny klawisz. Dezaktywuje to alarm
zewnętrzny, lampka alarmowa ulega wyłączeniu. Jednak wskazanie przekroczonego parametru
będzie migać do chwili powrotu jego wartości do zakresu dopuszczalnego.
W przypadku pojawienia się nowej sytuacji alarmowej następuje ponowna aktywacja alarmu
zewnętrznego.
Konfiguracja E1
Przed zastosowaniem E1 do swojego silnika należy instrument skonfigurować, tak by wiedział on
co mierzyć i jak to wyświetlać.
Podstawowa konfiguracja obejmuje następujące kroki:
a) Wybór trybu pracy – polega na wyborze parametrów, które chcemy monitorować. Np. dla
chłodzonego cieczą dwusuwowego Rotaxa 582 możemy monitorować dwa kanały EGT jak i
temperaturę płynu. Obrotomierz jest zawsze wybrany, więc nie trzeba go wybierać.
b) Ustawienie zakresów – w tym kroku należy wybrać jakie zakresy zastosować dla wykresów
słupkowych parametrów. Pozostając przy Rotaxie 582 prawdopodobnie wybralibyśmy dla EGT
zakres 700ºC a dla temperatury płynu 90ºC. 7000 RPM byłoby dobrym wyborem dla
obrotomierza.
c) Ustawienie wartości alarmowych – dla Rotaxa 582 wybralibyśmy 650ºC dla EGT i pewnie
85ºC dla temperatury płynu. Można także monitorować dolny limit temperatury płynu. Dla tego
silnika można ustawić 55ºC.
d) Włączenie alarmów – pozostając przy tym samym przykładzie, należy włączyć alarm dla EGT
i oba dla temperatury płynu: górny i dolny.
e) Wybór typu czujników . Dla obrotomierza należy wybrać 6.0 impulsów na obrót przy
422701769.008.png
podłączeniu do szarego kabla na układzie DCDI. Dla temperatury płynu należy np. wybrać
„MGL type” jeśli czujniki były zakupione w MGL Avionics.
Menu
Wciśnij klawisz MENU by wejść do menu. Używając klawiszy + i – możesz przesuwać się w przód
i w tył. By wybrać lub zmienić wybrany element menu, przesuń na niego podświetlenie i wciśnij
klawisz ENTER . By skończyć edycję lub funkcję, wciśnij klawisz MENU ponownie.
Aby wyjść z menu i kontynuować normalną pracę urządzenia – wciśnij klawisz MENU ponownie.
Uwaga: wszystkie zmiany zostają zapisane tylko przy wyjściu z menu i powrocie do normalnego
trybu pracy.
Główne menu – poszczególne jego pozycje
zostaną omówione szczegółowo poniżej.
Temp in …
Wybierz jednostki temperatury. Wybór pomiędzy stopniami Celsjusza i Fahrenheita
Pressure:
To ustawienie pozwala wybrać jednostki wyświelanego ciśnienia: BAR lub PSI.
Zignoruj to ustawienie jeśli nie zamierzasz wykorzystywać czujnika ciśnienia oleju.
Contrast …
Funkcja umożliwiająca dostosowanie kontrastu wyświetlacza do indywidualnych upodobań.
Można wybierać wartości od 15 do 45. Najczęściej spotykane wartości ustawienia to ok. 30.
Backlight …
Funkcja umożliwiająca włączenie lub wyłączenie podświetlenia ekranu. Wyłączając podświetlenie
można ograniczyć zużycie energii, co może być interesujące przy wykorzystaniu baterii o
ograniczonej pojemności.
422701769.009.png
 
Set Hobbs
Funkcja umożliwiająca ustawienie licznika moto-
godzin do rzeczywistego nalotu.
Użyj klawiszy + i – aby ustawić wskazywaną
kursorem wartość.
Klawiszem SELECT przełączaj pomiędzy setkami
godzin, godzinami i minutami.
Po zakończeniu wciśnij klawisz MENU by zatwierdzić
i opuścić funkcję.
Setup Op Mode
Funkcja umożliwiająca wybranie podstawowego
trybu pracy instrumentu.
Wybór z bardzo wielu opcji.
Ustal ilość wykorzystywanych kanałów CHT i EGT,
czy potrzebujesz monitorować temperaturę płynu lub
oleju i ciśnienie.
Ekran obok przedstawia jedną z przykładowych opcji.
Użyj klawiszy + i – aby wybrać żądany tryb. Jeżeli nie
możesz znaleźć dokładnie żądanego trybu – wybierz najbardziej do niego zbliżony.
Po zakończeniu wciśnij klawisz MENU by zatwierdzić i opuścić funkcję.
Tryb Rotax 912/914
Jeden z trybów został specjalnie zaprojektowany dla silników Rotax 912 i 914.
W trybie tym ekran wygląda jak na ilustracji
obok.
Pierwszy kanał CHT przyporządkowany zostaje
do temperatury oleju/płynu, natomiast kanał
drugi CHT do wejścia czujnika ciśnienia oleju.
W celu uzyskania prawidłowego wyświetlania
temperatur CHT przy wykorzystaniu
standardowych czujników CHT Rotaxa należy
skorzystać z menu Setup dla temperatury oleju.
Wynika to z tego, że Rotax wykorzystuje
standardowe czujniki tempereratury NTC.
W opcji „Sender setup” należy wybrać typ czujnika temperatury „Rotax”. Należy także ustawić
włączenie alarmu i wartości alarmowe dla temperatury oleju oraz ustawić rozpiętość temperatur
dla wykresu słupkowego.
Dla silników Rotaxa sugerujemy następujące ustawienia:
CHT (olej) – górny limit temperatury: 135ºC
CHT (olej) – dolny limit temperatury: Off
CHT (olej) – rozpiętość temperatur: 150ºC
EGT - granica alarmu: 850ºC
EGT – rozpiętość: 900ºC
RPM – rozpiętość: 6000 RPM
Alarm limits
Funkcja umożliwiająca indywidualny dobór wartości alarmowych dla każdej mierzonej wielkości.
422701769.001.png 422701769.002.png 422701769.003.png
Dla kanałów CHT i EGT można ustawić poziom temperatury powyżej którego nastąpi aktywacja
alarmu. Dla wszystkich pozostałych wielkości można ustalić zarówno dolne jak i górne poziomy
alarmowe.
Dolne limity temperatury można wykorzystać do wskazania zbyt niskiej temperatury płynu lub
oleju.
Jeżeli poziom alarmowy mieści się w rozpiętości wyświetlania słupków wykresu jest on
wyświetlany linią przerywaną.
Sprawdź zakresy (rozpiętości) temperatur dla wykresów słupkowych w odpowiednich funkcjach
menu.
Alarm Enables
Funkcja umożliwiająca włączenie i wyłączenie alarmu dla każdej mierzonej wielkości. Jeżeli
wyłączysz alarm w tym miejscu – nie aktywuje się on w przypadku przekroczenia wartości
granicznych.
Setup Sensors
Funkcja umożliwiająca wybór różnego typu
czujników, które można podłączyć do E1.
RPM calib
wprowadź ilość impulsów generowanych przez
silnik na jeden obrót.
Możliwe jest wprowadzenie ułamowych części
impulsu dla silników generujących niecałkowitą
liczbę impulsów na jeden obrót.
Typowe ustawienia:
Rotax 503,582 DCDI: 6.0
Rotax dwusuwowy, pojedynczy zapłon: 1.0 or 2.0.
Rotax 912,914: 1.0
Większość innych czterosuwowych: 1.0 lub 2.0 w zależności od ilości cylindrów
422701769.004.png 422701769.005.png 422701769.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin