artykulmodul 7b.pdf
(
254 KB
)
Pobierz
untitled
WARSZTAT SKUTECZNEGO NAUCZYCIELA – WSPARCIE
UCZNIÓW ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI
W UCZENIU SIĘ Z KLAS I–III
Moduł 7
WSPARCIE PEDAGOGICZNE
– ćwiczenie funkcji słuchowo-językowych
u uczniów klas I–III
Autorki
:
Izabela Mańkowska, Małgorzata Rożyńska
Po realizacji modułu uczestnik:
•
zna przyczyny trudności w nauce czytania i pisania jako przejaw zaburzeń funkcji słuchowo-
-językowych,
•
posiada umiejętności doboru ćwiczeń stymulujących funkcje słuchowo-językowe.
1. Rola funkcji słuchowych i słuchowo-językowych w edukacji szkolnej dziecka
DOWIEDZ SIĘ
Zapoznaj się z podstawowymi pojęciami związanymi z zaburzeniami funkcji
słuchowej i słuchowo-językowej: analiza głoskowa,
analiza sylabowa, anali-
zator słuchowy, błędy specyficzne dla zaburzeń funkcji słuchowych, ćwiczenia
słuchowe, pamięć słuchowa, pamięć słuchowa bezpośrednia, pamięć sekwen-
cyjna, zaburzenia percepcji słuchowej
. Skorzystaj z książki: M. Bogdanowicz,
A. Adryjanek,
Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów
,
Gdynia 2009, s. 123–146.
Bardzo ważnym zadaniem w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym jest przygotowanie ich do
nauki czytania i pisania, a w wieku wczesnoszkolnym rozwijanie i doskonalenie tych umiejętności.
W kształtowaniu się umiejętności czytania i pisania istotną rolę odgrywa
zmysł słuchu
. Zasadniczym
celem uwrażliwiania słuchowego jest rozpoznawanie, różnicowanie i klasyfikowanie bodźców
słuchowych oraz umiejętne rozpoznawanie określonych dźwięków spośród innych. Należy również
pamiętać, że w tym okresie wskazane jest zarówno kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
mowy (na przykład podczas czytania), jak i rozwijanie mowy (mówienie). Umiejętności te są niezbędne
w nauce czytania i pisania.
Aspekty wpływające na rozwój mowy:
•
sprawność narządów mowy,
•
poprawna artykulacja,
•
kompetencja syntaktyczna i semantyczna oraz fonologiczna.
Ważne jest, aby w okresie edukacji wczesnoszkolnej rozwijać słownictwo, dbać o logiczną, składniową
i gramatyczną formę wypowiedzi oraz o wyraźną i poprawną wymowę. Powinno się stwarzać możliwość
systematycznego doskonalenia wypowiedzi, zwracając uwagę na precyzję wyrażania myśli, opinii
i uczuć. Warto wplatać do zajęć zabawy i ćwiczenia stymulujące aktywność słowną, zwiększające
możliwości poprawnego opanowania języka, a także bogacące zasób słownictwa. Ćwiczenia i zabawy
2
Moduł 7.
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji słuchowo-językowych u uczniów klas I–III
oparte na słuchaniu i powtarzaniu zdań i rymowanek z pamięci sprzyjają usprawnianiu rozumienia
języka mówionego i motywują dziecko do mówienia. Stymulację językową zapewnimy również
przez ćwiczenia i zabawy, polegające na rozwiązywaniu zagadek, tworzeniu rymów, słuchaniu bajek
i wierszyków.
SPRAWDŹ SIĘ
Wyjaśnij, dlaczego należy dołożyć wszelkich starań, aby dziecko osiągnęło
zgodny z normą rozwojową poziom kompetencji językowych, zanim zacznie
uczyć się czytać. Skorzystaj z artykułu: E. Czaplewska,
Trudności w czytaniu
a zaburzenia rozwoju mowy
, Biuletyn PTD „Dysleksja” nr 2(7)/2010, s. 7–11.
Ważne jest, aby mówienia uczyć jak każdej innej sprawności. Dla osiągnięcia pełnej swobody potrzebne
są systematyczne ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Sprawne działanie narządów mowy umożliwia
prawidłowe wymawianie wszystkich głosek. W celu wypracowania zręcznych i celowych ruchów
języka, warg i podniebienia warto ćwiczenia artykulacyjne wykonywać z dziećmi systematycznie.
Dzieci z wadą wymowy powinny wykonywać takie ćwiczenia codziennie we współpracy z rodzicami.
ZNAJDŹ I ZAPLANUJ
Zapoznaj się z zabawami usprawniającymi narządy artykulacyjne i wymowę w:
• M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńska,
Uczeń z dysleksją w domu.
Poradnik nie tylko dla rodziców
, Gdynia 2007, s. 66–69.
• M. Rożyńska,
Zabawy rozwijające sprawność narządów mowy w Programie
ORTOGRAFFITI z Bratkiem
, Biuletyn PTD „Dysleksja” nr 2(7)/2010, s. 33–37.
• B. Ingielewicz, M. Hetmańska,
Ćwiczenia logopedyczne z wykorzystaniem
przedmiotów codziennego użytku
, Biuletyn PTD „Dysleksja” nr 2(7)/2010,
s. 54–56.
• U. Kalicińska,
Ćwiczenia ortofoniczne w terapii logopedycznej dzieci ryzyka
dysleksji
, Biuletyn PTD „Dysleksja” nr 2(7)/2010, s. 16–24.
Przeprowadź z dziećmi wybrane ćwiczenia artykulacyjne, a inne zaproponuj
wykonywać systematycznie w domu.
3
Moduł 7.
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji słuchowo-językowych u uczniów klas I–III
2. Trudności w nauce czytania i pisania jako przejaw zaburzeń funkcji słuchowo-językowych
Dziecko ryzyka dysleksji, posługując się językiem mówionym, może sprawiać wrażenie elokwentnego
i błyskotliwego, jednocześnie mając specyficzne problemy z wieloma aspektami funkcji językowych.
Specyficzne zaburzenia o podłożu językowym powodują często u dziecka trudności z koncentracją
uwagi na bodźcach słuchowych, a także z pamięcią oraz percepcją słuchową. Ponadto dziecko
może szybko odczuwać zmęczenie przy słuchaniu, dlatego gorzej zapamiętuje i rozumie informacje
przekazywane słownie. Czasami nie rozumie poleceń, zwłaszcza dłuższych i złożonych. Trudności
sprawia mu także słuchanie czytanych tekstów.
Podobnie nauka czytania może przebiegać z utrudnieniami. Szczególnym przejawem trudności jest
długo utrzymująca się „technika” głoskowania lub sylabizowania bez dokonywania syntezy oraz
wolne tempo czytania. Dziecko może podczas czytania również zniekształcać wyrazy czy zmieniać
końcówki. Na rozumienie treści może mieć wpływ niewystarczająca umiejętność różnicowania
znaczeń wyrazów podobnych fonetycznie.
W początkowym etapie nauki czytania zdarza się, że dzieci opanowują teksty pamięciowo,
zwłaszcza gdy mają dobrą pamięć wzrokową. Zamiast czytać, odtwarzają je z pamięci. Zdarza się, że
i nauczyciel, i rodzic jest przekonany, iż dziecko potrafi czytać, a w rzeczywistości dziecko odgaduje
nazwy obrazków lub zapamiętuje położenie wyrazów na stronie. W rezultacie trudności w czytaniu
mogą być dostrzeżone nieco później, gdy teksty stają się dłuższe i bardziej skomplikowane. Jednak
to, czy dziecko rzeczywiście czyta, czy tylko odtwarza tekst z pamięci, łatwo zweryfikować. W tym
celu można poprosić dziecko, aby wodziło paluszkiem (wskaźnikiem) pod czytanym wersem lub by
przeczytało wyrazy ze zdania od tyłu. Zatem nauczyciel, który chce ocenić bieżące umiejętności
czytania (technika i tempo) u danego dziecka, powinien dać mu do przeczytania nowy tekst (spoza
podręcznika).
W początkowej fazie nauki pisania u dzieci z zaburzonymi funkcjami słuchowymi można zauważyć
przejawy „zapisu fonetycznego”. Polega to na tym, że dziecko zapisuje wyrazy tak, jak je wymawia
(i słyszy), na przykład „ftorek” zamiast „wtorek”, „japko” zamiast „jabłko”. U dzieci, które słabo
różnicują słuchowo głoski dźwięczne i bezdźwięczne, z pewnością pojawią się błędy w pisaniu
typu: „lef” zamiast „lew”, „kfiat” zamiast „kwiat”, „łótka” zamiast „łódka” albo „kóska” zamiast
„kózka”. Ponadto dzieci mogą mieć trudności z zapisywaniem wyrazów z „j” oraz „i”. Trudności w
różnicowaniu tych głosek powodują błędy typu: „bjały” zamiast „biały”, „objad” zamiast „obiad” lub
„zieść” zamiast „zjeść”.
Wśród specyficznych błędów będą również te, które związane są z myleniem zapisów głosek „ą”,
„ę” z zespołami „om”, „on”, „em”, „en”, „oń”, „eń”. Przykłady zazwyczaj są związane z wymową
głosek „ą” lub „ę”: „tromba” zamiast „trąba”, „zemby” zamiast „zęby”, „tencza” zamiast „tęcza”,
„pieńć” zamiast „pięć”. Przyczyn popełniania tego typu błędów dopatruje się również w mniejszej
świadomości ortograficznej. Dzieci powinny być od początku nauki pisania zapoznawane z zasadą:
Nie zawsze piszę to, co słyszę
. W związku z tym zespoły głosek: „om”, „on”, „em”, „en”, „oń”, „eń”
mogą być zapisane literami „ą” lub „ę”.
Jeszcze większe problemy z poprawną pisownią mają dzieci z wadami wymowy, zwłaszcza z mową
bezdźwięczną. Przejawem tego typu trudności są błędy w pisaniu: „szapa” zamiast „żaba”, „fota”
zamiast „woda”, „tszefo” zamiast „drzewo”, „faka” zamiast ”waga”. Jeśli dziecko ma wadę wymowy
4
Moduł 7.
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji słuchowo-językowych u uczniów klas I–III
polegającą na tym, że zastępuje głoskę „l” głoską „r”, to również może pisać wyrazy tak, jak je
wymawia, zatem napisze „ratarka” zamiast „latarka” i odwrotnie, gdy zamiast „r” wymawia „l” wtedy
zapisze „latalka” zamiast „latarka”. Czasami pojawiają się błędy polegające na łączeniu rzeczownika
z przyimkami, na przykład „wszkole” zamiast „w szkole”.
Najwięcej błędów dziecko popełnia w pisaniu ze słuchu. Dlatego ta forma pisania nie powinna
być stosowana w przypadku dzieci z trudnościami dyslektycznymi i wadami wymowy zwłaszcza
w klasach I–III. W skrajnych przypadkach zdarza się bowiem, że dziecko nie jest w stanie zapisać
żadnego wyrazu poprawnie, a dyktando zawiera jedynie zlepek sylab i liter. Oznacza to, że trudności
w pisaniu są przejawem zaburzeń funkcji słuchowo-językowych. Trudności w pisaniu ze słuchu
zwykle utrzymują się dłużej niż trudności w czytaniu. Zaburzenia uwagi słuchowej i pamięci
fonologicznej powodują w dalszej karierze szkolnej dziecka opuszczanie wyrazów podczas dyktanda,
trudności z przypomnieniem sobie właściwego słowa podczas pisania samodzielnego („od siebie”).
Charakterystyczne symptomy zaburzeń funkcji słuchowo-językowych opracowała M. Bogdanowicz
(2003, 2005, 2011).
W wieku 6–7 lat:
•
wadliwa wymowa,
•
częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie głosek i sylab),
•
błędy w budowaniu wypowiedzi, błędy gramatyczne,
•
trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym
czasie,
•
trudność z zapamiętywaniem nazw,
•
trudność z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje (nazwy dni
tygodnia, pór roku, kolejnych posiłków, szeregi czterocyfrowe),
•
trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących stosunki przestrzenne:
nad–pod, za–przed, wewnątrz–na zewnątrz
,
•
trudności z różnicowaniem głosek podobnych fonetycznie (
z-s, b-p, k-g, w-f
itd.), przy
porównywaniu paronimów (
g
óra–
k
ura
),
•
mylenie nazw podobnych fonetycznie,
•
trudności z dokonywaniem operacji na cząstkach fonologicznych (sylabach, logotomach,
głoskach) w takich zadaniach, jak: wydzielanie sylab i głosek ze słów oraz ich syntetyzowanie
(zaburzenia analizy i syntezy głoskowej oraz sylabowej), analizowanie struktury fonologicznej
słów.
W wieku 7–10 lat:
•
wadliwa wymowa,
•
przekręcanie złożonych wyrazów,
5
Moduł 7.
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji słuchowo-językowych u uczniów klas I–III
Plik z chomika:
basiagowska
Inne pliki z tego folderu:
Zacznik modul7b.pdf
(116 KB)
zabawy_rozwijajace.pdf
(382 KB)
Uczeń z dysleksją w domu.pdf
(854 KB)
trudnosci_wczytaniu.pdf
(364 KB)
SRD6.pdf
(193 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Zabawa z cyferkami
► wiosna
3 elem
50 lekcji
ABC-zeszyt szesciolatka zaczynam pisac 1
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin