metody pomiaru.odt

(15 KB) Pobierz

Wśród metod i technik zbierania informacji ze źródeł pierwotnych, zwykle wykorzystujemy właściwą z punktu widzenia celu i przedmiotu badań kombinację przedstawionych poniżej metod.

I. Metody pomiaru.  

Ankieta jest najbardziej powszechną i najczęściej stosowaną metodą gromadzenia informacji w badaniach marketingowych. Ankieta to zbiór standaryzowanych technik badawczych, za pomocą których badacz otrzymuje informacje w procesie wzajemnego komunikowania się z innymi osobami odpowiadającymi pisemnie na jego pytania. Pomocny w badaniu za pomocą ankiety jest kwestionariusz. Jest to zbiór pytań o określonej treści, na które respondent udziela odpowiedzi.

Technika pomiaru

-      ankieta pocztowa

-      ankieta prasowa

-      ankieta telefoniczna

-      radiowa i telewizyjna   

-      komputerowa (internetowa)

-      ankieta audytoryjna

-      ankieta ogólnodostępna

 

Wywiady należą do grupy metod gromadzenia informacji opartych na procesie wzajemnego komunikowania się. Wywiad jest szczególnego rodzaju rozmową, której celem jest uzyskanie określonego zestawu informacji. W wywiadzie najważniejsza rola przypada respondentowi, którego celowo wywołane odpowiedzi stanowią podstawowe źródło informacji. Ankieter dokonuje zapisu wypowiedzi respondenta. Wywiady bezpośrednie dzielą się na proste i pogłębione; standaryzowane i niestandaryzowane. Standaryzacja przejawia się określonym stopniem ujednolicenia i precyzji instrumentu pomiarowego oraz sposobem przeprowadzenia wywiadu. Im większy jest stopień standaryzacji wywiadu, tym mniejszą swobodę ma osoba prowadząca wywiad i tym większą rolę odgrywa instrument (np. kwestionariusz).

 

Technika pomiaru

 

                -      bezpośredni indywidualny

                -      pośredni telefoniczny

                -      bezpośredni głębinowy

                -      bezpośredni zogniskowany

 

Obserwacja jako metoda gromadzenia informacji polega na dokonywaniu spostrzeżeń w sposób zamierzony, planowy i systematyczny w celu znalezienia odpowiedzi na określone i wyraźnie postawione pytania. Osoba dokonująca spostrzeżeń jest obserwatorem. Obiektem obserwacji mogą być zarówno osoby, ich zachowania, jak i przedmioty. Do zbierania danych służą specjalnie skonstruowane arkusze (dzienniki obserwacji) lub/i kamery bądź magnetofony. Wyrużnia się trzy wymiary obserwacji: obserwacje nie kontrolowaną i kontrolowaną, obserwacje jawną i ukrytą oraz obserwację nie standaryzowaną i standaryzowaną.

               

Technika pomiaru

-      bezpośrednia

-      pośrednia

-      jawna

-      ukryta

-      uczestnicząca

-      nieuczestnicząca

 

Metody projekcyjne wykorzystywane są wyłącznie do informacji jakościowych, w których pytania lub bodźce skierowane do respondenta mają formą pośrednią. Respondent, oceniając postawy, motywy, zachowania innych, przypisuje im nieświadomie swoje cechy. Jest to podświadoma projekcja, czyli przeniesienie własnych cech na osoby lub rzeczy. W ten sposób dokonuje się pomiaru cech konsumenta, głównie psychicznych.

 

Technika pomiaru

-      test skojarzeń słownych

-      uzupełnień zdań

-      rysunkowy

-      akceptacji produktu

-      akceptacji ceny

-      test koniunktury

 

Metody heurystyczne (twórczego myślenia). Metody heurystyczne znajdują zastosowanie przede wszystkim w prognozowaniu o charakterze subiektywnym, a także są źródłem informacji o charakterze jakościowym. Metoda burzy mózgów to metoda grupowego myślenia albo inaczej – generowania nowych pomysłów.  Metoda delficka to seria powtarzanych badań ankietowych skierowanych do celowo wybranej grupy ekspertów w celu uzyskania zgodnych opinii i stanowisk, co do przyszłego rozwoju zjawisk i procesów będących obiektem badań. Metoda ocen ekspertów znajduje zastosowanie w budowaniu prognoz, których podstawą są pisemne lub ustne formy wypowiedzi ekspertów dobranych w sposób celowy.

               

Technika pomiaru

-      metoda burzy mózgów

-      metoda delficka

-      metoda ocen ekspertów

 

 II. Instrumenty pomiaru. 

Rozróżnia się dwie główne grupy instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach marketingowych: instrumenty pomiarowe naturalne oraz instrumenty pomiarowe sztuczne (konwencjonalne i mechaniczne). Instrumenty konwencjonalne są zwykle narzędziami papierowymi służącymi głównie do pomiaru zjawisk jakościowych, podczas gdy instrumenty mechaniczne mierzą głównie zjawiska ilościowe.

Instrumenty pomiarowe naturalne

-      Wzrok, słuch; metody obserwacji, studiowanie i wybór danych ze źródeł wtórnych

-      Wzrok, smak, węch, dotyk; degustacje, oceny próbek towarowych i inne

Instrumenty pomiarowe konwencjonalne

Sztuczne:

-      Kwestionariusz; ankiety, wywiady indywidualne, panele

-      Test; metody projekcyjne, eksperymenty

-      Dzienniki; metody panelowe, obserwacje

-      Model; metody symulacyjne

Mechaniczne:

-      Wizo metr; panele konsumentów

-      Kamera; obserwacje, pomiary fizjologiczne

-      Komputer; metody symulacji

-      Psychogalwanometr; pomiary fizjologiczne

-    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin